Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (379)

Vierailija
361/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempia asumismuotoja tarvitaan, 

Niin tarvitaan. Ja jonkun on omistettava vuokralla asuvien asunnot.

 

Itse valitsen vuokralla asumisen, sillä silloin voi kartuttaa enemmän omaisuutta sijoittamalla.

 

Ap

 

Millä matematiikalla??

Oletetaan että juuri nyt meidän molempien nettotulot on vaikka 3000e/kk

- minä maksan asumisesta 350e omakotitalossa

- sinä maksat 500e Jyväskylän kerrotalokaksiossa.

Millä matematiikalla sinulle jää enemmän sijoituksiin (pl myös asumismukavuus)?? 

Tämä on tilanne vasta sitten, kun omistusasuja on maksanut asuntolainansa pois. Siihen asti hän maksaa satoja euroja kuukaudessa asuntolainaa. Vuokralla asuja voi niin kauan sijoittaa ne sadat eurot miinus (sinun tapauksessasi) 150 euroa joka kuukausi.

Eri, joka asuu omassa velattomassa omakotitalossa, mutta osaa silti laskea

Kun olin asuntovelallinen niin lainanlyhennykseni ja yhtiövastike oli lähes saman kokoinen mitä vastaava vuokra asunto olisi kustantanut.

Vierailija
362/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tilanne vasta sitten, kun omistusasuja on maksanut asuntolainansa pois. Siihen asti hän maksaa satoja euroja kuukaudessa asuntolainaa. Vuokralla asuja voi niin kauan sijoittaa ne sadat eurot miinus (sinun tapauksessasi) 150 euroa joka kuukausi.

Eri, joka asuu omassa velattomassa omakotitalossa, mutta osaa silti laskea

 

Joka kuukausi kun maksoin lainaa pois se jäi omaan taskuuni, vain koron menetin mutta se oli nappikauppaa vuokraan verrattuna.

Et oikein ymmärrä sitä että maksettu laina on omaa rahaa ja sijoitus joka tuottaa voittoa sekin asunnon arvonnousuna??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempia asumismuotoja tarvitaan, 

Niin tarvitaan. Ja jonkun on omistettava vuokralla asuvien asunnot.

 

Itse valitsen vuokralla asumisen, sillä silloin voi kartuttaa enemmän omaisuutta sijoittamalla.

 

Ap

 

Millä matematiikalla??

Oletetaan että juuri nyt meidän molempien nettotulot on vaikka 3000e/kk

- minä maksan asumisesta 350e omakotitalossa

- sinä maksat 500e Jyväskylän kerrotalokaksiossa.

Millä matematiikalla sinulle jää enemmän sijoituksiin (pl myös asumismukavuus)?? 

Tämä on tilanne vasta sitten, kun omistusasuja on maksanut asuntolainansa pois. Siihen asti hän maksaa satoja euroja kuukaudessa asuntolainaa. Vuokralla asuja voi niin kauan sijoittaa ne sadat eurot miinus (sinun tapauksessasi) 150 euroa joka kuukausi.

Eri, joka asuu omassa velattomassa omakotitalossa, mutta osaa silti laskea

Kun olin asuntovelallinen niin lainanlyhennykseni ja yhtiövastike oli lähes saman kokoinen mitä vastaava vuokra asunto olisi kustantanut.

HYSSSSS!

Vierailija
364/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempia asumismuotoja tarvitaan, 

Niin tarvitaan. Ja jonkun on omistettava vuokralla asuvien asunnot.

 

Itse valitsen vuokralla asumisen, sillä silloin voi kartuttaa enemmän omaisuutta sijoittamalla.

 

Ap

 

Millä matematiikalla??

Oletetaan että juuri nyt meidän molempien nettotulot on vaikka 3000e/kk

- minä maksan asumisesta 350e omakotitalossa

- sinä maksat 500e Jyväskylän kerrotalokaksiossa.

Millä matematiikalla sinulle jää enemmän sijoituksiin (pl myös asumismukavuus)?? 

Olen eri, mutta sinun asumiskulut ei voi olla omistusasunnossa vain 350€/kk! Sähkö, vesi, vakuutukset ym. on huomattavasti kalliimmat kuin vuokralla asuessa. Toki jos vuokra-asunnossa sähkölämmitys, mutta yleensä kaukolämpö. 

Kyllä minulla ainakin jäi alle 350€/kk omakotitalossa, sähkö, kiinteistövero, jätehuoltomaksu, kotivakuutus, huoltotyöt tein itse niinkuin ne yleensäkkin omakotitalossa hoituukin, niin tuo kotivakuutushan kannattaa ottaa asuu sitten millä mallilla vain.

Väitätkö, että laaja kotivakuutus kerros-tai rivitalossa on samaa luokkaa kuin okt:ssa? Meillä oli okt ja laaja kotivakuutus liki pari sataa.

Vuositasolla joku parisataa eroa vakuutuksissa, sen verran jo vetäisee kosteana viikonloppuna ihan turhuuteen.

Vierailija
365/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Paljonko menetät asuntoon sitomasi pääoman tuottoja vuodessa, jos ajattelisit että sama summa olisi sijoitettuna tuottavasti?

Vaihtoehtoiskustannus ei nyt oikein päde tässä kun ei samaa summaa voi saada sijoituslainana. Asuntolainassa kun on se asunto vakuutena. Ei mikään pankki myönnä moista summaa sijoitusluottona, kokeile vaikka.

No ei nollan markan alkupääomalla konttoriin laahustava Einari saa lainaa kumpaakaan. Mutta meinaatko, että se omistusasunto olisi automaattisesti absoluuttisen uskottava vakuus ja vastaavan arvoinen sijoitusomaisuus on vakuusarvoltaan nolla? Ei kummallekaan tielle ole lähtöruutua ennenkuin on jotain omaa pesämunaa kerätty. Ennemminkin näitä hyvänuskoisia lainanottajia on pankille tarjolla siellä perinteisellä asuntolainapuolella, jossa asunto vakuutena on ikuinen tae - paitsi sitten aina joskus.

Vierailija
366/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletetaan että juuri nyt meidän molempien nettotulot on vaikka 3000e/kk

- minä maksan asumisesta 350e omakotitalossa

- sinä maksat 500e Jyväskylän kerrotalokaksiossa.

Millä matematiikalla sinulle jää enemmän sijoituksiin (pl myös asumismukavuus)??"

 

Kerro ensin, missä kunnassa asut ja maksat 350 eur/kk ok-asumisesta. Sen jälkeen kerron, onko siellä asumismukavuus oikeasti yhtä hyvää kuin väität. 

Toisaalta voidaan ottaa sellainenkin esimerkki, että sinä maksat asumisesta 350 euroa ja minä maksan 200 euroa. Millä matematiikalla sinulle jää enemmän rahaa sijoituksiin kuin minulle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
367/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ensin, missä kunnassa asut ja maksat 350 eur/kk ok-asumisesta. Sen jälkeen kerron, onko siellä asumismukavuus oikeasti yhtä hyvää kuin väität. 

Toisaalta voidaan ottaa sellainenkin esimerkki, että sinä maksat asumisesta 350 euroa ja minä maksan 200 euroa. Millä matematiikalla sinulle jää enemmän rahaa sijoituksiin kuin minulle?

 

Pks kehyskunnassa palveluiden lähellä, 10v sitten rakennettu tämä viimeisin.

Toki omistusyksiössä voi asumiskulu olla 200e, en epäile yhtään. Stadissa on yhtiöitä joissa ei ole vastiketta lainkaan jolloin maksat vain sähköstä ja vakuutuksesi.

Mutta yksiö versus okt, nääh!

Vierailija
368/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Minä myin espoosta rivari kolmion kun jäin eläkkeelle  sain 450 000 e  ja ostin keskisuomesta pienen mökin .

mitähän potkulaki homo myy kun on maksanut vuokraa?????????????????? alkaa p voin antaa vihjeen.

Ai tk-eläkkeelle mielenterveyssyistä. Se selittää kyllä sun kirjoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
369/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Minä myin espoosta rivari kolmion kun jäin eläkkeelle  sain 450 000 e  ja ostin keskisuomesta pienen mökin .

mitähän potkulaki homo myy kun on maksanut vuokraa?????????????????? alkaa p voin antaa vihjeen.

Ai tk-eläkkeelle mielenterveyssyistä. Se selittää kyllä sun kirjoituksia.

Miten kuuluu sinne kelan yksiöö?

kiukuttaako oikeasti noin kovin kun ensiviikolla vuokran maksu.

Vierailija
370/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Minä myin espoosta rivari kolmion kun jäin eläkkeelle  sain 450 000 e  ja ostin keskisuomesta pienen mökin .

mitähän potkulaki homo myy kun on maksanut vuokraa?????????????????? alkaa p voin antaa vihjeen.

Ai tk-eläkkeelle mielenterveyssyistä. Se selittää kyllä sun kirjoituksia.

Miten kuuluu sinne kelan yksiöö?

kiukuttaako oikeasti noin kovin kun ensiviikolla vuokran maksu.

Miltä tuntuu olla yksinäinen eläkeläinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
371/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta yksiö versus okt, nääh!"

 

Iso peritty ja velaton arvoasunto keskustasta versus okt, nääh!

Vierailija
372/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kauheeta olla kahden asunnon loukussa tällä hetkellä. Asuntokauppa on täysin seis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
373/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kauheeta olla kahden asunnon loukussa tällä hetkellä. Asuntokauppa on täysin seis.

Meilläpäin menee 2000-luvulla rakennetut omakotitalot kaupaksi todella nopeasti. Ensiesittelyn jälkeen muutama pv ja kohde poistuu myynnistä.

Vierailija
374/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Minä myin espoosta rivari kolmion kun jäin eläkkeelle  sain 450 000 e  ja ostin keskisuomesta pienen mökin .

mitähän potkulaki homo myy kun on maksanut vuokraa?????????????????? alkaa p voin antaa vihjeen.

Ai tk-eläkkeelle mielenterveyssyistä. Se selittää kyllä sun kirjoituksia.

Miten kuuluu sinne kelan yksiöö?

kiukuttaako oikeasti noin kovin kun ensiviikolla vuokran maksu.

Miltä tuntuu olla yksinäinen eläkeläinen?

Mitä kuuluu kelan vuokra luukkuun?

onneksi tukia on leikattu ja kohta leikataan lisää!

tekee hyvää tollaiselle mulkulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
375/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.

normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.

Vierailija
376/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yleistukea pienentävät tulot

- omat palkkatulosi

- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan

- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot

Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."

www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
377/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yleistukea pienentävät tulot

- omat palkkatulosi

- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan

- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot

Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."

www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

 

Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.

normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.

Vierailija
378/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo ole elintaso kysymyksiä ja neliöhinta määrää pitkälti asumisen viihtyvyyden ja naapurien tason. 

Vierailija
379/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yleistukea pienentävät tulot

- omat palkkatulosi

- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan

- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot

Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."

www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

 

Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.

normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.

Työssäkäyvä voi saada potkut töistä asiallisella syyllä ja asunto menee ulosottolaitokselle.