Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskausajan kivuista

18.04.2006 |

Esikoista odottavana (rv 15+1) olen ihan yllättynyt siitä, miten monella tavalla voi vatsaan sattua jo tähän mennessä.

Ihan alkuraskauden nipistelyjen - varmaan kiinnittymiskipuja - jälkeen on juilintaa nivusissa, närästystä tietty, sellaista tympeää pakotusta ja hetkittäisiä vihlaisuja siellä ja täällä.

Viimeisen viikon aikana on käynyt muutaman kerran niin, että vatsanpeitteitä on alkanut " kiristää" ja välillä siihen on liittynyt menkkamaisia kipuja ja selkäsärkyäkin. Onko nämä nyt harjoitussuppareita? Välillä kiristävä tunne tulee ihan yksinään, eikä se ole alavatsassa, vaan pikemminkin navan yläpuolella, joskin pallean alapuolella. Kyseessä eivät siis ole syvät vatsalihakset vaan ihan pintalihakset.

En ole erityisesti huolissani eikä kivut mitenkään kestämättömiä suinkaan ole, mutta usein ei huvita tehdä paljon mitään, kun ylösnoustessa tms. vihlaisee ja reippailessa kiristää...

Kuulostaako tutulta? Mikä on mitäkin ja mikä on normaalia? Kertokaa viisaammat, miten asiat on!

Ketsup + papu

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla raskaus vasta tosi alussa rv5+4 menkkamaisia jomotuksia edelleen alavatsassa, joskus aika voimakkaitakin.

Närästys on ollut vaivana myös ilmavaivat etenkin aamuisin ja iltaisin.

kertokaahan kokeneemmat miten on ettei turhaan tarvitse huolestua !

Vierailija
2/5 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pienistä huolestua. Nykyään tän elämän ollessa niin " steriiliä" ja vaivatonta yleensä ni aivan liian helposti aletaan pelkäämään joka nipistystä. Raskauteen kuuluu erilaiset tuntemukset ja pienet kivutkin eikä niiden takia kannata yöunia menettää. On tietysti yksilöllistä kuinka vahvana kivun kokee, mutta siihenkin voi vaikuttaa omalla asenteella ja myös sillä tiedolla, että erilaiset tuntemukset mahassa ja selässä on normaaleja ja kuuluvat normaaliin raskauteen. Itse myös esikoista odottaessani oon huomannut et toisinaan sattuu tai ainakin tuntuu. Alkuraskaudessa, kun raskauden merkit olivat salaperäisempiä kuin nyt (rv 32 ja MAHA) tunsin ehkä enemmän niitä outoja tuntemuksia, mutta nyt kun vauva elää ja riehuu (ihan todella) en enää jaksa kiinnittää huomiota jokaiseen nipistykseen. Luulen, että jokainen ei-raskaanaolevakin tuntisi mahassaan outoja asioita, jos niitä alkaisi suurennuslasi sydämellä odottelemaan. Terveellinen ja reipas asenne on syytä säilyttää, niin raskaus ei rajoita normaalielämää liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ajattelee, miten hirmuisen isoja muutoksia raskaana olevan naisen kehossa tapahtuu, tuntuvat kivut aika luonnollisilta. ainakin itse ajattelin asian niin, ettei kenenkään normaalin kehossa sellaisia muutoksia voi tapahtua ilman, että se paikoitellen sattuu, kovastikin.

nyt kolmatta odottaessani olen jo suosiolla hyväksynyt, että marraskuun alkuun asti olo on epämukava, mukavimmillaankin.

Vierailija
4/5 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans kaikenmoisia tuntemuksia, viikot 15+2. Mutta kun ihan jo maalaisjärkeäkin olen yrittänyt(huom!!) tässä käyttää niin onhan se päivänselvää, että jossain tämä mahankasvu varmasti tuntuu:D Kuvailemasi " kiristys" on samanlaista kuin mitä mulla on ollut ja siitä tuonne meijän tämän päivän pinoonkin kirjoittelin. Ihan ku nahka ei antais periksi vaan venyy ja paukkuu. Tänään tuli sellanen olo, että on pakko rypistää napaa " kokoon" , kun tuntuu kuin joku venyttäis sitä :)) Mulla masu on kasvanut jo jonkin verran ja lähtökohtana oli suhteellisen timmiin kuntoon treenattu masu niin ei kait sen ihmekään, kun siellä nyt kaikki antaa periksi masunkasvulle.

Selkäsärkyjä on ollut ihan koko ajan kanssa. Tällä hetkellä iskiaskipu käy välillä ihan sietämättömäksi, en meinaa päästä liikkeelle ja tänään tätä oli ekan kerran myöskin töissä. Tähän asti sitä on ollut vain iltaisin:( Jouduin turvautumaan Panadoliin, kun niin pirusti vihloi oikeeta pakaraa...Nauroin melekin solmussa vedet silmissä, kun sattui niin makeesti. Hermokipuhan on just sellasta " itkeäkö vaiko nauraa" :)

Töissä selkä väsyy ihan sietämättömästi. Tukiliivi on jo hankittuna, mutten ole sitä vielä töissä testannut-tarvii kyllä heti perjantaina testata-huomenna saan onneks levätä:)

Ja kohdussa myöskin tuntuu vihlasuja ja muita(kasvukipuja oletan!!)

Myöskin ensimmäistä siis odotan ja tää kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, että sitä jokaista nippasua ja vihlasua alkaa diagnosoimaan, mutta olen tullut siihen tulokseen, että yhtä paljon hermostun ellei missään tunnu mitään :D Oletko saman huomannut??! ELi koskaan ei ole hyvä..heh :)

Muita(onhan tossakin jo tarpeeksi)oireita ei oikeestaan olekaan ja voin oikein hyvin...niin no paitsi ummetus, mutta se on kait korjattavissa suhteellisen helposti.

On tää elämäni ihmellisintä aikaa ja niin ihanaa!!!

T: Je_Ni 15+3

Vierailija
5/5 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on vaan vaikea tietää, että mistä tietää, milloin pitäisi sitten huolestua.

Juttelin tänään neuvolassa asiasta ja terkkari sanoin, että kaikki paitsi menkkakipujen kaltaiset kivut (=supistuksia) on ihan normaaleja. ja jos menkkakipuja tulee tietyissä tilanteissa kuten urheillessa, kannattaa välttää niitä tilanteita.

Se on tietty ihan totta, että jokaista inahdusta ja suolen liikettä tarkkailee ihan eri tavalla kuin ennen.

Kiitoksia vastauksista!

Ketsup