tuli tänään pk-kuvat... lasten pukemisesta..
Kolmevuotias poikani oli ekaa kertaa pk-kuvassa, ja kylläpäs nolotti, kun kaikilla muilla pojilla oli suorat housut ja neuletakit... Mun pojalla kun oli vain farkut ja kiva huppari. Oonko mä nyt ihan juntti, kun olin ainoa äiti joka oli pukenut pojan rennosti? Tytöilläkin oli tietysti kaikilla siistit mekot, mutta tämä mut yllätti, tämä poikien pukemistyyli. Slipoveriä, jopa krakaa kaulassa. Ja joukossa mun hupparipelle leveästi nauraen..
Kommentit (109)
Haluan että lapseni näyttää päiväkotikuvassa siltä kuin päiväkodissa yleensäkin, toki valitsen huolella että vaatteet ovat nätit ja yhteensopivat (niin teen joka päivä muutenkin). Joku vertasi tuolla ihan hyvin, jos työpaikallani otetaan valokuvia niin enhän sinnekään pue mitään iltapukua vaan tavalliset työvaatteet.
i]Minua ihmetyttää, millaista vastustusta poikien pukeminen muihin kuin jokapäiväisiin arkivaateisiin on monissa kirjoittajissa herättänyt. Päiväkoti- tai koulukuvaus ei toki ole juhlatilaisuus, jossa juhlavaatetus olisi tarpeen, mutta juhlissa kaulustapaita, suorat housut ja kravatti ovat hyvän näköinen ja fiksu vaihtoehto. Rusetti vasta kiva olisikin, mutta tämän hetken muoti vaan suosii enemmän solmiota. Ja liivit ja takit myös ihan jees. Jos ovat pikkupojat söpöjö muutenkin, niin juhlatamineissa vasta aivan ihania!
[/quote]
mutta minusta kovin juhlavat vaatteet päiväkotikuvassa näyttävät teennäisiltä.
Minusta teennäisyys ja lapsuus eivät kuulu yhteen.
Myönnän, että minulla oli slipoverifetissi, mutta enää ei poikaa saa siihen suostumaan..
Tytölle laita nätin paidan tai liivihameen.
Minun mielestäni kuvassa voi olla vähän juhlava. Kyllä sitä joskus omanakin kouluaikana laitettiin kuvauspäivänä jotain parempaa päälle. Kraka menee ehkä liiallisuuksiin..
Pojan eskarivuonna meinasi käydä köyhästi. Tulkkasin kuvauspäivän väärin ja juuri sinä päivänä poika vetäisi kaapista kaikkein kulahtaneimmat verskat ja paidan päälleen...kouluun tullessa ihmettelin miksi opettajallakin oli kauluspaita ja voi sitä suhinaa kun tieto/älyväläys saavutti herneeni:))
Pika pikaaa kotiin hakemaan siistimpää vaatetta ja takaisin kouluun. Toiset seisoivat ruokajonossa kun raivopäisenä riuhdoin luokassa toiset vaatteeet lapsen päälle...
Olisi kyllä lastakin ahdistanut olla toisia suttuisempi, sen verran tarkka kuitenkin on ettei saa erota pahasti massasta..
että lapselle oli puettu kuvaan mummon tekemä ihana neule. Hoitajat olivat sitten ottaneet sen lapselta ennen kuvausta pois, joten hän poseerasi kulahtaneessa t-paidassa. :) Kuva otettiin talviaikaan, joten monella muulla oli nätti neule päällä, mutta oma lapsemme oli ainoana kuvassa t-paidassa.
...mutta kuva otettinkin ulkona, josta ei oltu ilmoitettu. Ulkovaatteet oli kuraiset leikin jäljiltä ja hattu täysin tyyliin sopimaton :-(
on kun pikkupojat on juhliin puettu kuin aikuiset. Pahimpia on ne rusetit kaulassa. Pojalle juhliin sammarit ja kauluspaita (ei valkoinen, housujen kauluksen päällä tietysti), tytöille on kaikkea söpöä ja tyylilkästä tarjolla, kunhan ei niitä prinsessaröyhelöitä. t. vihreiden äänestäjä maalta
siinä on jos lapsella on rusetti kaulassa- Tai että on juhlavaatteet jos juhliin ollaan menossa?No meillä tosiaan juhlat on juhlat eikä mitkään perunannostajaiset joten totuttu sen mukaan pukeutumaankin.
Koska suorat housut, kissanrusetit, liivit ja pikkutakit on pikkupojalla tyylittömiä. Yht tyylittömiä, kuin tytöllä vaaleanpunaiset hörselömekot. ja yhtä tyylittömiä, kuin esim.aikuisella miehellä vaaleanvihreä kaksirivinen puku. Kapea ja musta sen olla pitää.
Miksi poikalasten ja joskus miestenkin käyttämä rusetti olisi "kissan rusetti"? Minä ainakaan en ole koskaan nähnyt sellaista kissalla tai muullakaan eläimellä. Sen sijaan kyllä pikupojilla ja hyvälle näyttää.
Se on herraskissa, kun taas Monni, Pilli ja Pulla ovat rusetitonta proleteriaattia.
lapsilla on siistimmät arkivaatteet (ns. kylävaatteet). Kellään ei ollut hupparia tai collegea, vaan sammareita, siistimpiä farkkuja, neulepaitoja, tytöillä mekkoja. Jollakin vähän hienompaa, toisella arkisempaa.
Musta on kummallista, ettei lapsen pukeutumiseen kiinnittäisi mitään huomiota, kun otetaan kuva. Onhan se lapsellekin erikoinen tapahtuma, ja siitä jää pysyvä muisto.
Eihän päiväkotikuvaus tai koulukuvaus ole mikään JUHLA, eikä niitä toteuteta juhlan yhteydessä. Siistit, kivat vaatteet päälle toki, meillä on laitettu sellaiset "puolijuhlavat" (ei parhaita juhlavaatteita).
Meillä päin kuvauksissa harvoin puetaan lapset ihan viimeisen päälle juhlavaatteisiin. Ja asuinalueemme on hyvätuloisten ihmisten okt-alue.
i]Juhliin pukeudutaan juhlapukuun, mutta minusta kovin juhlavat vaatteet päiväkotikuvassa näyttävät teennäisiltä.
Minusta teennäisyys ja lapsuus eivät kuulu yhteen.
[/quote]
meillä on laaja valikoima pkoti kuvia, joissa jokaisessa eri futisjengin pelipaita:) Pojat ovat saaneet itse valita tuohon kuvaan haluamansa paidan ja aina komeilee rinnuksissa jonkun kaljafirman tai teleoperaattorin mainos. Onneksi juuri nyt on in FC Barcelona, niin tän vuoden kuviin saadaan sentään Unicefin mainos:) Mä lähden siitä, että ne on lasten muistoja lapsuudestaan, ei mun omaisuuttani, siksi pojat saavat itse valita noi paidat.
Kolmevuotias poikani oli ekaa kertaa pk-kuvassa, ja kylläpäs nolotti, kun kaikilla muilla pojilla oli suorat housut ja neuletakit... Mun pojalla kun oli vain farkut ja kiva huppari. Oonko mä nyt ihan juntti, kun olin ainoa äiti joka oli pukenut pojan rennosti? Tytöilläkin oli tietysti kaikilla siistit mekot, mutta tämä mut yllätti, tämä poikien pukemistyyli. Slipoveriä, jopa krakaa kaulassa. Ja joukossa mun hupparipelle leveästi nauraen..
monilla vanhemmilla (=äideillä) menee todella överiksi lasten pynttääminen kuviin - tytöille kiharretaan tukka 4-vuotiaana, laitetaan prinsessamekko ja pojalle pikkutakki. Musta on ihana katsoa just näitä 70-luvun vanhoja kerho- ja tarhakuvia, kun kaikilla on froteehaalarit, maripaidat ja mitä kelläkin: tavallisia päiväkotivaatteita! Minusta kuvissa saa näkyä se arki, ei päiväkodin kuvaus ole mikään juhlatilaisuus! Itse laitan lapselleni ihan tavalliset pk-vaatteet, puhtaat toki ja puen lapseni kuvaan juuri niin kauniisti kuin aina puen! Eli minusta ap:n linja on todella virkistävä poikkeus!
sitä tärkeämmäksi muodostuu joku kakaran tällääminen johonkin päiväkotikuvaukseen. Paremmilla perheillä on yleensä niin paljon muutakin, että yksi kuvaus ei muodosta minkäänlaista osaa elämästä.
sitten on? Teille kaikille "paremmille" perheille sitten varmaan sopii ettei kuvauksesta edes ilmoiteta?Minä ainakin välitän lapseni päiväkoti tapahtumista. Haluan että lapsilleni jää kivat kuvat muistoksi päiväkotiajoilta ja siksi yleensä tyttö haluaa että laitan hänen pitkät hiuksensa kauniisti (joka aamuna ei todella jaksa herätä aikasin väsäämään lettiä kummenpaa)
Pojalle taas laitan pikkaisen paremmat kuin "kolitsi-asun":D Ja hiukset myös.
Koska asia on lapsille tärkeä on se myös minulle, minua ei kiinosta jos sinä ajattelet meitä keskinkertaisena koska minä taas säälin lapsiani kun "paremmat" vanhemmat eivät välitä.
jostain syystä ne pahimmat kuvaan pynttäytyjät ovat alempien sosiaaliluokkien vanhempien lapsia ainakin meidän asuinalueellamme. Jotain aseman pönkitystä sillä varmaan haetaan. En siis tarkoita, että alueellamme varsinaisesti olisi mitään huumeäitien köyhälistölapsia vaan esim. kaupungin vuokratalossa asuvan bussikuskin lapsia.
Heillä on pyhävaatteet ja kiharat suittu jokaikiseen kuvaan. Eikä se minua haittaa, naurattaa hiukan.
monilla vanhemmilla (=äideillä) menee todella överiksi lasten pynttääminen kuviin - tytöille kiharretaan tukka 4-vuotiaana, laitetaan prinsessamekko ja pojalle pikkutakki. Musta on ihana katsoa just näitä 70-luvun vanhoja kerho- ja tarhakuvia, kun kaikilla on froteehaalarit, maripaidat ja mitä kelläkin: tavallisia päiväkotivaatteita! Minusta kuvissa saa näkyä se arki, ei päiväkodin kuvaus ole mikään juhlatilaisuus! Itse laitan lapselleni ihan tavalliset pk-vaatteet, puhtaat toki ja puen lapseni kuvaan juuri niin kauniisti kuin aina puen! Eli minusta ap:n linja on todella virkistävä poikkeus!
Tässä ote yhdestä kuvasta. Vuosi 1979.
Tyttöjä 11. Heistä:
- Viidellä juhlamekko
- Neljällä parempi ns. vierailumekko
- Kolmella juhlavat lappuhaalarihousut joissa kauluspaitatyylinen juhlapaita alla
Poikia 11. Heistä:
- Kahdeksalla kauluspaita (+ osalla liivi siinä päällä)
- Kolmella ns. "tavispaita"
Eli eipä meillä ainakaan ollut mitään tavallisia päiväkotivaatteita päällä ellei sitten silloin pukeuduttu noin päiväkotiin. Epäilenpä.
normaalisti collegehousuissa ja trikoopaidoissa. Valokuviin olen laittanut heille farkut ja vähän jonkun (äitin mielestä) kivemman trikoopaidan (tyyliin Marimekko, Me&I).
Kenelläkään ei ole ollut juhlavaatteita päällä. Meidän poika oli eskarin kevätjuhlassa ainut, jolla oli kauluspaita (Marimekon jokapoika) ja farkut. Muut tulivat ihan normi t-paidoissa sinnekin.
Tässä ote yhdestä kuvasta. Vuosi 1979.
Tyttöjä 11. Heistä:
- Viidellä juhlamekko
- Neljällä parempi ns. vierailumekko
- Kolmella juhlavat lappuhaalarihousut joissa kauluspaitatyylinen juhlapaita allaPoikia 11. Heistä:
- Kahdeksalla kauluspaita (+ osalla liivi siinä päällä)
- Kolmella ns. "tavispaita"Eli eipä meillä ainakaan ollut mitään tavallisia päiväkotivaatteita päällä ellei sitten silloin pukeuduttu noin päiväkotiin. Epäilenpä.
Mulla on aivan erilainen kokemus ja olen hyvin toimeentulevasta perheesta (70-l. synt.)
Olen siis tuo kuvien tsekkailija joka laittoi noita lukuja. Olen itse syntynyt 1976 ja tuo kuva oli otettu munkkiniemeläisessä suomenkielisessä päiväkodissa. Meidänkin perheemme oli hyvin toimeentuleva (akateeminen jos sillä nyt on väliä) kuten oli muidenkin lasten perheet.
harvalla mitään juhlavaatteita. Eikä se arkivaate meillä ainakaan tarkoita nyppyistä tai kulahtanutta vaatetta, vaikka joillain tässä ketjussa niin ilmeisesti onkin.
Täällä pk on alueella, johon kerääntyy lapsia ympäriinsä, joten ei ole mitään eliittipäiväkotia tai alempien sosiaaliluokkien päiväkotia. Tosin se tuntuu kyllä pitävän paikkansa, että vähemmän koulutetut ja alempituloiset äidit ovat juuri niitä, jotka jaksavat brassailla lastensa merkkivaatteilla. Alkaa jo hiekkalaatikolla ja perhekerhoissa.
Minua ihmetyttää, millaista vastustusta poikien pukeminen muihin kuin jokapäiväisiin arkivaateisiin on monissa kirjoittajissa herättänyt. Päiväkoti- tai koulukuvaus ei toki ole juhlatilaisuus, jossa juhlavaatetus olisi tarpeen, mutta juhlissa kaulustapaita, suorat housut ja kravatti ovat hyvän näköinen ja fiksu vaihtoehto. Rusetti vasta kiva olisikin, mutta tämän hetken muoti vaan suosii enemmän solmiota. Ja liivit ja takit myös ihan jees. Jos ovat pikkupojat söpöjö muutenkin, niin juhlatamineissa vasta aivan ihania!