Kuinka 3 alle kouluikäistä laitetaan autoon istumaan? Voiko 1 olla etupenkillä?
Eli 3 lasta: 5-vuotias, 4-vuotias ja vastasyntynyt, sekä 2 aikuista.
Kuinka tällainen porukka paketoidaan autoon oikaoppisesti ja turvallisesti?
Kommentit (22)
Oli kolmannen syntyessä lapset siis se vastasyntynyt, 3-vuotias ja 5-vuotias.
Alussa meillä oli autona Citroen C5 ja istuimet pitkillä matkoilla seuraavasti: Keskimmäisellä Britax Two Way Elite selkä menosuuntaan keskellä (normaalissa kaupunkiajossa se oli helppouden vuoksi keskellä talvea nenä menosuuntaan. Turvakaukalo oli kuskin takana ja yksi Gracon turvavyöistuin pelkääjän paikan takana.
Sitten vaihdettiin autoksi Renault Grand Scenic ja istuimet olivat seuraavasti: Nuorimmaisella Britax selkä menosuuntaan keskellä ja siskoilla turvavyöistuimet reunoilla. Scenicissä jokainen penkki takana liikkuu eteen ja taakse, joten penkit saa hiukan lomittain, jolloin turvavyöistuinten vyöt on helpompi kiinnittää.
Turvatyyny tulee TODELLA kovaa, jos tulee tilanne, et se laukeaa. Edessä ei ole turvallisin paikka muutenkaan lapsille, vaikka turvatyynyä ei olis tai se olis kytketty pois päältä (ei voi 100% luottaa).
Meillä Opel Astra farmari ja takapenkillä kolme lasta, vauva keskellä kaukalossa ja 6- ja 8-vuotiaat reunoilla turvavyöistuimissa. Jäiskö ylimääräistä tilaa sentti ;o)
korokeistuimeen keskelle. Ja reunoille sit 4-vuotiaan joko turvavyöistuimeen tai turvaistuimeen, ja vauva tietty kaukaloon. Tällä kokoonpanolla mahtuu kapeampaankin autoon.
vanhempi sen paremmin kuin kaukalo sinne takapenkille. Ainakin minun takapuoleni on vauvan kaukaloa leveämpi. Jos airbag on asennettu on kaikki lapset laitettava takapenkille.
vaikeki olsi sita ABtakaan.. ensinnäkin etupenkki ON turvattomampi kuin takapenkki..... toisekseen se on nyt vaan tosiasia,e ttä jos se kersa kiljuu siinä etupenkillä niin se äiti sitä silittelee ja nostaa tuttia.. Mut jos se huutaa takapenkillä niin antaa huutaa tai sit pysähtyy antamaan tutin....
Joten tuplavaarasllista kun ajokeskittyminen herpaantuu
perusteella oletin, että koko perhe (siis molemmat vanhemmat ovat mukana) matkustavat kerralla.
Minä sijoittaisin vauvan jalustallisen kaukalon keskelle ja isompien istuimet sivuille niin turvavöiden kiinnittäminen sujuisi helpoimmin. Isofixit vaan taitavat olla reunapaikoilla, joten isofix-kaukalo on laitettava jompaan kumpaan reunaan.
Kaukalo on melkoisen kapea verrattuna varsinaisiin turvaistuimiin, joten sitä autonvaihtoa kannattaa miettiä jo nyt. Kaukalovaiheen jälkeen kun sinne takapenkille pitäisi saada selkämenosuuntaan asennettu turvaistuin kahden turvavyöistuimen lisäksi.
Takana istuu vänkärin takana vauva turvakaukalossa (Gracon Logico S), keskellä vanhin, 6 (muutaman päivän päästä 7) ja kuskin takana 4 vuotias. Kaks vanhinta istuu turvavyöistuimissa (Britax Römer Kid). Hyvin mahtuu kaikki rinnakkain!! =)
Ottakaa esim. selvää tosta airbag jutusta ennen kun alatte vouhkaamaan =D
Siis ihan ammatti-ihmiseltä tarkoitan, automyyjät nyt ei juurikaan noista tiedä.
Lapsia on perheessä vain kolme, mutta molemmissa autoissa on kaikille istuimet, joten saman lapsen istuin on käännetty "kahdesti". Esim Golfin farmasissa meillä istui 3v 9kk ja noin 100 cm pitkä lapsi tyytyväisenä selkä menosuuntaan Aktan Duoflexissä aikanaan.
Kuopus istui kaikkein pisimpään selkämenosuuntaan eikä hänkään valittanut tilasta.
Selkämenosuuntaan istuimina meillä on ollut Aktan Duoflex, Britaxin Two-Way Elite ja Graco Duoflex XTP.
Ottakaa esim. selvää tosta airbag jutusta ennen kun alatte vouhkaamaan =D
Siis ihan ammatti-ihmiseltä tarkoitan, automyyjät nyt ei juurikaan noista tiedä.
Auto on VW caddy, ei se uudempi perhemalli mutta takana on mahtunut aika hyvin yksi aikuinen matkustamaan 5v ja 2,5v istuinten välissä, jotka on tähän asti olleet reunoilla. Juuri eilen asensin valmiiksi turvakaukalon (graco) telakan, joka muuten on yllättävän leveä, apukuskin taa, isoin istuu keskellä turvavyöistuimessa (olisko römer kid) ja 2,5v two way elitessä kuskin takana kasvot menosuuntaan (pidettiin turvallisempana vaihtaa niin päin, kun lapsi keplotteli AINA itsensä irti vöistä että pääsi katsomaan eteenpäin...) En ole vielä kaukaloa koittanut paikoilleen, toivottavasti mahtuu suht ok. Ongelmana on keskimmäinen turvavyöistuin, kun auton vyö pitää saada kiinnitettyä istuimen ja kaukalon telakan väliin ja myös sieltä irroitettua joka kerta! Se ei nimittäin onnistu silloin kun kaukalo on paikoillaan telakassa. Joten autoon pakkautumis- ja purkautumisjärjestys taitaa olla aika tarkkaa touhua jatkossa. Kun kaukalo käy pieneksi, meillä on britaxin one (muistaakseni?), en uskalla edes kuvitella miten sitten mahtuvat... se on kyllä ihanan helppo asentaa selkä menosuuntaan twe:hen verraten, mutta saa nähdä miten mahdutaan. Muutenkin nuo istuimet ovat tosi leveitä yläosistaan, vaikka alaosat hyvin mahtuisiva vieretysten. Tuota en ollut tullut ajatelleeksikaan että osa istuimista voisi olla selkä menosuuntaan (lähinnä nyt siis tuo twe, mutta se lienee kuitenkin mahdotonta koska nykyinen kuopus on sellainen köysistä irtautuja mikä on).
t. äippä rv 38
t
Meillä on vauva kuskin takana isofix-jalustallisessa kaukalossa, keskellä on 5-v turvavyöistuimessa ja toisessa reunassa 4-v turvaistuimessa.
Sen turvavyöistuimen turvavyön kiinni saaminen edellyttää suunnilleen gynekologin taitoja kun käsi pitää pujottaa isofix-jalustan ja turvavyöistuimen väliin ja löytää turvavyön solki sokkona. Ja kaukalo on siis aina irrotettava jalustasta että sinne solkeen pääsee käsiksi.
Kylmä hiki otsalla mietin jo miten homma hoidetaan sitten kun vauva tarvitsee turvaistuimen, kun sitten sinne turvavyöistuimen solkeen on mahdoton päästä käsiksi.
Kannattaa sovittaa useampia malleja, että saa kaikki mahtumaan takapenkille. Jos edessä ei ole airbagia voi vauvan laittaa etupenkille, jolloin toinen aikuinen on takapenkillä kolmipistevöissä. Mikäli nelivuotias on pienikokoinen hän voi istua myös turvaistuimessa.
ja autona Toyota Carina... Ja ei mahdollisuutta auton vaihtoon.
Airbag ei saa olla etupenkillä,muuten yhden voi laittaa eteen.
kannattaa kokeilla kapeampia istuimia tai turvavyöistuimia. Jotenkin tuosta aloituksesta sai sen käsityksen etteivät nykyiset istuimet mahdu autoon.
Eilen käytiin itkemässä istuinkaupassa kun ei saatu mitenkään 3 lasta (viimeinen tulossa) ja kahta aikusita mukavasti Avensikseen niin tänän käytiin autokaupassa vaihtamassa Avensis Avensis Versoon.....
JA taas mahtuu eikä tarvitse ostaa uusia istuimia...
Lapset 4v, 2v ja vastasyntynyt jonkin ajan päästä....
voihan airbagillisessakin autossa edessä istua isoin lapsista, tai ylipäänsä lapsi, joka ei ole enää vauvakaukalossa selkä menosuuntaan. Silloinhan turvatyyny suojaa pientä matkustajaa. Vain kaukalot on kiellettyjä airbagin kanssa, koska siinä on tukehtumisvaara.