Voiko olla kilpirauhassyöpä, vaikka verikokoissa kilpirauhasarvot ovat normaalit?
Kommentit (31)
Ihanaa kun täällä on ystävällisiäkin ihmisiä!
Leuan alla olevat rauhaset olivat pitkään turvoksissa ilman mitään muita oireita.Lääkäri tunnusteli myös kilpirauhasen,josta löytyi selkeä kyhmy,jonka jälkeen oli edessä verikokeet.Kilpirauhasarvot olivat normaalit (yms.),mutta ultraäänen yhteydessä otetusta ohutneula näytteestä löytyi solumuutos.Pian oli leikkaus edessä ja radiojodihoito.
normaalit kilpirauhasarvot tarkoittavat että ei ole kilppissyöpää!
Valittevasti puolisoni menehtyi 4kk jälkeen syövän toteamisesta. Kyseessä oli anaplastinen kilpirauhassyöpä alle keski-ikäsellä miehellä, eikä verikokeissa näkynynyt muutoksia missään , vaan syöpä oli lähettänyt etäpesäkkeitä luustoon ja imusolmukkeisiin. Kukaan ei edes osannut epäillä syöpää kun kyseessä oli varsin hyväkuntoinen mies, jolla oli ainoastaan lonkkakipua. Eli vaikeaa näitä on loppujen lopuksi saada diagnosoitua.
Ainoastaan jos jokaiselta otettaisiin tomografiakuvat, niin voitaisiin ehkä ajoissa hoitaa.
Eli enpä ole enää samaa mieltä siitä, että kilpirauhassyöpä olisi kaikista kiltein :(
Itselläni löytyi papillaarinen kilpirauhassyöpä ja kilpirauhasarvot olivat niin hyvät kuin vain voi olla, leikkauksen jälkeen PAD-vastauksesta todettiin syöpä.
Minulta löydettiin follikulaarinen kilpirauhassyöpä kesällä 2008. Sitä ennen, alkuvuonna 2006, kilpirauhasen todettiin kasvaneen. Tuolloin tehtiin asianmukaiset ultraukset,ohutneulanäytteet ja verikokeet. Näiden perusteella kilpirauhashormoonit näyttivät normaaleilta ja kilpirauhasen kasvain diagnosoitiin hyvälaatuiseksi struumaksi.
Omasta aktiiviisudestani hakeuduin syksyllä 2007 erikoislääkärille, joka oli sitä mieltä, että kasvain tulisi poistaa varmuuden vuoksi. Samoihin aikoihin tulin raskaaksi, ja leikkaus päätettiin siirtää synnytyksen jälkeiseen aikaan. Kun esikoiseni oli kaksi kuukuatta, minulta poistettiin Jorvissa puolet kilpirauhasesta. Leikkaus oli varsin helppo, ja jouduin olemaan sairaalassa vain yhden yön. Imetys ja vauvanhoito eivät juurikaan häiriintyneet leikkauksesta.
No, pari viikkoa leikkauksen jälkeen tulivat sitten ikävät uutiset. Patologisissa tutukimuksissa leikatusta lohkosta löytyi pahalaatuinen kasvain. Jouduin uudellleen leikkaukseen, jossa poistettiin jäljelle jäänyt osa kilpirauhasesta. Leikkaus sujui jälleen hyvin.
Osana kilpirauhassyövän hoitoa potilaille annetaan radioijodihoito. Käytännössä tämä tarkoittaa muutaman päivän eristyksissä oloa, kun potilaalle annetaan suun kautta radioaktiivista jodia, joka tuohoaa jäljelle jääneet syöpä- ja kilpirauhassolut. Pahin asia hoidossa oli, että radiojodi on vaarallista pienille lapsille, joten jouduin olemaan kolme viikkoa erossa vauvastani.
Tuon hoidon jälkeen olenkin saanut elää normaalia elämää, eli minulta ei ole tarkastuksissa löytynyt mitään syöpään viittaavaa. Seuraava tarkastus on ensi viikolla, joten toivotaan taas hyviä uutisia.
Kilpirauhasen poisto ei ole juurikaan vaikuttanut normaaliin arkielämääni. Joka aamu pitää tosin muistaa ottaa tyroksiinilääkitys. Odotan parhaillani toista lasta (laskettu aika toukokuussa), ja myöskin raskaus on sujunut normaalisti.
Lopuksi haluaisin todeta, että ei se kilpirauhassyöpä tosiaankaan ole maailamn loppu, kuten monet ovatkin jo todenneet. Mutta sen havaitseminen/erottaminen hyvälaatuisista kasvaimista voi olla vaikeaa, joten suosittelen ehdottamasti kaikille leikkaukseen hakeutumista, jos kilpirauhanen on kasvanut merkittävästi. Mikäli leikkausta ei tehdä ajoissa, kilpirauhassyövätkin voivat levitä muihin elimiin, jolloin niiden hoitaminen vaikeutuu.
normaalit kilpirauhasarvot tarkoittavat että ei ole kilppissyöpää!
Minulle kävi juuri näin, vuonna 2006!
normaalit kilpirauhasarvot tarkoittavat että ei ole kilppissyöpää!
Itselläni normaalit kilpirauhas arvot, ja kuitenkin etäpesäkkeitä lähettävä kilpirauhassyöpä. Joten ei aina verikokeetkaan kerro totuutta!!
Tää on vanha ketju, mutta kommentoinpa kuitenkin. Papillaarinen kilpirauhassyöpä kaulan imusoluihin levinneenä jodiallergikolla. Itse olen siis tuo edellinen tapaus. Ennuste loistava ja monta tervettä vuotta olenkin saanut ruljanssin jälkeen viettää. Mutta noihin kilppariarvoihin. Ei todellakaan tarvitse näkyä missään!!!! Ei näkynyt edes täällä niin paljon mainostetussa tyreoglobuliinissa. Kaikki loistavat.
Vanha keskustelu, mutta jos joku tähän törmää niin korjataanpa nyt tässä keskustelussa olevat väärät tiedot. Kilpirauhaskokeilla ei voi syöpää todeta. Kokeet kertovat vain siitä tuottaako elimistö kilpirauhashormoneita normaalisti, liikaa vai liian vähän. Näistä kokeista voi siis todeta liika- tai vajaatoiminnan, mutta ei syöpää. Itselläni kilpirauhasarvot ovat aina olleet normaalit ja siitä huolimatta kasvaimia löytyi. Syöpä ei siis vaikuta hormonitasoihin. Kilpirauhassyöpä huomataan yleensä kyhmystä kaulassa ja syövän voi varmistaa vain ohutneulanäytteen ja/tai koepalan avulla.
taas, mullakin aikanaan tehtiin ultrat ja otettiin ohutneulanäytteet mut eipä niistä mitään selvinnyt. molemmat tyypit muistan lukeneeni diagnooseistani. muistan kun lääkäri totesi että ehkä joskus muuttuu vajaatoiminnaksi. kurja vaan elää näiden oireiden kanssa kun helpotusta niihin ei ole. onneksi välillä parempia jaksoja. mut tosiaan kilpirauhanen on iso, sen näkee jokainen. mut kiitos tosiaan vastauksista, lapsi heräsi ja täytyy mennä katsomaan. laitan tämän viestin muistiin niin tutkin paremmin huomenna.
Ihanaa kun täällä on ystävällisiäkin ihmisiä!