Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***HEINÄHATTUSTEN ensimmäinen vauvapino ***

13.07.2009 |

Avasin nyt sitten tännekin puolelle meille pinon, kun joku taisi jo tätä kaipaillakin.

Meillä neidillä ikää jo 2,5vkoa, eli nopeasti tämä aika menee. Tosin tuntuu kyllä siltä kuin tuo vauva olisi ollut meillä ihan aina :) Tyttö on ihan samaa kaliiberia kuin isommat sisaruksensakin, eli pääasiassa syö, nukkuu ja kakkaa :) Yöt meillä mennään yhdellä, joskus kahdella syötöllä ja siitä äiti kyllä kiittää. Mulle on ihan oleellisen tärkeää, että saan yöllä unta, jotta jaksan päivällä olla äiti muillekin kuin vauvalle.

Vauva on jo kovasti kasvanut. Viimeksi ollaan vaa'alla käyty tasan viikon iässä ja silloin painoa oli tytsyllä 3450g (syntyessään 3240g), eli hyvin lähti paino heti nousuun. Seuraavan kerran ollaan neuvolaan menossa vasta 1kk:n iässä (en tiedä, mihin on kadonnut 2vkon käynti), joten sinne asti on odoteltava uusia mittoja.

Vauva-arki on täällä muutenkin lähtenyt oikein mukavasti käyntiin, mieskin on ollut kohta 3 viikkoa isyyslomalla. Sitten tuo käy viikon töissä välillä ja pitää taas 2 viikkoa lomaa. On ollut kyllä suureksi avuksi, kun on toinenkin aikuinen koko ajan paikalla. Erityisesti meidän 2v neitimme on siten saanut tarvitsemaansa huomiota.

Nyt lyhyestä virsi kaunis, jään odottelemaan muidenkin vauvautuneiden kuulumisia :)

M ja kuuden kopla :)

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menossa iltatissittely,joten päätin pikaisesti poiketa kertomaan kuulumisia.

Meillä Misti onkin samanikäiset tytöt =)

Meillä on jo jonkinmoinen rytmi muodostunut. Tyttö nukkuu aamuisin sinne klo 8-9 ja viimeistään klo 11 mennään päikkäreille.Ekat päikkärit onkin pisimmät,yleensä kolmisen tuntia. Sitten sen jälkeen syödään ja nukutaan. Illalla ollaankin hereillä sitten kolmisen tuntia ja tankataan yötä varten. Ekat unet kestää yleensä viitisen tuntia,jossain vaiheessa tyttö kyllä herättää vaununkopastaan (joka on pinnasängyssä),että viereen on päästävä. Yhdellä syömisellä täälläkin yleensä pärjätään,viime yönä neiti kyl teki temput eikä suostunutkaan heti nukkumaan vaan valvottiin sitten puoli viidestä hiukan yli kuuteen,ei kiva =(

Painoa ei meinannut neitillä aluksi tulla ja nyt sitten annetaan korviketta lisänä pari kertaa päivässä. Tyttö istuu kyl mielellään tissillä.

Meillä mies vietti nyt pari viikkoa kesälomaa ja säästi nuo isyyslomat uuteen firmaan,kun sieltä ei mitään lomia ole odotettavissa vähään aikaan. Josko sitten jouluna pitäis osan.

isosisko hakee huomiota,mutta ei muuten ole erityisen mustasukkainen vauvaa kohtaan.

Itsellä menossa tuhoton hevoskuuri antibiootteja tällä hetkellä. Joku pöpö on sitten pesiytynyt meikäläiseen ja kun varmuutta ei saatu päivystyksessä, niin antoi varmuuden vuoksi kohtutulehdukseen määrättävät lääkkeet. Tulehdusarvo oli selvästi koholla,mut kohtu ei painellessa ole mitenkään kipeä. No,kyllä tuolla kuurilla pöpö kuin pöpö kuolee, ja vatsa menee varmasti sekaisin. Toivottavasti ei tule mitään hiivatulehdusta kaupanpääliäisiksi.

Mut neiti tais vihdoinkin nukahtaa,joten neiti omaan sänkyyn nukkumaan ja minäkin samalla. Ei pahemmin tee mieli valvoa ylimääräistä

Marika ja pikkuneiti

Vierailija
2/79 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun nyt tälle puolelle! Kirjoitin tuonne odotus-puolelle juuri synnytysromaanin, saas nähä jaksaako sitä kukaan lukea :D

Ajattelin että siirryn nyt tänne, kun vauvastahan sitä nyt tulee kirjotettua, eikä se oikein tuonne toiselle puolelle mielestäni sovi :)

Täällä on totuteltu kotona oloon nyt maanantaista lähtien ja ihan hyvin on lähtenyt menemään. Isällä taitaa olla enemmän univelkaa kuin minulla ja pikkuisella :D Taitaa olla niin outo tilanne hänelle, itse kun siellä sairaalassa tottui heräilemään jatkuvasti. Onneksi hänellä lomaa tämä viikko, saas nähä kuin käy kun ensi viikolla töihin lähtee :D Nukkuu varmaan siellä sitten.

Mitään varsinaista rytmiä ei ole kerinnyt vielä muotoutumaan, mutta pitkiä (noin 3h) unia tulee päivässä parit ainakin.

Tänään lähdetään ensimmäistä kertaa vaunuilemaan ja huomenna neuvolaan!

T:Puunukke ja pikku-piraija 5vrk

...no nyt tästäkin tuli aika pitkä :P Eb osaa näköjään lyhyesti kirjoittaa, vaikka koulussa olin siinä aika etevä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan... ajattelin minäkin sitten ottaa osaa tänne Heinäkuun vauvojen joukkoon.. Kun en oikein enään tonne odotus puolelle kuulu!! No meillä pojalla on ikää 9 päivää ikää.. eli ei vielä kovinkaan paljon! Meillä poika söi viime yönä 2h. välein, olen sitten ottanut pojan viereeni kun en jaksa juosta sängyn ja pinnasängyn väliä alvarinsa kun maratoonari! Se on niin helppoa lykätä pojalle tissi suuhun!!

Mites teillä koska teillä irtosi napa tynkä? Olen tässä odotellu että irtoisi et päästäisiin kylpemään...!

Mulla alkaa tämä väsymys painaa oikein urakalla... kun ei oikein voi nukkua sillon kun vauvakin kun on 2 vuotias poikakin tossa hillumassa joka kaipaa oman huomionsa, eikä tosiaan nuku sillon kun vauva... Paitsi eilen sain päikkärit nukkua kun nämä lapset nukku ne ihanasti yhtäaikaa... onneksi isukki jää isyyslomalle...!! Nyt vauva huutelee ruokaa eli loetan kirjottelun...

Vierailija
4/79 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä irtosi tynkä 5vrk:n iässä. Kyllähän sitä ennenkin voi kylpeä, kunhan ei uita sitä napaa veden alla, ainakin näin meille sanottiin sairaalassa ja siellä eka kylvetys tehtiinkin :)

Mä luovutin tissin annon hetkellisesti, kun oli niin kipeetä ja tuskasta touhua. Olen nyt pumppaillut pulloon maitoa ja siitä tarjonnut vauvalle ja hyvin kelpaa. Vähän liiankin hyvin kun vetää ihan ahneuksissaan ja innoissaan :D Pitänyt siis vähän rajoittaa sitä.

Huomenna mies lähtee töihin, vähän hirvittää että kuinka me tytöt sitten pärjätään täällä :)

Ensi torstaina sitten taas neuvolaan ihmettelemään.

T:Puunukke ja piraija 1vko 2pvää

Vierailija
5/79 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on hurahtanut kuin siivillä. Neiti tulee kohta kuukauden! Ja mun mielestä kaikki päivät on samanlaisia. Tai niin on ainakin luullut.

Aikaisemmin kirjoittelin,et tyttö nukkuu ihan hyvin sen ekan pätkän yöunia,vaan eipä nuku enää. Ilmeisesti nämä kuumat ilmat on aiheuttanut sen et meilläkin tissitellään max. kolmen tunnin välein ja täällä alkaa jollain olemaan kivasti univelkaa. Isompi tyttökin tuli lauantaina isältään,joten nyt sitten jänskätään huomista,kun ollaan kolmisin päivät kotona. Tokkopa aamulla saa nukkua niin kauan kuin aiemmin,sinällään kyllä hyvä,et tulis jonkinmoinen rytmi. Tai onhan tuota rytmiä ollut jo,mut tuntuu olevan aika heilahtelevaista.

Mites D-vitamiinit? Kumpaa teillä käytellään? itse oon anatanut ihan niitä öljypohjaisia,mut oon harkinnu josko vaihtais ne Jekovittiin. Mitään suurempaa vatsanväännettä en oo niiden huomannu aiheuttavan,korvike laittaa tytön vatsan hiukan kovalle ja vatsa toimii kolmen päivän välein. Huomenna neuvolatäti tulee kotona käymään ja jännitetään kuinka aljon tytöllä on painoa tullut. Ravattiin meinaan painokontrollissa eka puolitoista viikkoa ja sen takia annetaan tytölle nyt aamulla ja illalla korviketta äidinmaidon lisäksi. Voipi olla,että tuota korvikkeen määrää saa pikkuhiljaa alkaa vähentämään.

Neidillä on ristiäiset parin viikon päästä ja mekon tilasin neitstä. Tosi nätti puku tulikin ja jos sisko joskus saa omia lapsia,niin heille tulee sama kastepuku.

Toivottavasti nyt ei tullut liian sekavasti kirjoitettua,tää univelka on aika järkkyä. Mutta kyllä se tästä =)

Marika ja neiti 3 vko 3pv

Vierailija
6/79 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin minäkin vielä synnytyskertomuksen tonne odotuspuolelle, mutta päätin nyt siirtyä kuitenki tänne ku neidilläkin ikää jo 2viikkoa!

Meidän prinsessa on rauhallinen tapaus, syö, nukkuu ja kakkaa:) Imetys ei vielä suju ihan mutkattomasti, neidin on välillä jotenki vaikea saada kunnon otetta, ja sit jos saaki otteen ni saattaa päästää irti ja hamuaa uudelleen ja ähisee ja meinaa menettää hermot.. mistä lie tämäki johtuu, ku sit taas välillä saa ekayrittämällä kiinni.. Meillä syödään ympäri vuorokauden max.3h välein, joskus päivällä saattaa kyllä mennä neljäki tuntia nukkuen.

Napatynkä meillä irtosi viikon ikäisenä, mutta napaan jäi vielä joku ihme ihonipukka siihen keskelle, ihmettelen et ei se vielä näytä siltä ku pitäis. No huomenna on onneks eka neuvola, vaikka neiti tosiaan jo tänään 2 viikkoa vanha! Täällä surkea tilanne tk:lla ku sijainenki sairaana viime viikon ja vast tällä viikolla neuvolan terkkari paikalla. no huomenna saadaan varmaan myös D-vitamiinista ohje, mitään en oo vielä antanu.

Tää on tosiaan vielä tällasta opettelua, ku esikoinen kyseessä:)

Jää nyt juttu vähän lyhyeen ku neiti heräs ja huutaa ruokaa..

satu ja pikkurinsessa 2vk

Vierailija
7/79 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se pitää nyt ihan oikeasti siirtyä tänne tuolto o-puolelta. :)

Meidän poika syntyi 17.7, eli on ihan kohta 4vrk "vanha". :) Synnytys stroorin laitoinkin päivällä o-puolelle.

Kahden ekan huonon yön jälkeen pari viimeisintä on ollut jo hyviä. Viime yönä heräsi puoli kaksitoista ja sitten kuudelta. Muutenkin päivällä on tyytyväinen kunhan vain tissiä saa. :) Imetyksessä käytän apuna rintakumia aina välillä.

Torstaina on eka neuvola käynti niin saa nähdä miten paljon herra silloin painaa.

Isosisko on välillä turhankin innokas paijaamaan vauvaa, silloinkin kun toinen nukkuu. Mustasukkaisuutta ei ole siis vielä havaittu. Muuten vaan normaalia tottelemattomuutta. :)

Mut nyt syömään lämppäreita ja jäätelöä. Jos tuo pojukin kohta heräisi iltamaidolle.

Bejpi, Poju 4vrk ja Eveliina 12/06

8/79 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oon parit kerrat tänne yrittäny kirjottaa mut aina mein vanha kone tilttas pitkän kirjotuksen jälkeen,ja sit niin ärsytti etten alkanu uudestaan kirjottaan.

No nyt pitis onnistua ku on parempikone millä kirjottaa.

Elikkäs hhhmmm,mitähän sitä kirjottelis.

Meillä tosiaan toi tyttö synty sillon 28.6 rv 38+4,kokoa oli 3140/48 ja lakki oli 34,5cm.Ja käytiin tosiaanki Porissa synnyttämässä(ois ollu TAYS synnytyssairaala oikesti) ku tyttö päätti syntyä mummulareissulla...ja vauhilla tuliki ku synnytyksen kesto oli sen 35min(ambulanssimatkaan meni suurinpiirtein 30min,ja matkalle ei saanu syntyä)josta ponnistusvaihe tai olla nippinappi 1min.

Hyvin olen "toipunu"synnytyksestä,vaik eipä täs mitään tarttenu toipua,meni niin mainiosti koko homma ja ei jääny pahaa mieltä mistään missään vaiheessa.

Kotona on menny hyvin,tyttö nukkuu 4-6 tuntia yössä yhteen menoon,joten mä nukun paremmin ku hyvin=) Kotonakin hän on ollu ruoka-aikana,meinaan ku toi paino nousee iha järetöntä vauhtia...synnäriltä lähtiessä 29.6 paino oli 2950gr,ja 3.7 se oli noussu 3110 grammaan.MUTTA sitte ku käytettiin toi matami neuvolassa 15.7,eli 17 pv ikäisenä,niin neiti painoi JO 3665gr(yleensä on tavoite et 2vk ikäisenä on saavuttanu syntymäpainon),mut pituuttakin oli tullu ku oli 51.9cm,eli melkein 4cm lisää.

Kauhiasti neiti jo seurailee ja hymyilee...siis ihan oikeita hymyjä ettei mitään vatsan väänne irvistyksiä.On se pari kertaa "jutellukki" jo.Se on niin ihanan näköistä ku tyttö rupee touhottaan ja heiluttaan käsiä ku sille juttelee ja sil itel ois kauheesti jutskia.

isot sisarukset on YLI INNOKKAITA hoitaan vauvaa!!!Välis tuntuu et pistän koko porukan jäähylle vauvanhoidosta ku haluisivat niin kovasti kantaa,syöttää,pitää kädestä,röyhtäyttää ja sylitellä.Mut en mie raaski niitä kieltääkään ku ovat niin innoissaan pienestä.Ennemmin näin päin ku et ne vieroksuis vauvaa ja olisivat mustasukkaisia.

Jos jotain pientä valitettavaa on niin se et neitillä on kauhiasti maha kipeenä...ja kakka haisee ihan hirveen pahalle...tästä tuleekin epäilys et ois periny isältään maito allergian.Mä oon lopettanu kahvin ja MAIDON juonnin,ja yritän vältellä kaikkia maitotuotteita,et jos se helpottais vauvan oloa.Devitolinki jätin pois viikokvsi neuvolan ohjeiden mukaan et nähtiin johtuko masukivut niistä,mut ei näköjään johtunu...pitäis aloittaa nyt uudestaan antaan niitä,mut aattelin kyl käydä kuitenkin ostamassa sen jekovit pullon ja niitä antaa vauvalle,niin ei varmasti ainakaan sit niistä tulis maha kipeeksi.

Jooh,pitäiskö vähä valittaa noiden isompien muksujen isästä...

Vittu et mä oon tän kesän aikana monta kertaa miettiny et mikä helvetti mut on saanu tekemään semmoselle IDIOOTILLE 3 lasta...

Mun niin käy sääliksi laspet ku niil ois kauhee ikävä isää,niin se paska vaan sanoo et on nyt muita hommia ettei ota lapsia(hän on työttömänä) ja sen hommat on suurinpiirtein äitinsä luona auton korjaaminen ja kahvin juonti,tai sit nykysen muijansa kans ryyppääminen(niillä ku tuntuu olevan aika kosteeta elämä).

Niin siis,sit lapset itkee mulle et on iskää ikävä,ja miksei iskä tule hakemaan.Mä sit joudun keksimään selityksiä et miksei iskä voi ottaa lapsia.Sit ku ottaa lapset niin kattovat leffoja koko v.lopun,syövät herkkuja,ja ei kunnon ruokaa saa,ku jotain ranskiksia ja nakkeja.Sit ku lapset tulee kotiin,niin ne on ihan kärttyisiä ku eivät ole päässy ulos,ovat syöneet karkkia(on sokerihumalassa) ja muutenki olleet tekemättä mitään.

aaarrrgrgrgr....ois viel paljo mistä valittaa sen ukon kohdalla,mut en jaksa ku näyttää et on tulossa jo aikamoinen stoori.

Yrittäkää jaksaa lukea.

JA onnea kaikille vauvan saaneille.

Johanna ja lotta JO 3vk ja 3pv!!!

ps.anteeksi jos on virheitä kirjotuksessa,mut en jaksa ruveta lukeen läpi tätä...

Vierailija
9/79 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä totutellaan nyt elämään nelihenkisenä perheenä. Tyttö on kovasti innoisssan pikkuveljestä. Haluaa kovasti pusutella ja pitää sylissä. Yöllä saattaa säikähtää vauvan itkua ja hätääntyy siitä, mutta muuten menee ihan kivasti.Iskän kanssa ovat kovasti puuhailleet päivisin, niin mä oon saanu ottaa päikkäreitä.

Poika nukkuu sellasia 3-4 tunnin pätkiä vuorokauden ympäriinsä. Öihin tuntuu painottuvan nuo pitkät syötöt. Välillä mietin, mihin mahaan se kaikki maito menee?! Naama on ihan valkosena maidosta, kun lopettaa syöpöttelyn =)

Virkeitä hetkiä ei vielä päivässä kovin montaa ole. Kummasti se unohtuu, että vauvat tosiaankin nukkuu suurimman osan vuorokaudesta. Välillä pitää ihan tarkistaa, että kaikki kunnossa =)

Neuvolan terkka on tulossa käymään perjantaina kotiin. Sit nähdään tuo painon kehitys yms. Maito nousi toissa iltana ja tuntuu riittävän. Tissit on niin isot, ettei mitkään liivit mahdu =D Hiukka on pojan vaikee ottaa otetta, mut eiköhän tämäkin tasotu. Muutoin imetys on lähteny paremmin käyntiin, kun esikosta aikoinaan.

Hepe ja poju 5vrk:tta

Vierailija
10/79 |
23.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiva, että vähitellen muutkin ovat löytäneet tiensä tälle puolelle :)

Meillä neidillä on ikää tänään jo tasan 4 vkoa, enkä voi käsittää, mihin tämä aika katoaa! Ihan vastahan tuo oli vielä mahassa. Vaan niin on täälläkin jo "iso" tyttö, joka myös hymyilee, on hymyillyt jo viikon päivät, ja niitä ihan oikeita hymyjä täälläkin :) Tänään neuvolassa th:kin näki vauvan mulle hymyilevän ja nlakortissakin lukee nyt, että hymyilee äidille :)

Neuvolassa oli muutenkin kaikki hyvin. Ruoka-aikaan ollaan meilläkin kotona oltu, painoa tänään 4448g (synt. 3240g) ja pituutta 55cm (synt. 50cm). Päänympärystä ei mitattu. Kovasti virkeäksi täti neitiä kehui ja seuraava käynti onkin sitten taas vasta kuukauden kuluttua. Täällä meillä on selvästi säästökuuri purrut näihin käynteihin, sillä 2vkon neuvolaa ei ollut lainkaan, eikä näköjään 6vkon myöskään. No, minä kyllä tartun herkästi luuriin, jos jotain kysyttävää tulee :) Rotavirusrokotetta varten muistin pyytää reseptin myös, siitä kun pitää se eka satsi antaa jo seuraavassa nlassa.

D-vitamiineja ollaan mekin ihan hiljalleen aloiteltu ja Jekoviteilla mennään. Muutamana päivänä olen vasta antanut, enkä vielä kuin pari tippaa kerrallaan. Kyllä sinne viiteen per päivä ehtii vähän hitaammallakin tahdilla :) Ekaa tippaa tyttö suorastaan yökki, oli aika karvas maku yllättäen :/

Napatynkä meillä irtosi jo 4vrk:n iässä, joten sekin on jo kauan ollut poissa. Olikin tällä kerralla paljon siistimmin sidottu napa kuin esim. edellisen vauvan aikaan.

Yöt meillä sujuvat edelleen hyvin, kerran tai kaksi syöden. Ja välit nukutaan. Pari kertaa on kyllä käynyt niin, että neiti on nukahtanut yöunille niin aikaisin, että aamuyöstä on sitten nukkumatti kaikonnut ja tunti pari on valvottu, mutta näitä ei onneksi ole ollut kuin tosiaan pariin otteeseen. Ja nyt, kun yöt pimenevät, ei ole edes sitä valoisaa ikkunaa, jota tuijotella :) Pimeämmässä kun vauvatkin usein ymmärtävät nukkua paremmin.

Päivisin valvotaan jo parikin tuntia kerrallaan ja sitten unta riittää 2-4 tuntia päiväunina. Mitään säännöllistä rytmiä ei päivissä sinällään vielä ole, mutta aamun heräämisajankohdasta pystyy jo aika hyvin ennustamaan, milloin nukutaan ja milloin valvotaan. Toki on välissä päiviä, kun homma ei menekään ihan mun ajatusten mukaan :)

Ristiäisiä meillä vietetään 23.8. eli vielä on aikaa sinne. Tosin 9.8. meillä on esikoisen rippijuhlat, joten järjesteltävää riittää niissäkin. Nimi on meillä ollut jo jonkin aikaa valmiina, mutta salaisuutena pidetään ristiäisiin asti. Kummit tuottavat enemmän päänvaivaa, kun tuntuu, että kaikki on jo käytössä. Me kun haluttaisiin sellaisia kummeja lapsille, joiden kanssa ollaan ihan oikeasti tekemisissä, ei pelkkiä nimiä paperilla.

Nyt on avattava taas maitobaari, joten mukavaa heinäkuun loppua kaikille!

M ja katras

Vierailija
11/79 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin tyttö tuli eilen 1 kk ja yhdyn Mistin sanoihin,et aika menee tosi nopsaan,vaikka välillä siltä tuntuu et kaikki päivät ovat toistensa kopioita. Meillä esikko nousi jo kuudelta ja minä koisasin vauvan kanssa vielä seitsemään. Pikkuneiti herää aamuisin yleensä siinä kahdeksan molemmin puolin et ihan hyvä kun jotain rytmiä on jo tullut.

Illalla nukkumaan mennään klo 22.30-24 tosin edellisyönä ryhtyi yöunille vasta klo 00.30. Sinällään rasittavaa,kun päivisin ei voi sit nukkua univelkaa pois kun isompi neiti on päivät hereillä.

Käytiin eilen pikaisesti neidin kans painokontrollissa (taas!) kun aina mitataan eri vaa'alla ja viimeks paino muka oli laskenut. No nyt sitten eilen painoa oli tullut muka 600 g lisää,kolmessa päivässä =)??? Neidillä oli nyt painoa 4316 eli painaa enemmän kuin siskonsa tuossa iässä. Millainen Michelin-ukko tästäkin tulee,kun isompi sisko kehitti itselleen mahtavat poimut tuonne jalkoihin syömällä =). Pituutta oli 56 senttiä eli 5 senttiä oli täälläkin tullut pituutta lisää.

Ja vatsavaivat,niitä märehditään täällä päivisin. Tarttee hakea rela-tippoja apteekista tänään.Ja päivisin olen nukuttanut nyt vatsallaan,helpottaa tytön oloa kummasti.Öisin en sentään ole uskaltanut nukuttaa vatsallaan vielä, vaikka tyttö kääntääkin päätä ihan hienosti. Luulisin tuon toisen korvikkeen aiheuttavan sen ja nyt vaihdoinkin Semperiin takaisin. Neiti saa lisämaitona sellaset 120 ml korviketta päivisin että paino varmasti nousee. Ja sinällään oon tyytyväinen et ottaa myös pullon ja tutin.

Meilläkin neiti valvoo sellaiset puolitoista tuntia kerrallaan, illalla tosin valvotan 3-4 tuntia ja tankkaillaan yötä varten. Öisin nukutaan ensin sellaeit 3-4.5 tuntia ja sit syödään kerran pari yössä,riippuen mihin aikaan on nukahtanut.

Että sellaista meille. Tarttee yrittää nyt tehdä jotain kun pikkuneiti vielä nukkuu

Marika ja neiti 1kk 1pvä

Vierailija
12/79 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisasti siis pinoilen, jos ukkeli suo (olen muutaman kerran yrittänyt kirjoittaa ja jo heti parahdetaan).

Poika siis syntyi 18.7. ja mitat 3570 g ja 51 cm. Standardikokoinen vauva siis, toisin kuin siskonsa, joiden pituus oli kyllä sama, mutta painoa toisella 600g ja toisella 700g enemmän kuin pikku miehellä.

Kohtuullisen mukavasti mennyt, synnäriltä lähdettiin jo ennen kuin 1,5 vrk oli täynnä ja sen vuoksi sitten kävimme vielä vauvapolilla tarkastuksessa tiistaina. Siellä kaikki ok, vaikkakin heppulin paino oli vielä laskenut 60 g ja keltaisuusmittarin mukaan jouduimme käymään verinäytteessä. Mutta ei siis tarvinnut valohoitoa.

Tuo painokin oli seuraavan päivän neuvolaan noussut takaisin siihen, mitä oli sairaalasta lähtiessä, vaikka jätkä oli vetänyt isot kakit tuossa välissä. Muutoinkin nlatäti sitten totesi, ettei tämän vauvan painosta tai keltaisuudesta tarvitse olla huolissaa, kun heppuli oli vallan pirteä neuvolassa. Ei siis sittenkään siirrytty lisämaitoon, kun ei tuossa saatu sitä aikaiseksi antaa kuin kerran 20 ml ja kun paino oli noussut, niin miksi sitä antaisi.

Ja nyt pitää kyllä tasan tarkkaa huolen syömisistään ja kahtena yönä on saanut jopa nukkua pari, kolme 3-4 tunnin pätkää. Päivisin myös tillistelee varsinkin aamulla jopa 1,5-2 tuntia siinä hereillä ja iltapäivästä sitten lyhyempiä pätkiä. Mitään rytmiä nyt ei ole, eikä tartte olla. Pikkuisen taas nauratti, kun anoppi kyseli, että onko ukolla jo rytmiä (ikää oli tuolloin 4 vrk...) ja sitten selitti, että tästä tulee ihan sylivauva, kun nyt jo viihtyy lähinnä sylissä. Totesin siihen, että mitäs nuo isommat on olleet (=sylivauvoja) ja niin saa olla tääkin pikkukaveri.

nimba, pikku ukko 6 vrk ja siskot

Vierailija
13/79 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävi neuvolan th punnitsemassa poikaa ja samalla saatiin neuvolakortti. Paino onkin nyt lähes syntymäpainossa, 30g vaille. Maitoa siis piisaa.

Kaikki kunnossa muutoinkin. Itekki alkaa tottua ajatukseen, että meillä on tosiaankin kaks lasta ja aivan ihania ja mahtavia sellaisia =) Juu, pikkusen euforiassa täällä vielä mennään =D Mutta niin saakin mennä, nautiskelen nyt täysin rinnoin.

Juu rytmistä, Nimban tavoin, on jo kyselty....heh. Ikäähän on tosiaan vasta viikon, että mikä rytmi? Kolmena yönä tosin on aika tarkkaan syöpötellyt 1-4/5 ja sit nukuttu kasiin/ysiin. Muutoin mennään ihan tuurilla, syödään, nukutaan, kakitaan ja välillä hetki ihmetellään maailman menoa.. Osaan nauttia tästäkin epämäärättömyydestä ihan eritavalla, kun esikon aikana.

Ulkoilua ollaa harjoiteltu ja tänäänkin käytiin tuossa pihassa kärrytelemässä. Samalla esikko pääsi äidin kanssa pitkästä aikaa hiekkikselle. Teki kyllä itellekin hyvää päästä vähän ulkoilemaan. Koiran kans lenkkeily tuntuu kans aika ylellisyydeltä, vaikka vielä ei raaski pikkusesta erossa montaa hetkeä ollakkaan.

Ristiäisiä ja nimeä oon jo alkanu vähän mietiskellä. Tarttee tuo seurakunnan tila varata hyvissä ajoin, on meinaa tosi suosittu. JOs sit sais järjestettyä ristiäiset sellasena kelloaikana kun itelle parhaiten sopii. Nimeä ollaan kans makusteltu ja mietiskelty, mutta vielä ei olla päätetty. Nuo yösyöttöt on oivaa aikaa käyttää tällaseen pähkäilyyn ;)

Hepe ja poju 1vko

Vierailija
14/79 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö syntyi siis 6.7 viikolla 37 + 0, eli hieman etuajassa mutta pysyi paremmin sisällä kuin esikoinen (34 + 0).

Nyt siis vajaa kolme viikkoa. Painoa tullut reilusti, syntymäpaino 3056 g ja eilen neuvolassa 3650 g. On tosi kova syömään ja totaalinen "läpipaskoja". Ensin syö, sitten tulee kakka ja kun menee vaihtaa vaippaa tulee siinä pyörityksessä puklu. Sitten on taas nälkä kun on tullut kakka ja puklu...ja sama rumba alusta. Valehtelematta kakkaa tulee n. 7 krt päivässä ainakin.

Oma maito ei oikein riitä tälle syöpölle, annan toki rintaa joka kerta, useimmiten molemmista rinnoista mutta jo muutaman minuutin kuluttua kaipailee jo lisää. Pullosta menee lisäksi n. 60 ml/kerta. Tuntuu että syö vähän liikaa, kun puklaa myös aika paljon. Mutta minkäs teet, jos on tyytymätön. Paljonko teidän vauvat arviolta syö /kerta? Välillä tuntuu niin turhauttavalta antaa rintaa, kun joutuu kuitenkin antamaan pullostakin. Te, jotka annatte korviketta: minkä merkkistä annatte? Itse annan Nan:ia, mutten tiedä onko niissä juurikaan eroa.

Ärsyttää, kun neuvlassakin jankuttavat imettämisestä, että olisi hyvä päästä eroon lisämaidosta...mutta jos lapsi selkeästi kaipaa enemmän ruokaa kun mitä rinnoista tulee, niin pakkohan sitä on antaa. Ne on vaan sitä mieltä, että ota vaikka vartin välein rinnalle. No eihän se maito nyt niin nopeasti nouse. Höh, antaa neuvolatätien pitää omat mielipiteensä ja itse teen niin kuin parhaaksi näen. Ja pitäisi tuota 4-vuotiasta esikoistakin jossain vaiheessa keretä viihdyttämään.

Nyt pitäisi ruveta antamaan D-vitamiinia ja kävinkin ostamassa Jekovitin. Toivottavasti ei tule mahavaivoja. Itse asiassa tyttö on viime päivinä ruvennut "murisemaan" ja kipristelemään ruokailun jälkeen, öisinkin pitää kunnon meteliä "rutinaa". Välillä on vaikea itse saada unesta kiinni. Mutta tyttö ikään kuin örisee unissaan, ainakin silmät aivan kiinni.

Meillä syödään öisin noin 3,5-4 h välein, päivisin n. 3 h välein. Illalla tankkaa kyllä kahden tunnin valveillaolon aikana ihan kunnolla. Muutamana yönä on herännyt noin neljän aikaan ja ruvennut seurustelemaan...ei vaan halua jatkaa uniaan. Minkäs teet?

Nyt taidan itse mennä nukkumaan kun oletan, että seuraava syöttö on noin kahdelta yöllä.

Vierailija
15/79 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätin sitten minäkin tulla vauva-puolelle, vaikka edelleen pakko käydä jännäämässä tuolla odotus-puolella. täällä arki on käynnistynyt hyvin ja huonosti. vauvan kanssa kaikki on mennyt hienosti, mutta tuo taapero aiheuttaa ´´päänsärkyä´´ tyttö todella mustis, ja tekee koiruuksia senkun kerkiää, ja haluaisi omia äidin täysin itselleen. välillä tulee ärähdettyä tytölle ja sitten harmittaa, kun toinen varmasti on jonkinlaisessa shokkitilassa :-)) no vkl aikana hieman edistyi positiivisempaan suuntaan, silitellyt vauvaa, kiikutellut vaippoja roskikseen jne. joten kait se tästä suttaantuu(?)

kirjoitn itse tuonne odotus-puolelle synnytys tarinaa. sen verran sanon, että nopea oli synnytys vain 2h45min ja kaikenkaikkiaan keritiin olla kättärillä 6h ennen kuin vauva syntyi, joten kaikki meni ihan eri kaavan mukaisesti kuin esikolla. oksitosiinia ei tarvittu, joten luomusti käynnityi synnytys ja luomusti lapsi saatettiin maailmaan. se ei kylläkään ollut toiveeni vaan spinaalia melkein jo rukoilin, mutta sitä ei voitu antaa, koska olin jo liiaksi auki. ai että, melkein itku pääsi, kun en sitä saanut. ponnistusvaihe oli pitkä kuin mikä, ja tokaisin jo kätilöllekin, etten jaksa, ja hän haki lääkärin paikalle tekemään kokoarviota, ja lääkäri siinä hetken tarkisti vatsaa, ja sanoi kyllä tämä täältä tulee, nyt vain kunnon ponnistuksia. ja melkein heti poika syntyikin. sai vain 8 pistettä, kun ei parkaissut ja värikin oli sinertävä. imettiin ja sitten jo herra huusikin, ja sai 5 min kuluttua syntymästä täydet 10 pistettä. poitsu viihtyy rinnalla, ja imettäminen sujuu hyvin. kova poika syömään, syö 1-3 tunnin välein, onneksi öisin 3-4 tunnin välein, ja jonkinlaista rytmiä on, klo.23-klo.2-klo.5.30-klo.8.30, näin ollaan menty 3 viimeisintä yötä. meillä myös varsinainen kakkahousu, kakkaa 6-7krt/pv. tiistaina eka nla, odotan jo innolla onko paino noussut ja miten hyvin.

itse sain viikko sitten flunssan ja edelleen kärvistelen sen kanssa. en muista sairastaneeni tälläista tautia aikoihin. oli jopa kuumetta. muutoin vointi hyvä, olen toipunut hyvin synnytyksestä, yhtäkään kipulääkettä ei ole tarvinnut ottaa, ja muutenkin olo ihan ok.

kauanko jälkivuoto kestää ? esikosta muistelen, että se kesti kauan, oisko ollut likemmäs 5vk, mullahan on se ikävä perinnöllinen verenvuoto sairaus, joka varmaan vaikuttaa siihen. nyt tuntuu, että vuoto alkaa jo hiipumaan ja synnytyksestä 1.5vk. hyvä niin kuitenkin.

ja miten monta kiloa jäi synnärille ? itseltäni vain 6kg, eli sinne mennessä olin 86kg ja lähtiessä 80kg. nyt paino 78kg. tuli tasan 20kg odotusaikana, joten pudotettavaa riittää :-//

nyt kaikille oikein hyvää alkavaa viikkoa, ja vauva-iloa !!! t. emmi +poitsu 11vrk & tyttö 2v3kk

Vierailija
16/79 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmi kyseli painoasta, mä oon enemmän kuin tyytyväinen.. Mulle tuli ekaan neuvola painoon lisää 6,4kg, ja viime torstaihin (vajaa viikko synnytyksestä) oli lähteny jo 7,9kg. :) Nyt kun sais pidettyä ruokailut kurissa ja imetys jatkuis pitkään niin olis kiva..

Mun mielestä jälkivuoto kestää 2-4 viikkoa..

Tänään tulee viikko kotona oloa ja hyvin on mennyt. Poika on hyvin kiltti tapaus kuten siskonsakin. Yöllä tosin vois nukkua paremmin, mut jos se parantauis kun palattiin rintakumin käyttöön. Välillä päivällä uni ei tule millään vaan katselee ja ihmettelee pitkiäkin aikoja jo.

Isosisko on yhä todella innokas paijaamaan ja silittämään vauvaa. Välillä pitää vähän rajoittaa että toinen saisi nukkua. :) Sisko käy vähän välilä antamassa pusun päähän tai muuten vaan tarkistamassa että nukkuuko vauva.

Nyt me taidetaan lähteä vähän ulkoilemaan. :)

Bejpi, Poju 1vko 3pvä ja Eveliina 12/06

Vierailija
17/79 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on nyt 5 viikkoinen. Mitään rytmiä ei sen enempää vielä täsä vaiheessa ole.

Yöllä herätään 3-4 kertaa.

Poika herää syömään noin aamu kuuden aikoihin josta myös jää hereille useammaksi tunniksi. Esikoinen taas heräilee kasin pintaan eikä nuku päikkäreitä joten omat unet tällä hetkellä jää vähäisiksi.

Muutenkin vauva nukkuu parhaiten iltapäivällä niin ja onneksi myös yöllä. Yöllä herää sen verran että syö ja nukahtaa samantien.

Rintamaidolla on ainakin tähän asti pärjätty.

Ensimmäinen lääkäri neuvola on elokuun alussa.

Nimi on jo päätetty ja ristiäiset vietetään elokuun loppupuolella. Oltaisiin pidetty vähän aikasemmin mutta kummin laskettu aika on näillä paikkeilla ja kun ei koskaan tiedä milloin syntyy ja paljonko menee vaikka yli niin tuo ajankohta sitten on kummin kannalta parhain. Ja hyvinhän se sopii meillekin :)

Vähän on meilläkin mustasukkaisuutta havaittavissa. Ihan alussa poika oli mustis jos isä piti vauvaa, mutta tämä meni aika pian ohi. Ja on enemmänkin sellainen että vain äiti saa olla vauvan kanssa. mm. mamma ei saisi pitää vauvaa ollenkaan sylissä vaan pitäisi hänen kanssa touhuta. Mutta innoissaan silti silittää, juttelee ja leikkii helistimillä vauvan kanssa.

Että suhthyvin menee kuitenkin ettei mitään häiritsevää mustasukkaisuutta ole.

Ainoostaan tuo vanhempi poika kaipaa seuraa!! Puistoissa yritetään käydä, mutta ainakin näin loma aikana siellä on aika hiljaista, joten keskenään siellä tänäkin päivällä oltiin. Ja yritän sit parhaan mukaan käydä tuttujen luona joilla lapsia että saa esikoinen leikkiseuraa ettei ihan tylsiksi päivät käy kun kaverina pelkkä äiti joka kuitenkin joutuu kesken leikkien hoidella/syöttää vauvaa.

Ja kylvystä meidän vauva todellakin nauttii. Köllötellä lämpimässä vedessä ja kylvyn jälkeen lämmintä maitoa päälle ni johan maistuu uni sen jälkeen :)

Nyt ei tuu kyllä mitään muuta juttua mieleen joten yritän keretä kirjoittelemaan lisää toiste.

Jeevi & Pojat 5vko & 2v 10kk

Vierailija
18/79 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika nukkuu, niin mä aattelin vähän raapustella. Tyttö on iskän kanssa reissussa koko päivän tuolla saaristossa. Tulevat vasta iltamyöhäsellä kotiin. Me ollaankin pojan kanssa pesitty koko päivä tuolla sängyssä ja nautiskeltu =) Oon saanu nukuttuakin hyvin. Nytkin pitäs varmaan hetki malttaa tuohon sohvalle käydä, niin jaksaa taas yöllä tissitellä. Eli edelleen yöllä syödään ja päivällä nukutaan.

Kiloista ja niiden iloista ;) oli puhetta. Synnärille jäi 6kg ja nyt kotona ollessa on tippunu viel 1 1/2kg. plussalla ollaan sellanen -500g. Ei kuiteskaan kannata kovasti hurrailla, sillä tuota ylimäärästä iloa oli jo ennen raskautta sen verta, että toiset 10kg sais lähtee ihan ilomielin vielä...

Jälkivuodosta...esikosta kesti sellasen 3vko ja edelleen sellasta runsasta menkkavuotoa. Luultavasti siis sen saman ottaa nytkin. Onneks ei kovin kauheita helteitä nyt oo, niin ei pääse ihan mahottomasti hautomaan.

Ehkäsystä oisin sen verta kyselly, et mites tuo hormoonikierukka? Voisko sen laittaa jo tuossa jälkitarkastuksessa, vai minkälaista käytäntöä on ollu? Onko kokemusta? Toisaalta en haluais mitään hormonaalista niin kauan ku imetän, et tarttee miettiä vielä. Jos odottas sen vuoden tai niin kauan ku imetän/oma kierto palautuu ja ottas sen kierukan sitten..Mut ku ei noi kumitkaan kauheesti innosta. Joo, ei ihan vielä oo kyl ajankohtasta tuo ehkäsyasiakaan ;) Mut ehkä kuukauden sisään kuiteskin...

Vähän jännittää tuo ens viikko, kun olis tarkotus jäädä kolmisin lasten kanssa. Miten me ikinä ehditään mihinkään puistoon tms. ennen ku pitää jo tulla takas syömään? Ehkä tää tästä ajan kanssa alkaa lutviutua, et miten kahen lapsen kanssa saa arjen pyörimään?

Odotus-puolen pino on hiljentynyt merkittävästi. Taitavat viimoset "aktiivipalstalaiset" olla jo tositoimissa. Hyvä niin, nyt vaan odotellaan, että kotiutuvat ja jaksavat siirtyä tänne puolelle.

Hepe ja poju 10vrk + tyttö 2v4kk

Vierailija
19/79 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti nukkuu vielä,joten aattelin tulla raapustamaan hetkeksi.

Täällä jonkinmoista päivärytmiä pidetään jo. Aamuherätys on ajoittunut tuohon kahdeksan ja puoli yhdeksän maastoon. Aamulla ja illalla jaksaa olla jo parisen tuntia valveilla,välillä sitten tissitellään ja nukutaan. Neiti on pikkuhiljaa oppimassa hymyilemisen jalon taidon ja jonkinmoisia kiljahduksiakin tulee jo =). Myös itkusta huomaa jo hyvin,koska ollaan vaan tyytymättömiä omaan oloon,koska nälkään ja väsymykseen. Ja tyttö saa edelleen korviketta tissimaidon lisäksi. Päivällä on neuvola ja mielenkiinnolla odotan onko paino edelleen noussut,kun tykkää sahata edestakaisin. Viimeksi kun kävimme punnituksessa tytöllä oli painoa 4316 g,joten viimeviikosta painoa luulisi tuleen lisää,sillä tyttö viihtyy tissillä aika hanakasti. Yöt menee about kahdella kolmella syötöllä.

Esikoisen kanssa sitten meneekin hermot. Tuo meidän erityinen kun on muuttunut todella kiukkuiseksi. Onneksi ei vauvalle ole tehnyt mitään,mut saan tänään neidin paluupostissa mummilta takaisin,kun siellä oli meno mennyt ihan villiksi eilenillalla. Odotan kovin jo,että neidin aamu- ja iltapäivähoito alkaa ensi viikolla,niin saa päiviinsä jonkinmoisen rytmin ja ennenkaikkea jotain tekemistä! Kotona kun aika pukkaa käymään pitkäksi niin tytölläkuin äidillä. No,kaipa se tästä sutviintuu pikkuhiljaa. Ja varsinkin sitten kun elämä ei ole enää pelkkää vauvan tissilläoloa =).

Joku oli jälkivuodosta kysellyt. Esikoisesta vuosin sen 3-4 viikkoa,nyt on menossa jo viides viikko. Vuoto vaikutti jo loppuneen,mutta viimeiset pari päivää on tullut jo kirkkaampaa vuotoa,ei mitään paljon,mutta kuitenkin erilaista kuin mitä se jo oli. Olisikohan kuukautiset jo alkaneet? Vai onko sitä jälkivuotoa? Tarttee asiasta kysäistä pikkuneidin neuvolassa tänään,hän kun on kätilö koulutukseltaan. Ettei tule mitään vähemmän kivoja yllätyksiä. Itse meinaan laittaa hormonikierukan,mutta ajankohdasta ei vielä ole tarkempaa tietoa. sinällään tekisi mieli laittaa jo jälkitarkastuksessa,mutta muistaakseni ei suositella ihan niin nopeasti laitettavan. Esikoisesta taisin laittaa siinä vaiheessa kun tyttö oli 4 kuukauden.

Mutta nyt ryhdyn aamupalalle ennenkuin tuo yksi tuolta alkaa heräilemään.

Marika ja pikkuneiti 1kk 5pvä

Vierailija
20/79 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö siis syntyi 14.7. RV 41+6

Tänään juhlimmekin 2vkon ikää ?

Ja samat sanat, aika rientää niin vauhdilla!

"Rytmi" on meilläkin muodostunut jonkinlaiseksi, lähinnä yöt menny nyt monta yötä putkeen samalla rytmillä, herää karkeasti puolilta öin, kolmelta ja kuudelta. Illalla tulee välillä pitkiäkin (pisin 7h...!) valvomisia, siis torkkuu välissä silmät kiinni kork.10min. mutta ei malta nukkua. Muuten päivät meneee myös noin 3-3,5h unilla.

Eka neuvola meillä oli 1 vkon iässä, täällä ei tultu kotikäynnille, kun heinäkuu kiireistä kun porukkaa lomalla. Huomenna mennään käymään puntarilla. Seuraava neuvola sitten 1kk:n iässä.

Ulkona ollaan kärräilty, pukeminen aiheuttaa äipälle aika stressin...tuntuu et liikaa vai liian vähän jne.. :/

Meillä ollaan oltu rinnalla + korvikkeella synnäriltä asti. Oma tuotanto ei riitä, siis joka syönnillä eka tissiä, sit korviketta.

Misti74: Meillä menee nyt korviketta 20ml-70ml /kerta. Tyttö tankkaa illalla ihan hirveitä määriä :) Meillä ollu NAN 1 -korviketta, kun sitä sai synnärillä, niin jatkoin vaan samalla. Minäkin mietin välissä et syökö joitakin kertoja jo liikaa kerralla, mut niin ne osastolla sanoi et syö minkä syö, et ei se liikaa syö.. ??!

Tänään aloitetaan D-vitamiini tipat, täällä neuvola antoi pullon jekovittia.

Ajattelin aloittaa 1. päivä = 1 tippa, 2. päivä=2 tippaa...jne. Miten muut kellä korvike mukana?? Siinähän on jo D:tä, meille neuvola sanoi et noin 4 tippaa/pvä riittää?

Ristijäiset on meillä 16.8. Kotona puhutaan jo omalla nimellä, osa vieraista kuullu jo nimen, ei salaisuus, mutta en ihan facebookissa ole julistanut :D

Miten muilla mennyt lemmikien kanssa?

Meillä koira ottanut hyvin vauvan vastaan, eka päivät pyöri jaloissa, siis sen piti yöt ja päivät seurata joka paikkaan mitä me nyt tehdään sille vauvalle, mut nyt se ei enää yöllä jaksa edes herätä syöttöjä ihmettelee :)

Kissa meni ukin luo hoitoon..myönnän et mun jaksaminen ei antanut periksi alkaa kissan kans totuttelee.. Lapsi nukkuu kehdossa kaikki päivä unet, joten en olis sit päässy mihinkään siitä vahtaamasta, tai en olis voinu ite nukkua, jos kissa sisällä.. meidän kisu tykkää nukkua ihmisten kans, joten oli 99% varmuudella ollu menossa kehtoon tai pinnikseen.. Onneksi sillä menny hoidossa hyvin! Tutun ihmisen luona kun saa olla.

Romaani tästä meinaa tulla... :)

Käyn päivittäin lukee vielä odotuspinoa, mukava lukea sieltä synnytystarinoita ja odottajien kuulumisia.

Mukavia vauvahetkiä kaikille!

-------------------------------

Taateliz ja prinsessa 2vkoa ?

-------------------------------