10-vuotiaan tyttöni parhaan kaverin vanhemmat kielsivät
tyttöjä enää leikkimästä keskenään koska tyttö oli ilmeisesti kertonut kotonaan, että meillä juodaan "aikuisten juomaa" kun mieheni oli kerran avannut kaljapullon vapaapäivänään katsellessaan telkkaria ja tytöt leikkivät keittiössä josta on suora näkymä olohuoneeseen. Vanhemmat olivat sanoneet tytölleen, että "ei tarvitse sitten enää mennä leikkimään niille alkoholisteille eikä leikkiä heidän tyttärensä kanssa".
Kommentit (46)
Hauskasti sormet pois paikoiltaan. :)
kun selvitit tuon salakirjoituksen noin näppärästi. Sormet oli tosiaan pois paikaltaan koska kirjoitin pimeässä, nukutin samalla 1-vuotiasta.
Hauskasti sormet pois paikoiltaan. :)
Eipä tulisi mieleenkään piilotella viinilasiani lapsilta! Lapset eivät reagoi mitenkään minun lasini sisältöön, joskus siinä on vettä ja joskus valkoviiniä. Ihan evvk heidän mielestään. Kunhan itse saavat limua, muu on aikuisten höpinää. : )
Kyllä te nyt teette yhdesä oluesta liian ison haloon!! Tuollainen asenne on mielestäni väärä. Lapset eivät yhtään tiedä minkä aineen kanssa ovat tekemisissä kun salaa teiltä vanhemmilta kokeilevat ekaa kertaa alkoholia.
On täysin eri asia nauttia yksi olut telkkarin ääressä kuin korillinen! Ja luulenpa tietäväni mistä puhun. Isäni oli paha alkoholisti ja oli tosi rankkaa katsottavaa kun oma isä konttasi lattialla mongertaen jotain käsittämätöntä ja sammuessaan lattialle yski ja kuolas ja me pelättiin että se tukehtuu oksennukseensa. Mua ei olis yksi tai kaksikaan olutta vaikka keskellä päivää haitannut mitään, mutta humalaan/sammumispisteeseen asti juominen on tosi törkeetä.
Meidän perheessä ei alkoholi isommin maistu, mutta joskus jos saunasiiderin ostan, niin se juodaan kyllä ihan lasten nähden. Siinä ei ole mitään pahaa, kun muistaa sen tärkeän asian että humaltumistarkoituksessa ei lasten nähden saa juoda.
yks päivä. Siis ei tietenkään juuri tästä tapauksesta, vaan aiheesta yleensä. Sen mukaan suurin osa ala-asteikäisistä lapsista ei ole koskaan nähnyt vanhempiensa juovan alkoholia, siis ei kaljaa, ei viiniä, eikä mitään. Ala-asteiän lopussa tytöille vasta valkenee, että isä ehkä joskus juo. Lapsi ei tuossa iässä vielä tajua, että se äitikin on joskus saattanut juoda vaikkapa parit viinit! Joten kyllä tuon ikäisille pitäisi vielä taata viattomuus ja jättää se kaljojen juominen siihen, kun lapsi menee nukkumaan. Joten kyllä tytön kaverin vanhemmat ovat fiksumpia kuin sinä ja miehesi. Ja vaikka meilläkin (jopa tänään, siis maanantaina, herranjestas!) aiotaan miehen kanssa ottaa kaljat, niin ei tulis mieleenkään ottaa pulloja esille kun lapset on vielä hereillä.
jos näkee äidin, isän tai vaikka naapurin lapsen juovan lasillisen viiniä tai pullollisen olutta? Lapsihan ei voi kuvitella että siinä olisi jotakin pahaa - ellei aikuinen sitä olisi hänen päähänsä syöttänyt. Ja kun siinä yhdessä ravintola-annoksessa ei kertakaikkiaan ole mitään pahaa.
Paljon pahempaa on se piilottelu ja salailu.
Ja niin, omalle lapselleni en tarjoa tai osta alkoholia ennen kuin hän on täysi-ikäinen. Itse kuitenkin juon alkoholia sivistyneesti häne(kin) läsnäollessaan.
tenavat edes oppii miten alkoholia otetaan fiksusti, jos se aina vaan on perheissä joku tabu ja vanhemmat naukkailee salaa iltahämärissä? Luulis sit teininä kiinnostavan niin maan vimmatusti selvittää mitä tää ihmejuoma on kun se niin salamyhkäisesti pitää juodakin...
Joten kyllä tuon ikäisille pitäisi vielä taata viattomuus ja jättää se kaljojen juominen siihen, kun lapsi menee nukkumaan. Joten kyllä tytön kaverin vanhemmat ovat fiksumpia kuin sinä ja miehesi. Ja vaikka meilläkin (jopa tänään, siis maanantaina, herranjestas!) aiotaan miehen kanssa ottaa kaljat, niin ei tulis mieleenkään ottaa pulloja esille kun lapset on vielä hereillä.
Siellä Suomessa se akoholi on edelleen niin tabu. Mietin tässä että miksi. Siksikö, kun suurin osa käyttää sitä humalahakuisesti, niin sitten kuvitellaan ettei sitä voida juoda kuten kahvikupposta? Lapsille pitää taata viattomuus? Hmm..
Täällä Ranskassa ei tulisi mieleenkään lähettää lapsia pöydästä pois kun viinilasillinen ruoan kanssa otetaan tai muutenkaan juoda lasillista piilossa. Se yksi lasillinen tai olut on ei saa aikaan humalaa vaan sitä nautitaan sen maun takia kuten vaikka jaffaa. Siksi en ymmärrä tuota "lapsien viattomuus" juttua.
alkoholipitoista. Ja ikää mulla on jo lähemmäs 40v. Mitäs siihen sanotte?
eikö olisi nimenomaan järkevää näyttää lapsille pienstä pitäen KOHTUUalkoholinkäytön mallia? niin viinasta sitten ei tule kielletty hedelmä, jota pitää salaa vanhemmilta kokeilla.
Joten kyllä tuon ikäisille pitäisi vielä taata viattomuus ja jättää se kaljojen juominen siihen, kun lapsi menee nukkumaan. Joten kyllä tytön kaverin vanhemmat ovat fiksumpia kuin sinä ja miehesi. Ja vaikka meilläkin (jopa tänään, siis maanantaina, herranjestas!) aiotaan miehen kanssa ottaa kaljat, niin ei tulis mieleenkään ottaa pulloja esille kun lapset on vielä hereillä.
Siellä Suomessa se akoholi on edelleen niin tabu. Mietin tässä että miksi. Siksikö, kun suurin osa käyttää sitä humalahakuisesti, niin sitten kuvitellaan ettei sitä voida juoda kuten kahvikupposta? Lapsille pitää taata viattomuus? Hmm.. Täällä Ranskassa ei tulisi mieleenkään lähettää lapsia pöydästä pois kun viinilasillinen ruoan kanssa otetaan tai muutenkaan juoda lasillista piilossa. Se yksi lasillinen tai olut on ei saa aikaan humalaa vaan sitä nautitaan sen maun takia kuten vaikka jaffaa. Siksi en ymmärrä tuota "lapsien viattomuus" juttua.
kyllä meillä vaan juodaan välillä sitä paheellista viiniä ruoan kanssa se 16cm esim. ja lapsilla maitoa. koska minusta se on vaan niin totta että liika piilottaminen se sitten vasta joskus kiinnostaakin. kaatokänniin en itseäni joisi lasten edessä mutta kyllä olen esim juhannuksena mökillä ottanut 4 olutta ja istunut iltaa.... huoh kauheeta....=/ miettikääpä että suomessa on tosi paljon alkoholismia, mutta ei esim ranskassa ym. koska siellä opitaan jo pienestä asti että aikuisten juoma on välillä makuelämys ei humalan hakua niinkuin meillä suomessa alkoholilla haetaan humalaa.
en tiennytkään olevani juoppo joka pilaa omien ja naapureiden lasten viattomuuden.
Olen jopa ravintolassa kehdannut juoda lasillisen punaviiniä aterian yhteydessä ..jopa äitienpäivänä o_0
Jotenkin olen kuvitellut viinin olevan hyvä ruokajuoma silloin kun muutaman kerran vuodessa syö vähän paremmin.
Nyt minä sitten olenkin rapajuoppo. Oioi..
yks päivä. Siis ei tietenkään juuri tästä tapauksesta, vaan aiheesta yleensä. Sen mukaan suurin osa ala-asteikäisistä lapsista ei ole koskaan nähnyt vanhempiensa juovan alkoholia, siis ei kaljaa, ei viiniä, eikä mitään. Ala-asteiän lopussa tytöille vasta valkenee, että isä ehkä joskus juo. Lapsi ei tuossa iässä vielä tajua, että se äitikin on joskus saattanut juoda vaikkapa parit viinit!
Joten kyllä tuon ikäisille pitäisi vielä taata viattomuus ja jättää se kaljojen juominen siihen, kun lapsi menee nukkumaan.
Joten kyllä tytön kaverin vanhemmat ovat fiksumpia kuin sinä ja miehesi. Ja vaikka meilläkin (jopa tänään, siis maanantaina, herranjestas!) aiotaan miehen kanssa ottaa kaljat, niin ei tulis mieleenkään ottaa pulloja esille kun lapset on vielä hereillä.
siitä että isä ja äiti vetää piilossa salaa viinaa ja toisen nurkan takana lapset vetää piilossa salaa viinaa =o
Todella surullistahan se oikeasti on että alkoholista pitää tehdä tuommoinen tabu ja jatkaa sitä kännihumalajuomisperinnettä.
olut-teltta tai -tarjoilupiste kuuluu ihan normaalina osana myös lapsiperheille suunnattuihin tapahtumiin. Enkä ole niissä kenenkään nähnyt olevan humalassa.
ovat pahimman sortin kaksinaismoralisteja mita alkoholin kayttoon tulee. Oppikaa tavoille!
siitä että isä ja äiti vetää piilossa salaa viinaa ja toisen nurkan takana lapset vetää piilossa salaa viinaa =o
Todella surullistahan se oikeasti on että alkoholista pitää tehdä tuommoinen tabu ja jatkaa sitä kännihumalajuomisperinnettä.
johtuu vanhemmista! Vaikka vanhemmilla olisi alkoholiongelma onko oikein lasta kohtaan, että hänellä ei ole kavereita! Siis jos kaikki kavereiden vanhemmat kieltävät olaemasta lapsen kanssa.
Oletko ap muuten Pohjois-Suomesta, oman lapseni kaverin vanhemmat kuulostavat samantapaisilta; todella pikkusyistä kieltäneet olemasta jonkun kanssa.
Minusta tuollainen lähentelee jo kiusaamista, varsinkin jos toinen tyttö nyt oikein levittelee sanaa, että en saa leikkiä "sannan" kanssa kun niillä juodaan...
Lapset siis näkevät.
Saatiin tosi alhaiset pisteet neuvolan testeissä, kun olin raskaana. Th oikein ihmetteli asiaa, kun meillä käytetään niin vähän alkoholia.
Kaverini ei juonut koskaan lapsensa nähden ja mielestäni he olivat kuitenkin kovia dokaamaan ja alkoholia otettiin kunnolla ja usein.
Neuvolan testihän paljastaa todellisen alkoholin käytön.
Yleensä nämä piilossa tissuttelevat ovat niitä, joilla on todellinen ongelma ja sitten hurskastellaan.
Viimeksi olin kännissä 15 vuotta takaperin.
Pistäisi itseltänikin vähän kulmat kurttuun jos lapseni tulisi kertomaan että naapurin lapsen luona availtiin kaljapulloja keskellä päivää. Olen itse alkoholistiperheestä (ja tiesin taatusti jo nuorena että isä/äiti juo kaljaa, niitä pulloja kun oli kaapit täynnä ja molemmat heiluivat kännissä...) enkä tahdo nähdä "tissuttelua" osana perheemme elämää, varsinkaan niin että oma lapseni sitä joutuu katselemaan.
Ap:n mies taitaa olla perussuomalainen juntti, jonka pitää se kalja saada vaikka lähistöllä olisikin lapsia?
Suomessa on valitettavasti eri kulttuuri kuin Ranskassa joten miten ne Ranskalaisten samppanjanjuonnit liittyy tähän millään tavalla?