Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aina luullut, että opettajat saavat hyvää palkkaa

Vierailija
29.09.2009 |

Kuitenkin 3-luokkalaisen lapseni opettaja (nuori "tyttö") on viikonloppuisin ja loma-aikoina töissä lähikaupan kassalla, kesäloman aikana olen nähnyt hänet jopa siivoojana. Lisäksi tiedän lukiomaikan (keski-ikäinen "täti"), joka näyttää olevan töissä mamupizzeriassa iltaisin aina silloin kun siellä käyn. Siis ottaa vastaan tilaukset, vastaa puhelimeen ja pyyhkii pöytiä, ei sentään kai pizzaa leivo..

Eihän tämä minulle sinänsä kuulu, mutta ihmetyttää vain: onko opettajilla oikeasti niin huono palkkaus, että pitää tehdä kahta työtä??

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työssä palkka maksetaan siten että yhtä opetustuntia kohti on 0,5 h luottotyöaika eli valmistelu ja jälkityötä. 5h-opetuspäivä vastaa siis 7,5h työpäivää ja siitä se tuntipalkka voidaan laskea.

Vierailija
82/89 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oikeesti!

Vaikka opella olis tunteja se 24, niin ihan todella se työ vaatii aika paljon muutakin kun vain ilmestymistä paikalle noille 24 tunnille viikossa!!

Juuri pari viikkoa sitten kävin puhelun, jossa oppilaan vanhempi soitti mun työpuhelimeen puoli neljältä. Hän oli kovin yllättynyt, että edelleen olin koululla. Sanoin, että todella harvoin olen kotona ennen neljää. MInulla on opetettavai tunteja viikossa 28 ja ei ne suunnittelut, korjailut ja kaikki yhteydenpito joka suuntaan todellakaan tapahdu noiden oppituntien aikana. 

Lisäksi kyseessä oli ihminen, jonka kanssa on paljon puhuttu lapsensa eritysistä tarpeista. No missäköhän mä ne kaikki eriyttävät tehtävät mietin, jollen iltapäivisin??

Ja kyllä luokanopettajan palkka on liian pieni!

Me valvomme sitä luokkaamme ilman yläkoulun aineenopettajan saamaa lisäkorvausta, koska se luokka on meidän työtä, ei siitä saada mitään ekstraa... Olis kiva saada, että edes jonkinlainen tasa-arvo olis tässä palkkauksessa. Vaan ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sijainen ja palkattu vain tuntiopettajaksi, voi palkka jäädä pieneksi, vaikka päivä olisi pitkä. Voi olla tunteja esim. klo 8-10 ja sitten hyppytunti, sitten taas tunteja klo 11-13, hyppytunti ja vielä yksi opetustunti 14-15. Tämän jälkeen pari tuntia jälki-istuntovalvontaa, joka kuuluu työhön mutta josta ei makseta palkkaa erikseen. Palkka maksetaan viideltä tunnilta, vaikka on sidoksissa  työpaikkaan koko päivän. Tuntipalkka pätevälle opettajalle yläkoulussa on noin 19 euroa.

Vierailija
84/89 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kummassa täällä ihmiset ajattelee, että tottakai opettaja voi ottaa niitä lisätunteja ihan tuosta vaan. Ei niitä niin vaan oteta, että mennään sanomaan rehtorille, että aion tehdä opetusvelvollisuuden lisäksi kymmenen lisätuntia, että paas maksaen. Kyllä se on työnantaja, joka päättää, kuinka monta tuntia kenellekin annetaan, ja nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ei todellakaan anneta yhtään ylimääräistä tuntia kenellekään, jos palkanmaksaja suinkin sen voi välttää. Päinvastoin, kaikki kerhot ja tukiopetustunnitkin karsitaan minimiin ja odotetaan, että esim. labran- tai kirjastonhoitotyöt tehdään palkattomasti aina tiukkina vuosina, vaikka niistä kuuluisi maksaa lisätyölisä.

Vierailija
85/89 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan ammatti on taatusti vaativa ammatti. En usko että minusta olisi siihen alkuunkaan. Hyvä kun lapset pysymään pulpeteissa, saati että saisin heidät vielä oppimaan jotakin ja annettua sitä kasvatusta, jota ei läheskään joka kodissa anneta. Veikkaan että juuri tuollaiset ihmiset jotka halveksivat täällä toisten ammattitaitoa, ovat niitä jotka eivät opeta lapsilleen toisten ihmisten kunnioitusta. Kiva sitten yrittää niitä lapsia kasvattaa ja kommunikoida näiden vanhempien kanssa jossainnvanhempainilloissa... Hiki tulee pelkästä ajatuksesta. Kyllä itse ainakin arvostan todella korkealle hyvät opettajat. Ansaitsisivat paremman  palkan. Vastuu kun on paljon muutakin kuin mitattavissa olevia oikeita lääkeannostuksia tai veriarvojen tarkkailuja. 

En kyllä mitenkään ymmärrä, miksi opettajien ja hoitajien työtä täytyy täällä vertailla ja laittaa arvojärjestykseen. Tottakai molemmat tekevät tärkeää työtä! Jos on hyvä ammatillinen itsetunto, niin tuskin on tarvetta väheksyä muita.

Vierailija
86/89 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ekaa vuotta opettajana. Palkkani on sen noin 2700e. Opiskelujen jälkeen ihan ok palkka, mutta luulin että palkkani olisi oikeasti parempi. Ylitunteja on turha toivoa (en edes jaksaisi! ihan hirveesti työtä jo nyt!), niitä ei nimittäin ole ja koko ajan pelko että jatkuuko ensi vuonna työt, kun säästöt, säästöt, säästöt... Kun pyytää jotain, että olisiko mahdollisuus saada 30e opetuspeli niin "säästöt, säästöt, säästöt"... Edes näin pieneen summaa ei ole koululla varaa. Tätäkö se tulee olemaan eläkeikään saakka?

On jo tässä muutamassa kuukaudessa käynyt mielessä, että lähdenkö vaan toiseen työhön.

Miten te pitempään olleet jaksatte!?

Minulle palkka oli pienoinen pettymys. Työ on raskasta (henkinen). Olen täysin uupunut ja välillä tahtoo vain itkeä kotona. Vamhemmat osaavat olla todella raskaita, eivät käsitä, että sielöä luokassa on 25 muutakin lasta, jotka pitää huomioida. Yritän pitää itseni koossa ja suodattaa vanhemmilta tulevaa palautetta, kuten muut neuvovat, mutta mitrn siihen kukaan pystyy??

Välillä tuntuu, että olen ihan surkea opettaja... Aamulla jo tuntuu raskaalta lähteä töihin. En oikeasti ymmärrä, miten kukaan on jaksanut olla tässä,työssä pitkään. Mietin, että onko minussa itsessäni vikaa vai mitä teen väärin... Toivon vain, että joululoma tulisi pian...

Vierailija
87/89 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajan palkka on niin huono että lisätyö on tarpeen varsinkin jos perhettä on!!

Vierailija
88/89 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajan työpäivä ole ala-asteella 3-4 tuntia, lapsosilla on mutta open työaika on ihan toista!!

Vierailija
89/89 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 24 on opetusvelvollisuus luokanopettajalla, mutta siihen ei lasketa mukaan kodin ja koulun yhteistyöhön kuluvaa aikaa, suunnittelua kokeiden ja muidn kirjallisten töiden korjaamista  tuntien suunnittelua, opetusmateriaalien hankintaa yhteistyötä perheneuvoloiden ja muiden auttajatahojen kanssa yms 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi