Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täh, neuvolassa suositeltiin 2kk ikäiselle vellejä!?!?

Vierailija
27.09.2009 |

Meillä on 2kk ikäinen neiti, joka on pienestä asti syönyt tiheään, pahimmillaan puolen tunnin välein. Nyt syöttövälit on vakiintuneet 1-2tuntiin öin ja päivin, minulle tämä on ok enkä sitä ole pahana pitänyt tai että mitään muuta vielä tarvitsisi kun tissiä.

Neuvolassa kuitenkin sanottiin tai suositeltiin, että tytölle pitäis alottaa velli. Olin aika ihmeissäni, mitään kunnollisia perusteluja en saanut, ainoastaan sanoi, että kun syö niin tiheään, että velli auttaisi siihen.

Painokin oli mielestäni noussut hyvin eli reilu 600g 1kk neuvolan jälkeen.

Kyseessä on siis meidän ensimmäinen lapsi.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sie itkuiita huudat kaikkien kommentille :D

Vierailija
22/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvani syöttövälit olivat kanssa lyhyet ja kiinteisiin siirryttäessä selvis sitten suolistoperäisiä allergioita. Tilanne pysyi aisoissa kun altistui vain äm kautta, mutta kun itse söi ko aineita, niin oireet satakertaistuivat.

Ruoka saattaa tulla suolistosta läpi nopeasti, koska siinä on jotain allergeeniä. Ehkä voisit tarkkailla vauvan syömistä ja omia syömisiäsi? Toisaalta nykyisin altistetaan, ja mikä sen helpompaa kun äidinmaidon kautta- varsinkin kun vauva on kivuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet tyytyväinen itse tilanteeseen, miksi sitten tulet tänne asiasta vauhkoamaan? Riidan aloittaaksesi? Tämä on ihan vakkaritappelun aihe. Kaikkihan on sitten ihan hyvin. Teet jokatapauksessa niinkuin sinä itse parhaaksi näet.

Vierailija
24/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsyttävät itsensä tuollaisella imetystahdilla. Missä välissä lapsi nukkuu kunnon unet, jotka tärkeitä aivojen kehitykselle? Ap:n kannattaa kiinnittää huomiota juoko tarpeeksi itse nestettä ja syökö tarpeeksi monipuolisesti, eli onko maidossa itsessä tarpeeksi vai liian vähän potkua vauvalle. Mielestäni pitää ajatella lapsen parasta, eikä pelkästään fanaattisesti ihannoida imettämistä. Äidit ovat 1. lapsen kanssa epävarmoja usein muutenkin.

Vierailija
25/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa nähä miten meille käy ku esikoinen potkii vielä massussa.

Ihan hyvää tekstiä..

väsyttävät itsensä tuollaisella imetystahdilla. Missä välissä lapsi nukkuu kunnon unet, jotka tärkeitä aivojen kehitykselle? Ap:n kannattaa kiinnittää huomiota juoko tarpeeksi itse nestettä ja syökö tarpeeksi monipuolisesti, eli onko maidossa itsessä tarpeeksi vai liian vähän potkua vauvalle. Mielestäni pitää ajatella lapsen parasta, eikä pelkästään fanaattisesti ihannoida imettämistä. Äidit ovat 1. lapsen kanssa epävarmoja usein muutenkin.

Vierailija
26/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi 2kk neuvolassa käsketään antamaan velliä kun vauva syö tiheään, olisin jotenkin ymmärtänyt, jos olisin valittanut väsymystä ym ja siksi maininnut syöttöväleistä, mutta sillonkin mielestäni (ja oman tiedon pohjalta) olisi pitänyt suositella korviketta.

Lisäksi sinulle, joka mainitsit allergian mahdollisuudesta. En voi pahemmin enää ruokavaliostani vähentää kun nytkin saan syödä 16eri ruoka-ainetta omien allergioideni takia.

ap

Jos kerran olet tyytyväinen itse tilanteeseen, miksi sitten tulet tänne asiasta vauhkoamaan? Riidan aloittaaksesi? Tämä on ihan vakkaritappelun aihe. Kaikkihan on sitten ihan hyvin. Teet jokatapauksessa niinkuin sinä itse parhaaksi näet.

Vierailija
27/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monipuolista ravintoa maidostasi? Siitä kannattaa keskustella lääkärin kanssa, ei neuvolan tädin.

Vierailija
28/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika söi todella tiheään, valehtelin terkalle että noin 1-2h välein mutta niinkin pitkä väli oli luksusta. Meiltä myös myöhemmin löytyi PALJON suolistoperäisiä allergioita, kuten #25lla.

Itse ajattelin sen niin että se jatkuva syöminen autti niihin vatsavavoihin. Jos teillä (myöhemmin) ilmenee ummetusta/ripulia, vatsavaivoja, yöheräämisiä tms niin suosittelisin menemään hyvälle yksityiselle lastenlääkärille. Meillä molemmilla allergisella lapsella oireena myös se, että n. 3-4kk ikäisenä imetys vaikeutui selvästi kun vauva alkoi hylkimän rintaa. Kai tajusi tulevansa mun maidosta kipeäksi.. Nyt kun mun ruokavaliosta on poistettu maito ja kananmuna syö taas hyvin. Jotan knannattaahan tarkailla tilannetta.

Vierailija
30/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vellejä nykyään kuulu suositella ollenkaan eikä varsinkaan ap:n tilanteessa, kun mitään ongelmaa ei ole.

Vierailija
31/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva söi aikanaan tunnin välein ja kaikki ei ollut ok. Vauvasta ei tullut tyytyväistä kuin silloin kun imi vaikka nälkä lähti niin ei ollut tyytyväinen. Tapeeksi kyllä sai maitoa, sitä kun ruutasi kuin paloruiskusta.

Myöhemmin lapselta löytyi allergioita, joiden oireeet eivät poistuneet vaikka oireiden aiheuttajia äiti ei syönytkään. Vain apteekin erikoiskorvike auttoi.

Ja kiiteät meillä aloitettiin 1,5 -2 kk iässä kaikille kolmelle lapselle vain siksil, että olisi saatu lapset tyytyväisiksi ja osittain tämä toteutuikin. Kaikki vauvat ovat erilaisia ja jotkut tarvitsevat tuhtia ruokaa aikaisemmin kuin toiset. Meillä on ollut jättivauva, keskikokoinen ja viimeinen minivauva. Kaikki enemmän ja vähemmän allergiasia ja erilaisia syömään.

Yhteistä kaikille se etä kiinteät aloitettiin melko varhain, paitsi nuorimmalle siinä 4 kk iässä puuroja. Perunan aloitin vasta lähempänä vuoden ikää koska olivat sille allergisia, varsinkin nuorimmainen joka sai perunasta oireita jo äidinmaidon kautta.

Vierailija
32/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen moniallergikko plus kävin raskausaikana ravitsemusterapeutilla, jonka kanssa tarkistettiin ruokavalioni ja hänen mukaansa vauva saa tarpeeksi monipuolista ravintoa eikä imetykselle ollut lääkärin tai ravitsemusterapeutin mukaan esteitä.

ap

Vierailija
33/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei olisi tyytyväisiä voisi ihan hyvin aloittaa vellit tai etsiä muuta syytä tiheään syöntiin. Vauvat ja äidit ovat erilaisia, se mikä sopii toiseen perheeseen ei välttämättä sovi toiseen perheeseen.

Turha syyllistää ketään, edes sitä neuvolan terveydenhoitajaa.

t. ed. kolmen äiti

Vierailija
34/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saahan ne neuvolantäti suositella mitä lystää.. Itse ollaan velliä annettu 2kuisesta, kiinteitä 3kuisesta jne...

Vierailija
35/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensäsuositella velliä 2kk:n ikäiselle täysimetyksellä olevalle täysiaikaiselle vauvalle! Tsemppiä imetykseen, mut anna korviketta lisäksi, jos tosiaan tuntuu, ettei rintamaito riitä tai et itse jaksa enää imettää niin tiheästi.

Vierailija
36/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon välillä testannut imetyksen jälkeen antaa vielä pullosta lypsettyä maitoa, mutta tyttö ei suostu enää sitä juomaan eli nälkä hälle ei jää. Yöllä siis kyllä juo pullosta sillon kun mies hoitaa yösyötöt ja minä nukun.

Ei minusta tässä imetyksessä kauheasti jaksamista ole, vauva on vartin syömässä 1-2tunnin välein. Alkuun ihmettelin, että on noin vähän aikaa kun muilla tutuilla vauva saattaa olla puoltuntia tai tunninkin rinnalla syömässä.

ap

Ei yleensäsuositella velliä 2kk:n ikäiselle täysimetyksellä olevalle täysiaikaiselle vauvalle! Tsemppiä imetykseen, mut anna korviketta lisäksi, jos tosiaan tuntuu, ettei rintamaito riitä tai et itse jaksa enää imettää niin tiheästi.

Vierailija
37/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi pitäisi antaa korviketta?

Vierailija
38/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maito ei riitä, voi 4 kk ikäsenä harkita vellien aloittamista. Sitä ennen äm-korviketta, jos tarvetta jollekin lisälle on - mutta täysimetyksellä pärjää 6 kk ikään, jos lapsi kasvaa ja voi hyvin.

t. ravitsemusterapeutti

Vierailija
39/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mihinkään muuttunut.

Vierailija
40/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

numero 11 puhuu asiaa. Ajatelkaa vauvojakin, eikä täysimettämispakkoa, joksi se on muuttunut. Vauva tarvii unta pidempiä jaksoja kerrallaan ja vatsan täyteen ruokaa.

Tississtä ei tipu kunnolla maitoa, jos tunnin välein syötetään, vauva saa "välipaloja" vaan.

Huolehdi hyvin omasta syömisestäsi ja juomisestasi, ei kevyttä ruokavaliota ja rasvojen poisjättämistä. Omat vauvat on kaksikuukautisina jo nukkuneet läpi yön, ja rintamaidolla on menty, mutta velliä olisin antanut, jos vauva ei nukkuisi tai söisi hyvin!