Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teillä saa tosiaan ottaa jääkaapista mitä haluaa?

Vierailija
12.07.2009 |

Rajoitetaanko teillä oikeasti ruokaa?

Karkit ja vieraskeksit ja jäätelöt ymmärrän, mutta ruoka?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lapset ovat aina saaneet halutessaan valita ruokaa itse. Olen huomannut, että he valitsevat tarjolla olevista vaihtoehdoista erittäin järkevästi ja hyvin, en itse osaisi paremmin. Voi tietysti johtua myös siitä, että meillä on jatkuvasti esillä terveelllisiä vaihtoehtoja kuten hedelmiä, tomaattia ja kurkkua ja he näkevät aikuisten syövän niitä välipaloiksi. Uskon vakaasti siihen, että lapsikin osaa koostaa itselleen monipuolisen ja terveellisen ruokavalion, jos hänet jätetään itse valitsemaan. Tästä on tutkimustakin olemassa. (Karkkia, sipsejä, pullaa tms. meillä ei normaalisti ole taloudessa ollenkaan, miksi olisikaan?)

Meillä ei kukaan ota välipalaksi raakaa broileria, paistia tai jauhelihaa eikä edes ruokakermaa tai korppujauhoja, joten ruokia varten varatut ainekset kyllä säilyvät ihan hyvin. Tätä ongelmaa en tajua ollenkaan.

Vierailija
62/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aina tuo mies kysyy että olenko mitä suunnitellut ruoaksi. Ei sitten niitä aineksia syö. Ja ei se varmastikaan olisi mukavaa huomata vähän väliä että jaa, eipä tehdäkään sitä ja sitä ruokaa koska ainekset on syöty. Säästyypähän rahaa kun ei tarvitse moneen kertaan hakea raaka-aineita.

Ei tulisi mieleensäkään syödä mitään juustoleipää ihmeellisempää kysymättä oliko se mietitty johonkin tiettyyn asiaan (ei edes tuoretta leipää ota kysymättä, enkä ota minäkään, kivahan se on jakaa kaikkien kesken vaikka aamupalalla).

En sitten ihmetelekään monia järkkkykorkeita ruokakaupanlaskuja mitä tällä palstalla näkee, jos ruokaa otetaan ihan vain mielihalujen mukaan kaapista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lapset ovat aina saaneet halutessaan valita ruokaa itse. Olen huomannut, että he valitsevat tarjolla olevista vaihtoehdoista erittäin järkevästi ja hyvin, en itse osaisi paremmin. Voi tietysti johtua myös siitä, että meillä on jatkuvasti esillä terveelllisiä vaihtoehtoja kuten hedelmiä, tomaattia ja kurkkua ja he näkevät aikuisten syövän niitä välipaloiksi. Uskon vakaasti siihen, että lapsikin osaa koostaa itselleen monipuolisen ja terveellisen ruokavalion, jos hänet jätetään itse valitsemaan. Tästä on tutkimustakin olemassa. (Karkkia, sipsejä, pullaa tms. meillä ei normaalisti ole taloudessa ollenkaan, miksi olisikaan?) Meillä ei kukaan ota välipalaksi raakaa broileria, paistia tai jauhelihaa eikä edes ruokakermaa tai korppujauhoja, joten ruokia varten varatut ainekset kyllä säilyvät ihan hyvin. Tätä ongelmaa en tajua ollenkaan.

Vierailija
64/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jopa jääkaapissa lukko koska pikkulapset avaavat jääkaappia ja pakastinta jatkuvasti.

Ateriarytmi siksi ettei heistä tule napostelijoita, ruoka-aikana ruoka maistuu ja hampaat pysyvät kunnossa. Hampaiden kunnon kannalta kaikista pahin on jatkuva syöminen vaikkei olisi makeaa tai hapanta.

Vierailija
65/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jopa jääkaapissa lukko koska pikkulapset avaavat jääkaappia ja pakastinta jatkuvasti. Ateriarytmi siksi ettei heistä tule napostelijoita, ruoka-aikana ruoka maistuu ja hampaat pysyvät kunnossa. Hampaiden kunnon kannalta kaikista pahin on jatkuva syöminen vaikkei olisi makeaa tai hapanta.

Vierailija
66/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käsitin kysymyksen vähän toisin. Ei ehkä haettu sitä, onko ruokaa niin paljon kuin jaksaa syödä. Onko lapselle hyvä opettaa, että ruokaa on aina käden ulottuvilla kun huvittaa? Että kun tunti ruokailun jälkeen alkaa suu napsata niin voi käydä jääkaapilla?

Vastaan itse. Meillä on säännölliset ruoka-ajat ja muutama välipala. Lapset (3) sanovat kyllä jos heillä on nälkä ruokailujen välissä. Silloin voi sitten punnita, onko oikea hetki ottaa suuhunpantavaa vai odottaa kenties tunti tai pari sitä oikeaa ruokaa.

Vaikka siellä kaapissa olisi niitä nakkeja (joita nyt ei ihan hirveästi edes pitäisi syödä), niin ei se tarkoita, että ne pitäisi syödä kaikki kerralla iltapalaksi. Ei myöskään vanhempien, sillä lapsi oppii terveelliset rukailutottumukset vanhemmiltaan.

Mielestäni ruuan ravitsevuuteen voisi kiinnittää huomiota, jos muksut olisivat jatkuvasti jääkaapilla. Pelkällä pastalla ja perunalla ei nälkä kovin kauaa poissa pysy, kekseistä puhumattakaan.

Vierailija
67/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me miehen kanssa "suunnitellaan" mitä tehdään ruuaksi. Lapsi syö mitä annetaan. JOskus kysyy saako ottaa esim. nakkia. Mutta yleensä just sillon alkaa olemaan ruoka-aika niin kiellän. Ja vissiin nakeista teen seuraavana päivänä sen ruuan kun niitä saattuu olemaan.

Vierailija
68/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jopa jääkaapissa lukko koska pikkulapset avaavat jääkaappia ja pakastinta jatkuvasti. Ateriarytmi siksi ettei heistä tule napostelijoita, ruoka-aikana ruoka maistuu ja hampaat pysyvät kunnossa. Hampaiden kunnon kannalta kaikista pahin on jatkuva syöminen vaikkei olisi makeaa tai hapanta.

kuulostaa jo aika sairaalta.

Vierailija
69/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetaan sitten lisää kaupasta ja ihan kävellen. Yleensä ei olla yhden ruuan varassa, vaan jos joku syö nakit, niin syököön. Tehdään sitten jotain muuta ruokaa.

Tänään oli valittavissa spagetti kastike, tonnikalariisi laatikko tai broilerin koivet.

Aaamulla sit mietittiin mitä ruokaa tehtäisiin.

Naposteltavaa on oltava kaapissa, kun on paljon liikkuvia lapsia.

Vierailija
70/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin se yksi nakkipaketti. jos lapset haluavat sen popsia niin saatan ottaa pakastimesta sulamaan jotakin muuta, vaikkapa jauhelihaa. Mä en käsitä miten joku voi noin tarkaan laskea ruuat. T: viiden lapsen äiti.

Täh - lasketaanko teillä nakit ja tomaatit noin tarkasti?

ei siitä oo kyse, vaan siitä, jos nakkipaketista on tarkoitus tehdä seuraavan päivän ruoka, ja joku vetää sen iltapalaksi..

Vierailija
71/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin se yksi nakkipaketti. jos lapset haluavat sen popsia niin saatan ottaa pakastimesta sulamaan jotakin muuta, vaikkapa jauhelihaa. Mä en käsitä miten joku voi noin tarkaan laskea ruuat. T: viiden lapsen äiti.

Täh - lasketaanko teillä nakit ja tomaatit noin tarkasti?

ei siitä oo kyse, vaan siitä, jos nakkipaketista on tarkoitus tehdä seuraavan päivän ruoka, ja joku vetää sen iltapalaksi..

Meillä ei.

Vierailija
72/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin ihmettelen, että mikä ihmeen kiveen hakattu menu näillä mammoilla on. Siis meneekö elämä sekaisin, jos joutuu viikko- tai kuukausisuunnitelmaa muuttamaan, jos ukko hotkassut huomiset soosinakit. Ei ymmärrä, ei.

Vierailija
73/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei ne teidän miehetkään väsy teihin. Tilanne tietenkin erilainen, jos asutaan maalla kaukana kaupasta.

Meillä ei ole edes autoa ja joku jääkaapin sisältö ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia, ei ole edes tullut mietittyä tällaista asiaa.

Jotenkin tuntuu, että äidit elävät pipo kireellä ja hymyttömänä. Kaikesta muodotetaan jonkunmoinen ongelma.

Vierailija
74/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin ihmettelen, että mikä ihmeen kiveen hakattu menu näillä mammoilla on. Siis meneekö elämä sekaisin, jos joutuu viikko- tai kuukausisuunnitelmaa muuttamaan, jos ukko hotkassut huomiset soosinakit. Ei ymmärrä, ei.

mitään viikko- saati kuukausisuunnitelmia. Mikä tässä on vaikeata ymmärtää??

Jos käyn tänään kaupassa, ostan täksi päiväksi vaikka makaronilaatikkotarpeet ja huomiseksi nakkipaketin, nin kyllä mua ainakin ärsyttää, jos joudun huomenna kävelemään taas sen parin tunnin kauppareissun pelkästään sen takia.

Vierailija
75/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 8, 7 ja 3 vuotiaat lapset.

Kukaan ei käy jääkaapilla itsekseen, paitsi pienin joka yrittää kalastella satunnaisia pillimehuja jääkaapista :)

Meillä syödään aterioilla ja joskus lapsille tulee nälkä niiden välissä. Silloin harkitsemme, tarvitseeko lapsi siinä välissä esim. banaanin tai muun pienen välipalan, mutta jos tyyliin perunat ovat kiehumassa, saa odottaa ruoka-aikaa, joka siis tässä tapauksessa koittaa viimeistään puolen tunnin päästä.

Meillä tapahtuu myös sitä, että ruoasta on kulunut puoli tuntia kun varsinaisella aterialla ruokaa lautasella siirrellyt tenava tulee sanomaan että on kauhea nälkä. Silloin käytännössä annetaan se syömättä jäänyt ruoka eteen eikä haeta jääkaapista nakkia tai kaapista leipää. Ja korostan, että tämä silloin kun kyseessä on ihan tavallinen, yleensä jopa jonkinlainen suosikkiruoka, joka vaan oikkuilun vuoksi on jäänyt syömättä, ei mitään "syöt vaikka oksentaisit" natsimeininki.

Meillä on varsinkin keskimmäinen tosi huono syömään ja olemme esim. päiväkodin kanssa aikoinaan sopineet yhteisiä pelisääntöjä tilanteen avuksi (esim. maito vasta ruoan lopuksi, leipäpala vasta kun ruoka on syöty jne.) Siksi on ollut pakko pitää jöötä.

Mitä sitten tulee miehen iltapalatottumuksiin, ei meillä tilanne kaadu siihen jos mies vetäisee iltapalaksi aterialta jääneen kanankoiven vaikka olisin ajatellut sen seuraavan päivän lounaakseni, sitten muutetaan suunnitelmia ja meillä on onneksi Siwa ihan vieressä, eli suunnitelmien muutos on helppo toteuttaa - ymmärrän ongelman suuremmaksi haja-asutusalueella.

Sitäpaitsi meillä mies suunnittelee menun ja valmistaa ruoan muutenkin :)

Vierailija
76/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa koko ajan napostella jääkaapista. Tällöin sitä pääruokaa ei sitten tule syötyäkään. MInusta on hyvä sääntö pitää selkeät välit syömisten välillä. Napostelusta tulee helposti tapa ja sitten hampaat saavat kyytiä, samoin terveelliset ruokatottumukset.

Vierailija
77/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapsilla menisi ruokarytmi sekaisin, jos kävisivät napsimassa kaapilla mielitekojensa mukaan. Eivät tosin huomaa tälläista vaihtoehtoa edes kysyä, lounas ja päivällinen syödään sitä mitä vanhemmat tarjoaa ja aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla saavat itsekin toivoa

Vierailija
78/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisen syömisiä vahdin sen verran että koitetaan saada ruokarytmiä kehiin. Ainakin meidän lapset ovat taipuvaisia popsimaan pitkin päivää pieniä määriä, jos saisivat päättää. Minusta tämä ei ole hyvä.

Vierailija
79/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään viikko- saati kuukausisuunnitelmia. Mikä tässä on vaikeata ymmärtää?? Jos käyn tänään kaupassa, ostan täksi päiväksi vaikka makaronilaatikkotarpeet ja huomiseksi nakkipaketin, nin kyllä mua ainakin ärsyttää, jos joudun huomenna kävelemään taas sen parin tunnin kauppareissun pelkästään sen takia.

Vai ostetaanko todella vain kahden päivän ruoka eikä mitään ylimääräistä. Onko pakkanen tyhjä? Vaikkapa ostaisit parikolme pakettia niitä "kuuluisia" nakkeja. En edelleen ymmärrä.

Vierailija
80/85 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erona se, että meillä kyse ei ole nakeista, vaan tykkään tehdä aika kunnianhimoisia ruokia. Mies taas tykkää tehdä itselleen kokeiluluontoisia iltapaloja. Täyttää esim omeletin mitä kummallisimmilla ainesosilla. Jos mä olen suunnitellut jonkun tietyn ruuan huomiseksi, ja mies käyttää siitä jonkun tärkeän ainesosan omaan iltapalaansa, niin kyllä mua ottaa päähän.

Onhan meillä pakastimessa jauhelihoja yms, mutta ei vihanneksia, hedelmiä jne! On tylsää muuttaa suunitelmia ja tehdä vaikka ainainen pasta bolognese, kun on ensin hekumoinut jollain ihanalla uudella reseptillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä