Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla kilpirauhassyöpä, vaikka verikokoissa kilpirauhasarvot ovat normaalit?

Vierailija
29.06.2009 |

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kuullut että näin olisi käynyt...

Vierailija
2/31 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papillaarinen kilpirauhassyöpä löytyi vahingossa.Leikkauksen ja radiojodihoidon jälkeen kerrottiin,ettei syöpä enää uusiutuisi,mutta yhdeksän kuukauden jälkeen oli taas sama asia edessä.Oli rankkaa hoitaa 2-vuotiasta lasta miehen ollessa töissä ensimmäisellä kerralla,kun vajaatoiminnan oireet hyvin voimakkaat kilpirauhasen poiston jälkeen ennen kuin sai aloittaa Thyroxin-lääkityksen.Väliin on mahtunut lähes kolme vuotta,nyt perheessämme myös puolivuotias lapsi ja tutkimukset edessä.Raskausaikana löytyi kaulan alueelta taas uusi kyhmy,josta pian ohutneulanäyte otetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottamalla mahdollisesti ohutneulanäyte.



Mitä verikokeita sulta otettiin? Liika- tai alitoiminta eivät liity syöpään. Eli ne voivat olla normaaleita vaikka olisi syöpä. Jos kilpirauhanen on poistettu (syövän vuoksi) voidaan syövän uusiutumista seurata verikokeiden avulla (ultran lisäksi).



Erilaiset hyvälaatuiset kasvaimet kilpirauhasessa ovat melko tavallisia. älä vielä huolestu vaikka sulla olisi patti kaulalla. Hyvä kuitenkin tutkia tarkasti.



Kilpirauhasen syöpä on hyvin hoidettavissa. Mulle myös lääkäri sanoi et jos joku pitäis ottaa niin varmaankin se.



t. syöpäpotilas joka on viettänyt monta onnellista tervettä vuotta diagnoosin jälkeen





Vierailija
4/31 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papillaarinen kilpirauhassyöpä löytyi vahingossa.

Vierailija
5/31 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu radiologille jossa tehdään ultra ja ohutneulanäyte niin siinä selviää tilanne varmasti.

Vierailija
6/31 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten 23 kertoi endokrinologiaan erikoistunut sisätautilääkäri on oikea lääkäri kilpirauhasasioissa. Tuntee kilpirauhasasiat parhaiten ja lähettää tarvittaviin tutkimuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli palan tunne kurkussa noin puolen vuoden ajan ja kävin useamman kerran lääkärillä sen vuoksi. Sitä hoidettiin närästyksenä, vaikka sanoin ettei närästä. Kilpirauhasarvot olivat vajaatoiminnan rajoilla.



Lopulta sain ajan ultraan ja sieltä löytyi kasvain kilpirauhasessa ja paljon imusolmikkeita.



Kilpirauhanen poistettiin ja olen saanut kaksi kertaa radiojodia, mutta imusolmukket eivät ole parantuneet. Hoidot jatkuvat kesällä.

Vierailija
8/31 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös kilpirauhasarvot normaalit, mutta kyhmyt sen kun jatkavat kasvamistaan. Tuntuu jo niellessä- vai olisiko jotain muuta ahistusta?

Kysyisinkin nyt: minkä alan lääköri on se kilpirauhaseen erikoistunut lääkäri, jotta osaisin avata oikean oven ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisätautilääkäri joka on erikoistunut hormoneihin ehkä? Endokrinologi?

Vierailija
10/31 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kuullut että näin olisi käynyt...

Minulla kaikki kilpirauhasarvot oli aivan normaalit. Kyhmy kaylalla aineutti lisätutkimukset. Tulos: papillaarinen karsinooma, eli syöpä.

Leikattu 2006 ja nyt uusiutuneena uudelleen 2010.

Kyllä syöpä on petollinen, ei ilmene normaaleissa kokeissa. Ainoastaan tyreoglubuliini ja sen vastaaine-kokeet paljastavat mahdollisen kasvuston.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle kävi niin :(

Vierailija
12/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten oireili?



mulla pahat kilpirauhasoireet, mm. suurentunut kilpirauhanen, tulehtunut olo siinä, lämpöilyä mut arvot kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä epäilet että olisi kilpirauhassyöpä? Jos jotain lohduttaa, niin minulle eräs lääkäri sanoi että jos pitäisi joku syöpä itselle valita, niin hän ottaisi kilpirauhassyövän. On kuulemma sen verran hyvä ennuste.

Vierailija
14/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten oireili? mulla pahat kilpirauhasoireet, mm. suurentunut kilpirauhanen, tulehtunut olo siinä, lämpöilyä mut arvot kunnossa.

Aika klassiset tyeroidiitin oireet. Eikä siinäkään tarvitse olla kilpirauhasarvojen muuttneet, ne voi itse asiassa olla ihan mitä tahansa vajiksen, normaalin ja liikatoiminnan välillä. Tai vaihdella niiden välillä vaikka päivittäin.

Toivottavasti tulehdus ei jää sinulle krooniseksi, minulle jäi krooninen autoimmuunityreoidiitti... =(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin sanoivat, että kilpparisyövät ovat yleensä aina satunnaislöydöksiä. Eli jos on muita kilpparioireita ni silloin sitä tutkitaan ja saatetaan löytää.

Vierailija
16/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten oireili? mulla pahat kilpirauhasoireet, mm. suurentunut kilpirauhanen, tulehtunut olo siinä, lämpöilyä mut arvot kunnossa.

Aika klassiset tyeroidiitin oireet. Eikä siinäkään tarvitse olla kilpirauhasarvojen muuttneet, ne voi itse asiassa olla ihan mitä tahansa vajiksen, normaalin ja liikatoiminnan välillä. Tai vaihdella niiden välillä vaikka päivittäin.

Toivottavasti tulehdus ei jää sinulle krooniseksi, minulle jäi krooninen autoimmuunityreoidiitti... =(

mulla silloin tällöin siis noita oireita ja joskus todettukin kilpirauhastulehdukseksi. silloin sain kortisonia mut ei juurikaan auttanut, lihoin vaan.

Vierailija
17/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä suotta omasta toimestas nyt maalaa piruja seinälle. Ja jos jonkun syövän joskus saatkin, niin tämä niistä kaikista kannattaisi kuulemma valita. Suurimmat todennäköisyydet parantua.

Vierailija
18/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se oli jo tuhonnut suuren osan kilpirauhaskudosta. Eli ei hoidettu mitenkään tulehdusta, mikä kait muutoinkin lienee aika normaalia, varsinkin tuon autoimmuunitulehduksen kanssa. Mulla oli oireena myös tosi pistävä kipu kurkussa, ihan kuin olisi joku sukkapuikko isketty ja käännelty. Monen monta nieluviljelyä tehtiin eikä tietenkään mitään koskaan löytynyt. Pönttö lääkäri ei osannut epäillä kilpirauhasen tulehdusta.



Seurauksena oli sitten se, että kilpirauhasen kyky tuottaa hormonia heikentyi ja nyt sitten ollaan loppuelämä tyroksiinilla.



Vierailija
19/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se oli jo tuhonnut suuren osan kilpirauhaskudosta. Eli ei hoidettu mitenkään tulehdusta, mikä kait muutoinkin lienee aika normaalia, varsinkin tuon autoimmuunitulehduksen kanssa. Mulla oli oireena myös tosi pistävä kipu kurkussa, ihan kuin olisi joku sukkapuikko isketty ja käännelty. Monen monta nieluviljelyä tehtiin eikä tietenkään mitään koskaan löytynyt. Pönttö lääkäri ei osannut epäillä kilpirauhasen tulehdusta.

Seurauksena oli sitten se, että kilpirauhasen kyky tuottaa hormonia heikentyi ja nyt sitten ollaan loppuelämä tyroksiinilla.

mulla ei mitään pahaa kipua mutta erittäin tulehtunut olo, siis vaikka pahin tunne kilpirauhasessa niin olo valtaa koko kropan ja nostaa lämmöt yli 37 asteen. tosi kurja olo mut periaatteessa työkuntoinen eikä kipu ole kestämätöntä. eli mikä verikoe näyttäisi tuon kilpirauhastulehduksen? ihan normi tulehdusarvot vai?

kiitos kun vastailet

Vierailija
20/31 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

autoimmuunitulehdus ja subakuutti tulehdus. Lue niistä täältä lisää: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…



Autoimmuunitulehduksen saa selville S -TPOAb -verikokeella ja subakuutin paljastaa senkka.



Käsittääkseni noilla kokeilla ei ole sinällään muuta kuin "varmistus" merkitys, sitä tulehdusta kun ei oikein millään hoideta eikä sitä pysty millään estämäänkään.



Mulla otettiin sitten vielä kilpirauhasen ultraääni ja sen jälkeen vielä ohutneulanäyte (ilmeisesti syöpäepäilyn poissulkemiseksi), ultraääni kun näytti kilpirauhaskudoksen olevan epäilyttävän näköinen, ilmeisesti tulehduksen aiheuttamaa arpikudosta täynnä.



Sinuna, jos senkka on ok niin epäilisin tuota autoimmuunityreoidiitta ja varmistaisin sen verikokeella. Sitten vain täytyisi jäädä odottelemaan kilpirauhasen toiminnan heikkenemistä ja käydä aina silloin tällöin verikokeissa testauttamassa TSH ja T4V. Äläkä jää odottamaan että TSH nousee tolkuttomiin lukemiin tai edes hipomaan nykyisiä raja-arvoja. Vaadi lääkitys heti kun alkaa muutosta näkymään. Nykyisin kai pidetään "asiantuntijoiden mielestä" naisille sopivana TSH -rajana 0,5-2.5. Labroissa ne on täällä Suomessa kai 4,5 tai 5 saakka.



Kysy vaan, mielelläni vastaan sen minkä osaan tai pystyn. Itse olen aikoinani oman taisteluni käynyt diagnoosin saamiseksi.



Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan