1,5-v. lapsi ja 10-tunnin hoitopäivät : (
Mulla ja miehellä pitkät työmatkat ja joustamattomat työajat. Lapsi aloittaa hoidossa lokakuussa, kun olen työpaikalla luvannut aloittaa silloin. Nyt kyllä vähän mietityttää, että kuinka lapsi viihtyy/reagoi.
Onko muita kohtalotovereita? Miten olette pärjänneet? Onko lapsi oirehtinut jotenkin?
Kommentit (145)
olet ollu jo puolisen vuotta hoitovapaalla jos lapsi menee nyt vasta hoitoon? Ymmärrän hyvin että palaat töihin, kotona olosta ei makseta juuri mitään eikä eläkettä kerry.
Ehdotan, että nyt on miehesi vuoro ottaa vastuu ja mies rupeaa tekemään 6-tuntistä työpäivää. Hoitopäivä lyhenee 8-tuntiseksi.
Tai sitten otatte kotiin au pairin, joka on lapsen kanssa. On tuttu ympäristö lapselle.
mutta en kyllä itse ymmärrä missä välissä olisin ehtinyt opiskella jos kolme alle kouluikäistä kotona, aamupala, lounas, välipala, ulkoilut jne. Lisäksi että täytyyhän niiden lasten perään katsoa. Meillä ainakin niin vilkkaat lapset että ei voi itsekseen jättää.
Ja mies päivisin kotona ollessaan a) nukkuu jos yöllä ollut keikka tai sävellyshommia myöhään yöhön b)sopii keikkoja ym. vastailee meileihin c) tekee niitä sävellyksiään silloin..
En pysty kyllä käsittämään miten tuossa voisi täysipäiväisesti hoitaa lapsiaan. Tietysti jos jättää ne niin sanotusti elämään kuin pellossa ja välillä vaan heittää ruuat eteen. Siinä ei kyllä sitten "kotihoito" ole enää itseisarvo, vaan päiväkodin säännöllinen rytmi lauluineen, askarteluineen, ulkoiluineen jne. on varmasti parempi vaihtoehto.
Minusta se juju on siinä että pystyy joustamaan jos lapsi on sairaana vaikka tai pitää ylimääräisiä vapaapäiviä, pitkiä viikonloppuja tms.
t. se en muista mikä numero pätkätyöläinen jonka mies on muusikko
aivan, mutta sen kirjoittajan mies ei selvästikään ole pätkätyöläinen, koska kirjoittaja ei asiaa selvennä.
Ja kyllä minusta arjenhallinta on hukassa, jos töiden takia 2-vuotiaan hoitopäivä on 9 tuntia.
Minäkin olen muuten kääntäjä, ja minulla ei lapset olleet ennen eskaria ollenkaan päivähoidossa. Sehän pätkätöiden, opehommien ja freelancer-töiden juju juuri onkin, että lasten hoitopäivät LYHENEE! Jos ne pitenee, on osaamaton.
Ja kaikki tuntemani kääntäjät (tunnen paljon, koska olen ollut alalla vuosia) ovat kyllä toimineet kuten minä. Oletko kenties tuore alalla vai miksi se tuottaa sinulle noin suuria ongelmia?
Kyllä kotihoito on pienille lapsille aina parempi vaihtoehto. Nuo sinun perustelusi ovat pelkkää puolustelevaa sanahelinää.
Yli 4-vuotias tarvitseekin jo muutakin, mutta vain puolipäiväisesti hänkin.
Tai sitten otatte kotiin au pairin, joka on lapsen kanssa. On tuttu ympäristö lapselle.
Tuskin au pair osaa suomea, ei kovin hyvä lapselle. Tällä palstalla kokenut pph:kaan ei ole luotettava hoitaja monien lapselle, miten sitten joku nuori tyttö?
1 v 10 kk hoidon aloittaessaan, eli vajaa 2-vuotias...