Eikö teillä saa tosiaan ottaa jääkaapista mitä haluaa?
Rajoitetaanko teillä oikeasti ruokaa?
Karkit ja vieraskeksit ja jäätelöt ymmärrän, mutta ruoka?
Kommentit (85)
Koska aina tuo mies kysyy että olenko mitä suunnitellut ruoaksi. Ei sitten niitä aineksia syö. Ja ei se varmastikaan olisi mukavaa huomata vähän väliä että jaa, eipä tehdäkään sitä ja sitä ruokaa koska ainekset on syöty.
Säästyypähän rahaa kun ei tarvitse moneen kertaan hakea raaka-aineita.
Miksi se olisi vain naisen tehtävä?
Ja jos jostain syystä olisin yksin miettinyt ruoan, mitä syödään, eikä sitä olisikaan, niin sitten mennään ravintolaan.
Voileipiä voi aina laittaa, ottaa jogurttia, vanukkaita tms, mutta ruoka-aineisiin ei kosketa.
Kahden lapsen opiskelija/yh taloudessa todellakin lasketaan ne nakit.
tarkoitettu juuri johonkin tiettyyn vai saako sitä ottaa.
mitä haluaa. Käydään harvoin kaupassa, mutta ostetaan kerralla paljon ja käytetään pakastinta tosi aktiivisesti.
Cokiksen juontia yritän teineiltä rajoittaa, mutta ne pullot tyhjenevät turhan nopeasti. En sentään piilottele pulloja.
Sitä kysyisin näiltä, että jotka ihmettelee, että lasketaanko kaikki tuotteet ja ostetaan liian hintsusti, että ostettako te itse sitten kaikki ruokaraaka-aineet tuplana, että jos jollain tulee mieliteko, niin voi sitten huoletta napsia osan? Entä mitä tapahtuu sitten sille ruualle, jota ei sit kukaan sattunutkaan napsimaan? Meneekö teiltä paljon ruokaa roskiin? Entä mitä mieltä esim. lapset ovat siitä, jos iltapalaksi on vaikka leipää ja hedelmää, mutta isä vetäisee nakkipaketin?
Meillä ei ole itsellä siis mitään kieltoa, mutta ei meillä kellään tulekaan mieleen mennä vetämään sinihomejuustoa illalla naamariin, jos tiedetään, että ylihuomisen ruoka on sinihomejuustopasta.
Lapsille annetaan ruuat, he eivät ota itse. Joskus lapselta kysytään, mitä haluaisi vaikka välipalaksi, mutta edes teini-ikäinen ei ole kovin ratioonaalinen ravitsemusasioissa.
Oliko ketjussa kyse lapsista vai miehistä? Kyllä mies saa ottaa, mutta lapset ei. Lapsille tehdään ruuat, aamiaiset ja välipalat, koska lapset ei hahmota nälässään, että onko parempi valinta ruisleipää ja jogurttia vai paketillinen nakkeja ja kaurakeksejä cociksella.
Täh - lasketaanko teillä nakit ja tomaatit noin tarkasti?
ei siitä oo kyse, vaan siitä, jos nakkipaketista on tarkoitus tehdä seuraavan päivän ruoka, ja joku vetää sen iltapalaksi..
Ovat vielä alle kouluikäisiä ja minä määrään mitä syövät ja milloin.
Syynä tähän on se, että haluan pitää huolen siitä, että lapset syövät monipuolisesti ja terveellisesti ja toisekseen se, että en halua opettaa napostelukulttuuriin (selkeät ruoka-ajat rules). Toki lapset saavat jonkun verran päätäntävaltaa käyttää esim. kumpaa hedelmää ottaa tms.
Uskon, että tällä tyylillä mennään vielä aika pitkään.
Mies saa syödä lähestulkoon mitä haluaa. Nakkeja tms. ei syö ennenkuin on kysynyt, onko minulla jotain suunnitelmaa niiden varalle (teen oikeastaan kaikki perheemme ruuat). Yleensä osaa kyllä tietää mitkä ruoka-aineet olen varannut jotain ruokaa varten.
Minulla on myös sellainen mies, joka iltapalaleipien sijasta syö mielummin vaikkapa edellisen päivän lasagnen...ja kyllä hän saa sen syödä jos haluaa. Olen aina varautunut ruokiin sillä tavoin, että jos ajattelin että se lasagne syötäisiin seuraavana aamupäivänä ja se onkin syöty jo edellisenä iltana, löytyy kaapista vaikka kalapuikkoja ja perunoita, joista sitten teen päiväruoan. Pakastimesta aina löytyy jotain, samoin kuivakaapista. :)
Miestä varten varaan kaappiin myös ylimääräisen erän munia, juustoraastetta ja pötkön lauantaimakkaraa tms.. Hän nimittäin tekee todella usein munakkaita itselleen. Jos ei satu tekemään niin tehdään niistä sitten joku viikonloppuilta pizzaa ja toisena paistetaan lettuja.
Ajattelepa vaikkapa seuraavaa. On talvilauantai. Kaupat eivät ole sunnuntaina auki.
Emme osta ruokia aina tuplana, kuten kerroin säännöliset ruokailut ja masut täyteen ovat taanneet kahdelle kasvavalle pojallekin sen, ettei jääkaapilla ihan jatkuvaan juosta. Mutta kyllä meillä "ylimääräistä" tosiaan jääkaapissa aina on. Ja varsinkin pakkasessa. Ei tosiaan haittaa, jos menu menee uusiksi.
Nykyisin säilytysajat aika pitkät monissa tuotteissa ja eipä ole paljon hukkaan tarvinnut heittää. Toisaalta on meillä poikien kaveritkin jääkaappia joskus tyhjennelleet omien kanssa, mutta mitäs siitä. Varmaan on omat käyny myös naapurien jääkaapilla treeniensä jälkeen joskus. Mulle tämä on vaan jotenkin ihan ihme juttu, jota en ymmärrä. Terveellisesti ollaan siis aina syöty ja mitään "ruokakuria" ei ole kasvatuksellisesti koskaan tarvinnut miettiä. On tietty myös varmaan taloudellinen juttu osalle, meillä nyt se onni, ettei ruokakaupassa ole koskaan tarvinnut hintoja miettiä. Ps. en juuri mieti ruokia etukäteen, tiedän ehkä tyyliin mitä teen tänään ja huomenna.
jos on juuri selkeästi raaka-aine tyyliin nakit, homejuusto, taloussuklaa (yleensä tarkoitettu leivontaan)... Näistä voi kysyä, että aiotko käyttää tän huomenna, vai voinko tehdä itelleni aurajuusto-munakkaan.
Tuskin kukaan raakaa jauhelihaa tai broilerinsuikaleita vetäisee huiviinsa ajattelematta että se on seuraavan päivän ruoka :-).
Mutta saa syödä ruuan loput, leivät & päälliset, jugurtit, hedelmät ym.
Mulla on kyllä vararuokaa aina lasten lounaaksi (jotain pakkasesta, vaikka kalapuikot, kasvispihvit, pinaattikeitto ym.)
Lapset eivät vielä käy kaapilla itse, ovat 1 v, 4 ja 6 v.
perusvarastot on meillä isot, siis kuivamuona ja pakaste.
niin silloin tekee mieli suunnitella etukäteen mitä tekee ruuaksi ja myös katsoa että ne ruoka-ainekset pysyvät siellä jääkaapissa kun sen nakkipaketin hakemiseen kuluu se tuntinen vähintään...
niin silloin tekee mieli suunnitella etukäteen mitä tekee ruuaksi ja myös katsoa että ne ruoka-ainekset pysyvät siellä jääkaapissa kun sen nakkipaketin hakemiseen kuluu se tuntinen vähintään...
Ja hän tarvittaessa ostaa lisää ruokaa, tekee ruokaa myös ja osaa avaata suunsa, kysyä vaikka et aioitko tehdä huomenna tästä jotain
ei ole kukaan vielä ruvennut aterioiden raaka-aineita syömään salaa. Ainoa probleema on ollut se, että joskus baarista tulleessaan n. kahden aikaan on mies saattanut syödä valmiita seuraavan päivän ruokia. Tämän seurauksena olen herättänyt armotta tekemään uutta lounasruokaa seuraavana aamupäivänä.
Ja mulla on aina valmista ruokaa myös pakkasessa, joten jos ei ole nakkeja, tehdään jotain muuta tai sulatetaan pakkasesta. Ei yhdet nakit meidän suhdetta kiristä.
Eikö ne "napostelijat" vois ottaa sieltä pakkasesta..
Lapset on niin pieniä, että pyytävät vielä.
Ei tulis mieleenkään kieltää ottamasta mitä haluaa.