'''Toukokuun Toukat 2010 Lokakuuhun***
Kommentit (120)
Lista taasen päivitetty, uusille tervetuloa.
Kiva saada odottaja samalta suunnalta ja samanikäinen. Olettaen että odottaja85 on 85 syntynyt kuten minäkin ja sama on synnytyssairaalakin. Ero vain et meillä esikoinen jo.. joka nukkuu sängyssään ja tämäkin mamma unille tästä menee.
Verticia
no ei tämä olo kyllä kummonen ole...koko ajan tuo maha temppuilee, ei tiedä mitä sinne laittas. Kaurapuurolle se on tyytyväinen, mutta vettä ei voi juoda ollenkaan kun se tekee heti etovan olon ja kun ei juo, on sitten pää kipeä. Sitten mahaa turvottaa ja se kurisee ja vaikka mitä. En tiedä miten tämä nyt muka näin hankalaa on. On jo mietityttänyt että mihinkä tässä tulikaan ryhdyttyä.. sänkyhommat ei kiinnosta vähääkään ja mieskin jo sanoi että ei olis pitäny kun hän joutuu olemaan puutteessa taas monta vuotta...minä kun olen ratkeillu molemmissa synnytyksissä enemmän ja vähemmän ja paraneminen on kestänyt toista kuukautta. En kyllä muista että näin huono olo olisi ollut kumpaakaan odottaessa, varsinkaan esikoisesta ei ollut mitään oireita. äh, lahjahan se lapsi on ei passaa valittaa. Mutta ottakaa joku tämä huono olo!
cicero 7 tasan
Ei vaan mennyt farkut enää kiinni. Nää äitiyshousut vaan korostaa masua, ja luulen että kohta kaikki arvaa että vauva tulossa. Ja Surkki: mäkin syön parin tunnin välein. Oman puun omput ovat olleet ihan pop. Mä itse luulen että meille ois tulossa kaksoset mahan koon perusteella.
Onko kukaan käynyt hullareilla? Oliko mitään äitiysvaatetta?
Mun kohdalle voi päivitää NKL ja tytöt 08/04 ja 03/06.
t. tillinäiti rv 10+3
Ciceron mahavalitus kuulosti niin kyl actician mainokselta, että oletkos kokeillut activiaa :D, heh.. Ei vaan, tosi kurjaa tuollainen, voin vaan kuvitella, itsellä ollut samanlaista joskus..
Hulluil päivil en käyny, oli liikaa ihmisii näköpiiris.. Sain tarpeekseni kun kävin mammuttimarkkinoilla ja siellä oli mammuttimäärä ihmisiä.
Samoissa housuissa mennään täällä vielä. Viime raskaudessa tuli tasan 3kg lisää ja ne oli kahel vikal viikol.. Nyt on tähän mennes tullut jo se 3kg.. Menin davidin olohousuil koko raskauden läpi..
Himoja: eilen alko ihan järkysti tekee mieli etikkakurkkui. Tiettekö, vettä ja etikkaa ja sinne kurkun siivui lilluu ja vähän tilliä. Avot!! Ja nuo kaakao jackyt edelleen himottaa, äsken söin kaapista viimoisen..
Väsymys on järkyttävä!! Helpotusta odotellessa..
Tänään olisi eka fyssarikäynti selän takia.. Saa nähä sit mimmone seki o.. Jei..
Verticia Rv 7+0
Täällä mennään tosissaankin mammahousuissa vaikk paino ei ole noussut. Ja nyt ne jo päiväkodinkin tädit kyseli, että onkos teille vauva tulossa...
Kävin tänään töissä hoitamassa ns. pakolliset jutut. Kyllä meinas itku päästä aamulla kun pääsin miehen kyydissä töihin ja kun koitin miettii, että millä ikinä pääsen sieltä pois... Onneks olo hiukan helpotti iltapäivällä, että kykenin meneen bussilla koko matkan. Aamulla ei olis tullu mieleenkään ajaa itse autoa ja kun joutuisin sen kuitenkin jättämään n. 10 min kävelymatkan päähän työpaikalta. Ei iskeny. Jestas jos tää jatkuu tällasena! Saikkua kirjotti työterveyslääkäri kiltisti ensi viikoksi ja kirjottaa varmaan lisää... Huh! Vaikka voi kai tää tästä helpottaakin. En vaan tiedä mitä täällä tekisin. Tylsäks käy kun ei oikein mihinkään ees kykene. Mut siis kyllä taas yks töissä kysy, et jaa raskaudenko takia sä jäät saikulle :P Että joo. Joku tossa veikkaili kaksosia. Samaa mä sanoisin! Mut toisaalta oli esikoisestakin aika iso maha ja nyt on lisukkeena sen raskauden aikana kertyneet kilot :D No, kahtotaan. Mut onneks ei tarvii stressata töihin menemisestä ja työasioista.
Mammavaatteita ei muuten ole enää Lindexillä eikä KappAhlissa! Ärsyä! Vaan H&M ja sielläkin vaan sellasia housuja, joissa on se ihme resori. Olohousuilla vois mennä muuten mut töissä ei ihan aina voi sellasissa esiintyä... Onneks sentään välillä :D Muutenhan tuo muoti on nykyään ihan mammailuun sopivaa ainakin paitojen osalta.
Hui, nyt tarttis taas saada jotain masuun. Poika muuten antoi masulle yks päivä pärinäsuukon. Aika hellyyttävää
Huomenta vaan ja onkos aleksis kiven päivä niin sitäkin.. Lipun ainakin kävin nostaas salkoon..
Joo ei oo lindexil ja kappahlis mammavaatteit, ei ollu enä vuosi sittenkä.. Ja mua niin suututti ja suututtaa, kun h&m:llä ne koot loppuu 32:teen tyyliin ja sitten ku ite tarttis yli nelikymppist niin ei oo.. Niin sitten vaan prismasta kattoo onko mitää housui mitkä sais ison mahan kans kattoo ni ohan siel aina niit urheilupöksyi.. Viime vuon kävin niillä sit töissäki ku ei mahalleni ollut housuja eikä saanut tilata.. ..hoitsuhousui..
Suututti eilen kun olin fyssarilla niin päivitteli siinä tai oletti, että nii sulla on sitten raskaudesta jäänyt kiloja, että jäikö monta kymmentä.. Sit ku sanoin, et raskaudes tuli 3kg ja raskauden jälkeen laihduin 13kg että.. ..niin kyllä oli mamma ihan että miten, miten se on mahdollista.. Suututtaa tuollaiset oletukset..
Jeps, mut nyt esikoiselle antaa aamusafkaa..
Verticia
hei, hivuttaudun varovasti joukkoonne. Ystäville tai sukulaisille en ole vielä uskaltanut tätä ilouutista paljastaa, vasta kun maagiset 12 vkoa tupsahtaa täyteen ja ensimmäinen virallinen ultra on takana. Olemme odottaneet ja toivoneet pikku kakkosta jo pidemmän aikaan. Takana on yksi keskenmeno, joten varovaisilla mielillä mennään. Väsymys, finnit ja huonovointisuus on olleet tässä raskaudessa "riesana". Tosin aina yökkäillessäni yritän muistuttaa itseäni, että kaikki on varmasti hyvin kun oireetkin ovat vahvat :) Rinnat ovat TODELLA arat ja suihkussa käyminen vaatii tsemppausta. Suihkun vesi on ihmeen kova kun se osuu aroille rinnoille :) Huonovointisuuden vuoksi ruoka ei oikein maistu ja olenkin huomaamattani tunkenut suuhuni kaikkea epäterveellistä, lähinnä makeaa. Nyt yritän päästä tavasta irti ja siirtyä hedelmiin. Saa nähdä kuinka onnistun. Mukavaa odotusta kaikille, on mukava lukea teidän kuulumisia.
Mä tiedän tuon tunteen noista h&m:n housuista ku koot on tosiaan noin pieniä! Porista en oo löytäny mitään sopivia mammahousuja ja omista housuista ei mahdu enää ku kahdet jalkaan.. =/
Mut siis joo, eilen oltiin ultrailemassa (Mehiläisessä yksityisesti ja hinta oli 32,10€!!! Joten suosittelen lämpimästi!!!) Siellä meidän piekkiriikkisen maha-asukin sydän pamppaili.. Kyllä oli ihana nähdä se ja lopettaa pelkääminen tuulimunasta.. Mut nyt tietty jännittää sit niskapoimutouhut.. Koko aika joku vaivaa mieltä! Eikä tässä uskalla muutenkaa vielä kauheesti ääneen iloita..päivä kerrallaan..
Rinnat on edelleen kipeet, ellotus pysyy aika hyvin kuosissaan kunhan syö 2-3 tunnin välein.. Selkä ja niska on suhteellisen täynnä todella kipeitä finnejä! =( Se ei oo kauheen mukavaa, mut onneks ovat siellä, eikä kasvoilla.. Mut onhan tämä kaikki kaiken arvoista, jos sen oman ihana käärön sieltä sit keväällä saa..
Ihanaa viikonloppua kaikille! Paksuja vointeja naiset hyvät! Kevätvauva-10 7+4
Kävin eilen ekassa lääkärineuvolassa, kaikki oli hyvin ja sykekin kuului, tosin hirmuisen hennosti. Mulla kun on taaksepäin kallistunut kohtu, niin sitä on aika ollut näillä viikoilla tosi vaikea saada kuulumaan. Ainoa asia, mikä harmitti, oli se, että painoa oli tullut jo pari kiloa, ärrrr ja murrr!!!! Sitä se teettää, kun koko ajan joutuu syömään, että ei tulisi paha olo! Ja lisäksi nuo mieliteot on luokkaa pizzaa ja hampurilaisia... :( Lääkäri oli sitä mieltä, että kohtu vaikuttaa aika isolta, eli mulla saattaa la olla kuitenkin huhtikuun puolella, mutta kirjoittelen silti tänne, kun kerta aloitin.
Mä tarvitsisin myös mammahousut, entiset olen ehtinyt jo kaikki hävittää. Kävin Lindexillä, mutta eihän siellä niitä ollut, prkl! Tässä tuppukylässä ei mikään muukaan liike niitä myy, joten pakko suunnistaa Helsinkiin. Palkkapäivää odotellessa siis housut auki... :D
Mulla kukkii naama myös, erityisesti ohimoilla ihan hirveästi finnejä. Ei mikään hehkeä olo siis... Raskaus ei kyllä ole koskaan ollut mun elämäni parasta aikaa, kai se on vaan hyväksyttävä, että mua se ei saa hehkumaan. :)
Ens keskiviikkona np-ultra, kyllä jännittää!
Mun tietoja voi päivittää myös, ennestään on p09/97, sairaalana SAS ja LA on neuvolan laskujen mukaan vähän aikaisemmin, eli 11.5. Saa nähdä sitten, mitä ultrassa sanotaan, siihen kuitenkin vielä yli 2 vko aikaa. Ennen sitä ei oikein uskalla koko vauvaa ajatellakaan, päivä kerrallaan vaan odotellaan että saisi sen lopullisen varmistuksen että siellä jotain oikeasti on.
Imoen 9+4
Sunnuntaita kaikille.. Hitto että osaa olla oksettava olo taas.. Ja tuossa ku oltiin vaunulenkil niin pyörrytti koko matkan, ei kivaa..
Voin vaan kuvitella fionan rintakivun.. Mulla oli esikoisen saatua yli kuukauden sammas riesana rinnoissa tai hiivahan se kai on rinnois ja suussa vain sammas ja jumankauti, että suihkussa käynti sattui!! Oli kiva temppuilla siellä et suihku ei vaan osunu rintoihin.. Suihkun vesi on yllättävän kovaa! Jaksuja vaan rintojen kanssa fiona!
Ite oon miettinyt, et ku ei oo nyt ollu rinnat kipeet ja ne ei oo vieläkä kasvanu sellasiks dollyiks ku esikoisen kanssa, että johtuuko siitä kun imetän vielä ees vähäsen esikoista..? Toisaalta en kaipaakka sellaisia dollei ku ei mahdu mihinkä rintsikoihi :D
Katsohan kevätvauva tällainen liike porissa kuin http://www.pikku-papoose.fi/ siellä ois äippävaatteit. Ja sitten öö joku nettikauppa oli sellanen mistä saa ihan 50 kokoon saakka äippähousui, mut en nyt muista mikä liike. Mut joku näistä tunnetuimmista..
Finneistä.. Mulla ei oo nyt niin hirveesti tullut kasvoihin mitä esikoista odottaes, mutta siis tuossa viikon ehdein ihmettelee ku silmä on niin pirun kipee, kunnes muutama päivä sitten löysin pienen pienen finnin alaluomesta!! Siitä kohtii mihin laitettaisi kajaalit eli se limakalvo kohta.. :D On meinaan ihan pirun kipee. Silmää ku räpsäyttääki niin välil sattuu niin paljon.
Roskaruoka.. Täällä kans tekee koko ajan mieli, sama oli esikoista odottaes niin tää alku oli ihan täyt roskaruuan syöntii.. Nyt onneks vähä parempi ku ei oo rahaa niin ei oo varaa ostaa roskaruokaa.. Mut eilen hain kebabin ku koko päivän teki niin paljon mieli, et illal oli pakko sit hakee..
Uusille tervetuloa mukaan ja vanhojen tietoja päivitelty jälleen.. Mut nyt pakko men lepää sohvalle tän etovan olon kanssa.. jei..
Verticia & vuokralainen Rv 7+2..
Ai nii neuvolaki siirty viikolla ja onkin sitten jo ens viikolla..
Itse olen huomannut että huonoa oloa ei enään aamusin tule niin paljoa kun yrittää syödä heti sängystä noustua. Voi juma mikä pissalla ramppaaminen jo nytten, voin vain kuvitella mitä tämä on sitten loppuvaiheessa mikäli sikäli sinne päästään. Öisin kun tuolla pissalla joutuu ramppaamaan niin silloin tulee tosi etova olo, ennen kuin pääsee takaisin sänkyyn. Mullakaan ei rinnat ole kyllä juurikaan ollut kipeät. Ihan ennen kuin raskaustestin tein niin huomasin että naama rupesi rasvoittumaan todella pahasti, ja normaalisti kun minä kärsin atooppisesta ihosta. Voi että pitäisi jaksaa marraskuun alkuun asti ensimmäistä ultraa, millään ei jaksaisi odottaa kun haluaisi varmistuksen samantien.
kevätörkki rv 8+5
Täällä odotetaan esikoista ja toistaiseksi laskettuaika on annettu 25.5.2010. Synnäri tulee olemaan KYS.
Viikon päästä (rv 8+6) ensimmäinen ultra ja sitä on odotettu :)
En ole sitten hetkeen tänne kirjoitellutkaan, mutta jos nyt yrittäisin parantaa tapani...
Tännepäin kuuluu hyvää, tuntuu jopa että pahoinvointikin olisi jo vähän helpottanut. Tosin sen suhteen olen päässyt aika helpolla, eli kertaakaan en ole oksentanut, etovaa oloa on sitten ollut senkin edestä..
Väsymys on vaivannut koko raskauden ajan. Tosin samaa on miehenikin valitellut välillä, lieneekö sympatiaa...? ;)
Rinnat on olleet arat oikeastaan melkeinpä raskaustestin tekemisestä lähtien, tosin se on vaihdellut, eli välillä hyvä jos kestää edes paidan kosketusa/hankausta, välillä taas melkein normaalit.
Mahaa on nipistellyt aina välillä.
Yllättävän vähän on ollut mitään mielitekoja/-ruokia, saa sitten nähdä tuleeko myöhemmin. Yleensä oln vaan tykännyt esimerkiksi sinihomejuustosta, tottakai se nyt sitten on "kiellettyjen listalla"...
Miullakin alkaa farkut olemaan vähän tiukat, tosin kiinni menee vielä. Kävin ostamassa Haloselta parit suorat/puuvillahousut. Niillä sitten tästä eteenpäin, ainakin hetki. Äitiysvaatteita kun en haluaisi vielä ainakaan alkaa käyttämään. Mutta tuntuu siis että turvottaa, ainakin päivän aikana.
Odotan nyt vaan että viikko menisi nopeasti, meillä kun on maanantaina (19.10.) eka ultra. Sitten nähdään meidän pienokainen ensimmäistä kertaa, toivottavasti kaikki vaan olisi hyvin...
Sellaista ajattelin kysyä muilta täällä. Eli milloin olette kertoneet tulevasta pienokaisesta muille?
Me emme ole vielä kertoneet kenellekään. Ajatuksena oli kertoa ultran jälkeen vanhemmillemme, sisaruksille yms. Kavereille sitten sen jälkeen.
Ja sitten vielä, synnytyssairaalana meillä on Jorvi.
mutta pakko tulla äkkii kirjottaa, että ei se sinihomejuusto ole kielletyllä listalla vaan ne pastoroimattomat tai miten ikinä se sana kirjoitetaankaa.. Eli siitä vaan syömään arlan sinihomejuustoa, oliko se arlan.. se tyypillinen sinihomejuusto foliopakkauksessa.. Sitä mä söin paljon edellises raskaudes ja kyl on ihan tervemuksu.. ..mitä ny energiaa piisaa vaikka naapurin muksuilleki lainaan :D
Nii ja se vesirokko juttu niin tarkistin vielä neuvolarokotuslappusesta niin raskausaikana se on hyvin vaarallinen sikiölle, eli hankkikaa sellainen rokote.. Munki pitää ottaa asia puheeks huomen äitiysneuvolas..
Ny on pakko men syömää ennen ku tulee tyhjä vatsa ylös..
Verticia
Liitynpä tänne nyt vihdoin. Pikku kakkosta varrotaan. Viikkoja ois 8+3 omien laskujen mukaan, saas nähdä mitä neuvolas ja joskus ultrassa siitä sanotaan. Viime raskaudes siirtyi viikolla la eteen päin. Nyt laskettu ois 21.5
Pahoinvointi alkoi joskus kuudennen viikon paikkeilla ja loppui kuin seinään viime tiistaina. Oli sellasita jatkuvaa etovaa oloa, mutta ei oksentelua. Onkohan normaalia, että se loppui niin yllättäen? Olen ehkä lievästi panikoinut asiasta, koska viimeraskaudessa saatoin oksentaa vielä 20 viikollakin, jos erehdyin syömään perunamuusia tai pesemään liian kauan hampaita. Eka neuvola on keskiviikkona joten siellä vielä kyselen asiasta. On vaan hermostunut olo siitä, ettei vaan olis mikään keskeytynyt keskenmeno tai jotain, koska mitään kipuilua tai vuotoa ei ole. Ei oikein muuta raskausoiretta ole ollut tähän menessä, kuin pahoinvointi. Väsymyskin on aika lievää. Tai no nukkumatti kutsuu nykyisin kello 10 viimeistään, mutta muuten ollaan oltu pirteenä.
Minulle sanottiin neuvolassa, ettei homejuustoa saisi syödä sen homeen vuoksi, vaikka olisi pastoröitukin.
Mulla vointi ollut aika ok, mikä ihan kiva, kun vietämme parhaillaan syyslomaa lasten kanssa. Närästystä edelleen on etenkin iltaisin ja Gavisconia oon välillä joutunut ottamaan, kun Rennie ei auta. Maha myös ajoittain turvonnut palloksi. Edellisen raskauden aikaisin äitiyssamettihousuja jo käytän. Edellisistä raskauksista eroaa ainakin tällä hetkellä tämä raskaus, kun en ole vielä oksennellut. Rinnat on vielä arat varsinkin aamuisin ja rintsikoiden käytön jälkeen (puristavat, pitäis ostaa uudet).
Mullahan oli pieniä vuotoja 5 viikolla, mutta sen jälkeen ei ole onneksi ollut. Epävarmuus siitä kuitenkin jäi mieleen. Np-ultra aika tuli postissa marraskuun alkuun vkolle 11+2, sinne asti pitää vielä jännittää.
Miten muilla väsyttääkö tämä syksyn pimeys? Minulla aina alkuraskaus osunut syksylle ja ei varmasti parasta aikaa jaksamisen kannalta. Ei saa auringosta energiaa. Työpäivien kaadun aina sänkyyn, hyvä kun saa laitettua lapsille ruokaa eteen. Tästä väsymyksestä äitinkin huomasi toissapäivänä raskauden. Vannotin sitä ettei kenellekään saa kertoa, ainakaan ennen np-ultraa.
Dahlia rv.7+5
hei
eipä juuri vapaa-aikaa jää, kun iltaisin pitäisi pakkailla ja muksun kanssa sitä ennen puuhailla. Päästään muuttamaan jo viikon päästä ja varsinainen muutto 2 viikon päästä!
tänään oli nt-ultrassa ja siellä pikkuinen vastasi viikkoja 10+3 ja niskalukemat jotain olematonta 0,3 mm tms. joka tapauksessa kaikki oli hyvin ja sydän löi kiivaaseen tahtiin. Kyllä siinä silmät kostuivat onnesta ja hymy on ollut herkässä! Voi tätä onnen tunnetta, saammeko vihdoin toisen pienokaisen keväällä :))
Rakenneultra varattiin jo samantein ja se onkin sitten jouluviikolla 21.12.
Kävin myös niissä verikokeissa ja ottivat myös sen veriseulan, jolla katsotaan kuuluuko riskiryhmään sikiön vaurioissa. Odotin vuoroani sitten tunnin verran, että kannattaa varata siihenkin aikaa. Hiukan jännittää tietenkin, minkälaiset tulokset sieltä tulee. Kun mullakin ikää jo 37 v.
Sinihomejuustoa olen syönyt kypsennettynä ihan huoletta jo edellisessä raskaudessa ja mitään ongelmia ei ole tullut....joten sisaret, jotain nautintoja pitää olla ;)
nyt täytyy jatkaa töiden parissa ja toivotan teille kaikille ihanan pirteää syksyn jatkoa!
Muiden ultrakuulumisia odotellen siis!
Mykis
Siis noissa varhaisultrissa. Jos Porin Mehiläisessä on reilu 30 euroa! Soitin toiveikkaana Turun Mehiläiseen niin lähtöhinta lääkärin palkkioineen on lähemmäs 150 euroa..
Itse käytiin viime torstaina, kun löytyi Turun seudultakin kohtuuhintainen paikka Kaarinasta ja ultrassa näkyi 13 mm alkio ja vahva syke :) Putosi iso paino rinnalta ja menneenä viikonloppuna uskallettiin ultrasta rohkaistuneina kertoa tulevat isovanhemmat kyyneliin :) Toivottu odotus siis kumpaankin sukuun.
Meidän ultran tulos siis vastasi päivälleen nettilaskureiden odotusta. Lähdettiin siis juuri 9.viikolle :)
Toivottavasti ne oireet kertovat, että kaikki on hyvin. Odotuksen iloa siis kaikille!
Justiina
Minä ehdinkin jo toivoa että tämä huono olo meni aamuista pois (noh olihan se muutaman päivän) ja nyt tuli takaisin. Kaikkein paras on kyllä kun syö pikkuannoksia koko ajan. Kunnon ruoka ei oikein maita mutta pelkkää leipää menee sitten senkin edestä. Mielialan vaihteluita ei kyllä minulla ole, sattuu ihan ilman raskauttakin se mieliala vaihdella:). Surkki- meillä ei vielä ole mamma housuja jouduttu ostelemaan, mutta tosin iltaisin kyllä vatsa on kuin mikäkin pömppö. Tässä ihan innolla masua odotellessa.
Ainiin meillä tuo la olis 18.5 ja synnäri onpi kait hyvinkää. rv 8+1 (kait) hauskaa syksyä