Kasvissyöjä istuu koneen ääressä ja vastaa hetken kysymyksiin :)
Olen kasvissyöjä, semivegaani. Kotona en käytä muita maitotuotteita kuin juustoa ja Oivariinia enkä munia ollenkaan. Voin syödä leivonnaisia tai ruokia, joissa on munia/maitoa, mutta en erityisen hanakasti. Kala ei myöskään kuulu kasvissyöjän ruokavalioon.
Vastaan kysymyksiin ja voin antaa myös vinkkejä :)
Kommentit (55)
soija- ja porkkanaNAKKEJA? Käytätkö niitä? Miksi kasvissyöjä tarvitsee jonkun lihaimitaation lautaselleen, eikö se nyt ole absurdia?
nimittäin välistä liharuuat oksettaa, jotain hyvää kasvisruokaa haluisin tehdä. Eikä niissä saa siis olla soijaa eikä tofua, en voi sietää tofua.
jos on jotain nettisivuja tms. laittakaa linkkejä
soija- ja porkkanaNAKKEJA? Käytätkö niitä? Miksi kasvissyöjä tarvitsee jonkun lihaimitaation lautaselleen, eikö se nyt ole absurdia?
Musta ne on ihan hyviä! Soijanakkeja ja sinappia niiden kanssa, nam! Miksei? En oo koskaan törmännyt kasvissyöjään, jolle tämä olis ongelma. Ei se mua haittaa, että se näyttää joltain lihatuotteelta. Eihän nyt lihanakitkaan ole mitenkään luonnontuotteita, aika prosessoitua kamaahan se on. Mä ostan sitä mitä on tarjolla. Nuo on helppoja eineksiä valmistaa silloin, kun ei ehdi tai jaksa muuta. Mun mielestä maailmassa on paljon absurdimpia asioita kuin soijanakki. Ja ei kai siinä lihanakissakaan juuri taida lihaa olla...?
Allergialistalla ovat pähkinät, mantelit, juurekset, suurin osa marjoista tuoreena, hedelmät (paitsi banaani). Salaatit ok + kurkku. Pavut, idut, herneet ja soija eivät käy.
nimittäin välistä liharuuat oksettaa, jotain hyvää kasvisruokaa haluisin tehdä. Eikä niissä saa siis olla soijaa eikä tofua, en voi sietää tofua.
jos on jotain nettisivuja tms. laittakaa linkkejä
Tofuhan on muuten soijasta tehty, että todellakin kannattaa välttää, jos soija-allergia on.
Proteiininlähteenä voi käyttää muita palkokasveja, erilaisia linssejää ja papuja. Jos ostaa kuivattuja, niin linssit on helpompia (etenkin oranssit ja keltaiset), koska niitä ei tarvitse liottaa (paitsi ehkä ruskeita, en muista, kun en oo itte niitä käyttäny). Papujahan saa tietenkin säilykkeenäkin ja silloin liotusta ei tarvii.
Seitan on (muistaakseni) vehnäproteiinista tehty hieman tofun kaltainen valmiste, jota saa ainakin Helsingistä Ruohonjuuresta ja Punnitse&Säästästä, mutta sitä voi tehdä myös itse. Oon nyt niin väsynyt, etten jaksa etsiä linkkejä, mutta joskus löysin jonkun reseptin hakusanalla seitankinkku. Näitä "kinkkuja" jotkut väsää jouluksi. En oo kauhean perehtynyt seitaniin, ostin joskus seitanleikkeitä alesta ja ihan hyvää oli.
-ap
Voisiko ne korvata ruokavaliossa jollakin muulla?
kun itse en ole tottunut allergiaruokia tekemään :)
Tuo edellisessä viestissä mainitsemani seitan vois käydä, mutta reseptiä mulla ei ole antaa. Googlettamalla löytynee.
Linssit on tosi hyviä, helppoja ja terveellisiä, jos vain pystyt niitä syömään. Linssikeitto on tosi helppo tehdä, tässä ohje:
tarvikkeet:
- linssejä
(- perunoita, mutta nämä ei ilmeisesti sulle käy?)
- tom. murskaa
- sipulia (jos voit syödä)
- maustamiseen esim. kasvisliemikuutio, kurkumaa, inkivääriä, pippuria
Kuullota kattilassa sipuli, lisää kurkuma. Lisää tomaattimurska ja vettä, enemmän jos laitat perunoita. Lisää kylmällä vedellä huuhdellut linssit (mutta ei se oo niin tarkkaa sen huuhtelun kanssa...en aina muista...). Oransseja linssejä pitää keittää n. 15-20 min. Raastettu/pilkottu inkivääri kannattaa laittaa vasta aika lopussa, ettei maku hälvene.
Voi maustaa monilla eri tavoilla, esim. basilikalla ja valkosipulilla, jos inkivääri ei iske. Voi myös soseuttaa sauvasekoittimella sosekeitoksi, jos tykkää. Perunan lisäksi voi allergiattomat laittaa esim. porkkanaa.
Allergialistalla ovat pähkinät, mantelit, juurekset, suurin osa marjoista tuoreena, hedelmät (paitsi banaani). Salaatit ok + kurkku. Pavut, idut, herneet ja soija eivät käy.
Miksi suljet lapsiltasi lihansyönnin ja pakotat heidät kasvissyöjiksi?
mutta vaikeaa se varmaan on. Nuo kun ovat kasvissyöjälle se paras proteiininlähde, ja tosi terveellisiä myös. Suosittelen kuitenkin että kokeilee ainakin noita kaikkia eri tavoin valmistettuna. Soijan makuun pitää vähän totutella, se voi olla aluksi outo. Ainakaan säilykepavut ei mun mielestä ole kovin voimakkaan makuisia, niihin varmaan tottuu helposti.
Tuosta ravitsemuspuolesta kannattaa lukea enemmän vegaaniliiton sivuilta, siellä on kaikenlaisia hyödyllisiä artikkeleita. Mä en oo siinä asiantuntija.
Musta tofu on yksi maailman parhaimmam makuisista asioista. En kuitenkaan suosittelisi, että aloittaa siihen tutustumisen syömällä maustamatonta tofua pelkiltään (mä kyllä teen joskus niin). Kannattaa kokeilla vaikka tuota tofuvuokavinkkiä, jota suosittelin aikaisemmin :)
Voisiko ne korvata ruokavaliossa jollakin muulla?
Miksi suljet lapsiltasi lihansyönnin ja pakotat heidät kasvissyöjiksi?
Mulla ei ole lapsia. Ollaan kyllä niitä hankkimassa. Mistä päättelet, että suljen lapsiltani lihansyönnin?
Olemme mieheni kanssa puhuneet, että kun lapsia saamme, tarjoamme normaalia kasvisruokaa kotona. Maitotuotteita aiomme kyllä tarjota, vaikkemme itse niitä juuri syö. Lapsemme voivat sitten itse päättää, mitä maistavat ja syövät, mutta kotona laitetaan sitä ruokaa, mitä kotona laitetaan.
Ei lihansyönti ole ainoa ruokavalio maailmassa. Tämä on minun ja meidän perheen valinta.
itse sanoit että et aio tarjota liharuokaa kotona, syököön muualla. Sulla meni pari vuotta (?) ettei maha enään kestänyt lihaa... missäs vaiheessa meinasit että sun lapset lähtee sinne muualle syömään sitä lihaa?
Kyllä mun mielestä se ettei tarjota ollenkaan liharuokaa kotona ja totutetaan se maha olemaan ilman sitä lihaa on just kasvissyöntiin pakottamista. Kyllä mun mielestä kasvissyönti on sun ja sun äijäs valinta sun perheelles. Olen kyllä sitä mieltä että kasvissyönti on jokaisen oma asia (ja olen myös sitä mieltä että se on tosi hyvä asia) mutta kummiskin sellanen asia mikä jokaisen pitää tehdä vasta kun on tarpeeksi vanha. Sekasyönti kummiskin on se nk. "ihmisten juttu" ja kasvissyönti on sitten sen päälle rakenneltu fiilistelyteoria eläinten keljuista olosuhteista yms tms.
itse sanoit että et aio tarjota liharuokaa kotona, syököön muualla. Sulla meni pari vuotta (?) ettei maha enään kestänyt lihaa... missäs vaiheessa meinasit että sun lapset lähtee sinne muualle syömään sitä lihaa?
Kyllä mun mielestä se ettei tarjota ollenkaan liharuokaa kotona ja totutetaan se maha olemaan ilman sitä lihaa on just kasvissyöntiin pakottamista. Kyllä mun mielestä kasvissyönti on sun ja sun äijäs valinta sun perheelles. Olen kyllä sitä mieltä että kasvissyönti on jokaisen oma asia (ja olen myös sitä mieltä että se on tosi hyvä asia) mutta kummiskin sellanen asia mikä jokaisen pitää tehdä vasta kun on tarpeeksi vanha. Sekasyönti kummiskin on se nk. "ihmisten juttu" ja kasvissyönti on sitten sen päälle rakenneltu fiilistelyteoria eläinten keljuista olosuhteista yms tms.
Mulla kesti aluksi maha lihaa, kun aloitin satunnaisen lihansyönnin kasvissyönnin jälkeen. Meni pari vuotta sillä tavalla, että söin joskus lihaa, mutta sitten tuli stoppi, kun maha lakkasi sulattamasta sitä.
Jos sekasyönti on ihmisten juttu, niin ei voi käydä niin, että lihaa pilkkovia entsyymejä ei kehity, jos ihminen ei saa lapsesta asti lihaa. Ja jos pelkästään sekasyönti on ihmisten juttu, niin miten kasvissyönnillä sitten pärjää? Joo, tiedostan, että B12-vitamiinia (tai bakteeria, joka valmistaa sitä) ei voi länsimaisessa hygieniatasossa elävä kasvissyöjä muutoin kuin purkista, mutta mun mielestä länsimainen sekasyöjäkään ei voi mistään luonnollisuudesta puhua.
Miksi mä laittaisin liharuokaa kotona, kun en itse sitä syö? Ja kuten jo sanoin, ei sekasyönti ole ainoa elämäntapa maailmassa. Jos kasvissyöjäksi voi alkaa aikuisiällä, niin eiköhän lihansyöjäksikin voi.
Mun mielestä on vähän hassua sanoa fiilistelyksi sitä, että tunnustaa sen, että eläimet kärsivät siitä, miten eläintuotanto on tällä hetkellä hoidettu. Kuten sanoin, en ole sitä mieltä, että eläinten tappaminen on väärin. Ihmisten pitäisi vain ajatella uudestaan, onko tämä kestävä systeemi niin ekologisesti kuin moraalisestikin. Eläimet ovat kuitenkin ajattelevia ja tuntevia olentoja siinä missä me ihmisetkin.
-AP
Esim. uskontoon tai kuluttamiseen liittyen?
Hah, musta tuntuu vaan että syön sitä, mikä on MUN mielestä syötäväksi kelpaavaa. Munia tosin söin ennen kuin rupesin mieheni kanssa seurustelemaan, mutta se jäi, kun mies on kananmunalle allerginen, tosin pienestä määrästä ei ole haittaa. Nykyään ei tee enää kananmunaa mieli.
Kyllä mä yritän kuluttaa silleen järkevästi, ostaa kotimaista ja luomua, mutta kun meillä ei oo ihan hirveän isot tulot ja kuitenkin kaikenlaisia isohkoja menoeriä (esim omakotitalo), niin usein pitää ottaa vaan halvin. Ostan paljon kirppareilta.
Jos te nyt luulette, että mä vaan yritän kiillottaa kilpeäni, niin asia ei todellakaan oo niin. Olen oikeasti todella eläinrakas, ja tunnen huolta maailmasta, sen eläimistä ja ihmisistä usein liikaakin. En itse todellakaan ole mikään malliesimerkki kuluttamisen tai harrastusten suhteen.
Oon ateisti, mutta buddhalainen filosofia tuntuu läheiseltä. Kirkkoon kuulun kannatusjäsenenä, koska tiedän, että siellä tehdään paljon hyvää (tosin valitettavasti kaikkea idioottimaistakin).
kiitos! Meillä syödään kasvisruokaa jonkun verran ihan tietoisesti, ei siis kuitenkaan olla vegejä. Tykätään esim. tofusta kun se on oikein laitettu, soija- ja kauratuotteita käytetään. Liha ei meille ole mikään pakkomielle, ja kyllähän tosiasia on se, että tämä lihankulutus mikä länsimaissa on vallalla, ei voi jatkua loputtomiin. Maapallon resurssit eivät sitä kestä.
Onneksi olen löytänyt itselleni fiksun ja ennakkoluulottoman miehen, hän suhtautuu kasvisruokiin positiivisesti. Olemme molemmat hyvän ruoan ystäviä ja kokeilemme ennakkoluulottomasti uusia juttuja. Mies ottaa työpaikan raflassa useimmiten kasvisruokavaihtoehdon, koska omien sanojensa mukaan ne ovat yleensä paremman makuisia :)
Kasvisruokia kannattaa kokeilla positiivisella mielellä, niistä löytyy helposti koko perheen suosikkeja!
Katselin tuota menuutasi ja vaikea siitä arvioida.
että ketju on aloitettu syksyllä, joten ap on tuskin paikalla...
Entinen käly oli kasvissyöjä ja oletti, että kaikki muutkin söisivät esim. mökillä vain kasviksia tai koko hänen elämänsä olisi pilalla tai jotain. En minäkään ruvennut hänelle tyrkyttämään makkaraa tai pihviä. Ihan sama mitä kukakin syö, mutta ottaa päähän sellainen, että jos ei muuten huomiota saa, niin huutaa koko ajan sitä, että on kasvissyöjä. Jäi vain mielikuva siitä, että hän loukkaantui suuresti, jos muut ei tehneet hänelle mieliksi ja jos vahingossa olisin lihansyöntiä hänelle ehdottanut (samalla lailla mitä meille kasviksia), niin olisin ollut julma ja paha ihminen ja siitä seurannut suuri draama.
ole kyse kasvissyönnistä, vaan siitä, että ex-käly on ikävä ihminen, jolla on huonot käytöstavat. Niitä löytyy sekasyöjiltäkin!
Ja mihin perustuu se käsitys, tässäkin ketjussa nähty, että kasvissyöjät kuvittelisivat olevansa parempia ihmisiä kuin muut? Kuinka huono itsetunto on ihmisellä joka moista kysyy?
Olen itse sekasyöjä, mutta meillä syödään paljon kasvisruokia ja lapset syövät niitä mielellään. Tiedostan kyllä, että kun esim Kiinassa tai Intiassa aletaan syödä yhä enenevässä määrin lihaa, planeetta ei tule kestämään sitä, nimenomaan kaksoistuotannon takia.
Hyviä papuruoksia olen löytänyt esim. ranskalaisista ja italialaisista keittokirjoista. Molemmissa maissa käytetään muutenkin kasviksia monipuolisesti.
T:57
Voihan joku puolestaan kertoa, tuottajana kiinnostaa.
Kiitos kysymyksistä, yhteen jäi vielä vastaamatta:
"Oletko nyt parempi ihminen kuin muut?"
Luulen, että jokainen ihminen pitää itseään vähän parempana kuin muut. Se johtunee siitä, että vain omat ajatuksensa ja motiivinsa voi tuntea kunnolla. En mitenkään KATERGORISESTI pidä itseäni parempana kuin muut, mutta täytyy myöntää, että joskus käy näin. En kuitenkaan usko, että kasvissyönnillä on mitään tekemistä tämän asian kanssa. Yritän kuitenkin päästä tästä ajattelumallista pois, koska olen havainnut sen hedelmättömäksi. huoh. Ehkä joku päivä...
Oli mukava vastailla, jos tätä kirjoittaessani tuli lisää kysymyksiä, saatan ehtiä vastaamaan niihin illalla.
Hyvää päivänjatkoa kaikille, terv. AP