Ihanaa, kerrankin joku puhuu ääneen sikiöseulontojen eettisyydestä!
Kommentit (172)
Haluan tietää etukäteen, jos minulle tulisi vammainen lapsi. En välttämättä abortoisi, mutta haluaisin varautua ja ottaa jo etukäteen selvää ko. vammasta.
Joskus löydetään myös vammoja, jotka estävät elämisen. Haluaisin tietää tästäkin etukäteen, enkä mennä synnyttämään tietämättä että lapsellani ei ole mitään mahdollisuutta selvitä.
Se, että näkee sikiön ultrassa ja mahdollisesti myös sukupuolen on vain plussaa.
(tekevät halpoja tavaroita meille), pakkotyövoiman eettisyys, Guatemalaislasten myynti adoptioon? Nämä ihan poimintoja tämänpäiväisesti ip-lehdestä. Maailmassa on NIIN paljon eettistä pohdiskelua kaipaavista asioista, että Suomen sikiöseulonnat on niistä ihan pienimpiä.
hakeutua seulontoihin ja tehdä ratkaisunsa niiden perusteella. Mutta se että yhteiskunta tarjoamalla tarjoaa seulontoja kaikille, lähentelee jo rotuerottelua. ap
Yhteiskunta maksaa myös huonosta hammashoidosta johtuvat kulut, kuten myös väärän ruokavalion, juopottelun, tupakoinnin jne. aiheuttamat haitat. Itse tekisin välittömästi abortin, jos odottaisin vammaista lasta.
nykyäänhän ainakin Helsingissä kaikille odottaville äideille tarjotaan suoraan verikoetta, jossa down seulotaan.
Kävin siinä itsekin kun kerran tarjottiin, mutta jälkikäteen mietin, että eihän down nyt kehitysvammoista pahin ole. Useat downit elävät käsittääkseni ihan ok elämää, asuvat itsenäisesti, opiskelevat ja käyvät töissäkin. Erikoista, että heitä ollaan niin innokkaasti seulomassa...
Useat downit...
Itse olen jo vanha enkä halunnut miehen kanssa ottaa riskiä että eläkkeellä vielä vaihdamme lapsellemme vaippoja.
silloin kun on viimeistään pakko että saa äitiysavustuksen, jolloin minulle ei sitä down-seulontaa edes tyrkytetä. Rakenneultrassa olen käynyt, koska
a.siinä voidaan JOISSAIN tapauksissa auttaa vauvaa etukäteen,
b.vaikka ei voitaisikaan, haluan tietää etukäteen mikäli vauvalla on jokin vamma, näin siihen voi varautua henkisesti.
c.mikäli vauvalla on jokin niin paha vamma, että eläminen ei tulisi onnistumaan, abortti on hyväksyttävä päätös.
Olen myös käynyt kahdessa kasvunseurantaultrassa, joita kaupungissani tarjotaan alle 18 ja yli 40 vuotiaille.
aina se paras ja helpoin muutama prosentti. Entä ne ison miehen kokoiset väkivaltaiset, sairaat.
Kävin siinä itsekin kun kerran tarjottiin, mutta jälkikäteen mietin, että eihän down nyt kehitysvammoista pahin ole. Useat downit elävät käsittääkseni ihan ok elämää, asuvat itsenäisesti, opiskelevat ja käyvät töissäkin.
Useat down syndroomaan 'sairastavat', kyllä käyvät töissä ja elävät ihan ok elämää. Kaikilla ei kylläkään ole näin. Itse haluan mennä sikiöseulontatutkimukseen, koska en halua synnyttää lasta jolla on joku kehitysvamma, oli se sitten down tai ihan joku muu. En halua miettiä, että miten kehitysvammainen lapseni elää ja miten pärjää elämässä sitten kun minusta aika jättää. Kuka lapsestani huolehtii, jos vaikka itse kuolen jostain syystä ns. normaalia aiemmin esim. 40v. Kuka huolehtisi lapseni oikeuksista ja hyvästä elämästä? Toki näitä kysymyksiä mietitään terveidenkin lapsien kohdalla, mutta eritoten jollain tavalla kehitysvammaisten kohdalla.
Tiedän myös itsestäni, että en olisi valmis kehitysvammaisen lapsen hoitajaksi. Tämä on vain minun mielipiteeni ja annan todella arvoa ihmisille, jotka pystyvät hoitamaan kehitysvammaisia.
Kuinka suuri % on näitä "Salkkareiden Roosa"-tyyppisiä normaalia elämää viettäviä downeja ja kuinka moni viruu vaipoissaan muiden syötettävinä?
elämistä pienten lasten äidit, jos kommentoivat. Aika vähän täällä vammaisten lasten äitejä näkyy. Joka tapauksessa olisi kiva joskus kuulla kommentteja puoleen tai toiseen vaikka eläkeikään ehtineiltä downin vanhemmilta. Saisi vähän kokonaiskuvaa downin kanssa elämisestä. Se että perheessä on down-taapero, on silti aika pieni ja tietyllä tavalla helppo siivu downin elämästä, olettaen että lapsi on muuten terve (mikä ei ole ollenkaan itsestään selvää).
Ette kai te ole anomassa eutanasiaa lapsellenne, joka vammautuu vasta syntymän jälkeen? Tai tappamassa itseänne samasta syystä?
On kestämätön ajatus, ettei vammaisen elämä olisi yhtä arvokasta kuin muidenkin. Haastavaa se on varmasti, mutta toisaalta vammainen voi säästyä monilta terveiden ihmisten murheilta.
Erilaisuus kunniaan.
Toki suurin osa 16-trisomia lapsista ei elä sikiöseulontoihin asti, mutta myös 18- ja 13-trisomioita on yhteensä noin puolet 21-trisomiasikiöiden määrästä. Kun vielä 21-trisomiasikiöistäkin osa on elinkelvottomia tai hyvin vaikeasti vammaisia/sairaita (vaikka suuri osa toki keskivaikeasti tai aika lievästi vammaisia) ja lisäksi on paljon muita vakavia, seuloissa näkyviä vammoja, niin toimintakyvyttömien vammaisten ottaminen esiin tässä yhteydessä ei ole ollenkaan turhaa.
sillä tosiasia on, että seulonnoissa etsitään ennen muuta downin syndroomaa. Muut vammat/poikkeavuudet ovat paljon harvinaisempia.
ap
minä mihinkään seulontoihin ja ultriin mennyt siksi, että löytyisi syitä tehdä abortti. Sairaalassa sanottiin, että heidän mielestään on hyvä, että odottajat osallistuvat seulontoihin. Näin sairaalassa osataan varautua mahdollisimman hyvin poikkeustilanteisiin ja mahdollisiin ongelmiin. Kertoivat, että esim. juuri Down-lapsilla on syntyessä muita enemmän tietynlaisia sydänvikoja ja on toki koko perheen etu, että niihin osataan varautua jo synnytykseen tultaessa, että on oikeat välineet ja henkilökunta hälytysvalmiudessa.
Ette kai te ole anomassa eutanasiaa lapsellenne, joka vammautuu vasta syntymän jälkeen?
se on yhtä tyhmä!
että sikiöseulonnat ovat keksitty ja ne ovat myös kaikkien sosiaaliryhmien saatavilla. Jokaisen omalla vastuulla on päätökset siitä miten toimia, jos sikiöseulonnoissa jää kiinni.
Mielestäni hienoa, kun yhteiskunta tarjoaa tämän mahdollisuuden kaikille raskaana oleville äideille. Tukimushan ei ole pakollinen vaan vapaaehtoinen.
Ainoastaan toivon päihdeäitien pakkohoitoa, jotta itseaiheutettu lapsen vammautuminen saataisiin pois kitkettyä. Päihdeäidit pakkohoitoon poliisivoimin psykiatriselle.
Ette kai te ole anomassa eutanasiaa lapsellenne, joka vammautuu vasta syntymän jälkeen?
se on yhtä tyhmä!
Saattaahan sen downikin vielä vammautua synnytyksessä tai sen jälkeen. Joka tapauksessa riskiä voi minimoida.
eikä olisi eutanasiaa vaatimassa, mutta se, että jos vammaisuuden tietäisi esim. nyt tuossa raskausviikolla 12-14 tms, niin en minä tarkoituksella haluaisi vammaista lasta synnyttää, vaan abortoisin seikiön.
Tuntuu että tahallaan heitellään tällaisia kysymyksiä, vaikka vastaus on luultavasti aivan selvä...
Ette kai te ole anomassa eutanasiaa lapsellenne, joka vammautuu vasta syntymän jälkeen? Tai tappamassa itseänne samasta syystä?
On kestämätön ajatus, ettei vammaisen elämä olisi yhtä arvokasta kuin muidenkin. Haastavaa se on varmasti, mutta toisaalta vammainen voi säästyä monilta terveiden ihmisten murheilta.
Erilaisuus kunniaan.
...joita pystytään hoitamaan JOS asia on tiedossa heti kun lapsi syntyy.
Näitä ovat mm. munuaisongelmat, sydänongelmat, virtsatieongelmat, erilaiset tyrät jotka ovat hengenvaarallisia ellei vastasyntynyt pääse HETI hoitoon kun on syntynyt. Kun tällainen ongelma tiedetään voidaan synnytys hoitaa sairaalassa jossa pystytään hoitamaan heti lasta.
Pitäisikö siis näiden lasten antaa kuolla vaikka heitä pystyttäisiin hoitamaan jos vaan asiasta tiedettäisiin etukäteen rakenneultran avulla. Ja tämä vain siksi että rakenneultrassa voidaan todeta myös muita kehityshäiriöitä?
Kuinka eettistä on se että ei tehdä esim. rakenneultraa jossa voisi löytyä paljon sellaista jonka avulla voidaan pelastaa syntyvä lapsi ja vain sen takia että sieltä voi myös löytyä jotain joka aiheuttaa keskeytyksen tekemisen?
Olisitko sinä valmis menettämään vastasyntyneesi vakavalle sydäntaudille ja lääkärit sanoisivat vaan että "niin, olisi meillä ollut keino todeta tämä sydänvika jo aikaisemmin ja pelastaa sen myötä lapsesi mutta kun me emme tee rakenneultria koska niissä löytyy myös trisomioita".
sillä tosiasia on, että seulonnoissa etsitään ennen muuta downin syndroomaa. Muut vammat/poikkeavuudet ovat paljon harvinaisempia.
ap