Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teillä saa tosiaan ottaa jääkaapista mitä haluaa?

Vierailija
12.07.2009 |

Rajoitetaanko teillä oikeasti ruokaa?

Karkit ja vieraskeksit ja jäätelöt ymmärrän, mutta ruoka?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei niissä kenenkään nimiä lue, joten periaatteessa sieltä saa ottaa ihan mitä vaan. Ainut poikkeus on se jos ruoka on pian valmis, silloin ei tartte ottaa yhtään mitään että itse lämminruoka maistuu.

Vierailija
2/85 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole nakkeja meilläkään ostettu aikoihin... Ehkä kerran kolmessa vuodessa olen ostanut nakkeja.

Joskus ollaan sukulaisilta saatu hirvinakkeja, ne on paljon parempia kuin kaupan nakit ja ne syödään kyllä mielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa perheessä taitaa olla ruoassa jotain vikaa, kun sillä ei tule kylläiseksi. Mä en oikein ymmärrä miksi pitää kenenkään närpiä jääkaapista jatkuvalla syötöllä ruoka-aikojen välissä.

Ja jos miehen nälkä ei pysy aamuun asti illallisella ja iltapalalla, niin kyllä on ruoanlaittajassa ja annostuksissa jotain väärää.

Vierailija
4/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaanko suurimman osan lapset saa käydä jääkaapilla ihan omaan tahtiinsa ja syödä sieltä mitä haluavat. Ei ihme, että telkkarista työnnetään kaikenlaista ravinto- ja laihdutusohjelmaa, sillä niille näköjään on tilausta.

Kyllä on ihan tervettä opettaa lapsille säännölliset syömistavat ja jonkinlainen rytmi. Lapsethan vetää kolme vanukasta putkeen, jos niille antaa vapaat kädet. Tai tekevät ja syövät kaksi leipää just ennen kuin ruoka on valmista, ja sit oikea ruoka ei maitakaan. Ja sit äidit vielä kehuskelevat, että lapset saa ottaa kaapista omien mielihalujen mukaan. Mitä ihmeen kehumista siinä on!

Vierailija
5/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä voi mitenkään vetää kolmea vanukasta putkeen, kun ei meillä ole vanukasta kaapissa. Ei meillä ole yleensä myöskään keksejä, karkkia, sipsejä eikä nakkeja. Lapset saavat todellakin HALUTESSAAN valita itse välipalansa, mutta valikoimaan kuuluu lähinnä vain hedelmiä, marjoja, vihanneksia ja leipää. Yleensä heille kyllä riittää se, mitä ruoka-aikana tarjotaan.

Vierailija
6/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääkaapista itselleen syötävää, kysyvät yleensä kyllä että saako ottaa. Jos ruoka-aika lähestyy niin sitten tietysti kiellän syömästä että maistuisi sitten ruoka-aikanakin. Ja onhan se parempi ottaa kunnon välipalaa kuin esim. keksiä tai jäätelöä. Joskus tietysti harmittaa jos se seuraavaksi päiväksi ostettu nakkipaketti on syöty - mutta sitten tehdään jotain muuta tai käydään uudelleen kaupassa. Tosin meilläkin on tiettyjä raaka-aineita aina saatavilla.

Vierailija
7/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vieraskin (tai oikeastaan hyvä ystäväni, mutta kuinka kauan?) menee kaapille ja syö keksit. Se siitä ilosta.

Vierailija
8/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vuosia sitten valmistunut kokiksi, eli en vierasta mitään ruokaohjeita.

Meillä on käytössä 5 viikon ruokalista. Kun huomaan ettei joku ruoka maistu, se korvataan uudella. Uusia vinkkejä tulee koko ajan netistä, kuulun kaikkiin mahdollisiin ruokaklubeihin.

Meillä ei ole talous myös parhaassa jamassa. Minulla on käytössä tietty määrä rahaa kuussa ja sillä rahalla pitää ostaa ruuat.

Pakkanen on myös olemassa, mutta se tulee syksyllä täyteen marjoista, joita syömme aina ma - pe aamupuuron yhteydessä. Jouluna pakkasessa on tyhjää puolet, keväällä on jo kokonaan, pakkanen on pieni, meillä on sellainen jääkaappi-pakastin setti.

Vakioruokia on, lauantaisin meillä tehdään aina pizzaa, makaroonilaatikkoa ja sämpylöitä.

Ruoka-aika on joka pv klo 18, syksyllä minä joudun välillä olemaan töissä klo 18, tällöin tulee työlistat, jokainen saa tehdä jotain, jotta ruoka on valmiina pöydässä klo 18.30.

Meillä tehdään ruokaa aina sen verran yli, että sillä kuittaan lounaan, otan jämiä mukaan, samoin kattilan pohjalle jää vähän, jonka mieheni syö iltapalaksi.

Usein ostan tarjouksia, käyn kaupassa 2 krt viikossa, jälkimmäisellä kerralla ostokset lähinnä koostuu vain maidoista. Tarjouksia ostelen sen mukaan miten pakkasessa on tilaa. Jos pakkanen on täynnä, sitten tarjous jää ostamatta.

Syy tähän tuli mieheltäni. Mieheni muutti minun luo asumaan suoraan lapsuuden kodistaan ja siellä on aina rahaa käytetty ruokaan hyvin isolla kädellä. Mieheni ihan oikeesti teki niin että hän otti jääkaapista kinkkupaketin, 300 g ja katsoi telkkaria ja söi paketin. Normaalisti siitä olisi tullut iltapalalle leivän päälle + seuraavana päivänä kinkkukastiketta.

Minä vedin tälläisistä aika moiset pinnat, jos klo 21 huomaat kinkkupaketin hävinneen ja iltapalana on teen lisäksi vaan sämpylöitä, ei ollut riidat kaukana.

Talous oli vielä enemmän silloin kuralla kuin nyt.

Koska ruokalista on pitkän ajan pituinen, silloin voin seurata että ruokamme on monipuolinen.

Appi ja anoppi kun tulevat kylään, he tuovat meille yleensä aina ruokaa. Esim naapurissa oli perunoitten nosto viime syksynä, saimme 2 isoa säkillistä perunoita, silloin listalta otettiin pois makaroonit, riisit ja korvattiin ne perunoilla, meidän kellari ei ole maailman paras, joten hyvä oli syödä perunat mahd nopeasti pois.

Meillä ei myöskään käy lasten kaverit syömässä. Asumme isossa kerrostalokompleksissa ja kaikki kaverit asuvat samassa ns pihapiirissä. Tämä on ihan keskenään sovittu juttu kaikkien lapset syövät kotona.

Mies välillä edelleenkin, käy jääkaapilla ja syö mitä mieleen juolahtaa ja sitten meillä voi olla jonkinlainen ongelma seuraavana päivänä. Mutta joskus olen sitten tarjonnut seuraavana päivänä puuroa, mies on marmattanut ja olen hänelle sanonut kun joku söi nakit jääkaapista, tässä on korvaava ruoka.

Jos ruoka ei riitä, vaan jää nälkä, tarjoan voileipiä ja itse tehtyä jogurttia ja viiliä.

Kaikki ollaan normaalipainoisia ja hiukset pysyy päässä.

Osallistun myös ostosten merkintä -ohjelmaan, hirveästi duunia ja eipä juuri hyötyä. Saan kerran vuodessa otteen miten meidän perhe on ruokia ostanut ja varsinkin kk menot ovat meidän perheessä hyvin alhaiset keskivertoon nähden.

Ja näitä puuropäivällisiä on max joka toinen kk.

Vierailija
9/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on viiden hengen perhe, eikä siitä tulisi mitään jos kaikki olisivat kaapeilla tonkimassa omia aikojaan.

aamupalan isoin osaa ottaa ja antaa pienemmillekin, leipää, kaakaota, muroja tms.

jos on nälkä, niin tehdään jotain välipalaa tai hedelmää ym. ja jos on ruoka-aika lähellä niin sitä sitten.

ei ole vanukkaitakaan varattuna, kuin yksi kaikille, joten ei niitäkään syödä kun satunnaisesti ja jälkiruaksi tms. jogurtti on sama kuin vanukas, eli satunnainen ja yksi kaikille varattuna. (sokeripommi kun on yhtälailla kuin vanukas)

leipää ja hedelmiä ja vihanneksia saa ottaa välipalaksi jos tosi nälkä, mutta esim joku nakkipaketti, ei todellakaan kuulu välipaloihin, edes miehelle, tekee itse vaikka mu´nakasta tms, munia yms on aina... hän voi myös joskus syödä ruoanjämät ja se ok. monesti teen itsekin niin jos hiukoo.

Vierailija
10/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän ihmetyttää kun moni täällä pitää ihan normaalina, että perheen isä kokkailee iltaisin jotain omia ruokiaan.

Jos ei ole mahdollista, että koko perhe syö samaan aikaan, niin miksi ei ainakin samaa ruokaa?

Siitähän on vaikka kuinka paljon tutkimuksia, että yhteiset ruoka-ajat perheen kesken on paras tapa ehkäistä syömishäiriöitä ja jopa nuorisorikollisuutta.

Vierailija
11/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mies on vähäuninen, ja valvoo monta tuntia pidempään kuin me muut. 187cm/85kg miehellä ehtii tulla kova nälkä iltaruuan (klo 17) ja aamupalan välillä, jos syö välissä vain jonkun leivänkäntyn. :)

Mua vähän ihmetyttää kun moni täällä pitää ihan normaalina, että perheen isä kokkailee iltaisin jotain omia ruokiaan.

Jos ei ole mahdollista, että koko perhe syö samaan aikaan, niin miksi ei ainakin samaa ruokaa?

Vierailija
12/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin pätkän amerikkalaista ohjelmaa, jossa annettiin vinkkejä lapsiperheen keittiöön. Eli veitset pois lasten ulottuvilta ym. järkevää. Ja sitten: alakaappiin terveellisiä välipaloja, joita lapset voivat itse halutessaan hakea. Ja siellä komeili jotain suklaakeksejä! Ehkä niissä oli jotain kauraa, jotta on kuitua ja vanhemmilla puhdas omatunto. Tähänkö mekin ollaan menossa?

Vierailija
13/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 3v ja 4v. Etenkin 4v tekee sitä että ruoka-aikana ei maistu mikään, mutta vartti ruokailun päättämisestä olisi jääkaapilla etsimässä voileipää tai hedelmiä.

Ruoka-ajat ovat sitä varten että silloin syödään. Jos tarjolla on

aamupala 8.30

päiväruoka 11.30

välipala 14.30

iltaruoka 17.30

iltapala 19.30

niin pitää ruokailukerran jälkeen pärjätä seuraavaan ruoka-aikaan. Ruoka-aikana saa syödä niin monta lautasellista kuin haluaa. Jos loppuu kesken, jatketaan näkkärillä, mutta harvoin sattuu noin.

Vierailija
14/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä ole kyllä koskaan käynyt niin, ettei oltais voitu laittaa ruokaa siksi että joku on käynyt jääkaapilla edellisenä iltana

Vierailija
15/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...syödä ja mitä saa syödä. Heil Hitler!

Vierailija
16/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies saisi kokkailla itselleen iltapalaa?! Miksei mies saisi syödä silloin kun huvittaa?! Lapsi ainakin meillä kysyy saako ottaa tai pyytää antamaan. Joskus käy itsekin ottamassa. Ei toki silloin kun on ruoanaika. Sen ymmärrän jos asuu kaukana sivistyksestä niin ostetaan kaapit täyteen ruokaa ja suunnitellaan tarkkaan. Nykypäivänä on Abc, Shell tmv. joka nurkalla joten sen surullisen kuuluisan nakkipaketin voi hakea vaikka keskellä yötä. Tokihan siellä maksaa parikymmentä senttiä enemmän. Näitä teidän juttujanne lukiessani tulee mieleen, että onko minun avioliittoni ja perheeni vähän outo. Ihme nipottamista kaikesta teillä.

Vierailija
17/85 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska haluan olla kunniallinen av-mamma, on kai pakko pitää nakkipakettia vastedes jääkaapissa.

Vierailija
18/85 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan nyt sen ihan itsestäänselvyytenä, että alle kouluikäiset eivät syö mitä tahtovat milloin vaan. Pöydällä on aina pestyjä hedelmiä, niitä voi syödä, kun siltä tuntuu ja voieipää saa pyytämällä. Maustettuja jogurtteja tai vanukkaita meillä ei syödä, vaan rehellisiä herkkuja karkkipäivinä ja joskus vähän muulloinkin.

Mutta miehen ja minun syömisistä: tottakai sieltä kaapista saa syödä mitä lystää, kunhan ajattelee sitä tehdessään muitakin. Eli jos syö jotain loppuun, pitää miettiä, oliko se tarpeellinen ja jos oli, ostaa kaupasta uusi. On kummastakin syvältä tulla töistä kotiin ja huomata, että täytyy lähteä uudestaan kauppaan ennen kuin saa syödäkseen samalla tavoin kun on syvältä tulla kovista treeneistä ja huomata, että kana/raejuusto tms proteiinipitoinen on putsattu kaapista. Kovin kalliisiin spesiaaliherkkuihin tämä ei päde, koska rahaa ei ole hirveästi. Jos tiistaina on esimerkiksi tarkoitus syödä sienipastaa, johon on ostettu torilta kalliita siitakesieniä, niistä ei väännetä itselle yöpalaa maanataina. Jos sattuu napsimaan kaikki leivänpäällistomaatit/kurkut, kauppa on olemassa. Jos illalla maitoa on vähän eikä abc houkuttele, sitä ei juo kolmea lasia.

Jos nyt jostain syystä jommalla kummalla olisi vaikeuksia ymmärtää sitä, että taloudessa asuu muitakin, pitäisi jääkaappikäyttäytymistä rajoittaa, mutta kun kumpikaan ei typerehdi, periaatteessa saa olla vapaasti.

Vierailija
19/85 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän on vaikka kuinka paljon tutkimuksia, että yhteiset ruoka-ajat perheen kesken on paras tapa ehkäistä syömishäiriöitä ja jopa nuorisorikollisuutta.

hän syö perheen kanssa ja sitten syö lisää ennen nukkumaan menoa. Vähän kun lapset syö iltapalaa, mies syö ruokaa.

Vierailija
20/85 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa ottaa vaikka leipää vain huikkaamalla "hei mä otan välipala leivän". Muista ruokaaineista on sovittu että kysytään ensin "voiko noita nakkeja ottaa?". Meillä on viisi lasta ja nakkipaketti menee välipalaksi hujauksessa ja se seuraanvan päivän ruoka on sitten taas arvoitus.

Meillä minä hoidan ruoka ostokset. Mies on aika huithapeli raha-asioissa joten on sovittu että hänen palkka menee vuokraan ja laskuin niin että "omaa" rahaa jää vain bensaan joten mies ei pääse useinkaan pääse kauppaan ja minun on sitten pakko lähteä. Minä kun en omista ajokorttiakaan niin se on sitten kävellen tai pyörällä tehtävä reissu ja usein lasten kanssa kun mies on töissä. Ei se niin kivaa puuhaa ole että sitä viitsisi joka päivä köydä hakemassa paketin ylimääräisiä nakkeja.

Toisaalta kyse on myös tavasta ennen meillä ei ollut varaa kuin välttämättömään ja silloin ostettiin tasan se mitä syötäväksi oli suunniteltu. Nyt olisi varaa ostaa välillä ylimääräinen nakkipaketti mutta harvoinpa olen sitä listaan lisännyt tai herätteenäkään ostanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme