Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntojen hinnanlasku jäi sitten 2,8 %:iin.

Vierailija
30.07.2009 |

Asuntojen hinnat ovat taas kääntyneet nousuun.

Aika kauaksi jäi melban 30-40 % hinnanalennuksista.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja aika kauas on jääty niistä arvioista. Nyt alkaa nousu ja se tulee olemaan pitkä.

Vierailija
2/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänhän puhuttiin jo uutisissa hinnannousuista. Olikohan 4% vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää sittenhän Melba kyseli voiko saada aso-kämpän, jos ehdot ei täyty (=liikaa omaisuutta). Syynä oli Perkkaan kämpän arvon aleneminen 1000e/kk.

Kodilla on muutakin arvoa kuin rahallinen (ja hinnat nousee pitkässä juoksussa aina), mutta Melban elämä taitaa pyöriä muutenkin rahan, siitä puhumisen ja sen lisäämisen ympärillä.

Vierailija
4/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas täällä mielenkiintoisia uutisia. Sitä kyllä en ymmärrä yhtään, että miksi mua siteerataan väärin (toinen sitkas väittämä on, että olen väittänyt korkojen nousevan 15%:iin, vaikka oikeasti väitin 2005, että korot nousee 2-3%-yksikköä 2-3 vuodessa).

En ole väittänyt, että asuntojen hinnat tippuu 30-40% vaan, että ne tippuu 20-30% kolmessa vuodessa. Viime kvartaalilla oltiin aika tavalla siinä vauhdissa, Helsingin keskustassa asuntojen hinnat olivat tippuneet jopa 10% vuodessa. Nyt kun on tullut tuo nousu takaisin, niin aika rytinällä pari seuraavaa vuotta pitäisi mennä alas.

Hinnat ovat nyt nousussa, mutta kuinka kauan nousua kestää? Sitäpä kukaan tuskin tietää. Kahden vuoden päästä sitä vasta näkee, että miten tuo mun ennustus osui oikeaan. Itse en lähtisi edes näillä tietämillä vielä muuttamaan näkemystäni, vaikka ennusteesta on jo vuosi mennyt.

Vierailija
5/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sanottava, että meillä nimenomaan on paljon muita arvoja kuin rahan lisääminen, itse asiassa koen että meillä on jo riittävästi rahaa, vaikkemme mitään rikkaita olekaan. Se on kyllä myönnettävä, että mielelläni rahasta puhun ja sehän on tässä maassa tunnetusti tabu. Minua kiinnostaa Aso-kämpät, enkä keksi mitään syytä, että miksei sellaisessa voisi asua (jos sellaiseen pääsisi) tai vuokrallakin ja miksi juuri omistusasuminen olisi jollain tapaa arvokkaampaa ja ihmisen arvoja parantavia kuin vuokralla olo? Mikä on edellisen ihmisen kodin arvo?

Vierailija
6/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu asuu ASO asunnossa? Mitä etuja siitä on? Ei taatusti mitään, paitsi väliaikaisesti jos niistä ylipäätään eroon pääsee.

Vierailija
7/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa sinusta on ASO:ssa?

Minusta ASOissa on hyviä puolia seuraavat:

* siedettävä vuokrataso tai mikä se käyttömaksu on nyt nimeltään

* ei riskiä remonteista tms.

* ei joudu helposti häädetyksi (kuten vuokralta)

* pääoma ei ole kiinni omassaasunnossa vaan sillä voi tehdä jotain muuta (matkustaa, ostaa osakkeita, rakentaa mökkiä tai vaikka uutta omakotitaloa, opiskella, hoitaa lapsia tai mistä nyt kukakin tykkää)

* ei altistu asuntojen hintojen muutoksille niin paljon kuin omassa

Ainahan niistä eroon pääsee heti ja rahatkin saa 3kk:ssa. Meidän tapauksessa sellaisen saaminen taas taitaa olla aika mahdotonta.

Vierailija
8/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuoden aikana vuokra nousi 25 %. 3 h+k asunto sijaitsi Tikkurilan vieressä eikä asunnossa ollut omaa saunaa. Talossa ei ollut myöskään hissiä. Aso ei tehnyt minkäänlaisia remontteja tms. asumisemme aikana, mutta muisti kyllä nostaa vuokraa säännöllisesti. Ostimme oman asunnon, koska vuokran nousu asossa oli jo ihan liikaa...

Vierailija
9/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nousu koskee pieniä asuntoja = sijoitusasuntoja. Laman aikana kun tuo vuokralla asuminen tulee entistä suositummaksi...

Isojen ja kalliiden perheasuntojen hinnat tulevat koko ajan alas eikä loppua näy.

Vierailija
10/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä muuten löytyy se alkuperäinen tilasto, jos joku haluaa kurkata:

http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2009/02/ashi_2009_02_2009-07-30_ta…

Niin ja mainittakoon, että jos tästä lähdetää alaspäin vielä (kuten mä veikkaan), niin tää voi olla irlantimainen kaksoishuippu. Yksi asia mikä on faktaa on tietty nuo tilastot, samaa faktaa on myös se, että asuntokauppa on hiipunut.

Vierailija
11/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsoo oikotietä ja keskusta-aluetta, on asunnot olleet siellä kuukausia.

Ystäväni on myynyt asuntoaan 1,5 v ja hinta on ok.

Ystävän ystävä Herttoniemen rannassa nyt vuoden.

Jos asuntojen myynti on hiljentynyt, silloin pienellä myynnillä saadaan helposti nousuja tai laskuja aikaiseksi.

Ensi vuonna hinnat entisestään tippuu.

Vierailija
12/13 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat ovat taas kääntyneet nousuun.

Aika kauaksi jäi melban 30-40 % hinnanalennuksista.

Vierailija
13/13 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka perustelee vastauksensa. Muiden heitot ovat tähän asti olleet kotiäititasoa tyyliin luettu netistä iltasanomien/-lehden lööpit.