Olen aina luullut, että opettajat saavat hyvää palkkaa
Kuitenkin 3-luokkalaisen lapseni opettaja (nuori "tyttö") on viikonloppuisin ja loma-aikoina töissä lähikaupan kassalla, kesäloman aikana olen nähnyt hänet jopa siivoojana. Lisäksi tiedän lukiomaikan (keski-ikäinen "täti"), joka näyttää olevan töissä mamupizzeriassa iltaisin aina silloin kun siellä käyn. Siis ottaa vastaan tilaukset, vastaa puhelimeen ja pyyhkii pöytiä, ei sentään kai pizzaa leivo..
Eihän tämä minulle sinänsä kuulu, mutta ihmetyttää vain: onko opettajilla oikeasti niin huono palkkaus, että pitää tehdä kahta työtä??
Kommentit (89)
Tuletko pitämään huomiset tuntini? Olisi ihana jäädä kotiin nukkumaan. -aineenopettaja
kun saan bruttona juuri tuon n. 2400/kk. Pitkät ja monet lomat ovat nimittäin niin tärkeää henkistä palkkaa, etten vaihtaisi rankkaa ammattiani kyllä mihinkään.
t. 32 oppilaisen ala-asteen luokan luokanope
kun saan bruttona juuri tuon n. 2400/kk. Pitkät ja monet lomat ovat nimittäin niin tärkeää henkistä palkkaa, etten vaihtaisi rankkaa ammattiani kyllä mihinkään.
t. 32 oppilaisen ala-asteen luokan luokanope
Ja aina jaksan ihmetellä, miten te muut ammatit jaksatte vaivaisilla 5-6 vkon lomilla/vuosi?!
Ihmiset tietävät hyvin vähän opettajantyöstä. Tähän lienee syynä OAJ:n nössöttely- ja hyssyttelyöolitiikka. Opettajajien työpäivä on ihan sama kuin muillakin eli noin 8 tuntia päivässä, mutta se jaksottuu eri tavoin kuin ns. normaalipalkansaajan.
Työskentelen aikuiskouluttajana ja olen tyytyväinen palkkaani ja työhöni, vaikkakaan minulla ei ole paljon kadehdittuja muka pitkiä kesälomia.
Tiedoksi vaan keskivertopalkansaajalle, että taitaa olla käytännössä niin, että oikeeta vapaata lomaa on tavallisella työntekijällä vuodessa enemmän kuin opettajalla. JOten...se niistä opettajien lomista.
Olkaa rakkaat sisaret niin fiksuja, että otatte selvää asioista, ennen kuin alatte kohkata tyhjästä.
Hänellä on aikaa viedä ja hakea lapset päiväkodista, ei ole iltapäivähoito-ongelmia ja lapset saavat joka kesä 10 viikon loman. Minä voin sillä aikaa luoda uraa kaikessa rauhassa - jos miehenikin olisi liike-elämässä, elämämme olisi todella paljon hankalampaa. Mies saa käteen n. 2500 euroa, minä 3300 euroa, hyvin pärjätään ja paljon perheen yhteistä aikaa.
ennen lomaa katseli videoita ja lueskeli kirjoja yms.
Missä muussa ammatissa voidaan jo pari viikkoa aiemmin lopettaa työnteko.
Ja ne kokeiden korjaukset. Mun viidennen luokan pojan ope ehtii korjata kaikki kokeet seuraavalla tunnilla kun lapset tekee jotain kirjallista työtä. Ei neljän lapsen äitinä vie yhtään työtehtävää kotiinsa.
Mutta hänellä toki on jo pidemmät koulupäivät. Ekalla kolmella luokalla ei ollut edes muuta kuin höpökokeita, joiden korjaamiseen meni muutama minuutti. Työpäivät oli 3- 4 tuntisia. Videoita katselivat paljon ja ope luki satuja äidinkielentunnit.
niin löysää. Laittaa oppilaat tekeen tehtäviä tai lukeen jotain kirjaa tunniksi ja ite surffailee netissä tai - jos on pakko - korjaa edelliset kokeet / aineet. Joskus voi horista jotain opeoppaasta. Ja kaffetuntejahan on aina se 45 minuutin välein. Sitten lööbataan opehuoneen sohvalla, juodaan kaffea, syödään pullaa ja jauhetaan paskaa kollegojen kanssa.
- lukion ja muu toisen asteen oppilaitoksen opettaja 3500 e/ kk/ brutto,
- amkk opettaja 4500 e/ kk/ brutto,
- rehtori 6000-8000 e/ kk / brutto,
- päiväkodin hallinnollinen johtaja 3500 e/ kk/ brutto
häipyy kauppaan heti kun kellot soi. Piha tyhjenee autoista välittömästi.
Jos nyt joku vanhempi kerran kuukaudessa soittaa niin ei sitä kovin isoksi työksi voi sanoa.
Yksi ope tekee ylimääräistä ja hakee kovasti lisätehtäviä lapsille ja tulostaa ylimääräisiä matikantehtäviä.
Kokeita ei tarvitse suunnitella. Ne tulevat valmiina ja tosiaan opettajat korjaavat kokeet seuraavalla tunnilla kun lapset tekee kirjallisia töitä.
Sen verran tunnen näitä opettajia henkilökohtaisestikin, että jos nyt parina, kolmena iltana kuukaudessa tekevät koulun jälkeen jotain niin hyvä on. Muuten kipaistaan äkkiä kotiin ja nautitaan vapaa-ajasta.
kun työpäivät on ala-asteella 3-4 tuntia. Siihen voi ottaa kivasti päälle lisätunteja.
Hoitsu tekee 8 tunnin päivää. Ei siinä ole niin helppo tehdä ylitöitä.
Vähimmäistuntimäärä on ala-asteella 24/vko, ja kyse on OPETUStunneista, ja ne on ainoot, joista maksetaan. Niiden jälkeen menee sitten 1-4 h/päivä muihin hommiin, kuten tuntien suunnitteluun, kokeiden korjauksiin ja yhteydenpitoon vanhempien kanssa, jos tämmöinen itsestäänselvyys ei arvon hoitsulle ollut vielä selvää..?!
vain opetustunneista maksetaan. Itse olen luullut, että opettajan työhön kuuluu tuntien suunnittelu, kokeiden korjaus, vanhempainvartit ym. Niistä ei vain lasketa tunteja. Näin opeystäväni on asian ilmaissut. Ja kyllä tuon opetusvelvollisuuden lisäksi sietääkin tehdä niitä ulkopuolisia tunteja. Uskon, että kun kaikki työtunnit lasketaan yhteen, on opettajilla kuitenkin pidemmät lomat kuin muilla esim. kunta-alan työntekijöillä. Tuollaiset vastaukset opettajilta vain aiheuttavat närkästystä.
kun työpäivät on ala-asteella 3-4 tuntia. Siihen voi ottaa kivasti päälle lisätunteja. Hoitsu tekee 8 tunnin päivää. Ei siinä ole niin helppo tehdä ylitöitä.
Vähimmäistuntimäärä on ala-asteella 24/vko, ja kyse on OPETUStunneista, ja ne on ainoot, joista maksetaan. Niiden jälkeen menee sitten 1-4 h/päivä muihin hommiin, kuten tuntien suunnitteluun, kokeiden korjauksiin ja yhteydenpitoon vanhempien kanssa, jos tämmöinen itsestäänselvyys ei arvon hoitsulle ollut vielä selvää..?!
sijaisina ja ei todellakaan ole opettajan koulutusta. Yo-pohjalta tekevät tätä hommaa pitkiä sijaisuuksia ja hyvin pärjäävät.
Mitenhän he onnituisivat jossain ensiavussa?
Haluatko vaihtaa duunia mun kanssa vaikka kuukaudeksi? Haluaisin kokeilla sairaanhoitajan työtä ihan huvikseni. Sinuakin varmasti kiinnostaisi kurkistaa koulumaailmaan. En usko, että kenelläkään on asiasta mitään urputtamista, kun on kyse näinkin helpoista hommista, jotka osaa kuka tahansa, mennen tullen. -ope
Minulla se on 2500 €/kk.
- lukion ja muu toisen asteen oppilaitoksen opettaja 3500 e/ kk/ brutto, - amkk opettaja 4500 e/ kk/ brutto, - rehtori 6000-8000 e/ kk / brutto, - päiväkodin hallinnollinen johtaja 3500 e/ kk/ brutto
sijaisina ja ei todellakaan ole opettajan koulutusta. Yo-pohjalta tekevät tätä hommaa pitkiä sijaisuuksia ja hyvin pärjäävät.Mitenhän he onnituisivat jossain ensiavussa?
Ja vastahan meillä oli pari valelääkäriä, joten eiköhän pari valehoitsuakin menisi siinä sivussa.
sitä, että yo-pohjalta pystyy sinun hommiasi tekemään ihan hyvin pitkiäkin lomituksia niin ei voi mitään.
En ole itse hoitaja, mutta jos on valittava niin mieluummin opettajaksi kouluttamaton kuin lapsen sairaanhoitajaksi. Sairaalassa on kyse lapsen hengestä. Sen verran monta lasta on minulla ala-asteella ollut, että kokemusta on myös koulutetuista opettajista, joiden opetuksen jäljiltä seuraava opettaja saa opettaa alkeetkin uudestaan. Mutta siitä ei ole suurempaa vahinkoa tullut. Joskus jopa se sijainen on ehtinyt tehdä isomman työn kuin koulutettu opettaja.
Eli jos on kouluttamaton opettajan sijainen, lapset on oppineet asiat yhtä hyvin kuin muutenkin. Mutta jos on kouluttamaton hoitaja voi mennä lapselta henki.
Näin se vain menee, vaikka se ei sinun opettajanegoasi hivelekään.
sijaisina ja ei todellakaan ole opettajan koulutusta. Yo-pohjalta tekevät tätä hommaa pitkiä sijaisuuksia ja hyvin pärjäävät.Mitenhän he onnituisivat jossain ensiavussa?
Ja vastahan meillä oli pari valelääkäriä, joten eiköhän pari valehoitsuakin menisi siinä sivussa.
palkka on n. 2250 €/kk ja hallinnollisen tuo mainitsemani 2500 €/kk. Ja ihan ovat Kvtes:in mukaiset taulukkopalkat. Oikeastaan niissä on myös muutama kymppi TVA-korotusta.
sitä, että yo-pohjalta pystyy sinun hommiasi tekemään ihan hyvin pitkiäkin lomituksia niin ei voi mitään.
En ole itse hoitaja, mutta jos on valittava niin mieluummin opettajaksi kouluttamaton kuin lapsen sairaanhoitajaksi. Sairaalassa on kyse lapsen hengestä. Sen verran monta lasta on minulla ala-asteella ollut, että kokemusta on myös koulutetuista opettajista, joiden opetuksen jäljiltä seuraava opettaja saa opettaa alkeetkin uudestaan. Mutta siitä ei ole suurempaa vahinkoa tullut. Joskus jopa se sijainen on ehtinyt tehdä isomman työn kuin koulutettu opettaja.
Eli jos on kouluttamaton opettajan sijainen, lapset on oppineet asiat yhtä hyvin kuin muutenkin. Mutta jos on kouluttamaton hoitaja voi mennä lapselta henki.
Näin se vain menee, vaikka se ei sinun opettajanegoasi hivelekään.
Voin kertoa, että et pystyisi, eikä kukaan ihmeellisistä kavereistasikaan pystyisi.
Ja tämä mieletön av-legenda nostaa jälleen päätään! Epäpätevät opettajat ovat niitä pätevimpiä :D
Ei vaan kuule niin mene, kultapieni.
bruttopalkka on noin 2600 euroa. Toki ylitöitä tekemällä saa enemmän, mutta itse en ainakaan pysty ottamaan yhtään ylityötunteja. Opetusvelvollisuus työllistää ihan tarpeeksi!
päiväkodin hallinnollisen johtajan palkan. Tosin kyseinen palkka on keskipalkka, joten siinä on myös osittain kokemuslisää mukana. Ja mainittu palkka löytyy sieltä 2650 € kohdalta.
http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/06/14/kunta-alan-palkat/2008…
päiväkodin hallinnollisen johtajan palkan. Tosin kyseinen palkka on keskipalkka, joten siinä on myös osittain kokemuslisää mukana. Ja mainittu palkka löytyy sieltä 2650 € kohdalta.
Lyhyillä lomilla teen tietty hommiaKIN, mutta kesällä pääsee rentoutumaan.
Ope