Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täh, neuvolassa suositeltiin 2kk ikäiselle vellejä!?!?

Vierailija
27.09.2009 |

Meillä on 2kk ikäinen neiti, joka on pienestä asti syönyt tiheään, pahimmillaan puolen tunnin välein. Nyt syöttövälit on vakiintuneet 1-2tuntiin öin ja päivin, minulle tämä on ok enkä sitä ole pahana pitänyt tai että mitään muuta vielä tarvitsisi kun tissiä.

Neuvolassa kuitenkin sanottiin tai suositeltiin, että tytölle pitäis alottaa velli. Olin aika ihmeissäni, mitään kunnollisia perusteluja en saanut, ainoastaan sanoi, että kun syö niin tiheään, että velli auttaisi siihen.

Painokin oli mielestäni noussut hyvin eli reilu 600g 1kk neuvolan jälkeen.

Kyseessä on siis meidän ensimmäinen lapsi.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokeillut tuota kymmeniä kertoja, minulla kun on paloruisku tissit. niin yleensä lypsin ensin ja annoin sitten vauvalle. Lypsin koska aluksi maitoa tuli kovalla paineella ja kuulosti kuin olisi suoraan vauvan mahan pohjalle ruutannut ja ilmavaivoja riitti. Meillä vauva söi tunnin välein vuorakaudet läpensä eikä sekään aina riittänyt, vaikka maitoa riittikin, nälkä ei lähtenyt tai maidosta tuli vatsavaivoja. Siksi vellit ja puurot aloitetiin 2 kk iässä. Tosin ei niistäkään pitemmän päälleollut apua, vauvasta ei tullut tyytyväistä ennen 3 vuoden ikää. Oli tyytyväinen ainoastaan silloin kun nieli. Siispä nieli joka yö maitoa 8 pulloa vuoden ikäisestä melkein kolme vuotiaaksi (apteekin erikoiskorviketta) ja kasvoi hurjasti! Ja tietysti söi päivät normaalia ruokaa normaalit määrät. Allergioita yritettiin tutkia ja jotain löytyikin ja unikoulut(kotona) ja kaikki mahdolliset käytiin läpi.

Lapset ovat erilaisia ja kaikki on hyvin jos vauva/lapsi on tyytyväinen ja vielä parempi jos äitikin.

t. aikaisemmin kirjoittanut kolmen äiti

Vierailija
62/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattitaitoisen th:n suositella velliä, vaikka palattais ajassa taaksepäin. Korviketta ois voinut suositella, jos jotain ois halunnu suositella. Minusta ap:n ei tarvitse antaa mitään lisää, jos ja kun vauva on tyytyväinen ja ap itse myös.

Muuttaako av mammat mieltä ketjun ja/tai mielen mukaan...

Voiskos olla kiinni siitä, että monessa asiassa palataan takaisin vanhoihin ohjeisiin? Kuten täysmaitoon, voihin jne. Kun huomattiin että mentiinkin perse edellä puuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi nukkui kyllä kunnon päikkäreitä siinä välissä.Kasvoi hyvin eikä kukaan puhunut mulle velleistä mitään enkä kyllä olis antanutkaan. Myt ikää meidän neidolla 4kk ja syö parin tunnin välein. Yöllä alkanut sen verran heräillä nälkäänsä että maistellaan jo soseita.

Vierailija
64/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi syödä vaikka mitenusein ja se on aivan normaalia ja asiaan kuuluvaa! Pari kolmekin ekaa kk saattaa mennä jatkuvalla tissittelyllä kuten meillä meni. Imetin myös aluksi puolen tunnin välein ja sitten tunnin välein.Vauva kasvoi kohisten eikä tullut mieleenkään mitkään turhat vellit. Tuo kuuluu asiaan!

Vierailija
65/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imeisesti joidenkin mielestä on sitten kivaa kun vauvalla on nälkä koko ajan.

Kai ymmärrätte että vauvakin tarvitsee unta enemmän kuin tunnin kerrallaan vaikka itse jaksaisikin valvoa. Voin kuvitella pienokaisen olevan jatkuvassa stressitilassa kun maito ei vain yksinkertaisesti riitä ravinnoksi. Voi silti antaa tissimaitoa ei vellin antaminen sitä kumoa.

Epäilemättä kaikkien imetysfundamentalistien mielestä nälkä on vain hyväksi ja ei ole tissimaidon voittanutta.

Vierailija
66/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on kouhotettu vain äidin unentarpeella ja kuinka äiti jaksaa. Mutta entäs vauva?

Lause "jos lapsi on täysin tyytyväinen.." on ihan kukkua, kuinka mikään voi olla tyytyväinen jos sillä on nälkä jatkuvasti ja miten lapsi nälkänsä ilmaisee? Naureskelemalla?

Vierailija
67/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen vauva ei ole nälkäinen syönnin jälkeen ja hänellä jää maitoa yli, joten vauva saa kyllä tarpeeksi maitoa. Eikä kaikki vauvat ole samanlaisia, toiset syö tiheämmin kun toiset, minusta pääasia, että paino nousee ja äiti sekä vauva ovat tyytyväisiä.

Meidän poika, nyt 6kk söi vielä 2kk iässä 30min-tunnin välein öin ja päivin eikä nukkunut kun yleensä puoltuntia kerrallaan. Ei ollut itkuinen ym. ja neuvolassa sanottiin, että EI ole tarvetta antaa korviketta, saati velliä. Minulla oli ns. suihkutissit ja tämän takia poika sai tissimaidon pullosta ja sitä tuli kyllä todella hyvin, jäi ylikin.

Imeisesti joidenkin mielestä on sitten kivaa kun vauvalla on nälkä koko ajan.

Kai ymmärrätte että vauvakin tarvitsee unta enemmän kuin tunnin kerrallaan vaikka itse jaksaisikin valvoa. Voin kuvitella pienokaisen olevan jatkuvassa stressitilassa kun maito ei vain yksinkertaisesti riitä ravinnoksi. Voi silti antaa tissimaitoa ei vellin antaminen sitä kumoa.

Epäilemättä kaikkien imetysfundamentalistien mielestä nälkä on vain hyväksi ja ei ole tissimaidon voittanutta.

Vierailija
68/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvani söi 2 ekan kk ajan puolen tunnin ja tunnin välein HEREILLÄ OLLESSAAN ja yöllä heräsi max kerran syömään. Päiväunia nukkui 3h kerrallaan :D ei ollut onneks mitään tarvetta antaa vellejä!

Vierailija
69/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tiedän monta moniallergikkoa, jotka ovat olleet täysimetyksellä 6kk ikään saakka. Myös omani.

Muutenhan tää on provo ja yritetään haastaa riitaa.

Tyttö syö kyllä tuttia eli "huvituttina" en ole. En ollut velliä alottamassakaan, äitini kanssa oli jo ennen meidän vauvan syntymää ollut puhetta, että hän alotti minulle vellin 1,5kk iässä ja 2,5kk iässä kiinteät. Tämä siis vuosia sitten. Mitä todennäköisimmin juuri tuon aikaisen kiinteiden aloituksen takia minä olen moniallergikko ja tälle en halua omaa lastani altistaa.

Vierailija
70/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä maitoa ala tosta noin vaan tulla riittävästi vaan vauvan täytyy tilata sitä :) hassua väittää että vauva olis onneton lapsi jos syö usein jestas teidän eräiden kanssa :D mun vauvani söi tosi usein ja siinä ohessa sen kus naureskeli ja hymyili vaan.Nälänsä ilmaisi sitten itkulla kun ei muuta tapaa osannut.

Vierailija
71/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on liian usein? :D:D:D

Vierailija
72/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hyvin paljon äitejä, jotka ovat aivan naatteja 3 vuotiaiden yökukkujien äitejä.

Lasten unihäiriöt alkavat juuri näistä supersyötöistä kun vauvalle tungetaan tissi suuhun jokaiseen pikkuinahdukseen. Lapsi ei opi nukkumaan vaan aivot oppivat vain heräilemään pitkin yötä.

Näin se vain menee.

se on liian usein? :D:D:D

Vierailija
73/76 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä tai iltapalaksi sen takia ei aleta antaa mitään vellejä...

Vierailija
74/76 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan mutta pakko kommentoida... Mitä te vouhkaatte tosta vellin antamisesta ku sehän on melkolailla vaan korviketta.. ei se niin paha juttu oo! kukin tekee tyylillään ja kunnioitetaan sitä. Pääasiahan on että vauva ja äiti ovat tyytyväisiä ja jaksavat niin päivät kuin yötkin. Ei kannata tuomita ketään sen perusteella miten itse on toiminut kun jokainen on kuitenkin yksilö niin vauvat kuin äititkin! Eli tässä vähän minunkin ajatuksia asiasta ihmiset hyvät.

Vierailija
75/76 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:22"]Anteeksi nyt vaan mutta pakko kommentoida... Mitä te vouhkaatte tosta vellin antamisesta ku sehän on melkolailla vaan korviketta.. ei se niin paha juttu oo! kukin tekee tyylillään ja kunnioitetaan sitä. Pääasiahan on että vauva ja äiti ovat tyytyväisiä ja jaksavat niin päivät kuin yötkin. Ei kannata tuomita ketään sen perusteella miten itse on toiminut kun jokainen on kuitenkin yksilö niin vauvat kuin äititkin! Eli tässä vähän minunkin ajatuksia asiasta ihmiset hyvät.

[/quote]

Alle puolivuotiaan suolisto kun ei ole vielä kypsä käsittelemään muuta kuin maitoa. Mutta tee tavallasi.

Vierailija
76/76 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikilla kolmella lapsella pysähtynyt kasvu (ja keskimmäisellä lähti paino jopa laskuun) n 3kk iässä. Vellit on aloitettu reilu 3kk ikäsenä. Imetys jatkui silti ihan normaalisti. Eipä tuo ole pahasti haitannut, kuopuskin on jo eskari ja kellään ei ole mitään todettuja allergioita tms. Tänä talvena on lapset olleet sairauden takia pois koulusta yhteensä 4 päivää, näistäkin yksi oli ihotulehdus eli ei noita flunssiakaan mitenkään riesaksi asti ole ollut.