Konkreettinen positiivinen muutos laihtumisen ja varsinkin kunnonkohottamisen myötä
Itsestäänselvää ehkä joo, mutta näin itse koettuna muutos oli niin selkeä ja huomattava, että oikeasti hämmästyin.
Tein eilen kevätsiivouksen mökillä. Kannoin mökistä kaikki matot, patjat, viltit, tuolien päälliset ym tekstiilit ulos, ja puistelin ne kaikki.
Imuroin mökin. Nostin ja kannoin pihakaivosta pesuvedet, ja pesin lattiat. Pyyhin pölyt kaikilta tasoilta ja pyyhin myös jääkaapin. Lopuksi kannoin kaikki matot ja tekstiilit takaisin sisälle.
Välissä tein puutarhahommia. Urakassa meni kaikenkaikkiaan n. 4-5 tuntia, taukoineen toki.
Aiempina keväinä olen tehnyt saman homman, mutta 25 kg painavampana ja huonokuntoisempana. Ja tällöin muistan elävästi kuinka urakka tuntui aina tosi raskaalta, valuin hikeä, selkää särki, olin hengästynyt ja homman jälkeen lopenuupunut. Nyt homma tuntui kevyeltä, mitään paikkaa ei särkenyt ja energia ei loppunut, olisin voinut kotiintultuani lähteä vielä vaikka lenkille.
Kyllä palkitsee!
Kommentit (10)
Kyllähän se ihmisen kroppa on luotu liikkumaan. Ja liikapaino aiheuttaa kipuja ja muuta myöskin. Sama kuin liikkumattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Uskon uskon. Ja paskat.
Kuinka pientä elämää elät, jos tämä oli mielestäsi asia, joka ei voi olla totta? 😂
Vierailija kirjoitti:
Mitali?
En tarvi mitalia, kun tämä kokemus omasta kohentuneesta olotilasta ja jaksamisesta on jo niin palkitseva.
Ap
Treenaaminen ja liikkuminen ei oo turhaan asioita mitä jokaisen pitäisi tehdä, varsinkin jos on elämässä vaikea tilanne meneillään tai taipumusta masennukseen tai ahdistukseen tms. Siitä on ihan tutkittua näyttöäkin, että se voi kirjaimellisesti uudelleen ohjelmoida ihmisen aivot, kun sitä toistaa jatkuvasti. Eli ihminen ikään kuin kasvaa pois siitä heikosta uhrimentaliteetista, mikä hyvin monella on.
Hyvä homma itsekkin siivoilin tuossa aamun ja kävin hölkkäämässä. Seuraavaksi ohjelmanumerossa soitto harjoitukset kerta kello on jo siirtynyt sen verran että uskaltaa meteliä pitää vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Treenaaminen ja liikkuminen ei oo turhaan asioita mitä jokaisen pitäisi tehdä, varsinkin jos on elämässä vaikea tilanne meneillään tai taipumusta masennukseen tai ahdistukseen tms. Siitä on ihan tutkittua näyttöäkin, että se voi kirjaimellisesti uudelleen ohjelmoida ihmisen aivot, kun sitä toistaa jatkuvasti. Eli ihminen ikään kuin kasvaa pois siitä heikosta uhrimentaliteetista, mikä hyvin monella on.
Ei poista kokonaan masennusta esim. Tutkittua näyttöä on että monesti masennus ja muu palaa kun on reenannut tarpeeksi kauan. Mutta fyysistä kuntoa parantaa ja fyysinen kunto helpottaa ja lieventää muita oireita. Tämä tukee sitten elämän muissa osioissa joka saattaa helpottaa paranemista esim masennukaesta.
Minua vuosia piinanneet selkäkivut vähenivät 90% kun laihduin lihavasta normaalipainoiseksi. Lääkkeiden tarve on vähentynyt merkittävästi. En tarvi enää edes mahansuojalääkettä kipulääkkeiden vuoksi enkä ole ostanut kallista Vi mo voakaan varmaan kolmeen vuoteen.
Minulle ulkonäkö ei ollut hitaan laihduttamisen motivaattorina. Toive vähemmän kipeästä selästä oli. Laihduttaminen ei tietenkään poista selästä kulumia. Se tekee toimintakykyisemmän ja kohtuuden rajoissa oleva liike on myös lääke selälle.
Jaa