Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5-v. lapsi ja 10-tunnin hoitopäivät : (

Vierailija
27.08.2009 |

Mulla ja miehellä pitkät työmatkat ja joustamattomat työajat. Lapsi aloittaa hoidossa lokakuussa, kun olen työpaikalla luvannut aloittaa silloin. Nyt kyllä vähän mietityttää, että kuinka lapsi viihtyy/reagoi.

Onko muita kohtalotovereita? Miten olette pärjänneet? Onko lapsi oirehtinut jotenkin?

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman viikon on tuota itsekästä kuviota pyörittänyt.

Vierailija
122/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elämä on kaaoksessa, jos lapsi kökkii päivähoidossa 9 tunnin päiviä ja molemmilla on pätkätyö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin asuinalueen vaihtaminen on toki aivan eri asia, jos lapset on koulussa. Mutta tässähän ei ap:lla tai 74:lla ole sitä tilannetta.

T: 73

Vierailija
124/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on sitäkin voivotellut mutta tuosta tuntimäärästä en saa enää karsittua. Olen lykännyt aamuja vähän ja vien lapsen vasta lähemmäksi yhdeksää hoitoon niin ehdimme syödä aamiaisen yhdessä ja leikkiäkin. Silti tuntuu pahalta kun jotkut syyllistävät tuosta :(. Parhaanihan minä teen!!

Lapsi on alkanut kiljumaan ja riehumaan, ilmeisesti uhma tuli etuajassa kun aloitti hoidonkin. Viihtyy kuitenkin hoidossa, siitä olen varma.

Vierailija
125/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOhan tästä tulikin pitkä ketju ; ) Ja paljon tyypillisiä av-vastauksia.

-ap Porvoosta

Vierailija
126/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan, että lapsi voi hyvin kun perhe voi hyvin. Hoitopaikan vaihtuminen ei ole lapselle katastrofi. Väsyneet vanhemmat ovat. En tiedä sinusta, oletko väsynyt vai et, mutta mä ainakin koin saaneeni paljon meidän ratkaisusta muuttaa hoitopaikan ja työpaikan lähelle. Ei linja-autoilua tahi muutenkaan työmatkailua! Ihanaa! Voi mennä välipalahedelmän kanssa lasta hakemaan ja suoraan puistoon hoidosta. Jaksamista! Elämä on jännä juttu. T: 73

En halua kuitenkaan muuttaa määräaikaisen työntakia, kun sitten kun tämä loppuu ei ole tietoa mistä seuraava työ.

Kotona olen lapseni kanssa kuitenkin joka päivä 16.15, niin kuin varmaan suurin osa työssäkäyvistä. Menen vain sen verran aikaisin töihin aamulla, että pääsen myös aikaisemmin kotiin. Mies hoitaa lapsen aamuviennit hoitoon.

Totta kai välillä väsyttää, mutta kyllä me tyytyväinen perhe ollaan. Noin pieni lapsi ei kuitenkaan päiväkodin lisäksi muita virikkeitä tarvitse, joten kaikki työltä liikenevä aika vietetään ihan perheen kesken.

Vierailija
127/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatte näistä provoista. Jessus.

T: 73

Vierailija
128/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapseni on 2 kk ja mieheni haluaa lähteä kanssani kahden kesken 2 viikon lomalle, mummo hoitaa vauvaa. Sitä pidettiin provoiluna vaikka hain oikeasti kommentteja täältä. Ihmiset eivät ymmärrä erottaa tosijuttuja vitseistä kun täällä netissä kevyesti voi kirjoittaa mitä vain. No tulipahan vain mieleen, pahastuin silloin vaan asiasta jonkinverran.

Vierailija
129/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessaan 1,5v, 3v, ja 4v. Ja olivat tuolloin 8-9 tunnin päiviä. Huolissaan olin ainoastaan tuosta 3v:stä joka oli arempi ja herkempi ja hänen pärjäämisestään. 1,5v sisko oli ja on nyt 4 vuotiaana sellainen tättähäärä ettei pärjäämisestään huolta. Ja eipä tyttö itkenyt kertaakaan perääni kun jäi PÄIVÄKOTIIN, ei ekana päivänä tai viikkona, ei kertaakaan. Oli jo silloin 1,5 sellainen touhutäti että hermot oli mennä kotona ja sanoo kuka mitä tahansa niin todellakin tuon ikäisenä tarvitsi niitä muitakin virikkeitä kuin koti ja äitikerhot joissa käytiin 3 kertaa viikossa.

Ennen tuota viidettä lasta olin tosiaan ollut sitä mieltä että lapset pitäisi kouluikään saakka hoitaa kotona ja päiväkodit ovat hirveitä. Kummasti tuo viides muutti mielipiteen, lapsetkin ovat erilaisia ja päiväkoti todella ihana.

Minä en laittanut lapsia päiväkotiin "uran" takia, sellaista minulla ei ole koskaan ollutkaan ja koulut jääneet peruskouluun. Laitoin lapset päiväkotiin voidakseni opiskella, ensin aikuislukiossa ja myöhemmin yliopistossa ja hankkia työkokemusta jota minulla ei ollut aiemmin 2kk pidemmältä ajalta. Tosi paha ja itsekäs äiti varmaan olin kun halusin hankkia koulutuksen kolmekymppisenä enkä kituuttaa perheeni kanssa vielä lisää. Rahan takia, juu tosiaankin, kyllä se kuulkaa merkitsee aika paljon kun sitä ei ikinä ole ollut ja sossurahoilla eläminen ei kuulu periaatteisiin muutenkaan.

Olen elänyt 15v sitä "eletään pihisti, säästetään kaikesta, ei etelänmatkoja jne." lapsiperhe-elämää, käynyt leipäjonoissa ja yksi joulu pelastettu pelastusarmeijan ruokalahjakorteilla. Silti joku valopää on sitä mieltä että sitten kun vien suunnitelmissa olevan kuudennen lapsen päiväkotiin 1,5v:nä jatkaakseni opintoja yliopistossa niin olen paha äiti. Ei se kuulkaa ole lapsellekaan tervettä elää koko lapsuus niin että rahat on aina loppu eikä ikinä voida tehdä samoja asioita kuin muut perheet.

Kun ette tiedä toisten perhe- ja taloustilanteista mitään niin voitte jättää sen tuomitsemisen.

Mutta siinä olen kyllä samaa mieltä monen kanssa että sen materian hankkimisen voi jättää vähemmälle tai siirtää myöhempään, omistusasunto, 2 autoa ym. ei ole mitään takeita onnelliselle lapsuudelle. Lapselle on pienenä ihan sama onko se asunto oma vai vuokralla, kotihan se on kuitenkin ja toivottavasti rakastavat vanhemmatkin siellä joskus.

Vierailija
130/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätyöt ovat aivan Pe*seestä. En ole koskaan niitä itse tehnyt, joten en osaa tilanteeseenne ottaa kommenttia. Toivottavasti löydät pian uuden vakityön.

ps. itse olen nyt myös yt-neuvottelujen alaisuudessa. Toivottavasti ei lähde duuni.

T:73

Vierailija
131/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapsi menee sinne sitten seitsemäksi? Vai miten siitä tulee 9 tuntia, jos kuitenkin haet neljältä?

Ja miehesi ei mitä ilmeisimmin ole pätkätyöläinen, koska et vastaa. Eli teillä lapsi joustaa, ei miehen työ. Jippii, aikuista!

Vierailija
132/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri siksi, että lapset saa olla kotihoidossa.

ketkä eivät aseta lasta etusijalle.

Työ on VAIN työtä, lapsi olisi minulle ainakin KAIKKI KAIKESSA ja en IKINÄ tekisi vuorotyötä, enkä veisi lastani hoitoon..Niin tiukkaa ei rahallisesti voi oikeesti olla, etteikö "normaalia" elämää pystyisi viettämään vähän vähemmälläkin rahalla.

Se lapsi ei kuitenkaan isompana sitä muista, kuinka paljon perheellä on ollut rahaa, vaan sen, paljonko hänen kanssaan on vietetty aikaa ja touhuttu. Se EI MAKSA MITÄÄN!

Vierailija
133/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien työt eivät voi joustaa aikatauluistaan. Mun mies on VR:llä töissä ja hänen pitää olla koko vuoro alusta loppuun. Ei sitä junaa voi Loimaallekkaan jättää :)

Tämän takia on tärkeää, että asuinpaikka valitaan elämäntilanteen mukaan. Tärkeää on myös, että nauttii työstään ja jaksaa vielä työpäivän jälkeen hymyillä :)

Tsemppiä naiset!

T:73

Vierailija
134/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätkätöitä (muusikko, musiikkituottaja) ja minä olen pätkätöissä ihan perheen ja opiskelun takia.

Meillä asiat on nimenomaan järjestetty niin että kumpikin voi tarvittaessa joustaa. Keikkatöistä voin kieltäytyä aina kun haluan ja ottaa silloin kun sopii. Olemme järjestäneet elämän niin että lapset on ykkösenä, raha ym. omaisuus vasta sen jälkeen. Ja tämän takia elämämme on kaaoksessa mielestäsi? Lapset ovat tosiaan välillä, useinkin 9 tuntisia päiviä, vaikka toinen vanhemmista on kotona (opiskelee, tekee töitä).

Tällaista elämämme on aina ollut, tällaista se tulee olemaan. Koita sinä pärjätä niiden yhden tai kahden lapsesi kanssa siinä järjestyksessä olevassa elämässäsi. Me tehdään jo kuudetta tähän pätkätöiden väliin;)

Kyllä elämä on kaaoksessa, jos lapsi kökkii päivähoidossa 9 tunnin päiviä ja molemmilla on pätkätyö.

Vierailija
135/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan eri pätkätyöläinen.

t. se kuudetta "tekevä"

pätkätöitä (muusikko, musiikkituottaja) ja minä olen pätkätöissä ihan perheen ja opiskelun takia.

Meillä asiat on nimenomaan järjestetty niin että kumpikin voi tarvittaessa joustaa. Keikkatöistä voin kieltäytyä aina kun haluan ja ottaa silloin kun sopii. Olemme järjestäneet elämän niin että lapset on ykkösenä, raha ym. omaisuus vasta sen jälkeen. Ja tämän takia elämämme on kaaoksessa mielestäsi? Lapset ovat tosiaan välillä, useinkin 9 tuntisia päiviä, vaikka toinen vanhemmista on kotona (opiskelee, tekee töitä).

Tällaista elämämme on aina ollut, tällaista se tulee olemaan. Koita sinä pärjätä niiden yhden tai kahden lapsesi kanssa siinä järjestyksessä olevassa elämässäsi. Me tehdään jo kuudetta tähän pätkätöiden väliin;)

Vierailija
136/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentteja tuolta yhdeltä koskien pätkätyöläisiä. Tiesitkö, että hyvin suuri joukko suomalaisista on ns. epätyypillisissä työsuhteissa, freelancereina tms.? Ja meissä on paljon myös korkeasti koulutettua väkeä, itse olen opettaja ja freelancer (kääntäjä), eikä perheemme arjessa ole mitään "kaoottista", vaikka työsuhteeni tällä hetkellä onkin määräaikainen.

Kaoottiseksi sanoisin niiden perheiden arkea, jossa on syrjäytymistä, alkoholismia, pitkäaikaistyöttömyyttä, työhaluttomuutta ym. ongelmia.

Vierailija
137/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan meidän lähipiirissä. Isällä vuorotyö, eli lapsen ei olisi pakko olla pitkiä päiviä hoidossa. Mutta on silti. Äiti vie lapsen hoitoon aamulla, vaikka isä menisi iltavuoroon ja voisi viedä vasta klo 11. Jos isällä on vapaapäivä, lapsi on hoidossa silti. Tarvitseehan isä vapaata.

Ja viikonloput lapsi on usein jommassa kummassa mummolassa, koska vanhemmat haluavat nähdä kavereitaan...

Ja lapsella ikää 2,5v, mennyt hoitoon 10kk iässä. Siitä asti ollut samanlaiset nämä hoitojärjestelyt sekä arkena että vkl.

Vierailija
138/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan, mutta sen kirjoittajan mies ei selvästikään ole pätkätyöläinen, koska kirjoittaja ei asiaa selvennä.

Ja kyllä minusta arjenhallinta on hukassa, jos töiden takia 2-vuotiaan hoitopäivä on 9 tuntia.

Minäkin olen muuten kääntäjä, ja minulla ei lapset olleet ennen eskaria ollenkaan päivähoidossa. Sehän pätkätöiden, opehommien ja freelancer-töiden juju juuri onkin, että lasten hoitopäivät LYHENEE! Jos ne pitenee, on osaamaton.

Vierailija
139/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 vuoden ikä on ihan siedettävä päivähoidon aloittamiselle. Toki vasta 3-4-vuotias ihan todella nauttii päiväkodista, mutta 1,5-vuotiaalla on pahin eroahdistus kuitenkin ohi, ja ihan varmasti äiti pysyy äitinä, vaikka lapsi päiväkodissa olisikin.

Tilanteenne ei ole mitenkään mahdoton. Meillä vajaa 2-vuotias aikoinaan aloitti hoidon noin 9 tunnin päivillä. Aamun ekat pienet saivat päiväkodissa yleensä syliä ja hyväntuulisen hoitajan. Illan venyminen on vähän isompi ongelma. Mutta jos hoito on hyvää, kyllä lapsi sen kestää.

Ihmettelen vähän, mitä elämää nämä kaikki tuomitsijat elävät. Tietävätkö yhtään mitään siitä, mikä lapselle tässä maailmassa on kamala riski ja mikä ei. Jos nyt lapsella on sellainen elämänvaihe, että vauvavaiheen jälkeen oli pitkähköjä päiviä hoidossa, niin eihän se optimaalitilanne ole, mutta ei maailmaakaan kaada. Lapsia on koko ajan kotona kaiken maailman häiriintyneiden äitien kanssa ja riitaisissa perheissä ym... suhteuttakaa nyt vähän asioita! Jos teillä on työt ihan samaan aikaan, niin teillä on paljon myös perheen yhteistä vapaa-aikaa, joten tod näk tulette olemaan kohtuullisen hyväntuulisia ja hyvin jaksavia vanhempia, mikä on myös hyväksi lapsellenne. Jos pystytte, niin rentoutukaa työmatkoilla (lukekaa, kuunnelkaa musiikkia, harrastakaa hyötyliikuntaa), sekin on kuin rahaa laittaisi pankkiin, kun saa hetken latautua.

Vierailija
140/145 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vajaista lapsista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä