Yritin auttaa 12-vuotiasta huoneensa siivoamisessa
Ja p...nmarjat!! Teini karjui koko sen muutaman minuutin ajan mitä sen huoneessa olin et häivy-häivy-häivy!!! sanoin kyllä ystävällisesti että tulin auttamaan en arvostelemaan. Oli mukamas imuroinutkin mutta eläimen häkin puruja oli lattialla ja sänky täynnä kamaa ja sängynalus vasta pursusikin. En motkottanut vaan keräilin tavaroita ja sanoin mitä teinin pitäisi vielä huoneessaan tehdä. Siitäkin seurasi vain karjumista-kyllä minä osaan oman huoneeni siivota-häivy!! Joo varmaan osaa siivota kun huone on kuin sikolätti, ajttelin... Kiehui kieltämättä jo aikalailla kun ei apu enää kelpaa, mutten näyttänyt tunnettani. Aikaisemmin on ollut tärkeää että autan siivouksessa.
Tuli mieleen että onko teinillä mahdollisesti huoneessaan jotain salattavaa kun apuni ei kelvannut enkä saanut koskeakaan tavaroihin???
Kommentit (23)
siivoukset, kun asia on tehty selväksi, että se on siivottava kerran viikossa ja piste. Meillä ei myöskään huudeta vanhemmille tai pienemmille sisarille, vaan asioista pitää tulla selvä puhumalla.
teillä sujuu kaikki niin hienosti. Meilläkin sujuu yhden kanssa hyvin siivoukset ja muut mutta toisenpa kanssa ei sujukaan, vaikka säännöt on selvät. Oletko kuullut temperamenttieroista? :)
homma on pitänyt murkulle tehdä selväksi. Mitään nimittelyä ja huutoa ei meillä suvaita ja nuori tietää sen itsekin, että jos ei homma suju, tulee sanktioita. Temperamenttia tai mitä tahansa, mutta kotona eletään kodin sääntöjen mukaan.
Minulla on pienestä asti noussut kamalat defenssit pystyyn jos joku edes koskee tavaroihini. En usko että olisin kovinkaan itsekäs tms. ihminen, lahjoitan kuitenkin jatkuvasti omastani muille ja kierrätän kaikki vanhat vaatteet ym. Luulen että temperamenttikysymys; joitakin ihmisiä ei haittaa tippaakaan vaikka heidän kirjansa luettaisiin, sotkettaisiin ja jätettäisiin revittyinä paskaiselle pihamaalle, osa taas kauhistuu jo sitä kun kansissa näkyy vähän sormenjälkiä.
Jokaisella, etenkin 12-vuotiaalla ja sitä vanhemmalla, on mielestäni oikeus tavaroidensa "koskemattomuuteen" (ellei siis epäillä jotain laitonta). Lapsikin on ihminen; menisitkö ap (ja kumppanit) toisen AIKUISEN tavaroille kun tämän pitäisi siivota ne? Tuskinpa. Asiat voi hoitaa fiksumminkin.
teillä sujuu kaikki niin hienosti. Meilläkin sujuu yhden kanssa hyvin siivoukset ja muut mutta toisenpa kanssa ei sujukaan, vaikka säännöt on selvät. Oletko kuullut temperamenttieroista? :)