Olen aina luullut, että opettajat saavat hyvää palkkaa
Kuitenkin 3-luokkalaisen lapseni opettaja (nuori "tyttö") on viikonloppuisin ja loma-aikoina töissä lähikaupan kassalla, kesäloman aikana olen nähnyt hänet jopa siivoojana. Lisäksi tiedän lukiomaikan (keski-ikäinen "täti"), joka näyttää olevan töissä mamupizzeriassa iltaisin aina silloin kun siellä käyn. Siis ottaa vastaan tilaukset, vastaa puhelimeen ja pyyhkii pöytiä, ei sentään kai pizzaa leivo..
Eihän tämä minulle sinänsä kuulu, mutta ihmetyttää vain: onko opettajilla oikeasti niin huono palkkaus, että pitää tehdä kahta työtä??
Kommentit (89)
ammatinvalintaan! Hän tienaa bruttona jotain 3200-3400e/kk ja vaikka kotona joutuukin tekemään töitä (tuntisuunnittelut, vanhempien kanssa kommunikointi, luokanvalvojan velvollisuudet paperitöineen, koekausien kokeidenkorjausvuoret jne.) niin silti hänen työpäivänsä ovat aina lyhyemmät kuin minulla, joka teen paaaljon pidempää päivää pikkupomona ja vastaan sen sadasta hommasta. Ja palkkaero on hurja satku minun hyväkseni... Mies voi hakea lapsen hoidosta mukavan aikaisin, kesän hoidosta ei huolta jne. Aivan loistavaa. Vituttaa vaan oma huono palkkaus, joka on suhteessa ihan surkea huonoihin lomaedut huomioonottaen. En silti itse pystyisi tekemään opetustyötä, mieheni sen sijaan on siinä lahjakkuus.
KVTES:ista. Ei siis kannata alkaa ihan 1000 € lisäämään noihin väitteisiin kuukausipalkan suuruudesta, mikäli aiheesta ei ole tietoa.
05PKO014 Peruspalkka 1.2.2010
2 342,02 €
Tähän ryhmään voivat kuulua esimerkiksi päiväkodin johtaja, perhepäivähoidon
ohjaaja, päivähoidon ohjaaja.
05PKO011 Peruspalkka 1.2.2010
2 115,94 €
Tähän ryhmään voivat kuulua esimerkiksi pienen päiväkodin johtaja
tai vastaavassa asemassa oleva lastentarhanopettaja/ erityislastentarhanopettaja.
sitä, että yo-pohjalta pystyy sinun hommiasi tekemään ihan hyvin pitkiäkin lomituksia niin ei voi mitään. En ole itse hoitaja, mutta jos on valittava niin mieluummin opettajaksi kouluttamaton kuin lapsen sairaanhoitajaksi. Sairaalassa on kyse lapsen hengestä. Sen verran monta lasta on minulla ala-asteella ollut, että kokemusta on myös koulutetuista opettajista, joiden opetuksen jäljiltä seuraava opettaja saa opettaa alkeetkin uudestaan. Mutta siitä ei ole suurempaa vahinkoa tullut. Joskus jopa se sijainen on ehtinyt tehdä isomman työn kuin koulutettu opettaja. Eli jos on kouluttamaton opettajan sijainen, lapset on oppineet asiat yhtä hyvin kuin muutenkin. Mutta jos on kouluttamaton hoitaja voi mennä lapselta henki. Näin se vain menee, vaikka se ei sinun opettajanegoasi hivelekään.
Voin kertoa, että et pystyisi, eikä kukaan ihmeellisistä kavereistasikaan pystyisi. Ja tämä mieletön av-legenda nostaa jälleen päätään! Epäpätevät opettajat ovat niitä pätevimpiä :D Ei vaan kuule niin mene, kultapieni.
Eivät ne pysty, samaan ainakaan. Itseäni huvittaa ajatuskin juuri 'maailmalle' laittamistani oppilaista tekemässä omaa hommaani yo-pohjalta. Eihän siitä oikesti mitään tulisi, eikä siitäkään, että minut heitettäisiin alakouluun opea leikkimään, vaikka opena olen ollut vuosikaudet ja pätevyyskin olisi, mutta en vaan osaisi.
t. lukion ope, sellainen hyväpalkkainen
(5000e/brutto - tiedoksi sille, joka sanoi, ettei opena tällaisia palkkoja saa. Saa kyllä, vuosien myötä ja ylitunneilla, joita uskaltaa ottaa, kun varmuus omasta osaamisesta ja jaksamisesta on vuosien myötä löytynyt)
Opettajilla on hyvä palkka. Ainoa huono puoli on se, että kesältä ei saa palkkaa. 10 kuukauden palkka on tasattu 12 kuukautena maksettavaksi. Seuraavaksi OAJ toivottavasti neuvottelee meille palkan myös kesä- ja heinäkuulta, niin päästään tästä kuopasta pois.
Opettajilla on hyvä palkka. Ainoa huono puoli on se, että kesältä ei saa palkkaa. 10 kuukauden palkka on tasattu 12 kuukautena maksettavaksi. Seuraavaksi OAJ toivottavasti neuvottelee meille palkan myös kesä- ja heinäkuulta, niin päästään tästä kuopasta pois.
opettajia on ollut paljon ala-asteella sen 9 vuoden ajan, mitä meidänkin lapsia on ala-asteella ollut.
Hyvin on hoitaneet muutaman viikon lomituksia. 1-3 luokan hommat on olleet sen verran helppoja, että sen ymmärtää. Mutta hyvin on hoitaneet myös 5-6 luokkienkin opetuksen. Ei ole ollut valittamista.
Jokainen, kenellä on ala-asteikäisiä lapsia, tietää, että heidän opettajiaan sijaistaa epäpäteviä opettajia. Osa suoraan keväällä kirjottaineita. Ihan hyvin he on aakkosia opettaneet ja pluslaskuja.
Tiedän, että se hiukan kolahtaa, mutta kyllä teitäkin on sijaistanut monesti sieltä sijaislistalta valittu, välivuotta pitävä nuori.
sitä, että yo-pohjalta pystyy sinun hommiasi tekemään ihan hyvin pitkiäkin lomituksia niin ei voi mitään.
En ole itse hoitaja, mutta jos on valittava niin mieluummin opettajaksi kouluttamaton kuin lapsen sairaanhoitajaksi. Sairaalassa on kyse lapsen hengestä. Sen verran monta lasta on minulla ala-asteella ollut, että kokemusta on myös koulutetuista opettajista, joiden opetuksen jäljiltä seuraava opettaja saa opettaa alkeetkin uudestaan. Mutta siitä ei ole suurempaa vahinkoa tullut. Joskus jopa se sijainen on ehtinyt tehdä isomman työn kuin koulutettu opettaja.
Eli jos on kouluttamaton opettajan sijainen, lapset on oppineet asiat yhtä hyvin kuin muutenkin. Mutta jos on kouluttamaton hoitaja voi mennä lapselta henki.
Näin se vain menee, vaikka se ei sinun opettajanegoasi hivelekään.
Voin kertoa, että et pystyisi, eikä kukaan ihmeellisistä kavereistasikaan pystyisi.
Ja tämä mieletön av-legenda nostaa jälleen päätään! Epäpätevät opettajat ovat niitä pätevimpiä :D
Ei vaan kuule niin mene, kultapieni.
parin sijaisuudet eivät vielä kummoisesti kerro sijaisen todellisesta pätevyydestä. Kuukautta lyhyeemät sijaisuudet menee yleensä vakiopen tekemällä suunnitelmalla. Mikäs siinä valmiin ohjelman kanssa opettaa.
Sitten kun joutuu oikeasti suunnittelemaan ja arvioimaan kokonaisia lukukausia, tekemään hojkseja ja antamaan pedagogisia lausuntoja, voidaan puhua osaamisesta. Tosin näissäkin usein saa joltain vanhemmalta kolleegalta apua niin, että vanhempien silmissä näyttää ammattilaiselta..
opettajia on ollut paljon ala-asteella sen 9 vuoden ajan, mitä meidänkin lapsia on ala-asteella ollut.
Hyvin on hoitaneet muutaman viikon lomituksia. 1-3 luokan hommat on olleet sen verran helppoja, että sen ymmärtää. Mutta hyvin on hoitaneet myös 5-6 luokkienkin opetuksen. Ei ole ollut valittamista.
Jokainen, kenellä on ala-asteikäisiä lapsia, tietää, että heidän opettajiaan sijaistaa epäpäteviä opettajia. Osa suoraan keväällä kirjottaineita. Ihan hyvin he on aakkosia opettaneet ja pluslaskuja.
Tiedän, että se hiukan kolahtaa, mutta kyllä teitäkin on sijaistanut monesti sieltä sijaislistalta valittu, välivuotta pitävä nuori.
sijaistanut :D Pikkasen enemmän vaaditaan minun hommani sijaistamiseen kuin plus- tai miinuslaskut.
Ymmärrän toki, että kouluttautumattomat vanhemmat eivät osaa arvostaa sitä, että pätevä opettaja opettaa heidän lapsiaan. No, näet sen tuloksen sitten tulevaisuudessa :D
Esim. opiskelijat, joilla ei oikeasti ole tuon taivaallista käsitystä. Ette vaan mammaparat tiedä, milloin on pätevä ja milloin epäpätevä hoitaja.
teille vanhemmille olisi ihan sama, vaikka lastanne opettaisi 1-6- luokilla joka vuosi eri välivuotta pitävä abi, tai vaikka neljä eri abia lukuvuoden aikana? Kävisikö se vielä yläkoulussa ja lukiossakin?
teille vanhemmille olisi ihan sama, vaikka lastanne opettaisi 1-6- luokilla joka vuosi eri välivuotta pitävä abi, tai vaikka neljä eri abia lukuvuoden aikana? Kävisikö se vielä yläkoulussa ja lukiossakin?
wt-vanhemmille se on oikeasti ihan sama. He eivät käy vanhempainilloissa, eivät pidä opettajaan yhtettä eivätkä ole kiinnostuneet lapsensa opinnoista. Ihan sama vaikka naapurin kissa opettaisi siellä luokan edessä.
kuin muiden... Kyllä monet opet pitävät vaikeimpana 1 luokkaa, jossa vastuu lukemaan oppimisesta etc.
se opettaminen kerran on niin helppoa, ettei siitä palkkaakaan tarvitse juuri maksaa, niin ilman muuta poistetaan luokan- ja aineenopettajakoulutukset ja värvätään joka vuosi tylsistyneitä abeja kouluihin. Opettaminen ei vaadi mitään muuta kuin pulssin.
opettaa juuri ekaluokkalaisia. Opetan itse aikuisia, jo työssä käyviä maahanmuuttajia. Omilla lapsillani (8-13 v) ei tähän saakka vielä kertaakaan ole ollut päivää tai kahta pidempään epäpätevää opettajaa, ja se on hyvä! Ovathan ne sijaisetkin yleensä kivoja ja hyviä tyyppejä, mutta siinä se sitten onkin;-D. Oikeat hommat jäävät rästiin ja oma ope sitten yrittää kuroa opetussuunnitelmaa kiinni, kun palaa töihin.
Lasteni opettajista en voisi moittia kuin yhtä ainoaa: muuten opet ovat olleet aivan mahtavia tyyppejä! Aina on harmi, kun opettaja lapsella vaihtuu, mutta toisaalta...hyvä tyyppi se seuraavakin kuitenkin on:-).
vain sijaistamaan. Ne läskiperseet ei tee mitään itse vaan tottelee lääkäriä. Lääkäri se on, joka neulat ja muut laittaa. Hoitajan ei tarvitse aivojaan käyttää, kunhan pesee perseitä.
Näille WT-hoitajille nyt on tosiaan aivan sama, kuka heidän lapsiaan opettaa. Ei näy tuloksissa. Sitä paitsi, hoitajaksi pääsee kuka tahansa, opettajaksi ei.
Hoitajilla on työhönsä nähden jo muutenkin liian suuri palkka.
hyvä perheelliselle: työpäivät työpaikalla on lyhyitä ja vanhemmat tulevat koulusta suunnilleen samoinhin aikoihin kotiin kuin lapsetkin. Toki kotitöitä on vaihtelevasti, mutta eihän se ole ongelma, jos äiti tekee työhuoneessa töitä ja pyytää, ettei 9-vuotias häiritse kuin pakkotilanteessa. On kuitenkin kotona! Samoin ei tarvi miettiä loma-aikoja ja mekin painettiin aina kevätjuhlan jälkeen suoraan mökille muutamaksi päiväksi.
Palkka on minusta ihan kohtuullinen huomioiden nuo edut. Ovat pian eläkeiässä ja palkat on kummallakin siellä viiden tonnin paikkeilla. Toki eihän tuo hirveä raha ole 35 vuoden työkokemuksella, akateemisesit koulutetuille ihmisille. Suurin ongelma työssä näkyy äidilläni, joka on hirveän lahjakas ja kunnianhimoinen ihminen, eikä opettajana ole mitään urakehitystä oikein näköpiirissä. Sitä samaa vuodesta toiseen. Isäni taas on flegmaattisempi, ja nauttii vakaasta työpaikasta ja pitkistä lomista.
Mutta persoonastahan nämä on kiinni. Onhan se teinien kanssa puljaaminen rankkaa, jos ei ole rutinoitunut siihen ja osaa olla sopivan kovakorvainen. Herkkä tyyppi on kyllä kovilla ja sellainen, joka ei osaa olla sopivan kyyninen duuniaan kohtaan. Näinhän se on kaikkialla työelämässä. Pitää olla loppujen lopuksi tosi kylmä ja etäinen suhde työhönsä. Ei saa ottaa mitään henkilökohtaisesti.
Hei, ei lääkikseen noin vain "lähdetä opiskelemaan". Sinne on sairaan vaikea päästä!
Mimmu
Jos opettajien homman osaa kaikki, miksi nykypäivän lapset on niin vitun rasittavia ja huonokäytöksisiä kakaroita? ei taida vanhemmat osata kasvatustehtäviä kun lykkäävät sen opettajien hommaksi ja heillä on vain 24 viikkotuntia aikaa kasvattaa teidän kakaroita.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2009 klo 22:29"]
Haluatko vaihtaa duunia mun kanssa vaikka kuukaudeksi? Haluaisin kokeilla sairaanhoitajan työtä ihan huvikseni. Sinuakin varmasti kiinnostaisi kurkistaa koulumaailmaan. En usko, että kenelläkään on asiasta mitään urputtamista, kun on kyse näinkin helpoista hommista, jotka osaa kuka tahansa, mennen tullen. -ope
Jos opettaa 2 kieltä ala ja yläkoulussa niin oppilaita on satoja. Myös kokeiden korjaamisia kotona useampanakin viikkona. Olen yöllä nähnyt joitain esittelevän tissejä livechätissä ja tiedän että jotkut rehkii päivällä senkin edestä. Jokainen voi valita ammattinsa. Kouluttaminen ( itsellä kokemusta aikuisk) on aika intensiivistä ja väsyttävää jos 8 h päivässä. En itse kyllä opettaisi nykylinnanmäkiteinejä.