Olen niiiiiin tuohduksissa!!! Vituttaa!!!!!
Olen pyytänyt sterilisaatiota jo kuukausia sitten ja lääkärini laittoi sinne minulle lähetteen, ei kuulunut vastauksia, joten mieskin laittoi, ajateltiin,että josko hän saisi nopeammin, kun on pienempi toimenpide...
Tänään kävin sitten hakemassa ehkäsylaastareihin reseptin, on ainoa ehkäisykeino jota en ole kokeillut ja ei jakseta enää tuon kumin kanssa pelleillä, vauva on 10kuinen... Sieltä sitten kyselin tilannettani ja kappas: on tullut päätös että EN saa sterilisaatiota, olin että siis mitä!? Miksi en saa? Ikäni takia ja koska tulee paljon katumisia, mutta sehän on minun asiani!
Lapsia meillä kolme ja minulla pitäisi olla täysi oikeus sterilisaatioon! Mutta ennen kaikkea, tämä päätös on tullut heti perään, kun lähete on laitettu eli kuuakausia sitten, vaan kukaan EI kukaan ole tästä minulle ilmoittanut... Olen niin tuohtunut..! Ja tämä lääkäri sanoi,että luultavasti sama juttu miehenkin sterilisaation kanssa tai sitten he pitkittävät ajansaantia tahalleen, nuori hänkin.. Minusta tämä on aivan törkeää, se etten sitä ylipäänsä saanut ja se,ettei kukaan ole minulle ilmoittanut, olisin voinut kokeilla muita ehkäisymenetelmiä jo ajat sitten...
Jonnekkin oli pakko pauhata,kiitos teille..!
Kommentit (59)
Täällä on ihan turha käydä keskustelua siitä pitäisikö 25-vuotiaiden saada sterilisaatio vai ei. Ylle on kirjattu suomen laissa määritellyt kriteerit ja tuon mukaan apn on saatava sterilisaatio niin halutessaan. Lakimuutoksesta voitte keskustella muualla.
Ylpeilinkö minä jollakin? Ylpeilinkö että en käytä julkisia terveyspalveluja? En. Vastasin ainoastaan yksiselitteisesti yksiselitteiseen kysymykseen.
Joka asiassa täytyy tehdä priorisointeja, joka ikinen tulosalue joutuu tekemään säästöpäätöksiä ja leikkaamaan kuluja.
Koulutoimi kasvattaa luokkakokoja, tekninen toimi jättää peruskorjauksia tekemättä ja kunnallistekniikkaa rakentamatta. Sosiaali- ja terveystoimi on karsinut vaikka mistä, kaikkea ei voi saada, edes luokattomassa yhteiskunnassa.
En lähde erittelemään terveyspuolen säästötoimien leikkauksia, oletan, että tiedät ne, jos kerran rohkenet tähän keskusteluun lähteä. Jos jostakin pitää karsia, niin mielestäni juuri tämän tyyppiset sosiaaliset palvelut. Vai onko sinulla parempia ehdotuksia?
39
luojan kiitos.
Mutta se, onko lakisääteinen oikeus järjellinen tässä tilanteessa, on keskustelun paikka. Yhteiskunta ei voi tarjota kaikkea ja lakisääteisiin palveluihin on säästötalkoissa jouduttu tekemään rajauksia.
En siis jaksa murehtia ap:n kamalaa kohtaloa kun toiset jonottaa syöpäleikkauksiin.
39
ja olen varma etten enempää halua, jos nämä saan aikuisiksi niin se riittää minulle, olen ollut tätä mieltä jo ennenkuin rupesin kolmatta odottamaan.. Jos lapseni kuolee,niin sitten olen lapseton, eihän mikään näitä korvaa! Ja en tosiaan rupea tekemään mitään iltatähteä 10 vuoden kuluttua.. Järki ennen tunteita,sanon minä.. On se kumma etteivät ollenkaan ota huomioon sitä,että meillä esikoinen on todella vaikea erityislapsi, jossa on hoidettavaa kahden lapsen edestä... Olkoon sitten oikea päätös, jos niin katsotte,eteenpäin tämän asian vien ainakin siinä kohin,ettei minulle kukaan ilmoittanut, se ei ole oikein... ap
Hei, anteeksi nyt mutta sä olet ihan lapsi vielä...
Alle 25-vuotiaana ei voi mitenkään tietää mitä haluaa 30-40-vuotiaana! Vauvakuume voi iskeä rajustikin sitten kun kuopuskin on sellainen esiteini..
Usko nyt, et voi tietää miten ajattelet vaikkapa 35-vuotiaana, oletko miehesi kanssa yhdessä jne.
Tiedän mistä puhun! Sain 2 lasta nuorena, (18 ja 20-vuotiaana), ja silloin olin sitä mieltä etten halua koskaan enää lisää lapsia. Ja kas vain, kun nuorempi oli 6-vuotias, vauvakuume iski. Sain kolmannen lapsemme 27-vuotiaana.
Nyt olen 32-vuotias, kolmen lapsen äiti, ja tällä hetkellä tuntuu etten halua enää yhtään lasta, mutta silti en menisi sterilisaatioon.
Mieli voi vieläkin muuttua, ja haluan säilyttää mahdollisuuden vauvaan.Ja kommenttisi siitä, että jos kaikki lapsesi kuolisivat (kauhea ajatus), olisit sitten lapseton.. Et voi tietää miltä tuntuisi menettää kaikki lapsensa. Ja tuskin tulet sitä kokemaankaan, toivottavasti ainakaan.
MUTTA: jos niin käy, saattaa uuden vauvan kaipuu nousta ylipääsemättömäksi, kun elämälläsi ei takuulla olisi mitään tarkoitusta ilman lapsia.
Eikä se tarkoita että uusi vauva "korvaisi" menetetyt lapset, vaan ehkä se toisi toivoa tulevasta ja syyn elää?
en ymmärrä miten voi joku ihminen sanoa edes noin.. täällä kans 24 vuotias ja esikoista odotan.
Itse olen ihan pikku tyttönä ajatellut että sen yhden tai kahden jälkeen loppuu..
Ymmärrän täysin ap:n tunteet jos kolmekin lasta jo on tässä iässä niin tuskin itsekään haluaisin enemmän ja voi olla taloudellisestikin tiukkaa elättää lapsia..
Ja jos ihminen haluaa tuon tehdä vaikka tämän ikäisenä niin mikä estää?
Tyhmäähän se olisi jos kuuntelisi tuollaisen "vanhan aikuisen" puheita ja tulisikin sitten vielä kolmoset.
Itse tuskin pystyisin ikinä nimittäin aborttiin niin varmaan itsekin katson mitä sitä tekee yhden tai kahden lapsen jälkeen.
Saatan hyvinkin olla tuon asian kannalla jo 25-vuotiaana
24v on aika kakara vielä -olkoonkin 3 lasta.
Aivan oikea päätös.
että 24 vuotiaita luokitellaan kakaroiksi vaikka olisivat älykkyys tasoltaan aikuismaisempia kuin esim. kolmikymppiset.
Jännästi ihmiset iän perusteella tekee nuo päätökset vaikkeivät kaikkia tuon ikäisiä vielä tuntisikaan.
voisi muutamat satsit pakastaa ja mies sitten sterilisaatioon, ei nainen. Yhdella tutulla (mies) on siemenia sailossa jos joskus menee uudestaan naimisiin ja haluaa lisaa lapsia. Han on kaynyt leikkauksessa.
Aika perseestä ensinnäkin se, ettei sulle oo ilmoitettu mitään siitä päätöksestä!! Sitten on kyllä vittumaista, ettet saanut sitä sterilisaatiota! Mun mielestä on todellakin jokaisen ihmisen oma asia, että haluaako lapsia ja tekeekö sterilisaation! Itse olen nuori ja esikoinen tulossa. Haluan enintään kaksi lasta, ja toista lasta ei ajateltu vähään aikaan tehdä, mutta mitä jos syntyy ennen kuin täytän 30?! Joudunko maksamaan maltaita vaikka e-pillereistä vain sen takia, koska lääkäreiden mielestä tulen katumaan sterilisaatiotani? PASKAN MARJAT! JOKAISELLA PITÄISI OLLA OIKEUS ITSE PÄÄTTÄÄ MILLOIN TEKEE STERELISAATION!!!
sterilisaatiota ei myonneta kovinkaan helposti nuorille kun laakarit on aika kyllastyneita nakemaan sitten naita kolmekymppisia jotka yrittaa paasta purkuleikkauksiin joka on kuten tuolla jo sanottiinkin vaikea leikkaus eika onnistu laheskaan aina.
Ei, en käytä julkisia terveydenhoitopalveluja. En minä enkä mieheni eivätkä lapsemme.
39
En tosiaan saa myöskään Kela-korvausta näistä kamalista yksityislääkärikorvauksista, koska työnantajallani on oma kassa, joka ne maksaa. Ei siis Kela.
Ja nyt te olette sekoittaneet puurot ja lihat, koska jokainenhan saa sterilisaation silloin kuin haluaa. Se vain maksaa rahaa. Kyse oli yhteiskunnan korvaamasta sterilisaatiosta.
Ja jos en käytä julkisia terveyspalveluja, haluan jotakin muuta. Mikä ihmeen muiden elättäjä minä olen? Kun ei olisi oikeutta edes Kela-korvauksiin??? Ja miten ne oikeastaan liittyy tämän ap:n ehkäisyasioihin? Jos ne johonkin liittyy niin minun ehkäisyasioihin.
Olette omituisia :)
39
sterilisaatiota ei myonneta kovinkaan helposti nuorille kun laakarit on aika kyllastyneita nakemaan sitten naita kolmekymppisia jotka yrittaa paasta purkuleikkauksiin joka on kuten tuolla jo sanottiinkin vaikea leikkaus eika onnistu laheskaan aina.
minulta saisi tosiaan viedä vaikka koko kohdun, mitä tekisin kuukautisilla jos saisin sterilisaation..
onko päätös vain yksittäisen lääkärin mielipide? ja mihin siitä voi valittaa? jaksamista teille! kyllä nuorikin osaa kantaa vastuuta päätöksistään.
En tosiaan saa myöskään Kela-korvausta näistä kamalista yksityislääkärikorvauksista, koska työnantajallani on oma kassa, joka ne maksaa. Ei siis Kela.
39
En tosiaan saa myöskään Kela-korvausta näistä kamalista yksityislääkärikorvauksista, koska työnantajallani on oma kassa, joka ne maksaa. Ei siis Kela. Ja nyt te olette sekoittaneet puurot ja lihat, koska jokainenhan saa sterilisaation silloin kuin haluaa. Se vain maksaa rahaa. Kyse oli yhteiskunnan korvaamasta sterilisaatiosta. Ja jos en käytä julkisia terveyspalveluja, haluan jotakin muuta. Mikä ihmeen muiden elättäjä minä olen? Kun ei olisi oikeutta edes Kela-korvauksiin??? Ja miten ne oikeastaan liittyy tämän ap:n ehkäisyasioihin? Jos ne johonkin liittyy niin minun ehkäisyasioihin. Olette omituisia :) 39
Kaikki ei saa sterilisaatiota niin halutessaan jos vaan maksaa rahaa. Laki koskee myös yksityisiä lääkäreitä. Laittomasta sterilisaatiosta saa lääkäri sakkoja tai max. vuoden linnaa.
Työnantaja saa julkista rahaa työterveyshuollon järjestämiseen.
Aika hurjaa, yksityiselle pääsee jonottamatta, jos on töissä, toisin jos on työtön.
sitten kuormitetaan sterilisaation puruilla tai sitten mielenterveyshoidolla, kun katumus käy liian raskaaksi. Olette ilmeisesti reilusti alle kolmekymppisiä?
Mitä vain voi tapahtua. Lapsesi kuolla tai eroat ja uusi miehesi haluaa vielä lapsen.
Ihmismieli on jännä, kun se muuttuu ja lääkärit sen tietää, että näin on käynnyt, vaikka kaikki on ollut varmoja päätöksestään.
Totuus on kuitenkin se, että yhteiskunta (=me) on toistaiseksi halunnut ylläpitää tiettyjä terveyspalveluja, joihin on kuulunut mm. perhesuunnitteluneuvolat, tiettyjen ehkäisymenetelmien osittainen korvaaminen, mahdollisuus sterilisaatioon jne.
Itse en ylpeilisi julkisten terveyspalvelujen käyttämättömyydellä, vaikka paljon yksityisiä itse käytämmekin. Jos lähdetään siihen, että ns. varakkaat maksavat kaikki omat kulunsa, ollaan pian ns. kahden kerroksen yhteiskunnassa, jossa julkinen terveydenhuolto on heikkotasoisempaa, vain "köyhien" käyttämää. Ja toisaalta suurista tuloista maksetaan paljon veroja, joten tiettyihin peruspalveluihin on kaikilla oikeus.
40 (en ole ap)