'''Toukokuun Toukat 2010 Lokakuuhun***
Kommentit (120)
Tänään oli sitten 12 viikon ultra. Laskettuaika siirtyi sitten 20.05. eli nyt elellään vasta rv 10 +4. Siellä se vauveli polskutteli ja jalatkin nähtiin. Sydän siellä kovasti sykki.
Pomena rv 10 + 4
Täälläpäin on säästölinja. Ultraan pääsee tasan kerran raskausaikana ja se on rakenneultra viikolla 20!! Onneksi on käyty yksityisellä alkuraskauden ultrassa, niin on edes ihan alussa pikkuinen nähty.
Paljon saatiin lukemista mukaan ja sydänäänet kuului heti hyvin! :)
Pahoinvointia ja väsymystä edelleen vaivana. Samoin jatkuva nälkä! Painoa on tullut 2kg, mutta neuvolassa sitä ei edes noteerattu. Äippävaatteet päällä kun maha on kasvanut jo reilusti näkyväksi. Tai siis on ollut jo usean viikon kun noita äitiyshousuja on tullut käytettyä jo 3 viikkoa. :D
Moona 10+0
Oikein paljon voimia ja jaksamista! Toivon sinulle onnea uuteen yritykseen mikäli siihen päädytte.
Onnittelut Katille tuplista!
Sain kirjeen NKL:lta että veriseulan ja np-ultran perusteella ei ole aihetta jatkotutkimuksiin ja toivottelivat hyvää jatkoa. Kiva kiva!
Iisa: mä ostin henkkamaukan imetysliivejä, oli aika edullisia. Mulla on nyt jo rinnat kasvaneet joten nuo eivät tunnu puristavan. Katsoin Bebesin sivuilta että ihania rintaliivejä imettäjille nykyään. Silloin kun sain ensimmäisen lapsen oli vaan tylsiä perusmalleja, ja niitäkin sai metsästää. Onneksi äidit osaa jo vaatia vähän luksustakin!
Oma vointi ollut tosi hyvä. Ainut vaan että pikkuinen flunssa iski. Mutta hyvä sairastaa nyt mieluummin (töissähän mä kuitenkin oon) kuin ens kuussa kun lähdetään kanarialle pariksi viikoksi.
t. Tillinäiti rv 13+1
Havahduin viikonloppuna siihen että pahoinvointi on lähes kokonaan helpottanut. Tosin torstaina kävin aamulla kesken kokouksen oksentamassa mikä oli kummallista. Oksensin vain teetä että maha oli ehkä päässyt liian tyhjäksi. Muutenkin tuntuu että vointi on kohentunut, väsymystä ei enää ole ja olen voinut lopettaa päikkäreiden nukkumisen. Jumppa maistuu taas niinkuin aina ennen ja olen voinut jatkaa treenausta pienen rauhallisemman vaiheen jälkeen. Paino on kyllä noussut sillä syön jatkuvasti ja herkutellutkin olen aivan liikaa ja joka päivä. täyty toivoa että pystyn aktiiviliikkumaan koko raskauden ettei paino karkaa aivan taivaisiin...
Maha on kasvanut kovasti mutta omat vaatteet menee vielä. Ostin jo yhdet mustat housut työkäyttöön ja mekon mutta ne korostavat mahaa liikaa joten käytän vielä normaaleja kun kerran menevät(yritän salailla odotusta vielä töissä). Aikaisemmilla odotuksilla työpaikalla ei ole ollut pukeutumissääntöä joten oman haasteensa tuo tämä virallinen pukukoodi. Eiköhän tämä 6 kuukautta jollakin vaatteilla selvitä. Viikonloppuna huomasin että farkut vähän puristi ja näytin tosi lihavalta joten mammafarkut täytyy myös käydä ostamassa ja ottaa käyttöön. Rinnat on kyllä kasvanut aivan hurjasti mutta vanhat liivit menee vielä. Mä kammoan imetysliivejä yli kaiken, kiitos pitkien imetysten, joten otan ne käyttöön vasta sairaalassa kun on pakko.
Ehkä paras uutinen on kuitenkin se että vuokralainen on alkanut liikkumaan. Tunnen selkeästi liikkeet. Eilen jumpalla vuokralainen ei tainnut tykätä vatsalihastreenistä kun tunsin hyvin selvästi missä kohtaa mahaa pikkuinen oli. Saas nähdä onko raskaus pidemmällä kun mitä luullaan sillä päivälleen 2 viikkoa sitten kuului sydänäänet ja liikkeetkin tuntuu jo niin selvästi. Ensi maanantaina se selviää kun mennään np-ultraan.
Liikkeiden myöstä odotus vaan konretisoitui ja en malttanut olla ostamatta isoa pussillista pikku-vaatteita. Meillä kun ei ole mitään tallessa saan ostella kaikki uutta.
Se piti vielä mainita että päädyttiin ottamaan sikaflunssarokotus minulle sekä lapsille. 4.11. pääsen rokotukseen. Nyt kun päätös on tehty helpotti kovasti.
Parempaa vointia kaikille vielä pahoinvoiville toivottelee Marttis 11+6 (ehkä?)
Mulla pahoinvointi kanssa aika hyvin loppunut. paitsi viime viikolla joutui muutaman kerran käydä wc-pönttöä halaamassa:). Jännittää jo kovasti ensimmäinen ultra, noh onneksi se on maanantaina, turhauttavaa vain yrittää toivoa parasta ja pelätä pahinta. Meillä kun ei ekassa neuvolassa yritetty kuunnella edes sydänääniä.
Onko tuo oikeasti mahdollista että vauvan liikkeet voisi tunnistaa jo?. Mulla on tässä muutamina iltoina nipistellyt vatsasta, mutta päältäåäin kun yittää tunnustella niin ei mitään tunne. Vai olenko minä vain luulotautinen. Ensimmäistä kun odottelen
kevätörkki rv 11+0
Mulla on siis neljäs raskaus eli on tavanomaista tuntea liikkeet aikaisemmin. Esikoisella tunsin liikkeet viikolla 18, kakkosella viikolla 16 tai 17 ja kolmannella jo viikolla 13. En usko että ensimmäisellä liikkeet tuntuu niin aikaisin. Soittelin rokotuksesta tänään neuvolaan niin sanoi noista liikkeistä että kun on valmiiksi muovautuneet paikat, liikkeet tuntuu helpommin tai sitten viikot ei täsmää.
Yöllä mietin, että voisiko olla mahdollista, että pienen pientä liikettä tuntuisi nyt jo. Yöllä kun heräsi vessaan eikä tullut heti uni, niin tuntui kuin siellä olisi jotakin liikettä ollut. Vaikka toista odotan, niin kovin aikaista silti. Muistan ekasta, että ensin liikkeet tuntuivat kuin pieneiltä ilmakuplilta tai mahan möyrynnältä. Mutta tää ei ainakaan samanlaista mahan möyryntää ollut kuin mitä on tässä alkuajasta ollut kun koko pakki oli sekaisin ja kupli ja pulputti. Voi kun olisi jo tiistai ja pääsisi ultraan. Niin ja pahasta olosta. Juuri kun pääsin sanomasta, etten ole käynyt oksentamassa pariin päivään ja vkl oli jo yksi ihan hyväkin päivä, niin kyllä taas tänään tuli kaikki aamupala takas ja muutenkin karsee päivä. Voi kun kuulostaa hyvältä tuo elämä ilman päikkäreitä ja pahaa oloa! Sitä odotellessa... Jumpasta en kai uskalla edes haaveilla. Ja muuten vatsalihaksia ei kai suositeltu tehtäväksi enää jossain vaiheessa. Välttämättä ei ollenkaan raskauden aikana. Voi tehdä niille vaan hallaa kun lapsihan tulee tavallaan niiden väliin ja ja.. Mites se nyt oli. Ja ainakin niin, että jos tuntuu yhtään kurjalta, niin ei kannata tehdä. Rokotusta olen kanssa miettinyt. Mutta missään nimessä en sitä ota nyt ekan kolmanneksen aikana... Mihin täällä vielä taitaa osua noi ekat rokotuspäivät... Mutta pahuksen vaikea kysymyshän tuo on...
Tuollaanen75, rv10+5
kommenteeraan tuota mahan kasvua, kun ei oikeesti meinaa uskoa,et näillä vkoilla maha on ja täts it! Töissä huomattu kuulemma jo paljon ennemmin.. hmmm (naiset..) Mutta ekasta jäädessäni äitiyslomalle asiakkaat luulivat että kesälomallehan sitä jäädään.. no siinä sitten et vähän pidempi "loma", toisesta ehkä tossa 20 viikoilla oli ihan ilmiselvää ja nyt varmaan 9 vkosta lähtien on siinä ollu maha ja nyt ihan selvä, kaikki punnaa ja kinnaa ja äitiyshousuja on tullu jo salaa pidettyä, nekun on niin mukavat..
Kovasti täälä odotetaan ihan ISOA mahaa, ja toivotaan etä se ei olis sitten raskauden jälkeen niin iso (ei edes uskalla mennä puntariin.. ehkä on tullu muutakin mahaa kuin vauvamahaa..)
Ja rokotusta.. voi jumankekkale kun ei pysty päättää.. (liikaa) on tullu luettua ja sitten ei pysty ottaa, ja toisaalta kuitenkin.. voi helesinki kun on hankalaa, meillä rokotetaan ens ma ja meillon ultra sitte loppuvkosta, olis jotenkin halunu päättää vasta ultran jälkeen ja jos vkoja olis enemmän.. vaikiaavaikiaa, ehkäpä päädyn "ei kiitos" linjalle..
gibbotar 11+3
maha kasvaa myös täällä supervauhtia, no onhan se venynyt jo niin monta kertaa, ettei tässä tarvinnu kuin se plussa saada testistä niin mahakin oli jo valmiina:) ei vaiskaan, mutta ei tätä enää piilottelemaan pysty. Tänäänkin sain merkitsevia katseita kauempaa yhdeltä tutulta, ei päästy juttuun saakka, mutta ilmeet kertoi, että tietää missä mennään.
Pahoinvoinnissa on hieman parempi päivä, johtuuko siitä että olen syönyt melkein koko päivän jotain suolaista.. niin - kilojen tuloa ei vo estää. Pakko vaan yrittää helpottaa kuvottavaa oloa. Täytyy luottaa että imetyksen voimalla pääsee ylimääräisistä kiloista helposti.
Sain soiton että huomenna voisi tulla piikille. Eli minä otan heti nyt tuon sikainfluenssarokotteen. Eihan noista kukaan voi satavarmasti tietää, täytyy uskoa, että tämä on oikea ratkaisu. Enemmän minua pelottaisi jos en ottaisi rokotetta. Samoin lapset saavat rokotteen heti kun on heidän vuoronsa saada se.
Samoin sain kutsun np- ja rakenneultraan. Np on ensiviikolla, sitä odotellessa. Tuo rakenne oli vasta ensivuoden puolella, mutta kiva että aika on jo valmiina.
tämmöstä tänään,
hyviä vointeja leidit,
sinuvi rv10+1
Eilen sain possupiikin. Juuri mitään oireita ei siitä tullut. Vähän pistokohtaa aristaa. Mukavaa, että täällä joku muukin uskaltautuu samoilla viikoilla piikin ottamaan. :) Itse kun kyselin useammalta taholta ( neuvolan täti, työtervh, työpaikkalääkäri, sisätautilääkäri) niin sain kaikilta vastaukseksi, että piikille vaan pian että saa suojan ennen kuin flunssa-aalto on paikkakunnalla, viikoista viis!!
Minulla ensimmäinen raskaus. Maha kasvoi heti alkuunsa niin että äitiyshousuihin vaihdoin viikolla 7+. Sen jälkeen on kyllä mahan kasvu melkein pysähtynyt onneksi! :D Painoa tullut 1-2kg raskauden alusta.
Moona 10+2
nyt käyty ekassa ultrassa+neuvolassa ja olihan se siellä! Vauhdikkaan näköinen tapaus :D elikkä 20.5. LA ja eka tulossa
Eli meikäläisen voi poistaa listoilta. Eilen spontaani keskenmeno (11+2). Tietysti kurjat on fiilikset, mutta yllättävän hyvin kuitenkin selvitty sekä henkisesti että fyysisesti. Jotenkin olin niin valmistautunut tähän, en tiedä miksi, jotakin vaistoa kenties.
Toivottelen teille kaikille ihania odotuksen päiviä,
Lumine
olipa sinulla ikäviä uutisia :(
Voimia sinulle ja miehellesi !
Huh, heräsin taas 5.45. vaikka tyttö on mummulassa ja söin homejuustoa puolipaketillista aamiaiseks :D Valvottaako hormonit muita? Herään aamusin tosi aikasin, vaikkei oo kiire mihinkään. Tyttöä odottaessani en muista tämmöstä kuin ihan loppuraskaudesta, kun synnytys läheni.
Masun kasvusta... Housut mahtuu vielä hienosti, mutta takki kinnaa nyt jo! Ihan uskomatonta! Mulla on vielä mielestäni vähän väljiä takkeja, ei ainakaan mitenkään tyköistuvia :D
Toi possupiikki vaan tuntuu puhuttavan. Jos en olis raskaana, niin en sitä ottais, mutta pikkuhiljaa alan kääntyä piikin puoleen, kun kuitenkin riskiryhmään kuulun ja muu perhekin sen kuitenkin saa. Ystäväni kysyi, että jos ei siitä sen kummempia oireita tuu, niin miks ei sitä ottais. Niinpä niin... En tiedä edes miten meitä rokotetaan, kai neuvolasta ottavat yhteyttä, ellei itse sinne soita?
Liiveistä vielä, tilasin Carriwellin liivejä kolmea erimallia. Odotusaikaan tarkoitetut urheiluliivit ei sopineet, kun painavat olkapäitä, pehmoimetysliivit ei tuntuneet tukevilta, mutta drop cup -malliset (uudempi versio) on ihan loistavat! Ihanan pehmeät ja niissä tuli jatkopala mukana, mulla ainakin rinnan ympäryskin kasvoi viimeraskaudessa. Ehkä noita H&M:n liivejäkin vois kokeilla, kun eivät tosiaan oo pahan hintasia.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Iisa 13+3
Iisa, piti kommentoida sun tekstiin siitä rokotteesta, että eihän kukaan kai pelkää sitä punoitusta ja pikkukipua käsivarressa vaan sitä, että mitä ne aineet ovat, joita ei ole tutkittu ja miten ne vaikuttavat sikiön kehitykseen (keskenmenoriski, myöhemmät kehityshäiriöt) kun aina tulee mieleen esim. aikaisemmilla vuosikymmenillä määrätyt lääkkeet jotak sitten aiheuttivat epämuodostumis aj vaikka mitä (mikä se nyt ikinä olikaan). Toisaalta jos sairastut, vauvakin sairastuu ja voi siitäkin seurata ikävää. Molempi pahempi. Itse alan kuitenkin kallistua rokotuksen suuntaan... Kuitenkin niin vakuuttavat aineiden turvallisuutta (ilman mitään perusteita). Joo. Ehkä reagoin voimakkaasti ja pelkään turhia. Intuitio sanoo muuta mutta soitin neuvolaan ja niin suositteli sitä, että ehkäpä sitä sitten. Kun alkaa viikotkin olemaan sen 12 (helpottaa vähän). Muuten sitten en uskalla nenääni ovesta pistää ja panikoin jokaista vastaantulevaa. Töissäkin tapaa kuitenkin paljon ihmisiä jne. Voe voe. Hankalaa. Mutta aattelin, että jospa nyt otan sen kuitenkin ja sitten lopetan täysin asian pohtimisen. Semmosta sika-asiaa. Ja täällä siis netistä saa rokotusajat ja paikat. Neuvolasta ei kukaan soittanut eikä ekalla käynnillä sijainen siitä mitään maininnut. Olettavat näköjään ihmisten itse ottavan selvää. Miten missäkin. Mutta tutkaile kunnan/kaupungin sivuja, siellä luulisi olevan infoa. Täällä olisi ensi ja seuraavalla viikolla ma ja to, klo 12-16 päivät... Eli ei siis mitään ajanvarausta tms. Huoh. Niin ja ei kyllä ole heräilty liian aikaisin. Paitsi pojan toimesta... Millään ei jaksaisi aamulla nousta ja väsymys melkosta vieläkin. Oksettaakin edelleen... Mut pakkohan sen on kohta loppua! Ens viikolla meinasin mennä töihin. Tosin nyt on poika flunssassa (liekö se nyt sitten sikaa vaikkei oireet täysin vastaakaan). Eli ollaankohan taas lähtöpisteessä kohta? Tämmöstä tällä kertaa.
Tuollaanen75, rv 11+2
Tuollaanen, en itsekään ole ollenkaan luottavaisin mielin piikkiä ottamassa, kauhistuttaa myös ne mahdolliset vaikutukset sikiöön, joista ei vielä tiedetä... Tekstistäni ei käynyt ilmi, mutta oon ollut tosi skeptinen koko rokotustouhua vastaan, se tuntuu ihan käsittämättömältä hysterisoinnilta. Oon enempi sitä koulukuntaa, että tulkoon tauti, mutta nyt raskaana ollessani alan taipua piikin kannalle. Täytynee soittaa neuvolaan tai käydä vilkaseen kaupungin sivuja, josko sieltä selviäisi rokotusajankohdat ja muuta.
Olen myös miettinyt saisiko piikin vielä myöhemmin, ellei sitä vielä uskalla ottaa? Vaikeaahan se varmaan on antaa jokaiselle epäröijälle uusi aika... Taisin vastata omaan kysymykseeni, vaikka hullulta tuntuisi, ettei rokotusta enää annettaisi, jos kerran on kieltäytynyt. Huh, on tää kans :P
Lauantai-illan jatkoja!
Iisa
Ohhoh, nyt on huojentunut olo. Tänään oli ensimmäinen ultra ja kyllä siellä vauveli jo näkyi, jalat ja kädet vilisi kovaa vauhtia. Nyt jaksan jo ehkä uskoa että kyllä musta varmaan äiti sitten keväällä tulee. Tuosta sikainfluenssasta. Itse en meinannut rokotetta ottaa sillä uskon että se on samaa flunssaa mitä joka syksy ja kevät on. Eikä sitä ole täysin tutkittu kuinka vaikuttaa sitten kun vauva on jo aikuinen. Tuntuu että koko ajatus on vain lääkefirmoille vain plussaa. Tämä rokote tuli hetkessä markkinoille, mutta kun miettii että eihän esim. Hiv-virus rokotettakaan olla näin nopeasti keksitty niin kuinka sitten luottaa näin nopeesti markkinoille tulleeseen rokotteeseen.
kevätörkki+ avaruusolio 11+6
Hei vaan,
Olen huomenna menossa ottamaan possupiikkiä. Kuten moni muukin on sanonut, en ole minäkään kovin rauhallisella mielellä liikkeellä, mutta olen nyt kuitenkin kallistunut rokotteen kannalle. Tähän on vaikuttanut se, että sekä lääkärini että gyne ovat molemmat kannustaneet ehdottomasti ottamaan rokote. Omalta kohdaltani olen ajatellut niin, että kun en ole asiantuntija, joudun tässä turvautumaan muitten neuvoihin. Mutta ymmärrän hyvin niitäkin, jotka haluavat vielä odottaa tai jättävät rokotteen kokonaan väliin. Lisäksi joudun töitteni takia matkustamaan välillä, ja olen huomannut olevani aina vaan huolestuneempi.
Yleensä mulla on tapana ajatella, että stressi tai huoli vähenee, kun on tehnyt jonkun päätöksen, on se sitten suuntaan tai toiseen. Toivottavasti nyttenkin.
Mulla alko nyt rv 15, ja kun seuraavaa ultraa joutuu taas odottelemaan, koitan kuumeisesti tunnistaa, josko vatsasta alkaisi vähitellen tuntumaan jotain elämää. Miltä sikiön liikkeet tuntuvat? Pari kertaa on tuntunut kuin joku olisi hipaissut hennosti, vähän kuin olisi perhosia vatsassa. Voisiko se olla sitä?
Meritähti
Elikkäs tänään kävin neuvolassa, sydänääniä koitettiin hakea, mutta ei löytynyt. Kohtu kuitenkin on kasvanut. Farkut ei enää täälläkään oo mieluisimmat vaatteet, vaikka ei tuota massua nyt niin hirveesti vielä ookaan. Laskettu päivä muuttu yhdellä, 26.5. on päivä. Ja sain verensokerimittarin heti mukaani ja ajan sokerirasitukseen.
Olo on edelleenkin ällö ja nyt pitää hillitä syömistä kun paino on alkanut kohota. Neuvolan täti meinasi että kymmenessä kilossa pysyminen on kova tavoite...mutta enempää ei oikeen kärsis tulla. Elikkä uimahalli vavise!
cicero 9+5