Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tuli tänään pk-kuvat... lasten pukemisesta..

Vierailija
23.09.2009 |

Kolmevuotias poikani oli ekaa kertaa pk-kuvassa, ja kylläpäs nolotti, kun kaikilla muilla pojilla oli suorat housut ja neuletakit... Mun pojalla kun oli vain farkut ja kiva huppari. Oonko mä nyt ihan juntti, kun olin ainoa äiti joka oli pukenut pojan rennosti? Tytöilläkin oli tietysti kaikilla siistit mekot, mutta tämä mut yllätti, tämä poikien pukemistyyli. Slipoveriä, jopa krakaa kaulassa. Ja joukossa mun hupparipelle leveästi nauraen..

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä olevat ovat 6-vuotiaita. Kellään ei ole juhlavaatteita vaan (sen ajan mittapuun) mukaan siistit arkivaatteet. Esim. neulemekkoja on muutama jne. Oma perheeni oli myös hyvin toimeentuleva ja vanhemmat korkeasti koulutettuja, mutta niin ei ollut kaikilla tuossa kuvassa olijoilla, joten tästä kuvasta ainakaan ei saa vedettyä mitään johtopäätöksiä :)

Vierailija
22/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas toistepäin. Omalla lapsellani juhlavaatteet tarhakuvassa ja joillain on ihan vaan collegepuku päällä.

Itselleni juhlallinen pukeutumistyyli on osa kasvatusta: arvostetaan valokuvaajaa huolellisella pukeutumisella ja osoitetaan, että päivä on erityinen. Mun mielestä tähän ihan hyvin riittää siisti huppari ja farkutkin. Toisaalta on mukava saada lapsesta kaunis kuva juhlavaatteissa joita muuten aika harvoin pukee päälle. Kun ne kuitenkin on olemassa, niin pyrin niitä aina tilaisuuden tullen käyttämään.

Koti on sit täynnä niitä omalla pikkudigikameralla otettuja kuvia jalkapallotreeneistä, pihaleikeistä, uimarannalta....

Se minusta on kyllä ikävää, että jotkut ei välitä yhtään. Arjesta saisi juhlan niin pienillä teoilla... :( Itse nautin lapsena, kun sain pukea "sen kauniin" mekon ja äiti kiharsi tukkaa ja sain uusia hiuskoruja tai lainata äidin. Kuvatkin lapsuudesta on ihania kauniita kuvia, missä olen huoliteltu. Niitä on mukava katsoa. Siihen aikaan ei meillä ollut kameraa, joten nuo on melkein ainoita muistoja lapsuudestani, joten ihan kiva, että ovat arvokkaan näköisiä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas toistepäin. Omalla lapsellani juhlavaatteet tarhakuvassa ja joillain on ihan vaan collegepuku päällä.

Itselleni juhlallinen pukeutumistyyli on osa kasvatusta: arvostetaan valokuvaajaa huolellisella pukeutumisella ja osoitetaan, että päivä on erityinen. Mun mielestä tähän ihan hyvin riittää siisti huppari ja farkutkin. Toisaalta on mukava saada lapsesta kaunis kuva juhlavaatteissa joita muuten aika harvoin pukee päälle. Kun ne kuitenkin on olemassa, niin pyrin niitä aina tilaisuuden tullen käyttämään.

Koti on sit täynnä niitä omalla pikkudigikameralla otettuja kuvia jalkapallotreeneistä, pihaleikeistä, uimarannalta....

Se minusta on kyllä ikävää, että jotkut ei välitä yhtään. Arjesta saisi juhlan niin pienillä teoilla... :( Itse nautin lapsena, kun sain pukea "sen kauniin" mekon ja äiti kiharsi tukkaa ja sain uusia hiuskoruja tai lainata äidin. Kuvatkin lapsuudesta on ihania kauniita kuvia, missä olen huoliteltu. Niitä on mukava katsoa. Siihen aikaan ei meillä ollut kameraa, joten nuo on melkein ainoita muistoja lapsuudestani, joten ihan kiva, että ovat arvokkaan näköisiä. :)

Kukaan ei kai sanonut, ettei välitä "yhtään". Eli vedit taas ihan omat johtopäätöksesi. Minun lapsillani on aina kauniit ja huolitellut vaatteet, joten sikäli ne kelpaavat hyvin myös kuvaan ja katsonkin, että ovat siistit, vaikken miksikään morsiusneidoksi häntä pue. Meillä on niin paljon juhlia ihan sitä varten, että juhlalliset vaatteet laitetaan niille kuuluviin tilaisuuksiin. Minusta on hyvä lastenkin oppia tilaisuuteen sopiva pukeutuminen. Huoliteltu ei ole sama asia kuin teennäisesti pyntätty.

Vierailija
24/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoana poikana eskari kuvassa rusetti ja kauluspaita :) Olin silloin nuori äiti ja halusin näyttää, että välitän ja huolehdin lapsestani hyvin. Nyt "vanhana" äitinä nuoremmalla lapsella on kuvassa siistit farkut ja nätti trikoopaita :)

Että ehkä vanhempien iälläkin on vaikutusta?

T. äidiksi 18-vuotiaana :)

Vierailija
25/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä olevat ovat 6-vuotiaita. Kellään ei ole juhlavaatteita vaan (sen ajan mittapuun) mukaan siistit arkivaatteet. Esim. neulemekkoja on muutama jne. Oma perheeni oli myös hyvin toimeentuleva ja vanhemmat korkeasti koulutettuja, mutta niin ei ollut kaikilla tuossa kuvassa olijoilla, joten tästä kuvasta ainakaan ei saa vedettyä mitään johtopäätöksiä :)

Juhlavaatteita ei ollut kenelläkään, vaikka kaikki ovat huoliteltuja siisteissä arkivaatteissaan. Ja minusta tämä tapa on ihan hyvä! Kukin tekee niinkuin tykkää, mutta ap:lle varmaan tuli selväksi, että tapoja on monia ja pukeutuminen on toisille elämänasia, toisille ei. Itse ostan vain laadukkaita lastenvaatteita, mutta vältän pikkuaikuiseksi pukemista sinne päiväkodin kuvaan tai juhliin.

Vierailija
26/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekko sopii kuvaan aina varmasti.

Mäkin olisin pukenut poikani farkkuihin ja ehkä kauluspaitaan, jos sellainen olisi.

Vierailija
27/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tosi noloa ylipukea lapsensa jotain valokuvausta varten!!

Meillä ovat lapset (kerholaisista-koululaisiin) aina siisteissä arkivaatteissa ja huvittuneena(myös myötähäpeää tuntien) katson ryhmäkuvista muiden kersoja imelissä juhlavaatteissaan ja laitetuissa hiuksissaan ja mietin kuinka heidän vanhemmat tyrkyttävät mussukkansa kuvia sukulaisilleen, jotka tekohymy naamallaan kiittävät ah niin söpöistä kuvista;-)

Meillä ei btw kuvia jaella muille, kuin niitä väkisin haluaville isovanhemmille.

Vierailija
28/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtanut koko kuvauksen. Meidän lapset on sitten olleet ne verkkaripojat, joiden paidan rinnuksilla näkyy eilinen ruokalista ja tukka on unipörrössä. Eipä nuo näytä siitä kärsineen.

vaatteisiin, joissa on edellispäivän ruokalista. Meillä laitetaan illalla likaiset vaatteet pyykkiin, oli arki tai pyhä.

Ja tukkakin on tapan kammata aamulla.

Ihme jengiä kun kuljetaan paskaisissa vaatteissa.

Vierailija
29/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-7-vuotiailla pojilla oli lähes pelkästään huppari+farkut-tyyliä mutta tytöillä kaikilla juhlavaatteet. Päiväkotikuvissa mun mielestä sen sijaan voi hyvin olla kivat arkivaatteet ja niin meidän pk:ssa on yleensä ollutkin.

kaksi poikaa kun on, no onneksi juhlavaatteet riittää kun kerran hankki esikoiselle niin ne menevät vielä seuraavillakin.. mutta yksi nätti mekko tytölle maksaa n.15 eurosta ylöspäin riippuen osto paikasta, mutta pojalle et saa edes miltei kauluspaitaa tuohon hintaan ja se käyttökin on vain niissä juhlissa kun tyttöt voi käyttää mekkoansa ihan milloin vain (tietenkin riippuu mekosta mutta noin yleensä)plus sitten vielä ne suorat housut, liivi tai se neuleliivi, kengät (ehkäpä, ajatellen muita juhlia..)

mua kyllä ärsytti taas se kun oli kevätjuhlat niin vanhemmat (ja osa lapsistakin..) ei viitsi pukeutua siististi.. kauhtuneet golitsit päällä ja farkut... kun kaupoista saa ihan perus nättejä käyttövaatteitakin jotka sopisivat tälläisiis tilaisuuksiin, siis voi mennä(kö?) töihin niissä jos sieltä suoraan mennää kevätjuhliin esim. tai nyt kun tulevat juhlat on joulujuhlat..

Vierailija
30/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kai sanonut, ettei välitä "yhtään". Eli vedit taas ihan omat johtopäätöksesi. Minun lapsillani on aina kauniit ja huolitellut vaatteet, joten sikäli ne kelpaavat hyvin myös kuvaan ja katsonkin, että ovat siistit, vaikken miksikään morsiusneidoksi häntä pue. Meillä on niin paljon juhlia ihan sitä varten, että juhlalliset vaatteet laitetaan niille kuuluviin tilaisuuksiin. Minusta on hyvä lastenkin oppia tilaisuuteen sopiva pukeutuminen. Huoliteltu ei ole sama asia kuin teennäisesti pyntätty.

Olen pahoillani, että on ihmisiä joiden mielestä juhlavaatteisiin puetut lapseni ovat teennäisiä.

En muuten tarkoittanut, että kukaan ei välitä yhtään, vaan että on niitäkin, joidenka lapset tulee kuvaan arkisissa, haalistuneissa, yhteensopimattomissa vaatteissa ja tukka takussa. Tietysti vahinkoja sattuu ja kuvaus saattaa kiireessä unohtua, mutta se on varmasti lapsenkin mielestä ikävää.

Minunkin lapseni ovat "tavallisesti" siisteissä, ehjissä vaatteissa. Jos perheemme olisi pienempi ja lainaa vähemmän, niin lapsemme voisivat kuvausta varten valita itse kauniit vaatteet kaupasta, jotka ostettaisiin ihan tätä varten. Uusi neulepaita ja farkut ois tosi kivat.

Mieheni ja minä ollaan ihan niitä perusduunareita eli sitä valkoista roskasakkia monen tällä palstalla keskustelevan mielestä. Kuitenkin maksamme itse laskumme ja näitä pyhävaatteita, jotka kasvaville lapsille on ostettu joudutaan käyttämään häissä, hautajaisissa, joulujuhlassa ja valokuvauksessa. En tosin kravattia tai rusettia pistä, mutta silitän pojan suorat housut (näitä on kahdet: kesäksi vaaleat, talveksi mustat. Kuvaukseen saa itse valita kummat laittaa) ja kauluspaidan (joka ei ole jäykän valkoinen, vaan näitäkin on musta-raidallinen, beige ja sitten myös valkoinen, mutta päiväkotiin laitetaan musta tai beige). Itseasiassa näin ajateltuna värikäs kravatti ois aika kiva piristäjä asuun.. :)

Tyttö taas rakastaa juhlamekkoaan ja laittaisi sen vaikka arkena päiväkotiin :) Mikäs siinä, että hän näyttääkin morsiusneidolta hörhelöissään? Mikä minä olen kieltämään häneltä sitä iloa? Pointti on ainakin selvä molemmille: kuvaukseen pukeudutaan kauniisti. Isompana varmaan tyttökin haluaa pukea jotain hillitympää eikä enää niin välitä noista pitseistä.. :)

Vierailija
31/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni menisi työpaikalla tapahtuvaan yhteiskuvaukseen kotivaatteissa? Useimmat laittavat kuitenkin lapsille päiväkotiin sellaiset vaatteet, joissa on hyvä leikkiä, askarrella ja liikkua. Vähän niin kuin aikuisten kotivaatteet. Harva aikuinen kuitenkaan haluaisi tulla kuvatuksi lökäpöksyissä ja vanhassa t-paidassa. Varsinkin, jos niitä jaettaisiin sitten sukulaisille ja laitettaisiin näytille.

Vierailija
32/109 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pk-kuvissa lapset ovat aina olleet melko tavallisissa vaatteissa. Jos sattuu olemaan ehjä ja puhdas huippari ja farkut, se on jo ekstraa...

Tytöllä prinsessa-juhlamekko olisi selkeää liioittelua.

Vierailija
33/109 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

häissä hääjuhlavaatteissa ja päiväkodissa....niin, eiköhän olisi ihan järkevää ottaa ne kuvat päiväkotiin sopivissa, siisteissä arkivaatteissa - vai pidetäänkö teillä päiväkodissa muutenkin juhlavaatteita? Ei kai se valokuvaus siitä päiväkodista jotain juhlapaikkaa tee??? Eli ääni täältä näille siisteille mutta rennoille vaatteita, miinusääni puvuille, kravateille ja suorille housuille.

Vierailija
34/109 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ollut kanssa tajunnut, että päiväkodin kuvaus on juhlatilaisuus. En ole siis pukenut lapsille juhlavaatteita ikinä. Eikä näytä moni muukaan niin tehneen.

Mutta ei me kyllä tajuttu sitäkään, että perhekuvaan pitää mennä ykköset päällä pönöttämään.

Valittiin siistit ja melko yksiväriset vaatteet, näyttävät yleensä paremmilta kuvissa. Meillä on tapana mennä kerran vuodessa perhekuvaan ja on meillä vähän vaatetus vaihdellut. Mutta ei nyt todellakaan puku päällä, arkena saa muutenkin pukeutua "uniformuun". Viimeksi oltiin teemoitettu vähän farkkuhenkisesti, meillä oli kaikilla farkut ja yksiväriset neuleet.

t: hyvätuloinen helsinkiläinen

Vierailija
35/109 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai kukaan nyt hupparia pidä sisällä???

Vierailija
36/109 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli hieman pienet ympyrät ja yritin kai jotenkin täyttää päiviäni kaikella turhanpäiväisyydellä. Nyt on taas itsellä elämä ja lapsen pukeutuminen ei ole ykkösenä mun ajatusmaailmassa. Edelleenkin puen lapseni siististi ja sopiviin vaatteisiin.

Vierailija
37/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua itseäni häiritsee toisten lapsissa liian pienet ja kulahtaneet vaatteet ja ylikasvaneet hiukset.

Teitä "parempien" perheiden äitejä varmaan ärsyttää kauheasti, jos jollakin on vaatteet, jotka eivät sovi juuri sinun käsitykseesi kyseisen tilanteen vaatetuksesta. Yritä kuvitella, miltä tuntuu lukea näitä kiihkeitä kommentteja sopivasta vaatekoodista, jos ei vain ole rahaa niihin timberlandin, legon tai gantin huppareihin. Kyllä se nyt ymmärretään, että nuo ovat niitä ympäristön hyväksymiä merkkivaatteita - saa toki kirppariltakin. Kaikilla ei myöskään ole varaa mennä joka vuosi perhekuvaan eri teemoin pukeutuneina, vaan se päiväkodin/koulun kuva on tärkeä lahja mummuille ja kummeille. Jos joku haluaa siihen kuvaan vaikka kravatin, niin pitää muistaa sanoa päiväkodin tädeille, että ottaa sen sitten ryhmäkuvassa pojalta pois, ettei pilaa yhteiskuvaa näiden tyylikkäiden hupparipoikien äitien mielestä.

Vierailija
38/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii kuulemma arkeen ja juhlaan, on edustava ja aikaa kestävä. Eli sellaisessa siis kuvaan.

Vierailija
39/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset puetaan siististi, mutta rennosti. Pojalla (ikää 6) on yleensä farkut ja joku siisti ja värikäs pusero (yksivärinen tai raidallinen). Tytöllä (ikää 3) taas liivimekko tms. eli ei mitään rimpsuja ja tyllejä.

Vierailija
40/109 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän menisi kouluun joka päivä collegehousuissa. Tärkeintähän on, että pystyy kiipeilemään kiippareissa ja pylväisiin, pelaamaan palloa ja juoksemaan. Ehkä juuri valokuvaan saisi laittamaan ne farkut, joista kerrankin parkaisi: "Nää jäykistää mut!" Miten niinkin monet alle kouluikäiset pojat saadaan käyttämään farkkuja?