CAPit? Pikkupoikien ökyhintaiset suoralippaiset junttilippikset?
Tokaluokkalaisilla pojilla kaikilla on päässään sellaiset suoralippaiset CAPit, joissa vielä joku hologrammi lipan alapuolella todistamssa "aitoudesta". Mielestäni lippikset näyttävät siis todella jurpoilta pikkupoikien päissä, enkä ole halunnut omalle pojalle sellaista ylihinnalla ostaa.
No, poika sitten sai ystävättäreltäni ilmaisen mainoslippiksen, joka näyttää vähän samalta ja oli innosta soikeena ja heti kouluun vaan päähän. Koulussa sitten muut pojat tarkistivat heti, ettei oo aito - eli pojallani on luuserilippis nyt päässä.
Mitä tästä oikein pitäisi ajatella? Ymmärrän pojan tuskan, joka aiheutuu siitä ettei ole samanlainen kuin muut - mikä tuossa iässä varmasti on merkittävää. Olen yrittänyt häntä tsempata, ettei tarvitse mennä aina muiden mukana ja kyllä hän tämän ymmärtääkin. Toisaalta voisin hänelle lippiksen suodakin - jos sen hinta vain olisi jossain suhteessa itse tuotteeseen; 40-50€ lippiksestä on kohtuuton! Ja siis feikit tarkistetaan heti! Hieman ihmettelen muita vanhempia, jotka ovat lapsilleen nämä "aidot capit" hankkineet - taitaa olla meidän kulmilla äveriäämpää porukkaa kuin olen kuvitellut.
Mitäköhän tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (181)
lippiksiä ostamattomien vanhempien "kiusaamisesta" vaan kyse alunperin oli siitä että tuomitaan ne jotka olivat kyseisen hatun OSTANEET ja lisäksi vielä haukuttiin (aikuisten toimesta) niitä käyttävät lapset rumiksi, tyhmän näköisiksi jne.
Ja suurin osa kuitenkin täälläkin jotka haukkuvat poikien lippiksiä on tosiaan niitä samoja jotka juoksee kaikenmaailman muotihaalareiden ym perässä ja on niiiiiiin tarkkoja siitä mitä muut mammat (ne samanlaiset joilla ei muuta elämää) mieltä siitä miten ne pikkuset on puettu.
Eli ostakoon kuka vaan mitä haluaa tai jättäköön ostamatta.
Heille pitää olla sadan euron farkkuja ja merkkicollareita. Tytöt kulkevat H&M:n, Zaran ja Ginatricotin rytkyissä.
Hyvänlaatuinen lippis ei mene miksikään hienopesussa.
ja niitä käyttävät pojat rumiksi, kamaliksi. Ja ne ostaneet äidit tyhmiksi, pinnallisiksi jne Ja vain 40 euroa maksavan lippiksen "ökylippikseksi" ??? LOL Te ette ökystä tiedäkään.
Lukekaa ensimmäinen viesti ja katsokaa kumpaa osapuolta haukuttiin !!!!
Vai miten se meni :D
Minä voin hiukan kommentoida tuohon "ticket-vertaukseen". On mielestäni väärin sanoa, että ne samat av-mammat, jotka hysteerisesti haalivat tietyn merkkisiä ulkopukuja, eivät suostu ostamaan lapselleen yhtä 40€ lippistä..
Itse olen ns. vaatefriikki äiti ja olen varmasti ekojen joukossa ostamassa laatuvaatteita (lue: merkkihaalareita) lapsilleni. MUTTA olisin myös ekojen joukossa ostamassa näitä CAPeja vai-mitä-ne-nyt-oli JOS vaaan lapseni älyäisivät näitä pyytää! Maalla ja kaukana pk-seudusta kun asutaan, ei ole edes korviini kantautunut, että tällainenkin villitys on olemassa..
Eivätköhän nämä lakkia ostamattomat äidit ole niitä samoja, jotka eivät muutenkaan joko välitä tuon taivaallista lastensa pukeutumiesta TAI käyttävät siihen rahaa kohtuullisesti, joa pihisti.
Itse vihaan lippiksiä. Olen sanonut mielipiteeni hyvin selvästi, joten poikani tietää tasan tarkkaan, että lippikset ovat minun mielestäni HIRVEITÄ, ja ettei hän tule saamaan minulta sellaista. On vain joutunut hyväksymään tämän tosiasian hammasta purren.
Juuri tämän asian kanssa kamppailen - toisin kuin jotkut tekstini lukeneet tulkitisivat: Ymmärrän lapsen tarpeen ja olen valmis niitä joidenkin rajoitusten puitteissa toteuttamaankin. Vaatetuksensa ei todella ole mitään tätimoonikan tekemää, vaan ihan käypää laadukasta ja ajanmukaista vaatetusta. Mutta se hinta: Mitä voi kohtuudella siitä lippiksestä maksaa? Millä hinnalla sitä on valmis sopeuttamaan lastaan siihen laumaan, kun lauman vaatimukset tuntuvat olevan aika kovia? Moraalinen ulottuvuus materian kautta leimautumisessa on mielestäni vähintäänkin kyseenalaista?! Ja mitä seuraavaksi? Koskaan emme tule yltämään kilpavarustelussa kirkkaimpaan kärkeen - vaikka rahallisesti se joskus olisi mahdollistakin, niin arvomaailmallisesti ajatus on mahdottomuus. Yksinkertaisesti ei tunnu hyvältä pistää niin isoa summaa yhteen hattuun sopeuttamisen nimissä, kun ei kylvetä rahassa tällä hetkellä. Tunnen toki suurta myötätuntoa poikaani kohtaan, eikä minulla ole tarvetta häntä läpikäyttää mitään "kovennettua" elämänkoulua. Jos niitä cappejä saisi vaikka 5€:lla, ostaisin sellaisen oitis. Tosin en näköjään ole ainoa näiden cappien kyseenalaistaja, muutama muukin on jättänyt ostamtta. Mutta ostetaan niitä näköjään ihan muitta mutkittakin... Ap
Tämä ajatuskamppailu ulottuu meillä kaikkeen pukeutumiseen. Ja tuote ei välttämättä kuluttavan lapsen/nuoren käytössä kauan kestä, pukeutumistyyli muuttuu ja taas tulee uutta kallista hankkia. Haastavaa on, niin on.
Yksi pointti tässä tuli mieleen. Nyt kyseessä on selkeästi vaate, jonka POJAT haluaa. Usein heidän ensimmäinen OMA toiveensa. Veikkaan, että tytöt haluavat ties mitä jo pienestä pitäen - prinsessamekkoja tai vastaavia. Pojilla taas ei ainakaan minun tietääkseni näitä toiveita juuri tule. Ja sit kun se tulee, niin tottakai se on liian kallis ja naurettava ja muodin perässä juoksemista ja ties mitä pinnallista. Onko joku muu samaa mieltä?
Sitten toinen pointti tähän juttuun liittyen tuli mieleen, että tunnetteko te oikeasti esim. nuoria, jotka näitä hattuja käyttää ja niitä, jotka eivät käytä? Itselläni on onni tuntea molemman sorttisia. Ja minun on sanottava, että en taas tiedä yhtään mitään kiusamista tms. tähän asiaan liittyen. Monelle pojalle se lippis on se ainut juttu, mistä he ovat kiinnostuneita. Se ei tarkoita sitä, että he olisivat muuten viimeisen muodin mukaan pukeutuneita vaan lippis on tietyssä iässä samaa juustoa kuin vaikka kampaus - se liittyy tosi oleellisesti jo ihan persoonaan. Kysykääpä vaikka 15 v pojilta, jonka lippis on mennyt hukkaan, että miltä hänestä tuntuu. Taatusti täysin alastomalta.
Mä olen sitä mieltä, että tässä ketjussa on oikeasti paljon AIKUISTEN ennakkoluuloista kyse. Luottakaa siihen, että lapset ja nuoret ovat viisaitakin ja näkevät asioitaan niiden lippisten taakse sydämellään. Oikesti ainakaan mun tuntemat nuoret pojat ei luokittele ihmistä hatun perusteella. Sen sijaan monet pojat ovat aidosti iloisia omista hatuistaan. Voi sitäkin nuorta, jonka hattu oli lentänyt vahingossa talon katolle. Jossain määrin jopa joillekin hattu voi tuoda sitä vastuullisuutta omista tavaroista - sen verran hyvin lippiksistä huolehditaan.
Yksi asia mistä mä olen iloinen on se, että mä tiedän jotain noista lippiksistä ja voin mennä juttelemaan siis nuorten kanssa heille tärkeästä jutusta. Jossain määrin aikuisilla on mahdollisuus luoda vähän läheisempää kontaktia uuteen sukupolveen, kun ei heti tuomitse kaikkea (mitä oikeasti vaarallista jossain lippiksessä on??? vähän eri luokkaa oleva juttu kuin vaikka huumeet tms) ja joskus jopa ymmärtääkin jotain. Itse olen ainakin moneen poikaan muurit murtanut tutkiessani heidän lippiksiä. Sen jälkeen pääsee keskustelemaan myös muista asioista. Se lippis on siis tavallaan helppo naru, josta nykäistä ja nuoret tietää, että heistä välitetään.
lainaus
Pojilla perse vilkkuu ja sätkä on suupielessä, ettei kiusattaisi.
En yhtään enää ihmettele nykylasten käytöstä ja ulkonäköä.
Tää koko keskustelu on kuin paluu omaan ala ja ylä-aste aikaan.Ysärin alus menin skoleen ja hetken päästä vonguin itelleni tietysti los angeles raidersin lätsää,no emmä sitä saannut .yhtenä päivänä faija sit toikin mulle montreal canadiensin lätsän, ai ai ai kuinka onnelinen olin .Sit oli noi lökärit ja liian isot hupparit ja maiharit.Vaatteet hommasin meijän pihan isoilta kundeilta muutamalla kymenellä markalla ja kerran sain järjettömän kokoiset housut ihan uutena vaikka ihan heti ei meinanut saada.Olen erittäin köyhästä lama ajan perheestä ,jossa sain olla oma itseni ja rehelisesti luoda omaa kuvaa maailmasta.Itse käytän yhä ja edelleen baseball cappejä tai oikeestaan aina olen käyttänyt oli muotia tai ei.Jottenkin elävästi jäänyt mieleen yhdet kukka hattu tädit jotka tulivat meille jutteleen joskus pre teini-iässä kuinka me ollaan pohja sakkaa skeitiemme ja roikkuivien housujemme kanssa,muistivat viellä ilmoittaa että varmasti ollaan viellä rikolisia.Tällä hetkellä olen tulorajan alapuolella elävä kahden mukavan likan isä ja onnellisesti naimisissa.Eli yhteen veton ei se lippis musta kovaa jätkää tehny vaan sivarin.
ps. Sinnä joka et pidä lippiksistä ihan muistutukseksi ,eihän se hitlerkään pitänyt juutalaisista...
Tokaluokkalaisilla pojilla kaikilla on päässään sellaiset suoralippaiset CAPit, joissa vielä joku hologrammi lipan alapuolella todistamssa "aitoudesta". Mielestäni lippikset näyttävät siis todella jurpoilta pikkupoikien päissä, enkä ole halunnut omalle pojalle sellaista ylihinnalla ostaa. No, poika sitten sai ystävättäreltäni ilmaisen mainoslippiksen, joka näyttää vähän samalta ja oli innosta soikeena ja heti kouluun vaan päähän. Koulussa sitten muut pojat tarkistivat heti, ettei oo aito - eli pojallani on luuserilippis nyt päässä. Mitä tästä oikein pitäisi ajatella? Ymmärrän pojan tuskan, joka aiheutuu siitä ettei ole samanlainen kuin muut - mikä tuossa iässä varmasti on merkittävää. Olen yrittänyt häntä tsempata, ettei tarvitse mennä aina muiden mukana ja kyllä hän tämän ymmärtääkin. Toisaalta voisin hänelle lippiksen suodakin - jos sen hinta vain olisi jossain suhteessa itse tuotteeseen; 40-50€ lippiksestä on kohtuuton! Ja siis feikit tarkistetaan heti! Hieman ihmettelen muita vanhempia, jotka ovat lapsilleen nämä "aidot capit" hankkineet - taitaa olla meidän kulmilla äveriäämpää porukkaa kuin olen kuvitellut. Mitäköhän tässä pitäisi tehdä?
oon ite kiinnostinut capeista! eikä sillä ole väliä onko se aito vai ei. mulla kin on cappi päässä aina kuolussa! (oon 9v) ja kamut tulee aina tarkastamaan onko cappi aito. enpä siintä välitä. tiedän mistä saa cappeja jollain 10kappale! no virosta...... sieltä mulle ne capit tulee ja niiden pitäisi olla aina aitoja ja jos capissa on takana sellainen merkki jossa on tyyppi joka lyö pesä palloa. niin senpitäis olla aito.toivottavasti auttaa...
että se on muotia nuorilla EI aikuisilla.
Koko nuoruuden idea on irrotautua vanhemmista, ärsyttää valtaväestöä, olla samalla laillla erilainen.
Voisinko pysäyttää lapsen kasvun alle vuotiaan ikään!?
No ei.. Muistan itsekin ala-asteelta kun oli pakko saada leviksen farkut ja samettitakki vaikka perheelläni ei olisi ollut varaa. Kumpa onnistuisin kasvattamaan lapseni kulutuskriittiseksi ja varustettua hyvällä itsetunnolla.
Ja jos yhtä asiaa saisin pyytää Jumalalta niin se olisi koulukiusaamisen loppuminen!
todellinen asiantuntemus puhuu...
Ei tulisi mieleenkään ostaa. Hinta on tolkuton lippiksestä, mutta suurempi syy on ko. lippiksen liittyminen tiettyyn alakulttuuriin; poikani ei ole musta nuorisorikollinen eikä narkomaani.
Itseasiassa kaikki nämä suoralippaset ovat itseasiassa Baseball lippiksiä. Omat firmat ja merkit laittaa sinne vaan oman logonsa, ja sitten kaiki, niinkuin te luulette että ne on räppilippiksiä, ei. Alunperin nämä ovat Baseball lippiksiä (jos jengi on huomannut esim NY, ja LA merkillä omaavia). Niissä on vakiona suora lippa, mutta itse ainakin laitan ne normiksi, revin tarrat vittuun ja oon vaa. Jotkut tulee välil kyselee et onks aito, ja sit luulee tietävänsä kaiken. Olen lukenut kymmeniä foorumeja aidoista New Era lippiksistä, ja tiedän mistä tunnistaa aidot. Tarrastakin näkee osittain aitouden. Sisältä näkee, kankaasta näkee, laadusta näkee, hajusta näkee, muodosta jne.
No joo... Niitä kandee kattella jostain loma matkalta esim thaimaasta tai turkista. Ne tietysti mainostaa et joo nää on tosi aitoja, vaikkei ne sitä ole. Mutta hemmetin hyviä "väärennöksiä" kuitenkin. Ei nää mistään että ei ole aito, toisin kun nää suomen feikit... Jos ette usko antakaa lastenne tarkistaa ;-) voi ihan hyvin vähän huijjaa et se on aito. Mun porukat tuo aina jonkun 10 sellasta tuliaisena kun tietää et mä tykkään ja maksaa jonkun 1-5€ kannattaa kokeilla ;>
Ja sit ne ei oo mitää "feikki" merkkejä eli kaikki NY=new york yankees, fox, monster energy, jne merkit löytyy
http://www.topstreetwear.com/system/search/search.asp?b=36&g=0 tuol on jotaiin 25eurol maksavii aitoi tarvii tilata!!
niitä on joka pojalla - aitouksista ym en tiedä, mutta suoralippanen, alkoi joskus viime keväänä olla, siitä saakka nyt tokaluokkalainen sitä halunnut... nyt vihdoinkin sellaisen saamassa, pian, kun löysin sellaisen, jota itse siedän katsella. Enkä maksanut kuin 15 € ja aito on. (Netin kautta)
on tooooooooooooooooooooooossssssssssssssiiiiiiiiii
inhottavaa olla erilainen, voi joutua silmätikuksi..
Näinhän se juuri on, pikkusiskolla on 100 euro Ticket (kun kaikilla muillakin on) ja poika ei saa lippistä
40 euroa ei ole mitään, ruokakaupassa menee kaksinkertainen määrä joka kerta