Oulun ensimmäistä odottavat ja marraskuu
Kommentit (101)
Heipä hei!
Verkulle aivan mahtavat onnittelut tyttövauvasta!!!! Toivottavasti kaikki meni hyvin!
Tulipas tässä taukoa kirjoittelussa, mutta HYVÄSTÄ syystä:D Meille syntyi pieni poika 5.11.2009 klo 10.22. Kaikki meni aika hyvin loppujen lopuksi ja jäi hyvä mieli koko kokemuksesta:) Käynnistystähän aloiteltiin osastolla jo tiistaina, mutta mitään ei alkanut tapahtua. Keskiviikkona jatkettiin ja iltaa myöten supistukset alkoivat olla aika tasaisin väliajoin. Ei kuitenkaan kovin kipeitä. Illalla klo 22.00 aikoihin sydänkäyrä näytti muutamia sykkeen laskuja ja sain lähteä mittailemaan tarkemmalla mittarilla synnytys salille. Tarkoitus oli kyllä palata osastolle kun en ottanut edes tavaroita mukaan. Supistukset kuitenkin kovenivat pikkuhiljaa ja mittailuja jatkettiin. Salissa myös oli muutamia sykkeen laskuja. Voin kyllä sanoa että avautumisvaihe oli jotain mitä ei voi kuvitellakkaan. Kipeää sattui niin että yökin vessan pytyllä:) (kuuluu varmaan asiaan ja luulen oikeasti että minun kipukynnys on tosi matala) Mutta kyllä sen kestää ja unohtuukin yhtä nopeaa kun epiduraali alkaa vaikuttaa… Neljän aikaan soitin miehelle että nyt sais auton keula olla kohti oyssia. Avautuminen ei sujunut oikeen millään lailla, johtuen siitä ettei osannut rentoutua suppareitten välillä. Laittoivat sitten epiduraalin 5 maissa ja hallelujaa että tuli mukava olo (suosittelen lämpimästi):) Parissa tunnissa paikat oli auki 5cm ja siitä pari tuntia niin kokonaan auki. Nukahettiin jopa miehen kans hetkeksi ja uni oli kyllä tarpeen. Ykkösvaihe kesti 9 tuntia ja 45 minuuttia. Itse ponnistusvaihe kesti 23 minuuttia ja pieni poika oli ulkomaailmassa:) Voi sitä ihmettä ja autuutta mikä oli tuloksena koko hommasta. Painoa oli 2670g ja pituutta 46cm. Iskä ja äiti oli ihan ällikällä lyötynä.
Osastollahan me oltiin 3 päivää ja välillä vaihettiin osastoakin kun 13 oli niin täynnä to ettei sinne mahtunut. Yöt vauva oli hoitajilla koska syöttöjä oli 2 tunnin välein tuon pienen koon takia. Oikeen pirteä poika on ollut ja kotona on jatkettu 2,5-3 tunnin välein syömistä. Kello on yöllä soimassa ruoka-aikana. Pari yötä on mennyt hereillä kun poika ei nuku, mutta päivällä nukutaan sitten koko konkkaronkka:) Eilen kävi Carita punnitsemassa ja painoa oli su tullut lisää jo 130g, joka on tosi hyvä. Aivan syötävän suloinen on vauva ja ei sitä osaa edes ajatella mitä tunteita oma pikkuinen herättää. On se niin ihmeellinen:)
Oyssissa tosiaan on totaalinen vierailu kielto. Harmitti kyllä tosissaan kun mies ei päässyt vauvan kanssa touhuilemaan ollenkaan. Mutta toisaalta niillä on hyvä syy tähän järestelyyn. Olivat jopa sitä mieltä ettei osastolta saisi poistuakkaan, mutta eipä ne mittään kehannu sanoa vaikka kävikin kanttiinissa.
Tämä kirjoittelu meni nyt ihan omien asioitten kertomiseen. Lueskelin kyllä ketjun mutta taitaa väsymys painaa niin ettei päähän jää mitään:) Taas on vauvalla ruoka-aika joten täytynee lähteä syöttöhommiin.
Eiköhän se Hellunenkin pääse kohta tositoimiin:)
Z ja maailman ihanin pikku poika!
Sun kuulumisia onkin jo odoteltu. :) Kiva, että kaikki meni hyvin.
Tuohon totaalikieltoon vielä sen verran, että ei siihen mitään järkevää syytä ole, että isien käynnit kielletään. Järkevämpää olis tehostaa käsihygienaa eikä kieltää isien käyntejä kokonaan. Vankilameininkiä tuo lähinnä on.
Minä soittelin tänään taas db-hoitajalle, joka oli tyytyväinen mun sokereihin taas. Seuraavan kerran tasviikin soittaa vasta 27. päivä, mikäli en oo jakaantunut sitä ennen. Tuskin oon, eli vielä pitää kerran sinne soitella.
Nyt on todistettu muuten, että Hukalla on riistaviettiä. Se näki ulkona äsken jäniksen, ja lähti ihan kauheeta vauhtia perään. Sen verran onneks oli vielä korvia jäljellä, että käänty jossain vaiheessa takas. Otin sitte kuitenki sen kiinni, ettei keksi lähtee sitä pupua etsimään... Säikähinpä ihan vähän, kun tuossa lähellä menee kuitenkin suht vilkasliikenteinen tie ja se pupu sinnepäin juoksi. Ja keskellä kirkasta päivää! (Tai no, johan tuo hämärtää...)
Heh, johan minä löysin teidät Oululaiset, kiitoksia Marsupilia vinkistä...=) Tosiaan ensimmäistä meillä odotellaan, raskausviikolla 14, viime viikolla käytiin ultrassa ja kaikki oli vallan hyvin. Ja laskettu aikakin varmistui juuri siksi mitä jo neuvolassa väläyttelivät eli 12.5.2010.
Kiva, jos tätä kautta löytäisin uusia tuttavia tästä Oulun kokoiset kaupungista...=)
Ei ollakaan vähään aikaan saatu vahvistusta tähän ketjuun, oli jo aikakin! :) Onkohan oulussa vähän vauvoja tulossa ens vuoden puolella, kun niin pitkä tauko on tuossa meidän listassa, kun Jaden ja Roselindan väliin jää neljä kuukautta! Tulis nyt uusia vaan vielä mukaan. Tämähän muuten kuivuu kokonaan, kun kaikki synnyttelee.
Oon ihan poikki, en kyllä tee tänään muuta ku makaan sohvalla! Juoksin bussiin tänään, aika urotyö kuulkaa, ja nyt on joka paikka kipeänä. Supistuksiakin on tullut monta, mutta harmi vaan ne ei oo kipeitä. Oon yrittäny pötkylälle jutella, että tällä puolen mahanahkaa olis paljo enemmän tilaa venytellä, kun se nyt tuolla yrittää taas ittiään suoristaa... Ihanaa. Kivasti potkii keuhkoja ja toista päätä vihloo. Tuntuu että se seilaa ylösalas, kun välillä tuntu että se oli jo paljo alempana. Neljä viikkoo enää maksimissaan sentään...
Huomenna on hei jo 38 täynnä!
Onnea Zahrinalle terveestä poijasta! :) Mites selvisit Oysissa ilman vierailuja? Ja tervetuloa Roselinda!
Hellunen: Kävin tosiaan rokotuksella eilen ja illalla vasta tuli pientä oiretta.. Käsi on arka siitä pistoskohdasta, mutta ei pahasti. Yönkin sain nukuttua ihan normaalisti eli välillä heräillen :) Pystyin jopa nukkumaan pistopuolen kyljelläkin kun varovasti vaan kääntyi..
Hyi olkoon, en varmaan olisi ottanut koko rokotetta jos eilen olisin tiennyt sen mitä tänään kuulin. Siskolta kuulin kolmesta naisesta joilla on toinen puoli kasvoista halvaantunut rokottamisen jälkeen, onneks sentään vaan väliaikaisesti! Itsellä onneksi ei ole muita oireita ollut, ainoo tuo pistokohdan arkuus ja sekään ei ole niin paha kuin mitä olin kuullut että olisi. (tyyliin ei pysty olemaan)
Eilen muuten pingotti mahaa niin hirveesti, että olin ihan varma että nyt repeää. Mutta ei onneksi vieläkään arpia näy. Äiti tosin sanoi, että ne voi tulla näkyviin vasta synnytyksen jälkeenkin..
Mua kans ärsyttää tuo Oysin totaalikielto! Ja mä kyllä meen sinne kanttiiniin vähintäänkin käymään, ei ne voi sitä estää.. Kunpa Oulun kokoisessa kaupungissa olisi joku muukin vaihtoehto kuin vaan oys. Joku vähän kodinomaisempi... Mies ei innostunut Oulaskankaalle menemisestä ollenkaan. Noo, onhan tässä vielä vähän aikaa.. Pitää siis vaan pitää peukkuja että tilanne rauhoittuu!
Sain muuten vihdoin ja viimein kelalta päätöksen ja äitiysloma alkaa 28.11 eli tosi pian :) Jännää, että kohta jo oikeesti mammalomalla!
Sognatore 31+6
Ihania vauvauutisia ja kiva oli lukea synnytyskertomus. Miten tosiaan meni sairaala-aika ilman vierailuja?? Ja tervetuloa Roselinda :D Kiva saada tänne uusia.
Tuo oysin totaalikielto on kyllä jotain aivan järkyttävää! Mieski veti eilen kunnolla herneen nenään asiasta... Täytyy sitten vaan toivoa, että kaikki menis hyvin eikä tarvis siellä yksin kärvistellä montaa päivää. Oulaskankaalle on niin pitkä matka, etten sitä oikeen edes voi ajatella vaihtoehtona. Toivotaan, että kielto perutaan mahd. pian (turha toivo ehkä...). Ihme hysteriaa! Olen Marsupialian kanssa samaa mieltä, että tehostaisivat isien käsi ym. hygieniaa käyntien aikana eivätkä kieltäis kokonaan. Kyllähän ihmiset saadaan tarvittaessa vuorattua vaikka päästä varpaisiin sellasilla suojaimilla, ettei pöpöt kovin helpolla leviä. Ja käsidesi on keksitty!!! Valinneet itselleen vaan helpoimman vaihtoehdon?!?
Mutta kaikesta huolimatta sinne oysiin tekis kyllä kovasti mieli... Eilen jo tuntu aika lupaavalta, supisteli kipeästi ja koko alamaha ja selkä oli kipeenä ja nivuset myös, en päässy kunnolla edes kävelemään enkä voinut illalla enää istuakaan. Aamullakin oli vielä sama meininki, mut nyt ei juuri mitään!! Argh, kyllä tää on yhtä kärvistelyä ja hermot kireällä ilman mitään oysin täyskieltojuttujakin... :/ Luulin ihan, että se synnytys käynnistyy vaan silleen, että lapsivedet menee tai alkaa supistaa kovaa ja sitten mennään. Ei tämmösestä monen päivän kärvistelyistä kukaan mitään kertonu ;) Mutta jos nyt 40vko tästä raskaudesta meni ilman vaivoja niin ehkä kestän muutaman päivän kärvistelyt.
Tsemppiä Katjuskalle äippäloman odottelussa! Itse olin viimeiseen päivään asti töissä ennen virallisen loman alkua ja muistan kyllä sen lopun, eipä sitä muuta odottanut kuin että loma vihdoin alkais. Toivotaan, että vointi pysyy sulla hyvänä. Mulla ekat viikot siitä lomasta oli kyllä ihanaa aikaa! Sai ottaa rennosti ja keskittyä vaan vauvan odotukseen ja laittaa kaiken valmiiksi ja kävin vielä vähän reissussakin.
Jokohan Verkku on päässyt vauvan kanssa kotiin?
Mä jään tänne odottelemaan supistuksia tai lapsivesiä tai JOTAIN synnytykseen viittaavaa toimintaa....
h 40+5
Lueskelin tässä teidän muiden juttuja, ja totean samaa kuin muutkin, että on se vaan ikävä asia tuo Oysin totaalinen vierailu kielto...=( Toivottavsti kevätpuolella on asiat vähän paremmin ja sinne pääsee vieraitakin käymään. Mutta jännityksellä seuraan täällä tilanteen kehittymistä, kukas sitten seuraavaksi poksahtaa...=)
Iten olen ollu kotosalla tiiviisti koko viikon, vaikka muutekin täällä tulee aikaa vietettyä, kun on työttömänä. Mutta tämä viikko on tosiaan menny levähtäessä, kun otin tuon sika rokotuksen perjantaina. Viikonloppuna oli jo semmonen olo, että nyt on lämpöä ja niinhän se oli, lämpöä 37 risat ja karmea flunssa kaupanpäälle. Ja että minä olisin ainut joka sairastua niin tarttuhan se mun mieheenkin sitten...Mutta on siitä tuosta sairastelusta jotain hyötyä. Tuolla äsken sängyssä pötköteltiin ja yhtäkkiä hoksattiin aivan ihana nimitys meidän toukalle hänestä tuli sitten hippiäinen...=)Kirjotellaan!
Stemppiä kaikille.
Vieläkö hellunen on linjoilla? Mua aivan jänskättää, millon pääset tositoimiin! :)
Täällä eilen supisteli kovasti, koko päivän, mutta edelleen ne on aivan liian kivuttomia! Toivon että ne kuitenkin edes vähän tekis jotain tuolla alakerrassa, vähän edes kypsyttelis. Huomiselle oon tilannu synnytyksen, kun ollaan menossa Paavolaan hautajaisiin ja sieltä ei olis ku 50 kilsaa Oulaskankaalle. :)
Ei mulla mitään asiaa ollu. Kuhan tylsyyksissäni kirjottelen. Hauskaa viikonlopun alkua!
-marsupialia 38+1
No niin, åippäpolin käynti taas takana ja oli muuten ihan mielettömän ihana lääkäri tällä kertaa. Selitti niin tarkkaan mulle koko ajan mitä kaikkea ultrassa näkyy! :) Ihanaa, että on tuollaisia lääkäreitä vielä, jotka kiireettä tekee työtään ja selittää tämmöiselle jolle ultrakuva on välillä aika hepreaa!
Kaikki oli hyvin, tuli tosi hyvä mieli käynniltä! Ei meidän pikku vaavilla ole mitään hätää, oli tosi vilkas, lääkärikin nauroi että tämä täällä koko ajan touhuaa jotakin omiaan. :) Eli melkoinen touhutäti tulossa.. Varasi kuitenkin vielä yhden kontrollin viikolle 36, jotta voidaan vielä seurata kasvua. Ei kuitenkaan ollut ollenkaan huolissaan kun painoa oli tullut niin hyvin lisää ja kasvu hyvää. Painoarvio oli nyt 2100g, laskeskeli että näillä käyrillä jos pysyy niin laskettuna aikana olis n.3500g.
Ja katsoi tuon kohdunsuun tilanteenkin, kun pyysin ja meinasi että tilanne oikein hyvä ja viikkoja nyt niin mukavasti että ei tartte olla enää yhtään huolissaan mistään! JEE! :D
Pissa oli 3 plussalla joten joudun maanantaina labraan että katsotaan onko pissatulehdusta. Oireita ei kyllä ole, mutta varmuuden vuoksi katsovat kun voi joskus olla oireettomanakin.
Ette usko kuinka kevyt ja huoleton olo nyt on kun vihdoin ja viimein oikeesti kaikki on hyvin! :)
Oikein nautinnollista viikonloppua teille kaikille!!
Sognatore 32+1
Ei mennyt mun tilaus perille! En siis päässyt tänään synnyttämään. Höh.
Ihanaa, että Sognatorella on kaikki kunnossa! Kyllä sitä niin helposti stressaa pientäkin asiaa.
Nyt on kyllä aika poikki, kun on koko päivän edustanut. Huonoilla kengillä piti hautuumaallakin köpötellä, niin jalatkin on kipeänä. Huomiseksi suunniteltiin miehen kans ulkona syömistä, kun ei sitä kovin usein tehdä ja nyt vielä kaksistaan ehtis. Pitäis vaan päättää minne mennään ja aamulla heti varata pöytää, jos sattus vielä saamaan. Jos ei saa niin itken, kun haluan niin kovasti hyvää ruokaa! (Tai siis en minä, vaan vauva :D)
Hellunen on tainnut lähteä synnyttämään? Toivottavasti ainakin, ettei tarvi kovin pitkään kärvistellä. Mun mielestä nämä päivät ennen laskettuakin on pitkiä, niin voin vaan kuvitella mitä ne on lasketun jälkeen...
-marsupialia 38+2
Mahtanee tosiaan Hellunen olla tositoimissa jo.. Tai sit niin kipee, ettei paljoa huvita koneella notkua.. Tsemppiä sinne anyway!
Koitahan Marsupialia malttaa ;) Sun pitäis keksiä jotain mukavaa johon upottaa ajatukset niin menis aika nopeammin.. Mitähän se voisi olla.. Onko kaikki valmistelut jo tehty? Huominen syöminen murun kanssa kuulostaa ainakin tosi hyvältä. Me mietittiin leffaa mut siellä ei mene mitään hyvää mitä ei olis jo nähnyt..
Vauva eilen ultrassa hengitteli niin kovasti että koko pieni vartalo liikkui hengityksen mukana.. Jäin sitten aamulla sitä miettimään, että miten sikiö pystyy hengittämään vettä ja heti synnyttyään ilmaa ilman mitään sen kummempia juttuja.. Ei voi käsittää tätä kasvun ja syntymän ihmettä! Näillä mietteillä lauantai-iltaan ja miehen firman saunailtamia emännöimään..
Sognatore 32+2
Täällä siis vielä ollaan ja odotellaan. Supistelee päivin ja öin, mut ei tarpeeksi kovaa eikä usein. Ei siis auta kuin odottaa.... plaaaahhh.... Hermot on koetuksella.
Marsupialia, saat varmaan vauvan sinäkin kotiin ennen mua! Kiva kuulla, et Sognatoren vauvalla kaikki hyvin! Ei muuta kuin viikonlopun jatkoja kaikille....
H 41+0 (kummasti noi päivätki on alkanu pysyä muistissa...)
Uskon, että tuossa tilassa päivät muistaa jo tuskallisenkin hyvin :) Ei paljoa tartte miettiä!
Auttaisko teitä molempia jos järjestettäs taas pikamiitti? Sais muuta ajateltavaa ja auttoihan tuo tavallaan Verkkuakin kohti synnytystä niin jos tekin saisitte lisää potkua :)
Mitäs mieltä olette?
Voi hellunen, koita jaksaa!
Mulle kyllä passaa miitti taas. Sama paikkakin käy, sinne ei kuitenkaan uponnut edes kovin paljoa rahaa. Maanantaina, tiistaina?
Kuulin muuten, että nyt ei pääsis enää synnytykseenkään isät mukaan OYS:ssa. Luin toiselta palstalta, että jonkun tuttu oli ollut eilen synnyttämässä eikä isä ollut päässyt mukaan. Taustoja en tokikaan tiedä, oliko sitten ollut nuhainen tai jotain, että varma tieto tämä ei tosiaan ole. Toivottavasti on väärää tietoa... Me kyllä kuitenkin lähdetään sinne Oulaskankaalle, jos ei jotain radikaalia tapahdu.
taas on neuvolassa perjantaina käyty ja paino putoaa edelleen, mutta sanoivat että ei haitaa kun tulee niin hitaasti ja tasaisesti alaspäin. Ei kuulema haitaa vaikka ei lähde edes nousemaan koko loppu aikana, kunhan vauva kasvaa.
Eilen kävin shoppailemassa vaatteita ja yllättävän kivuttomasti löytyi. Sovitus oli kyllä aika tuskaa ja kaverille sai kokoajan sanoa että odottaa kun minä lyllerrän niin hitaasti:D H&M oli aivan ihana nallepuku vastasyntyneelle, mutta jätin vielä ottamatta:) Hirveästi olisi ihania vaatteita vauvalle, mutta olen vielä saanut itseni hillittyä:)
Minulle miitti kävisi maanantaina neljän jälkeen. Olen silloin aamuvuorossa ja tiistaina on sitten illalla kuudelta ensimmäinen valmennus ja aamu tietenkin töitä:)
Nyt pitää lähteä viemään lauma juoksemaan maastoon niin saavat vähän purkaa energiaa ja samalla saa itse raitista ilmaa:)
Zahrinalle onnea kovasti pojasta!
Juu, tosiaan maanantaina syntyi klo 21.48 äärettömän temperamenttinen täyden kympin tyttö, 3290g ja 50cm.
Eilen kotiuduttiin.
Laittelen synnytyskertomusta, kunhan jaksan. Nyt täytyy huokaista kun känkkäränkkä nukahti viimein aamun taistelun jälkeen. Viimeiset päivät meni hienosti sairaalassa, niin toki meillä huudetaan heti kun kotiin päästään :)
Tuohon on kyllä jo niin hullaantunut, että!
Varmasti uskomattoman ihanaa saada oma pieni vauva kotiin! Tsemppiä temperamanttisen pienokaisen hoitoon!!
Täällä vieläkin vaan odotellaan. Itse ajattelen vaan sitä, että onpahan kypsä ja kehittynyt vauva tulossa sitten kun tulee... Kaverit, joilla on lapsia, ainakin sanoivat että se hyvä puoli tässä pitkässä odotuksessa on :)
Miitti kyllä piristäisi, sopikaa aika ja paikka ja ilmoitelkaa tällä palstalla, tulen paikalle jos olen kasassa ja jaksan. Ei mulla ole kummempia suunnitelmia lähipäiviksi kuin odotella, että vauva syntyis... Paitsi huomenna on neuvola klo 15.30. Rax käy kyllä mullekin hyvin, hyvää ruokaa ja edullista ja saa vielä varman ähkynkin :)
Onneksi olkoon vielä Verkulle tytöstä, jolla on luonnetta :) Tänne on ihan takuuvarmana tulossa samanlainen! Oot ollut meidän kaikkien ajatuksissa paljon!!!
Marsupialia: Mä luin iltalehdestä että Kemissä on kielletty isien pääsy synnytykseenkin!!! Sen takia kun sinne on muutama isä tullut flunssaisena... Aivan uskomatonta! Mä kyllä pidän nyt jalat ristissä, että tämmöiset ylireagoinnit ehtis mennä ohi. Ihan älytöntä hysteriaa revitään jostain kuitenkin niin normaalista kuin influenssasta! Olkoonkin lintu taikka sika..
Hellunen: Samoin mä oon ajatellut että toivon että tää syntyypi vasta siellä tammikuulla ja yli lasketun ajan että on sitten parhaat valmiudet tähän maailmaan. Kun muutenkin aika kauheeta tuo synnytys lapsellekin, saati sitten jos toinen ei ihan vielä olis edes valmis tulemaan. Mut toivotaan nyt kuitenkin että se sulla tässä viikon sisällä tulis ettei käynnistelemään joudu. Tosin siskollakin synnytys käynnistyi itsestään käynnistysaikaa edeltävänä iltana, joten no panic vaikka ehtisivät sopia ajankin.
JEE! Eli miitti sovittuna Raxiin ja huominen maanantai passannee kaikille. Kellonaika sitten vaan kun sovitaan.. Mites Hellunen ehtisi neuvolasta? Ehditkö jo 16.30? Mulla on itsellä kaupungissa meno klo 14-15 joten taidan jäädä sinne hengaamaan ja odottelemaan että nähdään joten kaikki ajat sopii.. TIetty vaan mahd.pian neljän jälkeen..
Kivaa taas nähdä teitä ihania!
Sognatore 32+3
Tuonne oli aapeli nimimerkki kirjoittanut että oli soittanut synnärille ja tällä hetkellä isät saavat osallistua synytykseen jos ovat täysin terveitä. Flunssaisena ei siis asiaa..
Eli pidetään miehemme terveinä!!!
Onnittelut Verkulle tytöstä. Minusta tuntuu jotenkin ihan epätodelliselta että itselläkin enää niin "vähän" laskettuunaikaan. Sitten jotkut asiakkaat on vielä kertoneet että vauva oli syntynyt 5 viikkoa etuajassa ym. Tuntuu ettei ole vielä valmis, kaikki tapahtuu niin nopeasti (jos nyt voi ajatella että 9kk on nopea aika):D Kotonakin on vielä niin paljon tehtävää ja töiden takia ei ehdi tekemään mitään aaargh...
Suunnittelin, että teen joulunkin ihan viimeisen päälle kun jään äitiyslomalle joulukuun alusta, mutta taitaa jäädä haaveeksi. No ni koitan nyt rauhoittua, ihme paniikkikohtaus.
Koiranpentu herättää kuin kello aina ennen seitsemää, sitten pitää vähän aikaa leikkiä, ennenkuin unet vielä jatkuu, mutta eihän sitä itse enää unta saa:) Huomenna vien pennun ekalle rokotukselle ja sitten perjantaina on itsellä neuvola. Jännityksellä odotan mitä vaaka näyttää, joko paino olisi lähtenyt nousemaan. Hemoglobiinikin oli toissa kerralla vain 115 niin saas nähdä joudunko rautakuurille.
Mutta lähden tekemään aamiaista kamala nälkä:D
Jade 31+1