'''Toukokuun Toukat 2010 Lokakuuhun***
Kommentit (120)
...Synnytyssairaala on satakunnan keskussairaala.
Laskettu aika selviää tarkemmin kai parin viikon päästä???
Jos alkuun vointi on ollut hyvä, viimeisen pari viikkoa olen tehnyt "kuolemaa". Olo on ollut 24/7 niinkuin kunnon kankkusessa. Vain säännnöllisen syöminen pelastaa oksentamasta. Puntari on heilahtanut oikein kunnolla, kiitos jatkuvan syömisen. Vuokralainen koettelee nyt oikein kunnolla ja tuntuu vievän Äidin voimia. Kaikki rasvainen ruoka ja vahvat maut kuvottaa. Sensijaan jogurtit, rahkat, sitrukset ja tuoremehut maistuu. Niitä sitten popsin pitääkseni voinnin edes kohtuullisena. Töissä on ollut vähän hankalaa mutta päivä kerralla eteenpäin...
Pari viikkoa vielä ensimmäiseen neuvolaan ja siitä parin viikon päästä ultraan. Ihanaa! Olen alkanut vihjailemaan raskaudesta monille, mutta kukaan ei ole vihjailuista ymmärtänyt mitään. Neljäs lapsi lienee kaikille niin kaukainen asia. Ei edes työkaverit ihmetellyt kun join firman juhlissa koko illan vettä ja lähdin autolla kotiin. Hyvä niin:)
Luoja että oksettaa.. Ei pysty ees mitää muuta ajattele ku et oksetta.. Ei kivaa..
Mulla oli edellises raskaudes et ei oikein maittanu vanukkaat tai jacky makupala kaakao vanukkaat, mut nyt en niinku muuta söiskä :D.. Tosin siihenki tulee ny loppu ku rahat on loppou ja ne maksaa kuitenkin 41s purkki..
Ja sit yks mikä menee hyvin alas on kalinka yogurtit! Ja tänään alko tekee mieli marjaseosta ja maustamatonta yogurttia.. Mut ei toivooka et menis joku marjaisa valmisyogurtti alas..
Muutenki kurja ku tosiaa rahat on ny ihan finaalis ja ku tarttis syyä vähän välii jtn hedelmää tms et pysyis tää olotila parempana, mut eipä paljoo ostella hedelmiä tms..
Eilen sain varattua neuvola-ajankin.. Siel ku soittoaika 12-13 niin mein täti oli paikalla vasta 12.45 ja sit sain sen 12.58 kiinni.. Ja ajan sain 21.10 keskiviikolle..
Ei kyl yhtään nappaa mennä sinne, mut pakkohan se on. Mut onneks niitä käyntei on vähemmän nyt kuin esikoista odottaessa! Tosin nyt tulee sit pelkopolille käynnit lisäksi ja sitten varmaan tarkempaa vuokralaisen painon seurantaa.. Plus kaiken päälle sitten vielä esikoisen neuvolat mitä tuntuu kans niinku olevan koko ajan.. :D
Mie tosiaan kerroin siskolleni ja yhdelle vauvakaverille raskaudestain.. En toisaalta olis halunnut kertoa, mut sit hyvä et jos menee kesken niin on joku kelle puhua. Kyllähän sitä omalle miehelle voi puhua mut ei ne tajuu sillai :D.. Kyl te tiiätte ;)
Mikähä tätä mun entteriiki vaivaa ku hirveen jähmee..
Mutta jos menis kirjoittaa vielä vauva puolelle ja sitten pitäisi kyetä laittaa ruokaa uuniin.. ..mitähä siitäki tulee tällä olotilalla..
Verticia & vuokralainen rv 5+6 oisko..
..samanlaiset oireet koko klaanilla jotta :D mikähän tossa Kalinka jugurtissa muuten on.. ite oon ihan sika herkku p... siis kaikki makiainen on ihan ihkunihkua, mutta nyt eilen siis teki niin törkiästi mieli mysliä (?) ja maustamatonta jugurttia jota en sitten kyllä suurinkaan surmin syö muuten.. voi je, hyvin tuttua: teköö mieli, ei teekkään ja kun on syöny ni sitte jo puistattaa ajatuskin et pitäs joskus vielä syödä sitä mitä äskön söi..
Siitä huolimatta on kyllä sapuskaa alaskin menny, aivan hävettää, kun tää olis ollu eka raskaus "normaalipainoisena" (on ollu "vähä" ylimäärästä edellisten aikana, ni jo ei, kyllä on tullu paris kk sitten iloja ja kiloja, täytyy kyllä tsempata! Yksärin ultrassa käytiin ja krapusella kaikki hyvin! "täälä on normaali raskaus, oikeassa paikassa ja sydän lyö", voiko mitään kauniimpaa kukaan sanoa??????? Hyvä etten tohtoria halannu, vaikka oli kättelykielto ovessa.. Laskettu aika näyttäis pitävän kutinsa, eikä tuosta vaaleasta peuhailun jälkeisestä vuodosta mitään haittaa, vaikka totta, halut se vei loputkin..
Gibbotus ja sen otus 7+3
että mun oli pakko ostaa maanantaina kauppareissulla mysliä ja oon syönyt sitä maustamattoman jogurtin kanssa, eli ihan samat himot kuin Gibbotarella! :D Muuten en yleensä mysliä syö. Nyt vetelen tässä babyporkkanoita, kun koko ajan olis pakko syödä jotain mut ei viittis mitään herkkua tunkea naamaansa, kiloja nimittäin jo nyt liikaa. Ja tietty niitä herkkuja tekee mieli koko ajan...
Muakin etoo melkeimpä koko ajan. Usein on nälkä, tekee mieli kaikkea, mut oikeen mikään ei mene alas. Herkkuja haluis koko ajan. Karkkia olen kyllä yrittänyt välttää mutta suklaata ja keksejä on vähän mennyt. Olen ajatellut et ne on jotenkin terveellisempiä, kun ei ole niin paljon väriaineita.. :) Purkkaa olen aina jauhanut, mutta nyt jos syön jotain hedelmäpurkkaa niin heti alkaa etomaan tosissaan. Hedelmiin ja anopin tekemiin mehuihin on myös himo, mut onneks ne on terveellisiä.
Kovasti jo odottelen ekaa neuvolaa, joka on parin viikon päästä.
Esmeralda ja LukaElviira 6+3
En tiedä osaanko mä tänne enää kirjotellakaan. Jonkun aikaa olen käynyt teidän juttuja lukemassa mutten ole saanu itse mitään kirjotettua.
Meillä siis nr.2 odotellaan. Esikoinen täytti just 4v. ja itsellä ikää 27. Laskettu aika on 17.5 ja synnäri joko Hyvinkää tai Naistenklinikka, ei ole vielä ihan selvillä.
Oireet hyvin samankaltaiset ku teillä kaikilla muillakin. Jatkuvaa etovaa olo päivästä toiseen. Rintoihin ei kannata koskettaakaan ja väsyttäis niin vietävästi. Esikoista odottaessa tuli pönttöä halattua joka ikinen aamu, nyt tuntuu olevan kestoetominen. no kai se kohta helpottaa....muutaman viikon päästä. Neuvolaan ens viikolla ja ultrassa näen pikkuisen sit seuraavalla viikolla.
Heffis 7+3
Mun tietoihin voi päivitellä:
p97, t00, t05, t07 / TYKS.
Täälläkin tällaista lisääntyvää etomista, mutta ei vielä mitenkään kovin pahaa. Jos tällaisena säilyy, kuulun onnekkaisiin. Syömisen suhteen samat kuviot kuin muilla; säännöllisesti jotain, mutta mitään ei sit välttämättä tee niin mieli.. Jos ajattelenkin juustoa, tulee äklö olo. Puuroja tekee mieli - kuten kaikissa aiemmissa raskauksissa. Samoin marjarahka on nyt in sekä yllättäen kans tuo maustamaton jogurtti. Muromysli maittaa myös. Aika monella oli sama meininki ;o) Ja yhdestä tietystä karkkihimosta yritän vieroittaa itseäni..
Gibbotarille onnittelut sykkeestä! Ihania uutisia.
Lumine 7+4
Etoo ja etoo. Täällä meni puoli purkkia maustamatonta jugurttia roskiin kun haisi oudolle... Kuuluu tosin aika normaaliin aamupalaan se ja mysli. Mut tosiaan mitään ei oikein haluaisi syödä. Mut hedelmät selkeesti menee.
Neuvolassa käyty! Mut ei tosiaan näillä viikoilla mitään sykkeitä kuuntele, sano, et heidän laitteillaan kuuluu vasta rv11. Että ultraa odotellessa. Ei muutenkaan oikeen mitään erityistä.
Mut nyt tarttis koittaa tutkia paikkoja kun ex-anoppi tulee illalla hoitaa poikaa kun mennään vanheimpainiltaan ja siis tää vauvan isäkään ei ole kotona... Tarkkana, ettei näy raskausvitamiineja missään eikä neuvolan lappuja :O Monimutkaista tämä uusperhe-elo :D Vaikka tämä sentään on pieni murhe kun muilla on kuulunut olevan melkosen kamaliakin kokemuksia.
Mutta tosiaan ei yhtään niin harmita tä etominen ja jotenkin kummasti helpottaa kun te muutkin ootte messissä :) Saa nähdä mikskä tää vielä muuttuu. Vielä on sentään töihin jotenkin kyennyt. Vielä ku sais ottaa päikkärit sillon tällön kesken päivän :)
Jopas tuli taas lätistyä. Tätä menoa saadaan laittaa pino joka päivälle :)
Tuollaanen75, rv7+0 (olikin neuvolan mukaan siis tänään...)
Mua on kummastuttanut tämä äkillinen himo jogurttiin ja rahkaan kun en niistä muuten tykkää. Joku mainitsikin jo juustot. Olen aina rakastanut juustoja ja niillä on meillä herkuteltu usein. Juustopuodin pitäjä onkin tullut hyväksi tutuksi ja ihmettelee nykyään kun menen ohi "että eikö enää juustot maistu". En kehtaa huutaa että ei todellakaan, juusto on meinaan takuuvarma oksennuksen aiheuttaja, enkä voi edes pysähtyä juttelemaan kun pelkkä oltermannin näkeminen saa voimaan huonosti. Ihmeellistä! Sensijaan maksamakkara himottaa ja sitähän ei saisi syödä. Kummallisia juttuja tämä vuokralainen saa aikaiseksi! Mies meinasi muuten että sen on pakko olla tyttö kun ei pidä mistään epäterveellisestä:)
Listaan voisi lisätä Marttiksen kohdalle lapsukaiset: 10/99, 11/01, 03/04 ja sairaala VKS
Tosi kiva ku nyt saa yöt nukkua ihan rauhassa ku esikoinen nukkuu koko yön yhteen putkeen niin sit heräät niinku pariks tuntii ihan hiton oksettavan olon vuoksi.. Siis ihan järkyn huono olo oli viime yönä. Oli kyl pytyn halailu niin lähellä.. Ja nyt aamusel vaan normaalii etomista ja pinna on kiree kuin viulunkieli jälleen..
Ja ulkona on 2astet pakkasta, jei.. Oli vähän kylmä hupparilla tuolla ulkona, heh..
Kissani kuorsaa, heh, hauskan kuuloista..
Uteliaita ovat tuolla vauva puolella. En siellä ole mitään kertonut raskaudesta niin nyt kun pinon aloitin niin nimimerkki näkyy het etusivul ja olihan siellä uteliaita käynyt kurkkiis odotus puolella :D ja ny ei ol salaisuus enää :D Noo mut eipä se haittaa :)
Mitenkäs mammmat jakselee? Etoo ja pakkasta muuallakii?
Verticia Rv 6+0
Mulla oli nyt eka sairasloma parin päivän jo viikolla 6. Oli vajaan viikon pieniä vuoteluja ja päätin mennä varulta lääkäriin, kun oon fyysisesti raskaassa työssä ja muutenkin huoletti.
Ultrattiin samalla, viikkoja 5+5 ja ihan normaali raskaus sikiöpussineen näkyi. Mikä oli iso helpotus,kun mietin jo onko menossa kesken. Kohdunsuu hieman verestävä, siitä tuo limasekainen vuoto, mitä ei nyt maanantain jälkeen ole ollut. Sydämensykettä ei vielä näkynyt näin aikaisilla viikoilla, joten täytyy odottaa 10 vkon ultraa. Labroissa ei mitään tulehdusta, vielä menen Papa-näytteeseen.
Raskausoireita on ollut tasaisesti, rinnat niin turpeet et täytyy kohta ostaa isommat liivit ja etomista on ollut joka päivä, vähän vaihdellen vuorokauden aikojen mukaan miten sattuu. Syöminen on auttanut aina hetkellisesti, hedelmät ja leipä juustolla ja tomaatilla maistuvat. Yhtenä yönä oksensin kaksi kertaa ja oli ihan hirvee olo ja ajattelin et tästäkö tää pahoinvointi nyt kunnolla alkaa. Mut aamulla oli jo ihan ok olo. Edellisistä raskauksissa oksentelin aika lailla.
Ja nämä edelliset lapsukaiset siis tyttöjä synt. 00 ja 04. Synnytyssairaalaa en niin viitsisi paljastaa.
Isompi taitaa jo vähän ihmetellä äidin olotiloja ja omalle äidilleni oon joutunut narramaan et oon ollut normaalisti töissä, en halua ihan vielä raskaudesta kertoa. Ollaan aika tiiviisti tekemisissä, joten eiköhän pahoinvointi (jos pahenee) pian paljasta.
Huomenna mahdollisesti takaisin töihin suunnistava
dahlia rv 6+1
Ja onko selvinnyt mistä johtuvat? Ilmeisesti hyvin yleistä on, kahdessa ekassa raskaudessa noilta säästyin.
Nyt on jo lokakuu menossa :)
Mulla naa etovat olot tulee aaloittain, eli valilla on ihan ok olo. En kylla tiia mita tekisin, jos koko ajan olisi kauhea olo.
POmena rv 8
Aamupäivää vaan kaikille!
Mulla se vaan tauti ei ota laantuakseen. Eilen jo kiersi ajatukset kehää, että mitä jos se pieni sikiö tuolla masussa vaurioituu lääkkeiden tai bakteerien takia, mutta ei auta kuin toivoa, että ei tulisi mitään. Olen ollut koko viikon melkeinpä pois harjoittelustakin. Muutama päivänä kävin paikanpäällä kääntymässä ja lähettivät kotiin, kun kröhityttää niin kovin.
Mulla ei juurikaan oireita ole ollut. Ihan aavistuksen etova olo muutamaan otteeseen, mutta tosi lievästi. Hedelmät ja raikkaat syömiset menevät alas, muuten ei oikein ruoka maistuisi. Osittain tietysti kovan flunssankin takia.
Kysymys: Otetaanko raskauden aikana papa-näyte? Olisi tarpeen ottaa, kun en ole piiiitkään aikaan käynyt gynellä, mutta onko se turvallista raskauden aikana?
Tuollaanen: Heh, mulla on myös muutamaan otteeseen ollut raskausvitamiinit pöydällä, kun äitini on käynyt täällä. Ei ole onneksi huomannut, mutta nyt siirsin ne kyllä kaappiin piiloon.
Verticia ja muut kovista öklötyksistä kärsivät: Kovasti tsemppiä! EI varmasti ole helppoa päivittäisiä toimia yrittää jaksaa tehdä, kun koko ajan etoo ja oksettaa.
Dahlia: Ei ole kokemusta vuodoista vielä eikä toivottavasti tulekaan. *kop kop* Mutta palstalta olen lueskellut, että taitavat olla suht yleisiä eikä kovinkaan huolestuttavaa ilmeisesti, jos nyt ei ihan kirkasta verta tule runsaasti. Mutta huolestuttaa se kuitenkin aina.
Mies tulee viikonlopuksi kotiin! Jei! Johan se on ehtinyt maailmalla olla 5 viikkoa eli ihana nähdä edes pikaisesti! Mutta maanantaina lähtee takaisin jo. :(
Eipä tänne sen kummempia. Olisi ihanaa saada joku varmistus siitä, että mahassa on elämää, mutta ultra on vasta marraskuun toisella viikolla. Kuukausi pitää vielä ihmetellä ja odotella. Huoh! Varhaisultra on kummitellut mielessä, mutta en taida raaskia, kun on opiskelijalla rahat vähissä muutenkin. Täytyy vaan luottaa, että kaikki on niinkuin pitääkin.
- Jolanda ja Sintti 6+5
Hetkeen en ookaan jaksanut kirjotella. Oon ollut niin naatti ja esikoisella on joku kumman kiukkukausi, joka vie mehut äidiltäkin... Ehkä poskihampaita pukkaa.
Vai maustamatonta jugurttia ja mysliä?! :D Niin täälläkin! Ja puuroa! :) Menee sitten alas ihan sujuvasti lähes kaikki muukin, erityisesti herkut ja painoa on tullut jo melkein pari kiloa... Ja siis etoo edelleen, vaikka muutamaksi päiväksi huono olo jo väistyikin.
Neuvolassa kävin maanantaina ja th sai mun keskenmenokammon aisoihin :) Teki raskaustestinkin vielä ja kehotti varaamaan varhaisultran, jos oikein huolettaa. No, np-ultra on kuitenkin jo 23.10, enköhän sinne asti malta odotella.
Seksitouhuista semmosta, että mulla ei oo ollut vuotoja, mutta kipuilua jossakin tuolla emättimen uumenissa yhdynnän aikana tai jälkeen... Oiskohan vaan paikat niin hellänä. Ja halutkin on vähentyneet. Ennen meillä oli seksiä melkein joka päivä ja nyt jotakuinkin pari kertaa viikossa. Hullua, kun esikoisen odotusaikana mikään ei tuntunut riittävän ja nyt on näin. No, eipä tämä nyt varsinaisesti huono tilanne ole, kummastuttaa vaan.
Anoppi on tainnnut arvata, että toista odotellaan. On vähän tuijotellut mun masua (mieskin huomautti, että "kyllä sulla masu jo on") ja vihjailee, että "enää ei puutu kun se Eevertti", meillä kun on yksi tyttö. Muutenkin vähän vauvoihin kääntynyt puheet. On se kyllä aika noita! Ihan hyvä noita siis :) Huvittava tilanne, kun ei kuitenkaan kehtaa suoraan kysyä, eikä me ihan vielä haluta kertoa.
Aamulla oli täälläkin pakkasen puolella, sen verran säästä. Taidanpa koittaa vähän rauhottua, kun oon herännyt koiran kipittelyyn jo 04.00... Koira oksensi tietty matolle... Argh! Ja muksu heräs kuuden jälkeen... Äh, touhuttu on siitä asti, josko nyt sitten malttaisin hengähtää ja kenties torkahtaa. Niinpä niin, katon kuitenkin Täydelliset naiset, joka jäi viikolla väliin :P
Jolanda: mulle ainakin sanottiin, ettei papa-näytettä oteta raskausaikana, kai siinä on joku tulehdusriski tms. Itsellä ois pitänyt ottaa näyte tässä piakkoin, kun vuosi sitten tulos oli epäselvä... Vähän jännittää, mutta synnytyksen jälkeen sitten.
Tulipa "minäminä"tarinaa, siirrän vuoron seuraavalle innokkaalle. Hyvää vointia ja viikonloppua kaikille!!! Niin ja mun kohdalle saa laittaa synnäriks Tays, kiitos :)
Iisa 9+0
tulipa kirjoitettua pitkat patkat, ja kaikki meni taivaan tuuliin.. eli pikaisesti nyt vain tiedotan
eli kaikki hyvin meilla..varhaisultrassa nakyi yksi vauvan alku, rv6ja2 vastasi 6ja1 ja mittaa oli 4,2mll.. eli pienia viela ovat meidan masuasukit.
Minulla pahoinvointi vaan pahenee..ei tarvii oksentaa, mutta yokkyyttaa..autolla ajaessa, eilen joogassa, autonkyydissa, yolla, kun yrittaa nukkua..kauheeta. Mutta silti niin ihanaa! ei tarvii epailla tata olotilaa.
minulle voi lisata lasten syntymavuodet 96,97,06 ja 08. Synnytyssairaalan taidan jattaa paljastamatta..
Minulla himoja olisi tuoresalaattiin, ja tulisiin ruokiin. Thaimauste on loistava, kun silla saa tulisuutta ruokaan kuin ruokaan. Kiinalaiseen pitaisi paasta vahanvalia..
Mutta nyt armaani on tuolla keittanyt sumpit minulle, joten palataan astialle ladyt!
Ja voidaan raskaasti!
sinuvi rv6ja2
ps miten saan nappiksen nappaimet pelaamaan normaalisti_ kuopus kavi raplaamassa konetta, ja nyt ei pelaa kunnolla,arg! antakaa vinkki mita tehda!
Naiset hyvät, voitteko nyt oikeesti kuvitella, että mun kohdalla EI EDELLEENKÄÄN tiedetä onko mulla pissatulehdus vai ei!!! Siis neuvolassa kävin viime perjantaina, jolloin otettiin eka testi ja labraan vein toisen näytteen keskiviikkona.. vielä vaan pyytävät uutta näytettä maanantaina vietäväksi!!! Nyt jo PELOTTAA tosissaan et mitä tuola oikein on vikana!!! Luulis, et näkisivät jos on pissatulehdusta... Muuten olo on..ok, oksettaa ja ainakin kerran päivässä on halailtava ja huudettava pönttöön, rinnat on niin kipeet ettei voi olla yhtään ilman liivejä ja sit ne on niin turvoksissa, et hyvä et mahtuu liiveihin.. =D On täällä ongelmat! =D Jolanda: meilläpäin varhaisultra maksoi vain 36,09 €!!! Kävin Porissa Mehiläisessä ja tosiaankin itselle jäi maksettavaksi vain tuollainen summa! =) Kummasti helpotti oloa, kun näki et tyyppi on oikeessa paikassa, toki sydämenlyöntejä ei vielä löytynyt..Mut ensi viikolla ajattelin mennä kokeileen uudestaan.. T: Kevätvauva 6+3
Kiprakkaa lokakuuta kaikille!! Täällä ainakin oli pakkasta aamulla.. ja sisällä etoo.. jep.. Eilinen päviä oli hirveä esikoisen kanssa, huutoa enemmän kuin laki sallii ja samaanaikaan mua etoi enemmän kuin koskaan.. Joskos tämä päivä olisi parempi..
Verticia