Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5-v. lapsi ja 10-tunnin hoitopäivät : (

Vierailija
27.08.2009 |

Mulla ja miehellä pitkät työmatkat ja joustamattomat työajat. Lapsi aloittaa hoidossa lokakuussa, kun olen työpaikalla luvannut aloittaa silloin. Nyt kyllä vähän mietityttää, että kuinka lapsi viihtyy/reagoi.

Onko muita kohtalotovereita? Miten olette pärjänneet? Onko lapsi oirehtinut jotenkin?

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella raskaalta kakulta. Pieni puolitoistavuotias parka :(

Vierailija
62/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt ihan itse, ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

painaa jotain jonninjoutavaa duunia ja tehdä lapsia mutta eivät itse halua tinkiä mistään. Ja puoliso näemmä samaa maata.

Mä kun saan lapsen, niin MIKÄÄN ei mene sen hyvinvoinnin edelle. Onneksi olen lastenohjaaja, että voin hoitaa lapseni kotona 18v asti ja samalla siinä tehdä työtä, jos haluan :)

Mies on samaa mieltä, lasta ei viedä korkeintaan kun mun omalle äidille hoitoon joka on pph.

Ymmärrän, että kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta, mutta se mahdollisuus on että vaihtaa työpaikkaa. Mut tietty jos liksa on tärkeempi, ni mikäs siinä. Kyllä lapsi aikanaan vielä kiittelee :(

Vierailija
64/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä voisi löytyä kokemusta.

Olen pph ja minulla on juurikin samaa ikäluokkaa oleva lapsi hoidossa joka tekee myös pitkää (noin 9h) hoitopäivää.

Lapsi on sopeutunut todella hyvin (jopa niin hyvin että vähän ihmetyttää) ja mietinkin miten ottaisin puheeksi tämän asian vanhempien kanssa. Lapsi nimittäin tuntuu pitävän meitä perheenään ja on alkanut kutsumaan miestäni isiksi... Toki olen pyrkinyt ohjaamaan häntä kutsumaan miestä aina etunimellä, mutta noin pienelle se ei vielä oikein mene päähän kun kuulee omien lapsien käyttävän isi-sanaa jatkuvasti. Miten ottaa tämä puheeksi tuon perheen kanssa ja onko tämä teistä ihan normaali tilanne? Olen menossa puhumaan asiasta myös pph-ohjaajan kanssa myöhemmin, mutta olisi kiva kuulla muiden hoitajien ja vanhempien kokemuksia.

Vierailija
65/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jo lain mukaankin voi tehdä lyhennettyä työpäivää/viikkoa kunnes lapsi on koulussa? Itse olen ihan niitä "uraihmisiä" nykyään, mutta en kyllä olisi koskaan voinut tuon ikäistä pitää tuollaisia aikoja hoidossa. Enkä itseasiassa vieläkään vaikka lapset jo 4 ja 5 vuotta. Aina on vaihtoehtoja, kyllä tuo on liian rankkaa pikkuiselle. Yritä löytää joku ratkaisu, voitatte siinä kaikki!

Vierailija
66/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se ei haittaa teitä, ni mikäs siinä :(

Ei mikään ihme jos noin pieni näkee teitä vanhempia muutaman tunnin illassa. Olette pelkästään nukuttajia, hoitotätit lapsenne kasvattaa ja hoitaa, surullista :´(

Vierailija
67/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoa omaatuntoa!! täällä nyt vaan av-mammat lässyttää.

itsellä aloitti 1,5v lapsi pph.ssa nyt syksyllä. isä on viikot reissutyössä ja itse aloitin opiskelun. itsellä ei ole autoa ja menen julkisilla n. tunti suuntaansa kouluun ja koulupäivät on 8h. eli lapsen hoitopäivän pituus on n. 10h. tilanne on tämä ja sille ei yksinkertaisesti mahda mitään.

tietysti punnitsin kaikki etukäteen mikä on kaikille järkevintä ja parhaaksi. tiedän että lapseni on hyvässä ja luotettavassa hoidossa koko päivän ja itse saan opiskeltua ammatin ja pystyn valmistuttuani tarjoamaan lapselleni paremman tulevaisuuden kun mamma tienaa rahaa elämiseen. näin yksinkertaista!!

illat olen intensiivisesti lapseni kanssa ja teen kouluyläksytkin vasta lapsen mentyä nukkumaan.

voishan tästä potea omaatuntoa mut miksi uhrata energiaa murehtimiseen kun voin nauttia siitäkin hetkestä lapseni kanssa vapaa-aikana!?

olen mielestäni hyvä äiti, koska teen tämän kaiken lapseni vuoksi. jos joku maksaisi meille keskitasopalkan kotihoidosta aina, niin voisin olla kotona, mut ei makseta, ite tässä on rahasa jostain revittävä!!!

älyyttekö, jotkut haluu lapselleen parasta, oikeesti!!

Vierailija
68/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1v4kk aloitti päiväkodissa ja nykyisistä työpaineista johtuen hoitopäivät olivat 10h. Oliko tuo syy vai se, että oli niin pieni, sairasteli jatkuvasti, ei täysiä hoitoviikkoja juuri tullut puolen vuoden aikana. Koin, että oli aivan liian pieni, mietimme asioita uudestaan ja olen nyt kotona.

Vierailija
69/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että lapsi on liian pitkiä sessioita hoidossa. Tottakai alkaa pitää perheenään niitä ihmisiä joiden kanssa ENITEN on.

Herätkää vanhemmat!

Vierailija
70/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onneksi ollut moista tilannetta. Esikoisen aikana joustettiin molemmat vanhemmat niin paljon kuin ilettiin - mies meni myöhään töihin ja mä hain aikaisin tai jos en päässyt hakemaan aikaisin, niin mies haki aikaisin ja meni takaisin töihin, kun mä tulin kotiin ja teki tunnit täyteen.

Kuopuksen kanssa (eri isä, mulla sama joustamaton työ) on tehty niin, että mies jäi osittaiselle hoitovapaalle. Pienempi poika on korkeintaan 7 tuntia päivässä hoidossa. Hyvin jaksaa päivät.

Lapsi oirehtii pitkiin päiviin itkemällä/kiukuttelemalla ja teille jää arkeen lapsesta vain ne huonot puolet.

Rehellisesti sanottuna en usko, ettettekö taloudellisesti selviäisi yhden täydellä palkalla ja toisen osittaisella palkalla, kun kuitenkaan ei ole kyse yh-perheestä. Itse olisin voinut ottaa vaikka lainaa, että lapsi saa ihmimilliset hoitoajat.

Kyse on ongelmasta, joka on ratkaistavissa, jos vaan haluatte. Kyse ei ole minusta siis kohtalosta.

Vierailija
71/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 tunnin hoitopäiviä. On tosin 4-vuotias ja joka viikko on 1-2 päivää, jolloin on lyhyempi päivä sukulaisten hakiessa.

Itse olen ihan normaalin 8-h per päivä työssä. Työmatkoihin kuluu 2 h päivässä julkisilla.

Aina ei ole muita vaihtoehtoja.

Eikö teillä ole ketään sukulaista joka pääsisi toisinaan hakemaan lapsen aikaisemmin?

Vierailija
72/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti moni muukin viisastuisi! Olisi lapset paljon onnellisempia!

Vierailija
73/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä että heidän kanssaan ollaan!

voishan tästä potea omaatuntoa mut miksi uhrata energiaa murehtimiseen kun voin nauttia siitäkin hetkestä lapseni kanssa vapaa-aikana!?

Vierailija
74/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen mielestäni hyvä äiti, koska teen tämän kaiken lapseni vuoksi.

Vierailija
75/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuo joustamattomuus paljastaa sen. Käsittämätöntä että tuollaiset hommat priorisoidaan lapsen hyvinvoidin edelle...

Vierailija
76/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuinpaikan voi yleensä valita opiskelu- tai työpaikan läheisyydestä. Lapsen ilmoittaessa tulostaan voi jo raskausaikana pohtia, miten puolison kanssa järjestelee elämänsä. Missä asutaan, mistä on valmis tinkimään, pitäisikö vaihtaa työpaikkaa, vähentää ylitöitä, lyhentää työaikaa tai mitä voisi tehdä, jotta lapselle jää aikaa.

Vierailija
77/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukemalla saat vain pahan mielen ja ahdistuneen olon, täällä pääsääntöisesti teilataan kaikki alle 3-vuotiaat hoitoon vievät. Muistathan, että suurin osa sinut tuomitsevista on kouluttamattomia ja/tai ihmisiä, joilla ei ole työpaikkaa odottamassa. Vastoin kuin he sädekehäänsä kiillotellen tykkäävät väittää, he eivät läheskään aina ole kotona "lapsen parhaaksi" vaan monesti ihan siksi, etteivät viitsi mennä töihin ja purkavat täällä sitten ahdistustaan haukkumalla äitejä, joilla on motivaatiota, älyä, rohkeutta jne. tehdä toisin.

Kannattaa myös muistaa, että vain te itse tiedätte teidän perheelle parhaan tavan ratkaista asia. Se, että tästä täällä puhut, kertoo siitä, että ihan oikeasti mietitte asiaa, eli oikeilla jäljillä ollaan.

Minut on hoidettu kotona kouluikään asti ja muistan edelleen, kuinka kadehdin päiväkodissa käyvien kavereideni arkea. Lisäksi olin ihan liikaa oman äitini vaikutuspiirissä, minkä seurauksena olen aikuisena oikeasti saanut tehdä työtä oppiakseni sosiaaliseksi, avarakatseisemmaksi jne.

Meillä esikoinen meni hoitoo 1 v 4 kk iässä, kuopus 2-vuotiaana. Nykyään ovat 3- ja 5-vuotiaat, ja ovat hoidossa n. 7-8 h päiviä. Pyrimme järjestämään päivät mahd. lyhyiksi ihan siksi, että itselle tulee kauhea ikävä, jos lapsia ei näe illalla tarpeeksi.

Voimia, ja tosiaan älä kuuntele liikaa, mitä täällä kirjoitetaan - tätäkään viestiä ;)

Vierailija
78/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yksinhuoltaja ja olin hoitovapaalla kunnes lapsi oli kolme vuotta. Taloudellisesti olin todella tiukalla mutta sain seurata päivittäin lapseni kehitystä. Sen jälkeen lapseni oli pari vuotta ryhmäperhepäiväkodissa työni lähellä jotta päivät eivät olisi pitkiä. Nyt päiväkodissa ja päivät 10 h ja lapsi valittaa pitkistä päivistä. Arki päiväkoti-työ rumbineen on raskas ja lapsen kanssa ehtii viettämään vain pari tuntia illassa viikossa. Kyllä 10 h 1,5- vuotiaalle on ihan käsittämätön päivä ja valveillaoloajasta päiväkotihenkilökunta näkee lasta useammin kuin te vanhemmat. Kyllä sinne töihin ehtii 1,5 vuodenkin päästä. Kannattaa kyllä tarkkaan miettiä ratkaisua joka tekee teidän ja lapsen arjesta todella raskasta.

Vierailija
79/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan olisi kannattanut hieman aiemmin ap:n jo miettiä näitä kysymyksiä kuin 1 kk ennen hoidon ja duunin alkamista

Vierailija
80/145 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

reipas menijä päiväkodissa. Nauttii kovasti kavereista, tädeistä, isojen lapsien näkemisestä. Ja kotona illat sykytellään ja leikitään ja hassutellaan. Televisiota ei ole, joten lapset saa jakamatonta huomiota. Esikoinen laitettiin päiväkotiin vasta 3-vuotiaana, kun oli sylipoika ja jännitti ihmisiä kovin. Meillä siis lapsen persoona ja temperamentti vaikutti aika paljon. Esikoisen puistoon meno (2h/päivä) oli hänelle stressaavaa, vaikka oli jo melkein kaksi. Kaikki tavallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme