Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossu Shoppaajat

Vierailija
08.10.2009 |

Taannoin tänne oli rantautunut lastenvaatefriikkikeskustelu, jossa taso ei päätä huimannut ja monelta osin mentiin kunnianloukkaukseen.



Luin kyseisen linkin ja huvittuneena huomasin myös osallistuneeni siihen. No, Mrs F en ollut kuitenkaan minä :), vaikka jotain sen suuntausta nimimerkkiä olen joskus kai käyttänyt. Mutta ei siitä sen enempää. Mielipiteeseen olisin voinut yhtyä.



Mutta jos arvokeskustelua halutaan laajemmin käydä, niin mitä mieltä olette tästä...



Perhe, joka on selvästi vähävarainen ja elää pitkälti yhteiskunnan tuilla, tuetusti asuen (kaupungin vuokra-asunto, asumistuet), jne, mutta siinäkin, äiti shoppaa kuin viimeistä päivää.



Minusta se ei kuulosta toimivalta yhtälöltä. Lasten kannalta ajateltuna se kuulostaa varsin turvattomalta.



Mutta se on äidin harrastus, se ainoa, sanotaan.



Mitä isä sitten harrastaa? Entä lapset? Eikö mitään? - Ei mitään, koska kaikki "ylimääräinen" menee siihen hillittömään shoppailuun. Lapsen käytettyjä pianotunteja ja luistelukoulua ei voi myydä huuto.netissä, siksi äidin harrastus on niin ylivoimainen, äiti selittää.



Ja me kaikki veronmaksajat tuemme tätä äidin harrastusta. Meiltä ei kysytä.



Ja älkää ymmärtäkö väärin. Suomalainen sosiaaliturva on minusta hieno asia ja voimme olla kaikki siitä ylpeitä. Moni meistä varmasti maksaa mielellään enemmän veroja, ettei kenenkään tarvitsisi asua kadulla, mutta olen todella naiivi, kun kuvittelen, että sosiaalituilla eläminen ja asuminen olisi ihmisen elämässä V Ä L I V A I H E?



Ei vuodesta toiseen jatkuvaa ja jopa jollain sairaalla tavalla tietyissä piireissä tavoiteltavaa: "hulluhan sitä töissä rehkii".



Ja jotta vaihe jäisi väliaikaiseksi elämäntilanteeksi, niin silloin jokaista euroa ei olisi kiire hukata "tilipäivänä", vaan tavoite olisi kirkkaana, päästä jonain päivänä ns omilleen?



Ja mitä tälläisten ihmisten lapsista tulee?



Tutkimukset osoittavat, että syrjäytyneisyys jatkuu jo sukupolvesta toiseen. Jokaikinen syrjäytynyt maksaa yhteiskunnalle järjettömästi eli meille kaikille. Se raha on aina jostain muusta pois. Se on pois lasten koulutuksesta, terveydenhoidosta, vanhustenhoidosta, jne.



Todellakin arvokeskustelua pitäisi käydä ja toki sosiaaliturvan pitäisi jatkua hyvänä, mutta pelkkä rahanjakaminen ei taida riittää. Pitäisi kai opettaa ihmisille myös elämän/taloudenhallintataitoja? Siihen ei tietysti ole sitten taas yhteiskunnalla resursseja. :)



Finette



Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä missä itse asun, töitä tuntuisi olleen noinkin pitkän ajanjakson aikana. Itse olen kahdeksan vuoden aikana elämässäni opiskellut itselleni 2 tutkintoa, nyt olen töissä.

peräti 8h/viikko, silläkö rahalla olis sitten pitänyt elää kun työttömyyskorvaus viivästyi palkan odottamisen takia?

On totta että töitä on tarjolla, mutta ne ovat sellaisissa pätkissä, että niitä eivät työttömät kykene vastaanottamaan.

Ei työtön voi olla tänään 4 tuntia töissä ja odotella kotona seuraavaa työpätkää, jonka alkamisesta tai kestosta ei ole mitään tietoa. Toisena viikkona töitä voi olla 30 tuntia ja toisina viikkoina 5 tuntia.

Ei onnistu, koska myös töitä ja palkkaa odotellessa pitää vuokra maksaa ja ruokaa ostaa.

Ota selvää työttömän mahdollisuuksista, ennenkuin mitään mussutat.

Vierailija
2/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

peräti 8h/viikko, silläkö rahalla olis sitten pitänyt elää kun työttömyyskorvaus viivästyi palkan odottamisen takia?

On totta että töitä on tarjolla, mutta ne ovat sellaisissa pätkissä, että niitä eivät työttömät kykene vastaanottamaan.

Ei työtön voi olla tänään 4 tuntia töissä ja odotella kotona seuraavaa työpätkää, jonka alkamisesta tai kestosta ei ole mitään tietoa. Toisena viikkona töitä voi olla 30 tuntia ja toisina viikkoina 5 tuntia.

Ei onnistu, koska myös töitä ja palkkaa odotellessa pitää vuokra maksaa ja ruokaa ostaa.

Ota selvää työttömän mahdollisuuksista, ennenkuin mitään mussutat.

Olin joskus pieni palkkaisessa työssä. Saatoin saada viikossa esim. 30 e brutto. (Meniköhän nyt jopa yläkanttiin?) Työmatkat jouduin tietysti maksamaan. Jouduin käytännössä

maksamaan siitä että kävin töissä. Törkeää !

Ja työttömyyskorvaukset myöhästyivät tietysti ja olivat 15 e pienemmät koska olinhan tienannut 30e, joka käytännössä meni ,eikä riittänytkään, bensoihin. Julkista liikennettähän täällä maalla ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et Aloitus oli asiallinen ja vastaukset on ihan kammottavia...millainen arvomaailma teil on?



Kuvaava sana olis ehka white trash...

Vierailija
4/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et Aloitus oli asiallinen ja vastaukset on ihan kammottavia...millainen arvomaailma teil on?

Kuvaava sana olis ehka white trash...

Millainen arvomaailma itselläsi oikein on?

Köyhät kyykyyn? Vai mieluiten saunaan taakse ja nappi ottaan? VAI?

Vierailija
5/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on valmis vaan ottamaan vastaan mitä tahansa ja myös kouluttautumaan. On harjoittelupaikkoja, koulutuksia (niihin saa ihan erisuuruista koulutustukea kuin esim akateemiset saa opintotukea - sillä jopa pärjää!!) ja sitten on ihan työpaikkoja. Pätkätyöt on keljuja, mutta 1 työsuhdekin poikii yleensä toisen työsuhteen. Itse en ymmärrä myöskään kuinka saa tuhlattua 8- vuotta elämästään niin ettei ole kouluttautunut tai tehnyt töitä?

Tuttuni, jolla ei ollut valmista koulutusta mihinkään, eikä aiempia työpaikkoja sai työpaikan 4kk hakemisen jälkeen. Työtä on n 25-30h/vk, mutta tämä työ helpottaa huomattavasti seuraavan työn hakemista. Palkka 10€/h.

peräti 8h/viikko, silläkö rahalla olis sitten pitänyt elää kun työttömyyskorvaus viivästyi palkan odottamisen takia?

On totta että töitä on tarjolla, mutta ne ovat sellaisissa pätkissä, että niitä eivät työttömät kykene vastaanottamaan.

Ei työtön voi olla tänään 4 tuntia töissä ja odotella kotona seuraavaa työpätkää, jonka alkamisesta tai kestosta ei ole mitään tietoa. Toisena viikkona töitä voi olla 30 tuntia ja toisina viikkoina 5 tuntia.

Ei onnistu, koska myös töitä ja palkkaa odotellessa pitää vuokra maksaa ja ruokaa ostaa.

Ota selvää työttömän mahdollisuuksista, ennenkuin mitään mussutat.

Vierailija
6/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työllisyyskurssit, jotta olisin saanut töitä. Yhden ammatin työkkärin kustannuksella opiskelin, mutta se ammatti ei sopinutkaan sitten minulle monista syistä.

Opintolainat on edelleen Kelalle maksamatta, kun Kela takaajana maksoi 12 000€ pankille kun en itse voinut. Ja uutta ammattia en ala enää velaksi tai opintotuella opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten, että sosiaalietuuksien vajaakäyttö (kyllä, luitte aivan oikein) on paljon suurempi ongelma kuin sosiaalietuuksien väärinkäyttö?

Vierailija
8/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kulumaan vajaan 8 000 euroa ja opiskelin siis 2 tutkintoa. Tosin tein kyllä paljon osa-aikaista työtä samalla, jotta ei tarvitsisi ottaa lainaa niin paljoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös iltaisin ja viikonloppuisin, ei sen päälle enää jaksanut töitä tehdä kun päivisinkin oli läsnäolopakko.

No, onneksi opintolainani eivät periydy lapsilleni mikäli ehdin kuolemaan ennenkuin lainat on kelalle maksettu.

Vierailija
10/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Mihin yhteisiä varoja käytetään?



Minusta on päivänselvää, että työnteon pitäisi aina olla kannattavampaa kuin lorvailun!



Jos rahaa olisi loputtomasti, niin toki olisi helppo tehdä poliittisia päätöksiä ja ylläpitää ihmisten hyvinvointia, mutta esim. kotikaupunkini, rikas Espoo "joutuu" ensi syksynä irtisanomaan pysyviä opettajan virkoja säästötavoitteiden saavuttamiseksi.



Vanhustenhoidosta resurssit on jo vedetty niin tiukille, että pahimmillaan vanhus pääsee ulos kerran viikossa. Kerran päivässä kuulostaisi jotenkin inhimilliseltä.



Tuntuu ihmeeltä, että moni sanoo, että ihan sama, mitä rahoillaan tekee ja ihan sama, vaikka seuraavastakin sukupolvesta kasvaa samanlainen (Tutkimukset näyttävät, että taas tänä päivänä lapset perivät vanhempiensa, nimenomaan äitien, koulutustason.)



Kenelle se voi olla: "ihan sama"!



Siinä olen samaa mieltä jonkun edellisen kirjoittajan kanssa, ettei ratkaisu ole suoranainen sosiaaliturvan huonontaminen, koska se lisää rikollisuutta, jne. Mietin, voiko sosiaaliturvan parantaminen olla muutakin kuin rahanjakoa? Saisiko sillä parempia tuloksia aikaan?



Mikä on oikea ratkaisu, en tiedä.



Se, joka marisi, että tukien saaminen edellyttää todistuksia ja kaavakkeiden täyttämistä... Voi ihme, eikai se nyt ole liikaa vaadittu? :-) Huomasin sosiaalietuuksia (äitiysavustus, äitiysraha, vanhempainraha, kotihoidontuki, lapsilisä) viimeksi Kelalta hakiessani, kuinka äärettömän helpoksi sekin on tehty. Kaikki hoitui netissä, eikä montaa minuuttia mennyt ja nyt veronmaksajien rahaa tulee tilille kuin Manulle illallinen. Kukaan ei perään kysele.



Finette











Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on. Höttöistä nimenomaan.



Kun puhutaan muodista, sisustuksesta, lastenvaatetuksesta, niin hyi, hyi, voi miten pinnallisia ihmisiä!



Kun tehdään provosoivalla esimerkillä avaus ja puhutaan politiikkaa, niin höttöiseksi menee.



Osa valitsee heti alatyylin: "WT", "kermaperse", ym ilmaukset. Osa kaiketi pelkää leimautuvansa suvaitsemattomaksi olemalla mitään mieltä ja yrittää lopettaa keskustelun ennenkuin se alkaakaan, jollain itsestäänselvyydellä: "Ihmisiähän me kaikki ollaan", "Kaikille voi käydä niin". Ja sitten on vielä ikuiset lapset: "Eikö me saada karkkiakaan ostaa, ettei täti kiellä".



Tätä tasoa.



Finette, jolle tämä riitti. Kiitos!

Vierailija
12/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

superköyhä ja siksi shoppaan oikein urakalla. ostan halvalla merkkivaatetta netistä lapsilleni jotka sitten myyn kovalla hinnalla tienaten itsekin. näin lasteni vaatteet ei tule maksamaan mitään ja saan tienattua rahaa. mut nää on näitä köyhän huveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se koira kilahtaa, johon kalikka kalahtaa.



Mä en kanssa ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä, että ihminen ei edes pyri parantamaan omaa ja perheensä asemaa jos on esimerkiksi perusterve. Jos asuu paikkakkunnalla, josta ei vuosikausiin ole löytynyt mitään työtä (ottaen huomioon, että 2000-luvulla on ollut poikkeuksellinen nousukausi) ja jos itsellä ei ole koulutusta, niin eikö se johtopäätös ole nyt muuttaa jonnekin muualle ja hankkia koulutusta keinolla millä hyvänsä.



Ja jos sitten on jo tuossa tilanteessa, niin kannattaako sitten hankkia enää lisää lapsia, jos toimeentulo on jo ennestäänkin kovin tiukoilla?



Ymmärrän itse, että kelan kanssa toimiessa menee monella sormi suuhun, koska asiointi ei todellakaan ole maailman helpointa. Mutta ei kai vastikkeetonta rahaa pidäkään kovin helposti saada?



Vierailija
14/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaa Helsinkiin tekemään hanttihommia, vaikka niitä siellä riittäisikin.

En vastusta kouluttautumista ollenkaan, mutta perheellisenä en enää opintotuella uutta ammattia itselleni opiskele.

Oppisopimuksella tai työvoimakoulutuksena lähden riemusta kiljuen uudelleen opiskelemaan ja jätän tämän sossunelätin uran, mutta toistaiseksi en ole opiskelupaikkaa saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtisanoa itsensä ja alkaa työttömäksi työnhakijaksi. Sitten näette että sitä työtä ei niin vaan löydy. Suojatyöpaikasta on hyvä huudella, mutta sinutkin voidaan irtisanoa.

olen vaihtanut työpaikkaa useaankin kertaan, aina on uusi paikka haettu itse, ei sitä ole kukaan tullut ovelle tarjoamaan.

joten lopeta itse se mussuttaminen ja jos laiskuutta ei kiinnosta töihin mennä niin tunnusta se äläkä mussuta ettei työtä saa.

Ellet sitten asu jossain pikku pikku kunnassa, mutta isommissa kaupungeissa työtä on kyllä.

Ja juuri tuo en saanut kuin sen ja ssen verran tunteja ja sen ja sen verran palkkaa... niin menin sitten takaisin sossuun kun se on helpompaa... niin sitä juuri tarkoitin.

Jos haluaa työllistyä niin joskus voi joutua tekemään "huonompaakin" työtä ja nähdä vähän vaivaa. Siitä sitten ovia aukenee kun työkokemusta karttuu. Ja se että ihminen on opiskellut monta ammattia ja silti ei muka pääse töihin, kertoo todellakin ihmisen halusta työllistyä tai sitten täysin absurdeista ammattivalinnoista (esim moniallergikko opiskelee kampajaksi)

Vierailija
16/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri tuo en saanut kuin sen ja ssen verran tunteja ja sen ja sen verran palkkaa... niin menin sitten takaisin sossuun kun se on helpompaa... niin sitä juuri tarkoitin. Jos haluaa työllistyä niin joskus voi joutua tekemään "huonompaakin" työtä ja nähdä vähän vaivaa.

tainnut itse olla vastaavassa tilanteessa. Kun ottaa tytä vastaan jokusen tunnin viikossa vaikuttaa se tukiin alenevasti ja tuen maksu voi viivästyä. Siitä syntyy aina jonkin sortin "paperisota", jonka seurauksena tuenmaksaja tekee uudet päätökset ja maksuaika pitenee. Milläs sitten näinä rahattomina aikoina sen leivän pöytään hankit?

Vierailija
17/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan 1-2 päivän sijaisuuksia kerran kuukaudessa, niin tiedät että pystyykö maksamaan laskut ja vuokrat kun ainoa varma tulo on asumistuki työttömyyskorvauksen viivästyessä palkkaa odotellessa.

Jos työttömyysaikana tehdyt työt huomioitaisiin vasta kun palkkarahat ovat kourassa, niin silloin moni työtön vaihtaisi sossunuran työntekoon.

Nyt systeemi on perseestä. Jos olet yhden päivän töissä 1.10 ja työttömyyspäivärahan hakujakso päättyy 2.10, et saa päivärahoja, ennenkuin olet saanut palkkatodistuksen kenties vasta 30.10 ja toimittanut sen päivärahan maksajalle.

Perseestä ja politikot ovat itse ajaneet työttömät siihen että pätkätyö ei kiinnosta.

Vierailija
18/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vakituisessa työssä 8h päivässä ja palkastani jää verojen jälkeen 1300 e kuussa. En saa minkäänlaista tukea mistään. Paitsi elatusmaksun 130e ja lapslisät. Vuokraan menee 500 ja asun lapseni kanssa pienessä erittäin huonokuntoisessa kaksiossa. En edes haluisi elellä sossun rahoilla, mutta mielestäni ei ole oikein että jotkut elelevät niillä paremmin kun minä ja perheeni. Työni on kuitenkin vuorotyötä ja erittäin raskasta. No omapa vikani kun en ole opiskellut ammattikoulua enempää mutta en halunnut lisää opintolainaa, joten menin mieluummin töihin. Mutta jonkunhan ne paskahommatkin on tehtävä, eikä se ole reilua että työttömät voivat paksummin kuin ne, jotka ne tekee. Voinhan itsekkin joutua työttömäksi, mutta en niillä rahoilla ainakaa ala porskuttelemaan. Hyvä kun tässä kalliissa suomessa riittää rahat edes ruokaan.. siinä ja siinä

Vierailija
19/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asut huonokuntoisessa asunnossa. Jos et sossun rahoilla itse halua elellä, älä tuomitse niitä jotka sen haluavat tehdä. Elämä on valintoja, enkä ymmärrä että joku valittaa köyhyyttään kun on muka liian ylpeä hakeakseen yhteiskunnan tukia.

Vierailija
20/74 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asut huonokuntoisessa asunnossa. Jos et sossun rahoilla itse halua elellä, älä tuomitse niitä jotka sen haluavat tehdä. Elämä on valintoja, enkä ymmärrä että joku valittaa köyhyyttään kun on muka liian ylpeä hakeakseen yhteiskunnan tukia.

halua elättää itseitsensä vaikka olisikin vaikeampaa.

Toisille van ei tuota mitään vaikeutta olla loisina Yhteiskunnan elätteinä" tajuatko sinä ettei se raha sille yhteiskunnalle tule suoraan raha painosta.. ne tuet maksetaan JONKUN MUUN tekemästä työstä.

Sossu elätit voisivat käydä "vapaa ajallaan" siivoamassa työssäkäyvien asuntoja, niin tekisivät edes jotain rahansa eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä