Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täh, neuvolassa suositeltiin 2kk ikäiselle vellejä!?!?

Vierailija
27.09.2009 |

Meillä on 2kk ikäinen neiti, joka on pienestä asti syönyt tiheään, pahimmillaan puolen tunnin välein. Nyt syöttövälit on vakiintuneet 1-2tuntiin öin ja päivin, minulle tämä on ok enkä sitä ole pahana pitänyt tai että mitään muuta vielä tarvitsisi kun tissiä.

Neuvolassa kuitenkin sanottiin tai suositeltiin, että tytölle pitäis alottaa velli. Olin aika ihmeissäni, mitään kunnollisia perusteluja en saanut, ainoastaan sanoi, että kun syö niin tiheään, että velli auttaisi siihen.

Painokin oli mielestäni noussut hyvin eli reilu 600g 1kk neuvolan jälkeen.

Kyseessä on siis meidän ensimmäinen lapsi.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli tyttö, joka söi usein, muttei tullut mieleenkään antaa vellejä eikä kukaan sitä ehdottanut.

Syökö vauva tuttia? Siitä voisi olla apua imemisen tarpeeseen.

Vierailija
2/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis meidän tyttö on jo 1v8kk eikä ole enää tissitellyt 7 kuukauteen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maito ei riitä, voi 4 kk ikäsenä harkita vellien aloittamista. Sitä ennen äm-korviketta, jos tarvetta jollekin lisälle on - mutta täysimetyksellä pärjää 6 kk ikään, jos lapsi kasvaa ja voi hyvin.

t. ravitsemusterapeutti

Vierailija
4/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen söi 2kk iässä tunnin välein öin ja päivin.Annettiin silloin neuvolan ohjeen mukaan velliä aamuisin ja iltaisin niin auttoi ongelmaan,eli syöttövälit piteni ja tyttö alkoi nukkumaan yöt heräämätttä syömään.edes vatsanväänteitä ei tullut

Riisi ja Maissi velli on molemmat sopivan mietoja tuon ikäiselle.

Nyt neiti on terve 9v koululainen

Ei vanhempien tarvitse ihan jatkuvasti vauvassa kiinni olla.

Nyt lapsia on jo 4

Vierailija
5/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman on myös syönyt aina n. 1,5 tunnin välein, yötä päivää. En kokenut raskaaksi. Sitten 5-kuisena alkoi syödä neljän tunnin välein. 6kk aloitettiin kiinteät. Neuvolassa yrittävät vain saada kaikki samaan muotiin, vaikka entisaikojen 4 tunnin sääntö on jo hylätty, ja tilalle tullut lapsentahtisuus. Kaikki terkat ei vaan sitä aina muista.

Vierailija
6/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eihän siinä silloin ole mitään ongelmaa. Meidänkin tyttö kävi rinnalla ahkerasti tuossa iässä, syöttövälit alkoivat pidentyä siinä 3-4 kk:n iässä ihan itsestään. Kiinteät aloitettiin nykysuosituksen mukaan 6 kk:n iässä.

Mä en oo antanu velliä meidän neidille ollenkaan, en tiedä miks oisi pitänyt, kun puolivuotiaalle saatto jo antaa puuroa suoraan. Ja tosiaan, tuon ikäiselle ehdottomasti lisämaitoa, jos ei saa tarpeeksi ruokaa (ja teidän neitihän saa) eikä mitään vellejä.

Vierailija
7/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

velliä aloita!!! Olen itse neuvolan terkkari ja ihmettelen suuresti moista ohjetta jolla ei ole mitään tekemistä nykysuositusten valossa.

Jatka vaan imettämistä, painonnousu on aivan sopiva ja unohda moiset neuvot.

Terkkarille voisi ehkä viedä terveiseksi STM:n imeväisen ruokasuosituket (löytyy netistäkin)

Vierailija
8/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalit syöttövälit lienevät 3-4h paikkeilla.älä ota itseesi, vaan ajattele lapsen parasta.

Vierailija
9/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks kenenkään muun maalaisjärki sano, että tunnin, puolentoista syöttöväli ois ihan hanurista? :-D Vauvan vatsan olisi parempi päästä tyhjentymään välillä kunnolla. Kyse ei ole siis pelkästään sinun jaksamisesta, vaan tuo kuullostaa jo ihan älyttömältä. Just sellaiselta ekan lapsen äidin puuhalta, anteeksi vaan.

Jos et halua antaa velliä, anna korviketta ja koita saada lapses nukkumaan pidemmän unen. Hyvä vinkki on, että laitat vauvan ULOS nukkumaan vaunuihin, ulkona vauvat nukkuu herkemmin pidemmät unoset. Sitten maistuu ruokakin hyvin.

Ei se vauva vellistä rikki mene, mutta tosiaan miksi sitä antaa jos korvike hoitaa saman asian. Kun syöttöväli pitenee sun rintaskin "oppii" tuottamaan kunnon määrän maitoa sun lapselle, eikä sellasta tilkkaa tunnin välein.

Terkkuja vaan toiselta pienen vauvan äidiltä

Vierailija
10/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

he provoavat ja asia on juuri päinvastoin kuin he väittävät!!!

Vierailija
11/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahan koossa ja tavoissa.

Jatkat niinkuin sinusta hyvältä tuntuu.

Jätät nuo "vauvan parhaat" ja "rinta oppii tuottamaan kunnon määriä" -kommentit omaan arvoonsa. Ne perustuvat vain yhden ihmisen subjektiiviselle kokemukselle. Vauvan paras on saada äidinmaitoa kun sitä kerran riittää ja rinta tuottaa sen verran maitoa kun imetään.

Vauvasi kasvaa ja koko ajan pidentää imuväliä ihan luonnollisestikin.

Vierailija
12/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan provoa. Eikä ole tarkoitus myöskään loukata, mutta hiukan herätellä ajattelemaan. Lapsentahtisuus on ihan ok, mutta KUKAAN ei voi väittää että pienelle vauvalle olisi parasta syödän tunnin välein. Eikä se ole ihan fiksua äidillekään. Anteeksi vaan. Jos tehtäisiin gallup asiasta, niin luulempa että suurin osa olisi kanssani samaa mieltä. Huom. siis lapsentahtisuus on ihan ok (mutta tunnin välein syöttäminen ei ole sitä).

Naisen rinnat on niin mainiot vekottimet, että ne osaa tuottaa tarpeeksi maitoa vauvalle. Mutta kyllä nekin sekaisin saa jos tunnin välein pikkuisen imasee ja kohta taas uudelleen.

Olen itse kolmen lapsen äiti, joista nuorin on vauva. Ja kyllä, imetän itsekin. Vauvani on nyt 3kk.

Tämä keskustelu alkaa muistuttamaan sitä imetysfanaattisuutta. En ymmärrä, miksi niin luonnollisesta asiasta tehdään hirveä ja syyllistetään äitejä sen sijaan, että heitä ohjattaisiin käyttämään hiukan maalaisjärkeä vauvan kanssa.

Vierailija
13/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli sunnuntain riita-aloitus. Kiitos vaan ja morjesta.

Vierailija
14/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun kirjoitus on niin täynnä viehellisiä käsityksiä, etten edes jaksa alkaa niitä oikomaan. Mistään imetysfanaattisuudesta ei ole kyse, jos terveellä järjellä ajattelee, että maito riittää ja äiti ja vauva ovat tyytyväisiä.

Vierailija
15/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse samaa mieltä ettei sitä vauvaa tulisi tunnin välein syöttää.

mieheni sisko sai kaksoset ja neuvolassa sanottiin että syöttävät 3 tunnin välein näitä pikkuisia he käyttävät (äidinmaidon korviketta), mutta myös heille huomautettiin ettei lapsia tarvitse siihen herättää että kellosta katsotaan tarkka 3 tuntia minuutilleen niinkuin he tekivät, mutta ottivat neuvoista vaarin ja syöttivät sitten hieman harvemmin

Vierailija
16/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

KORVIKKEELLA voikin pitää tuon 3h välin ehkä, mutta äidinmaito sulaa jopa 20 minuutissa, vauvalla VOI olla tunnin välein nälkä ja se on normaalia.

Vierailija
17/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö syö kyllä tuttia eli "huvituttina" en ole. En ollut velliä alottamassakaan, äitini kanssa oli jo ennen meidän vauvan syntymää ollut puhetta, että hän alotti minulle vellin 1,5kk iässä ja 2,5kk iässä kiinteät. Tämä siis vuosia sitten. Mitä todennäköisimmin juuri tuon aikaisen kiinteiden aloituksen takia minä olen moniallergikko ja tälle en halua omaa lastani altistaa.

Uskon kyllä, että maitoa tyttö saa tarpeeksi, hän syö noin vartin kerrallaan ja vaikka imetän 1,5-2tunnin välein niin silti minulta jää maitoa yli ja välillä mies sitten hoitaa yösyötöt ja antaa lypsettyä maitoa.

Neiti on kaikin puolin hyväntuulinen eikä itke mahavaivoja ym, en siis ymmärrä miksi kiinteät pitäisi alottaa. Olin kyllä valmistautunut vauva-aikaan niin, että vauva valvottaa, tuttavapiirissä on myös näitä, jotka on alottaneet kiinteät tosi aikasin siksi, että vauva syö heidän mielestään usein tarkottaa 3tuntia heillä se usein.

Öisin tyttö nukkuu vieressäni (omassa sängyssään kylläkin, mutta laita lasketttu alas) ja yöheräilyt ei pahemmin häiritse, tosin myöhemmin voi olla ongelmia kun nyt tyttö oppinut nukahtamaan rinnalle öisin. Päivällä nukahtaa itse vaunuihin, sisällä tyttö ei nuku koskaan kun vartin, mutta ulkona vaunuissa nukkuu 1-2tuntia. Ja päivässä nukkuu 2-4päikkärit, riippuu niiden pituudesta

Vierailija
18/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan provoa. Eikä ole tarkoitus myöskään loukata, mutta hiukan herätellä ajattelemaan. Lapsentahtisuus on ihan ok, mutta KUKAAN ei voi väittää että pienelle vauvalle olisi parasta syödän tunnin välein. Eikä se ole ihan fiksua äidillekään. Anteeksi vaan. Jos tehtäisiin gallup asiasta, niin luulempa että suurin osa olisi kanssani samaa mieltä. Huom. siis lapsentahtisuus on ihan ok (mutta tunnin välein syöttäminen ei ole sitä).

Naisen rinnat on niin mainiot vekottimet, että ne osaa tuottaa tarpeeksi maitoa vauvalle. Mutta kyllä nekin sekaisin saa jos tunnin välein pikkuisen imasee ja kohta taas uudelleen.

Olen itse kolmen lapsen äiti, joista nuorin on vauva. Ja kyllä, imetän itsekin. Vauvani on nyt 3kk.

Tämä keskustelu alkaa muistuttamaan sitä imetysfanaattisuutta. En ymmärrä, miksi niin luonnollisesta asiasta tehdään hirveä ja syyllistetään äitejä sen sijaan, että heitä ohjattaisiin käyttämään hiukan maalaisjärkeä vauvan kanssa.

Tyytyväinen tilanteeseen, niin MIKSI tilannetta tulisi muuttaa? Ja Miten se on äidin syyllistämistä, että kehoittaa tekemään niinkuin äiti itse haluaa?

Vierailija
19/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

KORVIKKEELLA voikin pitää tuon 3h välin ehkä, mutta äidinmaito sulaa jopa 20 minuutissa, vauvalla VOI olla tunnin välein nälkä ja se on normaalia.

Vierailija
20/76 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nämä kolme lastani ovat kasvaneet ihan normaalisti. Kahdella ekalla ei ole mitään allergioita, ovat aina syöneet ja nukkuneet hyvin. Samoin vauvani vaikuttaa hyvin tyytyväiseltä.

Tarkoitukseni ei ollut loukata ap:ta.

Kirjoituksestasi loistaa halveksunta minua kohtaan, minullahan on mielestäsi ihan suorastaan virheellisiä ajatuksia ja olen ihan metsässä näiden mielipiteideni kanssa. Kumma juttu tosiaan, että lapseni vaikuttavat hyvin tasapainoisilta. Ehkä mulla on sitten käynyt (anteeksi lapsillani) vaan helkkarin hyvä pulla kun ovat tälläisen tumpeloäidin hoivissa suht normaaleiksi kasvaneet. Nauttisit varmaan siitä, että pääsisit huutamaan minulle kasvotusten miten väärässä olen :-D Haha.