***HEINÄHATTUSTEN ensimmäinen vauvapino ***
Avasin nyt sitten tännekin puolelle meille pinon, kun joku taisi jo tätä kaipaillakin.
Meillä neidillä ikää jo 2,5vkoa, eli nopeasti tämä aika menee. Tosin tuntuu kyllä siltä kuin tuo vauva olisi ollut meillä ihan aina :) Tyttö on ihan samaa kaliiberia kuin isommat sisaruksensakin, eli pääasiassa syö, nukkuu ja kakkaa :) Yöt meillä mennään yhdellä, joskus kahdella syötöllä ja siitä äiti kyllä kiittää. Mulle on ihan oleellisen tärkeää, että saan yöllä unta, jotta jaksan päivällä olla äiti muillekin kuin vauvalle.
Vauva on jo kovasti kasvanut. Viimeksi ollaan vaa'alla käyty tasan viikon iässä ja silloin painoa oli tytsyllä 3450g (syntyessään 3240g), eli hyvin lähti paino heti nousuun. Seuraavan kerran ollaan neuvolaan menossa vasta 1kk:n iässä (en tiedä, mihin on kadonnut 2vkon käynti), joten sinne asti on odoteltava uusia mittoja.
Vauva-arki on täällä muutenkin lähtenyt oikein mukavasti käyntiin, mieskin on ollut kohta 3 viikkoa isyyslomalla. Sitten tuo käy viikon töissä välillä ja pitää taas 2 viikkoa lomaa. On ollut kyllä suureksi avuksi, kun on toinenkin aikuinen koko ajan paikalla. Erityisesti meidän 2v neitimme on siten saanut tarvitsemaansa huomiota.
Nyt lyhyestä virsi kaunis, jään odottelemaan muidenkin vauvautuneiden kuulumisia :)
M ja kuuden kopla :)
Kommentit (79)
...ja vauvauutisia käyn lukemassa edelleen odotuspuolella, mutta nyt minäkin tänne vauva-puolelle pikaiseen turinoin.
Meidän poju on nyt 2 vkoa vanha. Viime viikolla viikon ikäisenä oli neuvolan kotikäynti, th kävi meillä, vaikka yleensä käykin vain ensisynnyttäjien luona, koska hänellä oli aikaa ja meillä sektio alla. Poisti minulta 5 tikkiä, mikä helpotti kovin, kun tuppasivat langan kärjet tarttua vaatteisiin ja se välillä nipisteli.
Kaikki ok. Poju hiukka keltainen oli, mutta tuo meni ohi parissa päivässä kuten th ennustikin. Poika on pirteä, jäntevä, syö hyvin plus kakkaa ja pissaa piisaa... eli keltaisuudesta ei tarvinnut huolestua. Painoa oli kotiutuspainosta kertynyt 30 g päivä ja oli 90 g alle syntymäpainon.
Poju ei ole saanut lisämaitoa lainkaan... mitä synnärillä vähän ihmettelivät. Yleensähän sektiovauvoille pitää sitä antaa, kun ei maito nouse yhtä hyvin kuin alateitse synnyttäneille. Hommiakin kyllä tehtiin asian eteen pari ekaa päivää, että lähti hyvin käyntiin.
Vauva on rauhallinen ja helppo tapaus. Meillä nukahdetaan tissille perhepetiin noin klo 24, herätään ruokailuun ja vaipanvaihtoon noin klo 3-4:30 ja tankataan uudemman kerran noin klo 6:30-7:30. Eli oikeastaan yhdellä yösyötöllä mennään. Päivällä tankkaillaan välillä pienissä erissä ja tiheään välillä syödään kerralla vähän pidempään.
Isoja pukluja tullut nyt muutama parina viime päivänä. Löytyykö keneltäkään mitään hyväksi havaittuja röyhtäytyskikkoja? Röyhtäytystä kyllä yritetään, mutta harvemmin sellaista ulos saadaan. Puklut tainneet aina olla seurausta ns. suihkutissistä eli maitoa tullut todella paineella ja hyvä kun pikkuinen saanut nieltyä mitä tulee.
Sektion jälkeen liikkuminen ei tuota tuskaa, pienenä ongelmana on muistaa, etten saa nostaa mitään vauvaa painavampaa. Viime viikolla kerran nostin esikoista (noin 11,5 kg) ihan vanhasta muistista kun oli pieni episodi päällä ja vähänkö pelästyin kun tajusin mitä tulin tehneeksi, mutta mitään ei onneksi ilmeisesti tapahtunut. Neiti on nyt mökillä mummin hoivissa, kun en voi häntä ulos viedä nostokiellon vuoksi ja miehellä työkiireitä piisaa. Nyt saa pikkuneiti ulkoilla niin paljon kuin haluaa eikä äiti joudu "kuuroille korville" selittämään, että äiti ei voi nyt nostaa / äidin vatsaa ja tai pikkuveljeä pitää varoa. Hirveä ikävä ollut tyttöä, varmaankin osittain johtuu hormonitoiminnasta... tätä vielä vauvaansa odottavien ehkä vaikea uskoa, mutta minulla on ikävä myös vauvamasua ja liikehdintää siellä. Tämä vauveli kun tulee todennäköisesti meidän kuopukseksi jäämään... Lienee pientä baby bluesia ilmassa, heh!
Painoa kertyi odotusaikana noin 17-18 kg, joista jäljellä noin 8 kg. Liikkumalla ja imettämällä tarkoitus sulattaa nuo pois.
No jopas juttua piisasi. Mukava lueskella muiden juttuja ja havaita mm. että muillakin haasteita pienten esikoisten kanssa.... kun tuntee itsensä aina välillä niin surkeaksi/riittämättömäksi. No nyt hoivaamaan vauvaan ja nauttimaan hänestä! :)
- Mila & jäpikkä 2 vkoa
Jospa minäkin vihdoin ehtisin tänne jotain kirjoittelemaan! Lähes kaikki vauvan nukkumisaika mennyt esikoisen kanssa touhuillessa, lukemassa olen jonkin verran ehtinyt käydä.
Eli meidän poju syntyi viime keskiviikkona 22.7. rv 40+5. Pituuttapikkumiehellä oli 52 cm ja painoa 3605 g. Synnytys oli tooosi kivulias, ihan toista esikoisen synnytykseen verrattuna! Synnytystarinaa kirjoittelinkin odotus-puolelle viime viikon pinoon.
Kotiuduttiin kun vauva oli 1 vrk ikäinen. Oma toipuminen on ollut tosi nopeaa, oikeastaan tuntuu kuin en olisi synnyttänytkään :)PInanllinen repeämä tuli synnytyksessä, johon sain 4 tikkiä. Jälkivuoto on jo aika niukkaa, vähäisempää mitä menkkojen aikana. Vielä kun saisi tuon ylimääräisen "mahapussin" pois, niin hyvä :) Painoa kertyi odotusaikana 13 kg, josta 7 kg jäi synnärille, vielä olisi siis toinen mokoma saatava pois! Imetyksellä varmaan lähtee aika paljon.
Meillä on kaksi edellisyötä mennyt samalla rytmillä: vauva syö klo 23.30 ja seuraavan kerran vasta 5.30. Aamulla syö sitten klo 8 ja klo 9 alkaa heräilemään uuteen päivään. Esikoisella oli tismalleen sama rytmi ja sormet ristissä toivon, että nytkin jatkuu samanlaisena. Luksusta nukkua näin paljon!
Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin, eikä sellaista takkuamista ole ollut yhtään kuin esikoisen kanssa. Esikoiselle annoin lisäksi korviketta kun raivosi vaan tissillä, mutta nyt ei ole vielä ainakaan tarvinnut antaa.
Esikoinen (3 v.) on ottanut vauvan hyvin vastaan, silittelee ja halailee sekä kertoo kaikille ylpeänä olevansa isosisko :) Ekat päivät kotona ei noteerannut mua ollenkaan, olin kuin ilmaa, mutta nyt sekin on loppunut. Saas nähdä missä vaiheessa mustasukkaisuus iskee.
Huomenna ensimmäinen neuvola, painokontrollissa käytiin eilen synnärillä varhaisen kotiutumisen vuoksi. Syntymäpainosta uupui 50 g, eli hyvin on lähtenyt vauvan paino nousuun!
Tulipahan juttua, palailen taas kirjoittelemaan kunhan ehdin, lukemassa käyn päivittäin :)
Ansqu ja poju 6 vrk
Eilen oltiin neuvolassa eli 1 kk neuvola. Painoa oli 4546 g ja pituutta 56,3 cm. eli nyt on tytön paino alkanut nousemaan,onneksi. Taisi tädin kalavaaka olla rikki silloin kotikäynnillä.
Mut nyt aamutisulle ja aamutoimiin
Marika ja neiti 1kk 6 pvä
Käytiin äsken 2vko:n neuvolassa. Painoa oli 3650g ja pituutta 53cm (synt. 3670g ja 52,5cm) Painoa ei ollu tullu tarpeeks ja nyt sit pitää syöttää 3h välein ja tiistaina on sit painokontrolli..
En ois uskonu ettei paino nouse tarpeeks kun poika on ihan tyytyväinen syötyään.. Esikoinen kyllä huusi nälkäänsä kun maito ei riittänyt.
Muuten kaikki kunnossa pojalla. :)
Bejpi, Poju huomenna 2vko ja Eve 12/06
Meillä oli tytön kanssa sama juttu. Painoa ei tullut tarpeeksi ja meille sanottiin heti että annat sitten korviketta kaiken syönnin päälle,jos huolii. Nyt tytölle on painoa kertynyt ihan kivasti,vaikka korvikemäärä onkin vähentynyt.
Täällä kärvistellään nyt mahanpurujen kanssa.Annoin illalla jo cuplatonia,rela-tipat ovat edelleen apteekissa. ja tarttee alkaa katsomaan mitä suuhunsa laittaa
Marika ja neiti 5 vko
Siirrynpä minäkin pikku hiljaa tälle puolelle, vaikka tuolla odotus-puolella käynki kurkkimassa.
Tässä jonkinlaista synnytyskertomusta, mulla toi kertomuspuoli ei oo vahvimpia lajeja :)
Meille synty tyttö (vkoilla 41+5) 28.7.09 klo. 03.39, mitoin 3077g ja 48,5cm.Enemmän ja vähemmän dramaattisesti.
Sunnuntai-iltana puoli kymmenestä kahteentoista supisteli säännöllisesti 2-8minsa välein.Yön ajan tunni välein..maanantaina päivällä harvakseltaan ja iltapäivällä neljän aikaan tiesin että jossain vaiheessa lähdetään.Puoli ykstoista mentiin sitten synnärille.Meitit otettii vastaa ja pual kakstoista oltiin salissa, muistaakseni kahentoista-pual yhden aikaan sain epiduraalia, jota ennen ilokaasua.Varttia vaille kolme tunsin painetta oikeessa jalassa, supistuskivut palas, epiduraalin vaikutus lakkas.Kätilö päätti että annetaan lisää, 7-8cm olin auki.Annettii lisää epiduraalia, tuli ponnistuspakko vähä ennen puolta neljää, mutta supistuksia ei ollenkaan ja paikat täysin auki.Kätilö sano että ponnista seuraavalla supistuksella..no, me ponnistettiin ilman supistuksia ja tuskien taivalta oli!!Omasta mielestäni vuosin verta koko synnytyksen ajan liikaa, ja kyselinkin siitä koko ajan kätilöltä, kaikki kuulemma ok.
Vauva synty, hörpänneenä lapsvettä joka oli vihreää.Imettiin tyhjiksi nenä yms.Nostettiin rinnalle, tässä vaiheessa kaks tikkiä.Vauva pestiin, punnittiin ja puettiin.Todettiin että multa ei lähde istukka irti..loppujen lopuksi lähti 21minsan odottelun ja supistuksia lisäävien lääkkeiden voimalla.Verenvuoto ei lakannut millään ja mut kiidätettiin seittemän ja puoli kahden välissä tiistai-aamuna leikkaussaliin kaavintaan.Oli sit jäänyt istukan jäänteitä emättimeen, kohtuun, synnytyskanavaan ja repeytymiä sielä sun täälä, että mua on nyt paikkailtu ennemmänkin.(vähän pihalla kaikesta viel itekki).Istukka oli täysin kalkkeutunut.
Tiistaina puoli yhden aikaan pääsin osastolle, jossa mies ja vaaveli mua jo odottelikin.Letkua ja piuhaa joka puolella, 3yksikköö sain verta, supistuksia aiheuttavia tippoja ja nestettä.Kaiken kaikkiaan menetin tossa synnytyksessä verta yli 3100ml.Tiistai meni ihan muissa maailmoissa, keskiviikko jo PALJON parempi ja tänään kotiuduttiin.Varauksella, että jos mennää takapakkia niin takasin sairaalaan.
Joku jutteli tuolla omasta painosta (jos muistan oikein).Mä en oo synnytyksen jälkeen vaaalla käyny, enkä aijo mennäkkää tovii.Mua nesteytettii sen verran, että vaikka loppuraskaudesta meni sormus ja kello, nyt ei oo toivookaan..viel enemmän turvoksissa.Jos yrittäs toipua ensin koko hässäkästä ja alkais sitten miettimään tota liikuntapuolta.
Nyt tosiaan opetellaa vauva-arkea, viime yö meni ainakin hereillä ollessa ja nyt pirpana nukkuu.
Myöhemmin sitten taas lisää :)
Miinnu ja "Liisi" 4vrk
vauva-ilmoituksen myös tänne, kun odotuspuolella on jo niin hiljaista.
Meille syntyi tyttö tiistaina 28.7 klo 00:25. 3735 g, 50 cm. rv 40+2.
Sunnuntai-aamuna siis meni lapsivedet, mutta säännölliset ja kunnolliset supistukset eivät alkaneet, joten jouduin sairaalaan yöksi ja maanantai-aamuna käynnistettiin. Kaksi käynnistystablettia sain ja sitten viiden maissa alkoivat säännölliset ja tuntuvat supistukset. Pitkän vedenmenon takia sain antibioottia suoneen.
Kymmeneltä synnytyssaliin, jossa puhkaistiin kalvot. Vettä oli siis tullut vain lorahdellen. Tuosta alkoivatkin todellisen kipeät supistukset. Otin ilokaasua ja kun olo alkoi olla tuskallinen ja olin vihdoin 3 cm auki, tilattiin epiduraali. Tuosta tilanne rävähtikin sitten todellisesti. Puolen tunnin sisään avauduin loput 7 cm. Supistukset olivat järjettömiä eikä niillä ollut ollenkaan taukoa. Puoli tuntia tauotonta supistusta, luulin kuolevani. Epiduraali laitettiin, mutta ei ehtinyt vaikuttaa. Juuri, kun se oli laitettu, alkoi ponnistuttamaan. Ponnistaminenkin sujui vauhdilla, se kesti vain 5 minuuttia. Tyttö syntyi käsi poskella, joka oli osasyynä siihen, että yhtä pahat repeämät tuli kuin esikoisestakin. Kaksi lääkäriä kävi tutkimassa, että onko kolmannen asteen vai toisen asteen. Onneksi oli sulkijalihas säilynyt ehjänä, mutta läheltä piti. Suurimmat pelkoni siis toteutuivat, yhtä pahat repeämät enkä ehtinyt saada kivunlievitystä. Aika hurja kokemus oli.
Tyttö on aivan ihana, olen aivan rakastunut. Tällä kertaa on vaikeaa sopeutua tuohon kiukuttelevaan esikoiseen, kun tekisi mieli vain olla vauvan kanssa ja esikoinen oikuttelee pahan kerran vauvan tuloa. Eiköhän sekin siitä tasaannu ja arvet parane. Tällä hetkellä tuskaillaan maidonnousun tuskissa. Kyllä raskaus ja synnytys on oikea tuskien taival! Hurjaksi on tehty naisen osa.
T. Kaikesta huolimatta tyttärestään ikionnellinen Pötkö ja vauva 3 vrk
Oon pääasiassa lueskellut taustalla vaan teidän juttuja. Nyt koitan ehtiä kirjoittaa, kun vauva nukkuu.
Ekaksi onnittelut kaikille vauvan saaneille =)
Meille syntyi kolmas tyttö 3.7. ihan laskettuna päivänä.
Tyttö ei ensin meinannut kasvaa rintamaidolla kahdessa viikossa syntymäpainoonsa mutta otti sitten hurjan loppukirin ja päästiin painokontrolleista eroon. Nyt kuitenkin huolettaa vauvan kakkaaminen. Tyttö kakkaa vain noin 3-4 päivän välein ja kuulin että sekin on hälyyttävää, ettei ehkä saa tarpeeksi imettyä. En tahtoisi antaa lisämaitoa. Seuraava neuvola on vasta 11.8. ja silloin vasta päästään puntarille ellen nyt sitten varaa ylimääräistä aikaa punnitukseen maanantaina.
Kysyisin siis kuinka usein teidän vauvat kakkaavat? Varsinkin ne joilla on ollut painon nousun kanssa ongelmia.
Ja kuinka kauan viihtyvät rinnalla?
Entä kuinka pitkiä aikoja noin 4 viikkoiset jaksavat olla hereillä?
Nyt vauva huutaa...
kotiuduttiin tänään. Meille syntyi 27.7 klo 10.39 kiireellisellä sektiolla maailman kaunein tytön tyllerö. Hänen mitat oli 4360g ja 52 cm, py 35 cm.
supistukset siis alkoi 26.7 klo 6 ja käytiin klo 10 synnärillä lapsivesiepäilyn takii. sit tultiin kotii ja illalla mentii 22,30 takaisin jolloin olin auki 3 cm. Klo 4 halusin et kalvot puhkaistaan et synnytys nopeutuis hieman silloin olin auki 5 cm. Silloin laitettin myös oksitosiini. Klo 4,30 alkoi tulla sydänkäyrän laskua ja saliin alkoi tupata lääkäriä ja laitettin stan ja otettiin hapetusarvo vauvan päästä joka oli hyvä. Laskut jatkui ja alettiin väläyttelemään sektion mahdollisuutta. Mä kuitenkin pyysin että sitä ei tehdä ennen kuin on aivan pakko. 4 eri lääkäriä tutki mua siinä aamun aikana ja koska laskut jatku ja oksitosiinia ei voinu käyttää kun silloin laskuja tuli enemmän klo 10 lääkärit päättivät tehdä sektion joka oli silloin jo kiirrellinen ku vauva oli silloin vaarassa saada hapenpuutteen. Mä oli aivan hysteerinen ku oli jo synnyttäny 12 tuntia ja säännöllisiä supistuksia oli ollu 28 h. Epiduraalia oli aamun aikana lisätty 3 kertaan ja se ei enää puuduttanu mun vatsaa joten mut sitte vielä nukutettiinkin. Olen siitä kyllä tyytyväinen. Vauva ei kerennyt onneksi kärsimään hapenpuutteesta mutta oli minuuteista kiinni. Hän on muutenki terve ja erittäin jäntevä tyttö ja syö hirmuiseti ja oli saavuttanut tänään jo syntymäpainonkin. Vauvan puolesta olis päästy ke kotiin mut mä oon ollu todella kipeä ja saanu koko viikon pistoksina petidiiniä ja oxynormia. Ma ja ti on sumun peitossa mut onneks mies on ottanu kuvia paljon. Ja hoitanut vauvaa täysin.
Mä jatkan myöhemmin vaava haluaa syödä. Maitoa tulee kyllä tosi runsaasti.
Ihanaa, että kaikilla on loppujen lopuks menny kaikki hyvin synnytyksissä. Vaikka vauhtia ja vaarallisia tilanteitakin on muutamilla ollut matkassa.
Meillä ollaan ja möllötellään. Poika on tyytyväinen, nukkuu, syö ja kakkii =) Muutaman tunnin kerrallaan jaksaa olla hereillä ja sitten taas nukutaan. Aamupäivisin ollaan nyt yritetty ulkoilla, niin että tyttökin pääsee puistoon tai pihalle. Onnistuu vaihtelevasti, ei oikeen tykkää vaunutella. Varmaan sekin tekee, kun on niin kuume, ettei mitään peittoa voi laittaa vaunuihin. Niin siellä sitten "kierii" menemään ja olo vissiin hiukka turvaton.
Mies jatkaa lomaa vielä viikolla. IHANAA! Saadaan vielä viettää pehmeetä laskua arkeen. Yöt on nyt menneet jo vähän paremmin. 2-3 syötöllä on selvitty ja välissä nukkuu sellasen 3-4tuntia. Meillä jouduttiin tytöltä jättämään päikkärit pois, ainakin hetkellisesti. Meni nukkuun päikkäreitä vasta 15 aikaan ja sitten yöunille vasta 23 jälkeen. Nyt nukahtaa kyl ysiltä illalla,mut nyt äiskä ei ehdi nukkua päivällä.. Onneks tosiaan mies viel kotona, niin sekin onnistuu.
Meillä seuraava neuvola on viikon päästä. Muistan, et esikosta käytiin eka kuukausi viikon välein neuvolassa. Mites teillä? Nyt tosiaan 2vko neuvola jää välistä kokonaan, ja ymmärsin, et tää mein 3vko neuvolakin on ylimääränen?
Tarttee varmaan lähtee nukkumaan, et hetken ehtii ennen ekaa syöttöä
Hepe ja poju 2vko 1pv + tyttö 2v4kk
Mietin juuri, että kummalla puolella sitä onnittelis vauvautuneita..Mutta ei kai sillä niin väliä ole :)
Isosmurffia oon tässä miettinytkin että mitä mahtaa kuulua, kun pitkään ollu hiljaa.Ollu aikamoinen synnytys sullakin.
Meillä neiti on nyt kaks yötä nukkunu hienosti.Syö tuolla vähä ennen puolta yötä, seuraavan kerran kolmen maissa ja aamulla sitten kuuden-seiskan väliin.Mutta ikäähän meillä on vasta vajaa viikko, että ans kattoo miten sitten kenties muuttuu vai muuttukokaan.
Huomenna meillä ois eka neuvola.Meiti neuvolatätillä on ihan täyttä, joten me mennään toho toisen alueen neuvolaan.
Osaatteko muuten sanoa, kuinka paljon vauvojen paino yleensä laskee syntymäpainosta?Meillä sairaalasta kotio lähtö paino oli 145g vähemmän kun syntymäpaino.
Jaahas, meillä aletaan heräileen syömään.
Miinnu ja "Liisi"
Meillä siis nyt tuo kolmas syntyi ja joka ikisen kohdalla on painon nousun kanssa ollut aluksi häikkää eli liian vähän tulee painoa. Meillä kun tahtoo olla näemmä niin, että kasvetaan pituutta, ei niinkään painoa. No, nyt nuo 5,5 v. ja melkein 4 v. ovat kyllä ihan sopusuhtaisia eli pitkiä, pitkiä ja painokin kulkee nollakäyrän tuntumassa eli uskon, että pikku ukkommekin on vielä vallan mallikas 4-5 -vuotias ;-)
Kakkaamisesta sen verran, että esikoinen kakkasi n. 5-10 päivän välein, keskimmäinen kerran päivässä ja tämä heppuli n. 4 kertaa päivässä... Ja kaikilla siis paino-ongelmia aluksi. En siis olisi huolissani tyttösi kakkaamisesta. Meille kun sanottiin, että jos yli tuon 10 päivän menee, niin sitten pitäisi huolestua...
Huomenna pitäisi käydä puntarilla taasen, saas nähdä, miten ukkeli on kasvanut. Viimeksi nlatäti sanoi, että kun on niin virkeä, jäntevä ja ei ole kuivumisen merkkejä, niin ei tarvitse antaa lisämaitoa. Nyt tuntuu, että jätkä syö koko ajan. Yöt ovat olleet aika risaisia, mutta tää on nyt tätä. Luulen, että pienenä ongelmana on se, että rinnoista tulee paineella maitoa ja toinen sitä hätäpäissään nielee ja samalla massuun tulee ilmaa ja sitten massua vääntää, peppu rupisee ja puklua riittää. Mutta, mutta katsellaan.
Ja miten tuo meidän 2 viikkoinen on hereillä, niin käytännössä siten, että aamusella herätään n. klo 8-8.30 ja kekkuloidaan ylhäällä n. klo 10 - 10.30 asti, sitten nukutaan melkein koko päivä -siis siten, että syödään parin tunnin välein ja kätistäänkin ja pieniä pätkiä saatetaan olla hereillä. Sitten iltasella siinä klo 19-20 maissa on taas hereillä parisen tuntia ja nukkumaan (ja sitten taas syödään ja kätistään yö). Toki nuo vaihtelevat, mutta sitten kun valvoo, niin valvoo sen n. 2 tuntia. Ja rinnalla viihtyy siihen saakka, kun nukahtaa, lyhyemmän aikaa kuin siskonsa, jotka roikkuivat koko ajan kiinni. Tämä sentään välillä sylkäisee rinnan pois suusta ja torkkuu, kunnes taas huomaa, että tässähän voisi taas syödä. Aikoja en ole mitenkään katsonut, veikkaisin, että n. 10-30 minuuttia kerrallaan.
nimba ja pikku ukko 2 vkoa ja 1 pvä
Ihanaa kuulla että teilläkin on ollut harvaan kakkaava eikä suurempaa ongelmaa kuitenkaan. Varaan varmaan sen punnituksen varmuuden vuoksi kuitenkin huomenna mutta toi valvomisen määräkin kuulostaa aika samalta. Ja pituutta on kans meidän tytöllä tullut nopeesti.
Mä en jotenkin enää muista minkälaisia nuo vastasyntyneet on vaikka keskimmäinenkään ei oo vasta kun kaksvuotias. Tietty ovat erilaisiakin kaikki mutta pääpiirtettäin.
Meidän tyttö on hereillä ollessaan tyytyväinen vaan sylissä ja viihtyy ihan minimaalisia aikoja esim. sitterissä. Mites muilla?
Lisäksi pitää edelleen tosi paljon silmiä kiinni vaikka ikää siis nyt kuukausi.
Viime yö oli tosi risainen, kun vauvalla oli selvästi ilmavaivoja ja känisi koko yön. Nyt väsyttääkin ihan urakalla.
Mitä kaikkia ruoka-aineita te vältätte ilmavaivoja vähentääksenne? Noi perus sipulit ja pavut ja kaalit ja ruisleivät tietty mutta onko muita?
Ja ihan ekaks onnittelut vauvan saaneille, ainakin miinnu ja isosmurffi, olikohan muita vielä...?
Meillä arki sujuu jouhevasti, vauva on ollut vielä tosi leppoisa tapaus, syö hyvin, kuin myös nukkuu ja on pari-kolme tuntia kerrallaan hereillä. Kovasti alkanut katselemaan ympärilleen, ja meidän musta-valkokuviolliset sohvatyynyt on ihan hitti, niitä jaksais katsella vaikka kuinka kauan :)
Yöt mennään edelleen yhdellä syötöllä: käy yöunille klo 22-23, syö klo 03-05 välisenä aikana ja sitten aamulla klo 6-7. Toivotaan että näin jatkuukin!
Neuvolassa käytiin tuossa viikolla, syntymäpaino oli saavutettu, tai itseasiassa jo ylitettykin 7 vrk iässä. Imetys sujuu loistavasti, toisin kuin esikoisen kanssa, jolloin se oli yhtä tappelua...
Onassis kyseli vältettävistä ruoka-aineista imetyksen aikana. Yhdeltä tutulta kuulin, että appelsiinimehu voisi aiheuttaa vauvalle vatsavaivoja. Meilläkin alkuun vauva känisi vatsaansa, mutta se loppui, kun alettiin antamaan säännöllisesti maitohappobakteeritippoja sekä Disfatyl-tippoja, jotka on juuri ilmavaivoihin tarkoitettu. Ja lisäksi vältän ruisleipää, liiallista kahvin juontia, cola-juomia jne.
Ansqu ja poju 1 vko + 4 päivää
painokontrollissa ja kaveri oli kasvattanut massaansa 245 g viikon aikana ja mennyt siis syntymäpainonsa ohi jo mukavasti. Oli helpotus, kun pelkäsin, että pitääkö ruveta lotraamaan pullojen kanssa, kun olen niin laiska...
Pitäisköhän noita maitohappobakteereja koettaa meilläkin? Auttaisikohan tuo, jos itse söisi niitä? Mä en ole kyllä välttänyt oikein mitään ruoka-aineita ja ruisleivästä en ainakaan luovu, koska mulle itselle vaaleat leivät aiheuttavat vatsavaivoja eli sitten olisin ilman leipää. Kahvia juon aamuisin, mutta en oikeastaan muulloin, mutta jotain varmaan tulee syötyä, mikä vaivaa pienen massua.
nimba ja pikku ukko 2 vkoa ja 2 pvää
meillä pikkuneiti jo 4vko. Hirmu nopeasti on aika mennyt.
Nyt alkaa vauva jo olemaan hereilläkin enemmän ja ensimmäiset hymyt on väläytelty.
Hiukan vaativampi vauva tuntuu tämä olevan kun esikoinen. Varsinkin iltaisin olisi vaan sylissä. Tilasinkin netistä kantoliinan :)
Ei oikeastaan itke, mutta sellasta pientä kitinää on iltaisin. Ja uutuus on nyt rintaraivarit :( aamulla, päivällä ja yöllä syö tosi hyvin ja nätisti. Iltaisin imee hetken ja sitten alkaa huutaa, sitten tekisi taas mieli imeä ja hetken päästä alkaa naama punottaa kun pitää ähistä ja puhista ja itkeä...
onneksi viihtyy suht hyvin tutin kanssa sylissä, ettei tarvitse kantaa ympäriinsä :)
kun tarpeeksi väsyy niin sitten alkaa syöminenkin taas onnistua ja nukahtaa yöunille. Yöt nukkuukin sitten 1-2 syönnillä, ja aamulla saatetaan nukkua 10 asti, kun ensin n. 7 aikaan tankataan vähän :)
Mutta ihan mukavasti on vauva-arki sujunut. Neuvola perjantaina, saa nähdä paljon kasvanut. 2vkon ikäisenä oli 3650 ja 54cm.
Puhetta oli myös omista kiloista. mulla vielä ainankin 6kg ylimäärästä, mutta useat omat housut menee jo jalkaan, joten en valita.
Vaunulenkkejä ollaan tehty, muu treenaus saa vielä odottaa :)
Joku kyseli d-vitamiinista, meillä devitolit.
Nyt olis ilmeisesti ruoka aika, siihen malliin tuo tyttö hamuilee sormiaan.
Vilma ja tyttä 4vko 1pvä
Meillä siis ekan neuvola käynti takana.Kaikki on vallan hyvin :) Meillä syntymäpaino oli 3075g (synnytyskertomukseen olin rustannut virheellisesti 3077g, mutta eipä heitto ole suuri), kotiolähtö paino 2930g ja nyt 7vrk ikäsenä 3140gr eli hyvin ollaan kasvettu.Neuvolatäti sanoki ettei tarvitse huolehtia maidon riittävyydestä, että varmasti vauva saa tarpeeksi :)
Devitolit saatiin jo valmiiks neuvolasta, alotellaan sitten kahden vkon iässä.Jollon on seuraava neuvola-aikakin.
Ja niinhän minä sanoin etten vaaalle mene ennenkun oon toipunu, ja pitihän siellä sitteski käydä.7kg jäi laitokselle ja nyt ois sellanen 8kilon urakka edessä.Tiedä sitten mikä määrä tuosta on nestettä, kun sitä pumpattiin muhun ihan kunnolla.Vaunulenkeillä ei olla vielä käyty..mutta tän viikon aikana pikku hiljaa.Kotona ku oon ollu ni viihtyny pelkässä yöppärissä/hameessa, joten ei mitää havaintoo mahtuuko sitä housuihinsa.Mulla ois painot kaapissa odottamassa mitä nostelin ennen raskautta..mutta ne saa siellä viel ihan rauhassa ootella.
Ristäiset meillä on 6.9, saadaan sitten virallisesti nimikin :) Kummeille se ollaan kerrottu, mutta muilta pidetty vielä salassa.
Meillä etenkin tuo 9vuotias ei meinaa millään malttaa antaa vauvan olla.Kyselee koko ajan saako ottaa syliin, vaihdetaanko vaippa jne.Pelkää että vauva kasvaa nopeeta, eikä kerkee yhtään hoitaan.
Mutta mä voisin pientä päiväunen tynkää yrittää nytko neitiki nukkuu, ollu tänään koko päivän todella aktiivinen ja nukkunu vain muutaman hassun tunnin.
Miinnu ja Liisi
Täällä meikäläinen roikkuu koneella vaikka vauva nukkuukin vielä =) Aika tarkkaan herää siinä puol ysin pintaan. Ja viime yönä nukuttiin sellaset 2x 4h pätkät eli todella ruhtinaallisesti.
Iltaisin meilläkin saadaan rintaraivareita,muuten tyttö syö nätisti. On varmaan sitä,et tankkaa jo valmiiksi täyttä vatsaansa. Iltaisin roikkuu tissillä koko ajan,mihinkään ei voi laskea kun alkaa huuto. Ja isi ei kelpaa pullottelemaan enää iltaisin,tissiä sen pitää olla =) Eli varmaan tankkaa sitä läheisyyttäkin.
Minä vaihdoin d-vitamiinit jekovitiin. Niitä on otettu kun on muistettu.Tyttö kipristää naamaansa aina kun antaa,ilmeisesti ei oo hyvää.
Viikonloppuna tyttö sai nimekseen Emilia Aleksandra ja samalla vanhemmat astuivat avioliiton auvoiseen satamaan. Häät oli sovittu jo ennen kun vauva ilmoitti tulostaan ja kun miehen vanhemmat tulevat kauempaa niin päätettiin järjestää kaikki samalla.
Aika rientää kyllä todella nopeasti,tyttö tulee torstaina jo 6 viikkoa. Mihin se aika oikein menee?Viikonloppuna pääkaupunkiseudulle siskon luokse kyläilemään,saa mieskin nukkua yhden yön ihan kunnolla =)
Mut nyt tarttee ryhtyä aamutoimiin ennenkuin tyttö herää.
Marika ja Emilia
tytteli on sitten ollut 2 vkon ikäisenä melkein saman kokoinen kuin meidän heppu, joten mielenkiinnolla odottelen, minkä kokoinen tyttelinne on sitten perjantaina, niin josko tuosta osviittaa saisi, miten pikku ukkomme kasvaa ;-) No, taitavat kasvaa aika yksilöllisesti.
Tänä aamuna klo 5.30 lähti tutti käyttöön, vaikka kuin menis imuotteet. Riitti semmoinen 5 tunnin "hupituttina" oleminen keskellä yötä... Rauhoittui muuten ja nukkui klo 8.30 saakka ja vieläkin tuolla köllii isänsä kanssa, keskimmäisen kanssa tultiin jo puuron tekoon.
nimba ja ukkeli 2 vkoa 3 pvää
Tänään käytiin painokontrollissa neuvolassa, ja onneksi oli paino noussut! Taisi piraija ottaa onkeensa viime nla-kerrasta kun syö nyt jatkuvasti ja koko ajan :D
Jälkivuoto jatkuu itsellä ja välillä tuntuu että se loppuu, niin heti lurahtaakin, ärsyttävää.
Painoa tuli itsellä raskauden aikana n.15kg ja tänään oman puntarin mukaan jäljellä olisi tästä vain 2kg! Wi-hii!
Rytmistä vaikea sanoa, vaihtelee vähän päivittäin. Yöllä kuitenkin syödään vain kerran noin 3-4 aikaan, aamulla ensisyöttö on noin kuuden pintaan.
Ristiäiset on meillä syyskuun lopulla, riippuen kummeista. Nimi on ollut jo ennen syntymää, 2. nimi vain vaihdettiin.
Kylpemisestä tykätään meilläkin, mikä tietää hyvää tulevaa vauvauintia ajatellen! :)
t:Puunukke ja piraija 2vkoa 4pvää