Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjä istuu koneen ääressä ja vastaa hetken kysymyksiin :)

Vierailija
27.07.2009 |

Olen kasvissyöjä, semivegaani. Kotona en käytä muita maitotuotteita kuin juustoa ja Oivariinia enkä munia ollenkaan. Voin syödä leivonnaisia tai ruokia, joissa on munia/maitoa, mutta en erityisen hanakasti. Kala ei myöskään kuulu kasvissyöjän ruokavalioon.

Vastaan kysymyksiin ja voin antaa myös vinkkejä :)

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella hyvää ruokaa, ja on tosiaan vehnägluteenista. Ekokaupoista voi ostaa ympäri Suomen tuota jauhoa, mutta jos siihen ei halua panostaa (melko kallista, n. 4e/puolen kilon pussi, mutta toisaalta kestää pitkään), voi sen tehdä ihan vehnäjauhoista "pesemällä": teet jauhoista ja vedestä ison taikinan, mieluiten 2 kilon pussista jos syöjiä enemmän kuin kaksi. Jätä taikinapallo kylmään veteen likoamaan puoleksi tunniksi. Sitten alat pestä vuorotellen kuumalla ja kylmällä vedellä palloa varovasti nujjuuttaen eli pyöritellen pikkuruisia jauhomöykkyjä tasaisiksi. Hemmetin vaikeaa selittää nähtävästi :D. Vaihda vesi uuteen noin viiden minuutin välein ja jatka siihen asti kunnes taikinapallo on muuttunut huokoiseksi ja kumimaiseksi ja mikä tärkeintä, vesi on puhdasta eikä siis enää jauhoista. Tarkoituksena on siis saada vehnäjauho muuntumaan gluteeniksi. Aikaa saattaa mennä helpostikin 30-45 minuuttia, eli aikaa vievää puuhaa on! Jos vehnägluteenijauhoista tekee, aikaa menee tosiaan sen puoli minuuttia :).

Jatkuu: Keitä aivomaista, kiinteää massaa mausteliemessä (esim. kasvis- tai kanaliemessä) n. 20 minuuttia alussa sekoittaen, jotta massa ei juutu pohjaan ja ala rikkoutua. Sen jälkeen anna pallosen vetäytyä hetken ennen ohuiksi siivuiksi leikkaamista. Laita pannulle ja mausta makusi mukaan (itse käytämme grillausmaustetta, valkosipulia, currya, inkivääriä ja mitä milloinkin!) Tee kaveriksi vaikka bataatti-pakastekasviswokkia ja nautiskele!

Vierailija
42/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ilmaistu vastaus! T: loputtomiin väittelyihin ja kysymyksiin kyllästynyt semivege

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ilmaistu vastaus! T: loputtomiin väittelyihin ja kysymyksiin kyllästynyt semivege

Vierailija
44/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä teen, kun hyvä pihvi on mielestäni ihaninta, mitä on?

Vierailija
45/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kasvissyöjä?

Liha ei ole terveydelle vaarallista, kunhan muistaa syödä kasviksiakin.

Luomu-eläimiä kohdellaan hyvin.

Suomessa en katsoisi eläinten kasvattamisen olevan uhka luonnolle, koska peltoja on paljon.

luontoa ja ilmakehää paljon enemmän, kuin esim autoilusta tai lentoliikenteestä tulevat päästöt. Ja metaaniahan pääsee ilmaan nautakarjasta..ja possuista ja kanasta ja juuston tuotannosta...

Meillä kasvisyöjiä myös lapset ei maitoa, ei juustoa yms..

Vaikeata on ollut koulussa...kaverit nauraa..tietämättömien vanhempien kersoja.

Vierailija
46/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko muu perhe myös lapset syövät liharuokia joita valmistan. Kasvissyönti on oma henkilökohtainen valintani jokainen syököön mitä haluaa.

Vierailija
47/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tuo "Mikset ole oikea vegaani" oli mulle, joten vastaanpa.

Mä en ole mitenkään ryhtynyt vegaaniksi, olen vain päätynyt tällaiseen ruokavalioon. Kutsun itseäni joskus semivegaaniksi, koska en varsinaisesti ole lakto-ovo-vegetaristi, enkä koskaan sellaiseksi ryhtymässä.

Huom. vegaaniuteen kuuluu mm. se, että ei käytä hunajaa, villaa tai nahkaa, ts. ei mitään eläinkunnan tuotteita. Itse en näe, että vaikkapa mehiläistenpidosta koituisi pörriäisille kärsimystä, joten syön hunajaa surutta. En ole myöskään sitä mieltä, että eläimiä ei saisi tappaa tai kasvattaa ruuaksi/vaatteiden materiaaliksi, vaan ajattelen, että a) sitä pitäisi tehdä paljon vähemmällä ja b) se pitäisi tehdä eri tavalla (Siis ottaen huomioon sen, että eläimet ovat tuntevia ja eläviä olentoja, joita pitää myös kunnioittaa).

Käytän itse mielelläni eläinmateriaaleja, kuten nahkaa ja villaa. Nämä kulutushyödykkeet kestävät kuitenkin vuosia, ja maatuvat sitten kun niitä ei enää käytetä, toisin kuin synteettiset materiaalit. Harkitsen kuitenkin tarkkaan, mitä ostan, ja pyrin ostamaan paljon käytettyä. Nahkakengissä panostan laatuun, enkä tosiaankaan ostele uusia kenkiä joka vuosi.

En ole ryhtynyt tähän hommaan sen takia, että saisin kutsua itseäni "oikeaksi vegaaniksi" tai miksikään muuksikaan, ei mua tuommoiset määritteet kiinnosta. Teen niin kuin musta tuntuu parhaalta, en sillä tavalla kuin joku muu haluaa määrittää.

Siis huom. en ole kyllä sataprosenttisen tyytyväinen siihen, että käytän vaikka nahkaa, mutta mun mielestä se on ainoa järkevä materiaali esim. kävelykenkään.

Vierailija
48/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tuo "Mikset ole oikea vegaani" oli mulle, joten vastaanpa.

Mä en ole mitenkään ryhtynyt vegaaniksi, olen vain päätynyt tällaiseen ruokavalioon. Kutsun itseäni joskus semivegaaniksi, koska en varsinaisesti ole lakto-ovo-vegetaristi, enkä koskaan sellaiseksi ryhtymässä.

Huom. vegaaniuteen kuuluu mm. se, että ei käytä hunajaa, villaa tai nahkaa, ts. ei mitään eläinkunnan tuotteita. Itse en näe, että vaikkapa mehiläistenpidosta koituisi pörriäisille kärsimystä, joten syön hunajaa surutta. En ole myöskään sitä mieltä, että eläimiä ei saisi tappaa tai kasvattaa ruuaksi/vaatteiden materiaaliksi, vaan ajattelen, että a) sitä pitäisi tehdä paljon vähemmällä ja b) se pitäisi tehdä eri tavalla (Siis ottaen huomioon sen, että eläimet ovat tuntevia ja eläviä olentoja, joita pitää myös kunnioittaa).

Käytän itse mielelläni eläinmateriaaleja, kuten nahkaa ja villaa. Nämä kulutushyödykkeet kestävät kuitenkin vuosia, ja maatuvat sitten kun niitä ei enää käytetä, toisin kuin synteettiset materiaalit. Harkitsen kuitenkin tarkkaan, mitä ostan, ja pyrin ostamaan paljon käytettyä. Nahkakengissä panostan laatuun, enkä tosiaankaan ostele uusia kenkiä joka vuosi.

En ole ryhtynyt tähän hommaan sen takia, että saisin kutsua itseäni "oikeaksi vegaaniksi" tai miksikään muuksikaan, ei mua tuommoiset määritteet kiinnosta. Teen niin kuin musta tuntuu parhaalta, en sillä tavalla kuin joku muu haluaa määrittää.

Siis huom. en ole kyllä sataprosenttisen tyytyväinen siihen, että käytän vaikka nahkaa, mutta mun mielestä se on ainoa järkevä materiaali esim. kävelykenkään.

Vierailija
49/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"nauraako vegaanit" mulle täytyy kyllä vastata, että ei vois kyllä vähempää kiinnostaa :) En mä liitele ympäriinsä kertomassa olevani "semivegaani", laitoin sen vain tuohon ekaan viestiin, kun se aika helposti määrittää mun ruokailutottumukset.

Mä oon aikuinen ihminen, ei paljon tunnu se, jos joku on vegaanimpi kuin minä. Ei kai tää mikään kilpailu ole? En tunne kovin monia vegaaneja, eikä kukaan oo ainakaan päin naamaa nauranut.

Musta tuo kysykys oli aika...naurettava, sori vaan. Vähän kuin kysyis joltain, että nauraako muut punkkarit/hopparit/hevarit/emot sulle, kun sulla ei oo asiaa X. Kyllä se varmaan yläasteella voikin olla noin...

Vierailija
50/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä teen, kun hyvä pihvi on mielestäni ihaninta, mitä on?

No, kerro sä mulle, mitä sun pitäis tehdä? Onko kysymys siitä, että tunnet huonoa omatuntoa vai mitä? Jos ei, niin ei kai sun mitään tarvitse tehdä? Vai menikö multa nyt jotain ohi?

-ap

Vierailija
51/55 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"nauraako vegaanit" mulle täytyy kyllä vastata, että ei vois kyllä vähempää kiinnostaa :) En mä liitele ympäriinsä kertomassa olevani "semivegaani", laitoin sen vain tuohon ekaan viestiin, kun se aika helposti määrittää mun ruokailutottumukset.

Mä oon aikuinen ihminen, ei paljon tunnu se, jos joku on vegaanimpi kuin minä. Ei kai tää mikään kilpailu ole? En tunne kovin monia vegaaneja, eikä kukaan oo ainakaan päin naamaa nauranut.

Musta tuo kysykys oli aika...naurettava, sori vaan. Vähän kuin kysyis joltain, että nauraako muut punkkarit/hopparit/hevarit/emot sulle, kun sulla ei oo asiaa X. Kyllä se varmaan yläasteella voikin olla noin...

Vierailija
52/55 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ajattelee että kasvissyönti on jotenkin vaikeeta tai tyhmää tai kyseiset henkilöt jotenkin vaikeita tai niined.

Maapallollamme on maita missä eletään lähes kasvisruualla kokonaan,eikä kukaan niille mene jauhelihaa syöttämään.Eläimiä kohdellaan tehotuotannossa huonosti,se on fakta,lisäksi terveydellisesti ihminen tarvitsee aika vähän lihaa ja pärjää ilmankin.Minä syön luomu lihaa joskus ja kalaa syön,mutta oikeesti..miks jotku pitää kasvissyöntiä jotenki pahana??Katsokaa peiliin!!!!!!!!!vittu ku ollaan niin pulaaikasia..

Vierailija
53/55 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegeperheeseen, joka mielestäni hoitaa homman aivan päin peetä. Joka kerta kun syödään yhdessä (aina tapaamisiin liittyy jomman kumman perheen luona ruokailu), toinen perhe naureskelee lihansyönnille ja sukulaisilleen, jotka kyseenalaistavat sen ettei lihaa syödä heillä. Naureskelevat, että mitähän vitamiinia siinä lihassa mahtaa olla, mitä tarvitaan. Noh ovatkohan esim. siitä B12:sta kuulleet (tuskin), ja proteiini tuntuu olevan myös tuntematon käsite. Ruokavalio kun koostuu lähinnä valkoisesta jauhosta ja rasvasta, kuten pasta-aterioista. Mitään papuja, soijaa tai tofua en ole koskaan nähnyt, vaan aina valkoista leipää/pastaa/nuudelia ja rasvaista juustoa. Okei, juustosta saa protskua mutta silti. Ovat tällä ruokavaliolla onnistuneet lihottamaan jo yhden lapsen huolestuttavasti, ja ottaa kupoliin nuo jutut. Miten voisin rakentavasti vastata naureskeluihin vai annanko olla?

Vierailija
54/55 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyä paukauttaisin suoraan, että mitä lasten ruokavaliosta on sanottu neuvolassa/päiväkodissa/koulussa/sukulaisissa ja oletteko käyneet ravitsemusterapeutilla. Kertoisin mitä tuntemani kasvissyöjäperheet syövät ja kysyisin esim. proteiinin saannista.

Kyllä minun mielestäni lasten ruokavaliosta saa huolestua, jos siinä on selkeästi vikaa. Sen sijaan en lähtisi kyselemään syyttä suotta, mikä on vain rasittavaa.

En ole ap, mutta meillä syödään kasvisruokaa, eikä todellakaan eletä valkoisella jauholla ja rasvalla. Ruokavaliomme on monipuolinen ja lapsi on aina kasvanut +2 -käyrällä. Sen sijaan siskoni perheessä syödään kaikkea, tosin se jälkikasvu kasvaa valkoisella pastalla, ketsupila ja valkoisella paahtoleivällä. Lapsi kasvaa kituuttaa ja sairastelee koko ajan.

Vierailija
55/55 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tää mun viime syksynä aloittama ketju on taas nostettu esille...miksköhän?