Olen niiiiiin tuohduksissa!!! Vituttaa!!!!!
Olen pyytänyt sterilisaatiota jo kuukausia sitten ja lääkärini laittoi sinne minulle lähetteen, ei kuulunut vastauksia, joten mieskin laittoi, ajateltiin,että josko hän saisi nopeammin, kun on pienempi toimenpide...
Tänään kävin sitten hakemassa ehkäsylaastareihin reseptin, on ainoa ehkäisykeino jota en ole kokeillut ja ei jakseta enää tuon kumin kanssa pelleillä, vauva on 10kuinen... Sieltä sitten kyselin tilannettani ja kappas: on tullut päätös että EN saa sterilisaatiota, olin että siis mitä!? Miksi en saa? Ikäni takia ja koska tulee paljon katumisia, mutta sehän on minun asiani!
Lapsia meillä kolme ja minulla pitäisi olla täysi oikeus sterilisaatioon! Mutta ennen kaikkea, tämä päätös on tullut heti perään, kun lähete on laitettu eli kuuakausia sitten, vaan kukaan EI kukaan ole tästä minulle ilmoittanut... Olen niin tuohtunut..! Ja tämä lääkäri sanoi,että luultavasti sama juttu miehenkin sterilisaation kanssa tai sitten he pitkittävät ajansaantia tahalleen, nuori hänkin.. Minusta tämä on aivan törkeää, se etten sitä ylipäänsä saanut ja se,ettei kukaan ole minulle ilmoittanut, olisin voinut kokeilla muita ehkäisymenetelmiä jo ajat sitten...
Jonnekkin oli pakko pauhata,kiitos teille..!
Kommentit (59)
Oletko selvittänyt kuinka paljon tulisi maksamaan, jos hoitaisit ko. operaation kokonaan yksityisellä (eli maksaisit kaiken itse)?
Oletko hoitanut asiaa yksityisen gynen kanssa vai terveyskeskuksen kautta? Onko lääkärisi laittanut hyvät perustelut, miksi tarvitset ko. toimenpiteen? Joskus vain tuntuu, että yksityisen kautta voi päästä "jatkohoitoon" helpommin.
Jos olet niin varma kannastasi, niin miksi et hakeudu kohdun poistoon?
... niin kokeile vaikka välillä imurointia ja leipomista josko rauhottuisit ja voisit keskittyä johonkin muuhun välillä. Jos et periaatteen vuoksi käytä sähköä niin jätä imurointi ja lakaise...
olen jo imuroinut tänään,kiitos en jaksa uudestaan ja leipominen ei kuulu tämänpäivän suunnitelmiini.. =)
ap
Oletko selvittänyt kuinka paljon tulisi maksamaan, jos hoitaisit ko. operaation kokonaan yksityisellä (eli maksaisit kaiken itse)? Oletko hoitanut asiaa yksityisen gynen kanssa vai terveyskeskuksen kautta? Onko lääkärisi laittanut hyvät perustelut, miksi tarvitset ko. toimenpiteen? Joskus vain tuntuu, että yksityisen kautta voi päästä "jatkohoitoon" helpommin. Jos olet niin varma kannastasi, niin miksi et hakeudu kohdun poistoon?
kohdunpoistoja tehdään nykyään todella vähän, toimenpiteen vaikeuden ja kalliuden takia... Ja miehelle sterilisaatio olisi maksanut yksityisellä 700 euroa ja siitä ylöspäin, en halua ajatellakkaan, mitä se minulle maksaisi, ei ole varaa, valitettavasti...
ap
että eihän elämää voi elää, jos miettii vuosien päähän jokaista asiaa, elämä on tässä ja nyt ja sitä mennään päivä kerrallaan... En ole katunut yhtäkään päätöstä elämässäni, en sitä että sain ensimmäiseni 15-vuotiaana, en naimisiin menoa alaikäisenä, en edes lähikaupan ikkunan rikkomista lapseni, se oli kokemus, ei niin hyvä mutta kokemus sekin... En oli ikinä ajanut humalassa ja tämä vain vertailuksi siitä,etten yksinkertaisesti tee asioita joita katuisin...
ap
että oliko päätöksessä mitään selitystä vai vain tympeä "ei"?
Olen puolellasi, valita!!
Minusta sinulle olisi asiasta perusteluineen pitänyt ilmoittaa heti kun olivat tehneet päätöksen.
Toisekseen, AV-mammat kyllä tuomitsisivat puheet, että teen sitten kuolleen lapsen tilalle uuden. Mutta kuitenkin nyt sellaista ehdotetaan päteväksi syyksi. Älä välitä.
Minusta 24-vuotias ja 3 lapsen äidillä pitäisi olla oikeus sterilisaatioon. Kyllä tuossakin iässä pitäisi saada päättää omasta kropastaan ja asioistaan. Valita siitä päätöksestä ja kirjoita selkeästi omat perustelut.
Ihme lynkkausjoukko liikkeellä. Ollaan valmiita haukkumaan ja nimittelemän ennekuin mitään oleellista tiedetään.
Minusta ap:n pitäisi saada sterilisaatio! Ja mitä pikimmiten, yksikin vastoinsaatu lapsi on mielestäni turhaa tässä maailmassa. Eikös se sitäpaitsi ole niin että kolmen lapsen jälkeen on oikeus saada sterilisaatio??? AP, laita ihmeessä valitus eteenpäin heti paikalla! Ja kirjallisesti!
että oliko päätöksessä mitään selitystä vai vain tympeä "ei"? Olen puolellasi, valita!!
iän takia ja siinä mainittiin se,kuinka usein tätä toimenpidettä kadutaan... Sairaanhoitaja luki sen minulle koneelta, en ole siis kotiin saanut mitään lappua... Kiitos sinulle!
ap
Minusta sinulle olisi asiasta perusteluineen pitänyt ilmoittaa heti kun olivat tehneet päätöksen. Toisekseen, AV-mammat kyllä tuomitsisivat puheet, että teen sitten kuolleen lapsen tilalle uuden. Mutta kuitenkin nyt sellaista ehdotetaan päteväksi syyksi. Älä välitä. Minusta 24-vuotias ja 3 lapsen äidillä pitäisi olla oikeus sterilisaatioon. Kyllä tuossakin iässä pitäisi saada päättää omasta kropastaan ja asioistaan. Valita siitä päätöksestä ja kirjoita selkeästi omat perustelut. Ihme lynkkausjoukko liikkeellä. Ollaan valmiita haukkumaan ja nimittelemän ennekuin mitään oleellista tiedetään.
Minusta ap:n pitäisi saada sterilisaatio! Ja mitä pikimmiten, yksikin vastoinsaatu lapsi on mielestäni turhaa tässä maailmassa. Eikös se sitäpaitsi ole niin että kolmen lapsen jälkeen on oikeus saada sterilisaatio??? AP, laita ihmeessä valitus eteenpäin heti paikalla! Ja kirjallisesti!
kun vain tietäisin kenen puheille seuraavaksi menen, kun omalääkärini sattuu olemaan ylilääkäri...
ap
muut ovat tietävinään paremmin kuin ap itse, että haluaako lapsia vai ei.
Kukahan se nyt onkaan lapsellinen?
Minusta ap:llä tulisi olla oikeus sterilisaatioon. Jokainen itse tietä, mikä on itselle se sopiva lapsimäärä. Ei toinen AV-mamma.
6 Jo tuo, että ap luulee tietävänsä varmasti
tunteensa ja ajatuksensa 10 vuoden päästä, kertoo, että hän on varsin lapsellinen.
Itse tiesin ainoan lapseni jälkeen 22 vuotiaana, että meille (tai ainakaan minulle) ei koskaan tule enää yhtään lasta! Neuvolassa vaan naurettiin, että kyllä se mieli muuttuu! Nyt on ikää 35, eikä ole mieli muuttunut, eikä tule muuttumaankaan.
Ekan kerran pyysin piuhoja poikki 25 vuotiaana, juu ei saa ennen kuin olet 30. 30 vuotiaana sama juttu, ei edelleenkään vaikka tätä pyysin keskeytyksen yhteydessä tehtäväksi! Juu ei, voi kuulemma mieli muuttua... Haloo enköhän olisi antanut sen lapsen syntyä jos olisin lapsia halumassa... Nyt 35 vuotiaana todettiin, että kyllä sä voit vielä 5 vuotta odottaa... huoh...
Ei ole todellakaan helppoa saada piuhoja poikki tässä maassa, ei ole!
Kysy sitä kautta asiasta. Hänelle voit myös valittaa siitä, ettei sinulle ole päätöksestä ilmoitettu.
Minusta sinulle olisi asiasta perusteluineen pitänyt ilmoittaa heti kun olivat tehneet päätöksen. Toisekseen, AV-mammat kyllä tuomitsisivat puheet, että teen sitten kuolleen lapsen tilalle uuden. Mutta kuitenkin nyt sellaista ehdotetaan päteväksi syyksi. Älä välitä. Minusta 24-vuotias ja 3 lapsen äidillä pitäisi olla oikeus sterilisaatioon. Kyllä tuossakin iässä pitäisi saada päättää omasta kropastaan ja asioistaan. Valita siitä päätöksestä ja kirjoita selkeästi omat perustelut. Ihme lynkkausjoukko liikkeellä. Ollaan valmiita haukkumaan ja nimittelemän ennekuin mitään oleellista tiedetään.
kun vain tietäisin kenen puheille seuraavaksi menen, kun omalääkärini sattuu olemaan ylilääkäri... ap
Itse tiesin ainoan lapseni jälkeen 22 vuotiaana, että meille (tai ainakaan minulle) ei koskaan tule enää yhtään lasta! Neuvolassa vaan naurettiin, että kyllä se mieli muuttuu! Nyt on ikää 35, eikä ole mieli muuttunut, eikä tule muuttumaankaan. Ekan kerran pyysin piuhoja poikki 25 vuotiaana, juu ei saa ennen kuin olet 30. 30 vuotiaana sama juttu, ei edelleenkään vaikka tätä pyysin keskeytyksen yhteydessä tehtäväksi! Juu ei, voi kuulemma mieli muuttua... Haloo enköhän olisi antanut sen lapsen syntyä jos olisin lapsia halumassa... Nyt 35 vuotiaana todettiin, että kyllä sä voit vielä 5 vuotta odottaa... huoh... Ei ole todellakaan helppoa saada piuhoja poikki tässä maassa, ei ole!
Kiitos sinullekkin ja jaksamista... Kiva tietää etten ole ainoa...
ap
Kysy sitä kautta asiasta. Hänelle voit myös valittaa siitä, ettei sinulle ole päätöksestä ilmoitettu.
kun vain tietäisin kenen puheille seuraavaksi menen, kun omalääkärini sattuu olemaan ylilääkäri... ap
rupean heti huomenaamuna soittelemaan ja selvittelemään asiaa... Nyt ei enää vastata, kun yritin...
ap
Käyttäkää ehkäisyä tai maksakaa sterilisaationne itse. Sori, se on mun kanta.
En välttämättä riemusta kilju että minun verorahoillani maksetaan sterilisaatioita. (Muuta kuin vastuuttomassa tilassa oleville.)
Ehkäisy on ehkäisyä, en minäkään kortsulaskuja sinun maksettavaksesi lähetä.
nimittäin lain mukaan siihan on oikeus tiettyjen kriteerien täyttyessä. Käytätkö muuten itse julkisia terveyspalveluja?
Käyttäkää ehkäisyä tai maksakaa sterilisaationne itse. Sori, se on mun kanta. En välttämättä riemusta kilju että minun verorahoillani maksetaan sterilisaatioita. (Muuta kuin vastuuttomassa tilassa oleville.) Ehkäisy on ehkäisyä, en minäkään kortsulaskuja sinun maksettavaksesi lähetä.
kun olin 23v ja kolmen lapsen äiti. Eikä siinä kauaa menny että aloin sitä katumaan. Oisko ollu kolme-neljä vuotta. Se purkuun pääsy oli tuskaisa taival, purku huomattavan paljon isompi ja epävarmempi operaatio. Että kannattaa oikeeesti harkita kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot ensin ennen ku sitä sterilisaatiota menee teettämään. Se kun tuppaa olemaan lopullinen päätös ja harva meistä oikeesta osaa ennustaa elämäänsä vuoskausia eteenpäin. Minäkin luulin sillon aikoinani et mulle vaan ollaa v-mäisiä kun useempi lääkäri jututti ennen operaatiota ja vielä sen jälkeen ku se oli myönnetty ja tehtiin kartotusta ennen leikkausta, mun päätöstä kyseenalastettiin. Nyt 10v myöhemmin ymmärrän syyn erittäin hyvin.
Minulla on ystävä, joka menetti ainoan lapsensa, kun lapsi oli noin 10-vuotias. Olisivat iän puolesta voineet tehdä uuden lapsen, mutta eivät tehneet.
Nyt eivät enää voisikaan, mutta onneksi voin todeta, että he ovat löytäneet tarkoituksen elämälleen ja heillä on syy elää. Toki muisto omasta lapsesta kulkee mukana päivittäin.
Kaikkien ratkaisit eivät ole samanlaisia kuin omat olisivat, mutta silti ne ovat ihan yhtä oikeita kuin omat ovat.
MUTTA: jos niin käy, saattaa uuden vauvan kaipuu nousta ylipääsemättömäksi, kun elämälläsi ei takuulla olisi mitään tarkoitusta ilman lapsia. Eikä se tarkoita että uusi vauva "korvaisi" menetetyt lapset, vaan ehkä se toisi toivoa tulevasta ja syyn elää?
Ei, en käytä julkisia terveydenhoitopalveluja. En minä enkä mieheni eivätkä lapsemme.
Ja tiedän että verovaroilla tehdään kaikenlaista, se ei silti tarkoita että olisin asiasta samaa mieltä. En henkilökohtaisesti voi hyväksyä noita mukavuussyistä tehtyjä sterilisaatioita terveille aikuisille, siis verovaroilla maksettuja.
Jokainen saa ja voi tehdä niitä omilla rahoillaan, siihen en ota kantaa.
Mutta jos nyt yhtään seuraat mitä taloudessa ja yhteiskunnassa tapahtuu, tiedät miten tiukalla rahat ovat. Erityisen huolissani olen juuri terveydenhuollon resursseista.
Siellä on tärkeämpää hoitaa ja pelastaa ihmisiä kuin maksaa (kertomasi mukaan kalliita) mukavuusoperaatioita.
39
sinunkin verorahoilla tehdään. Onko parempi, että sillä maksetaan sterilisaatio vai abortti?
HUH-HUH.
Käyttäkää ehkäisyä tai maksakaa sterilisaationne itse. Sori, se on mun kanta. En välttämättä riemusta kilju että minun verorahoillani maksetaan sterilisaatioita. (Muuta kuin vastuuttomassa tilassa oleville.) Ehkäisy on ehkäisyä, en minäkään kortsulaskuja sinun maksettavaksesi lähetä.