Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa
Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.
Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.
Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.
Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.
Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.
Kommentit (379)
Vanhemmat osti landelta talon 150ke 10v sitten, 2x10k remonttia plus monta pientä laittoa.
Nyt arvo about puolet ostohinta+remontit.
Ohjeeksi pätee ettei kannata omistaa jos ei itse jaksa ja osaa rempata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.
Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.
Eikö sen lainan maksaminen ole samalla myös omaisuuden kartuttamista? Aika moni on 20 vuodessa maksanut lainat pois, eli koko asunto on sitä omaisuutta sen jälkeen ja kulut kuukaudessa on vain se 400 e, mutta vuokralaisella ei kuukausi kulu pienene koskaan, päinvastoin nousee pikkuhiljaa.
Mutta kun moni vuokralla asuva on työtön ja omistusasuntoon ei saa tukia. Nyt kun potkulaki on voimassa pitää tehdä työt todella hyvin, jos on omistusasunto.
mutta te työttömät maksatte vielä minun asunnotkin mitkä vaan lisääntyy toki kela siinä välissä.
2kk sit myin yhden kämpän ja ostin veneen.mitäs muuten sinne kelan yksiöö kuuluu? kiukuttelusta päätellen vuokranmaksu taas lähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat osti landelta talon 150ke 10v sitten, 2x10k remonttia plus monta pientä laittoa.
Nyt arvo about puolet ostohinta+remontit.
Ohjeeksi pätee ettei kannata omistaa jos ei itse jaksa ja osaa rempata.
Mun vanhemmat ei kyennyt maksamaa vuokraa kun tukia leikataan asuu nyt ulkona.
hyvää kesää potkulaki homo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.
Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa. MOT
Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.
Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT?
Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.
normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.
Molempia asumismuotoja tarvitaan,
Vierailija kirjoitti:
Molempia asumismuotoja tarvitaan,
Niin tarvitaan. Ja jonkun on omistettava vuokralla asuvien asunnot.
Itse valitsen vuokralla asumisen, sillä silloin voi kartuttaa enemmän omaisuutta sijoittamalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan oli roskaa joka rivi.
Miksi? Perustelehan jotenkin.
Vuokralla et varmasti asu halvemmalla. Vuokralla asuessa et tasan kerrytä omaisuutta enemmän. Asuntosijoitushölinä oli melko erikoista, kun puhutaan omasta asumisesta.
Voihan sitä laittaa sijoituksiin sen rahan, mikä menisi asunnon ostaessa asunnon hintaan/ lainaan.
Ne rahat sinä laitat siihen vuokraasi.
En minä ainakaan maksa vuokraa niin paljon, että siitä ehtisi edes koko elinaikani kertyä satoja tuhansia.
Osanottoni vakavasta sairaudestasi joka vie sinulta suurimman osan vuosistasi.
Tai jos et olekaan parantumattomasti sairas, niin missäpäin on alle 200 euron vuokrat?
On tietysti mahdollista ettet vaan osaa matematiikkaa, pahoittelut siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempia asumismuotoja tarvitaan,
Niin tarvitaan. Ja jonkun on omistettava vuokralla asuvien asunnot.
Itse valitsen vuokralla asumisen, sillä silloin voi kartuttaa enemmän omaisuutta sijoittamalla.
Ap
Voitko laittaa vielä parisataa kertaa ton tänään?
Jokaisen henkilökohtainen tilanne vaikuttaa. Asutaan vuokralla perheasunnossa ja sijoitetaan. 8 vuoden päästä ostetaan kaksio ilman lainaa. Näin vältetään riskit joita ollutkin matkan varrella. Jos vuokralla jotain sattuu niin on turvapuskuri ja myöhemmin sitä ei enää tarvita. Melko halvalla saa kaksion kerrostalosta jossa tehty putkiremppa ja julkisivusaneeraus. Ollaan miehen työpaikan varassa ja nuoret aikuiset asuu vielä kotona. Surulliset on ne kohtalot joissa oma asunto myytävä työttömyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempia asumismuotoja tarvitaan,
Niin tarvitaan. Ja jonkun on omistettava vuokralla asuvien asunnot.
Itse valitsen vuokralla asumisen, sillä silloin voi kartuttaa enemmän omaisuutta sijoittamalla.
Ap
Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.
normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen henkilökohtainen tilanne vaikuttaa. Asutaan vuokralla perheasunnossa ja sijoitetaan. 8 vuoden päästä ostetaan kaksio ilman lainaa. Näin vältetään riskit joita ollutkin matkan varrella. Jos vuokralla jotain sattuu niin on turvapuskuri ja myöhemmin sitä ei enää tarvita. Melko halvalla saa kaksion kerrostalosta jossa tehty putkiremppa ja julkisivusaneeraus. Ollaan miehen työpaikan varassa ja nuoret aikuiset asuu vielä kotona. Surulliset on ne kohtalot joissa oma asunto myytävä työttömyyden takia.
Jatkan… että turvallisuus on mulle se tärkein asia. Se vaikuttaa siihen mitä ratkaisuja tehdään. On pystyttävä ottaa vastuu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri asuu kaksiossaan vuokralla, vuokra 650 euroa. Mä asun omassa kolmiossa, laina maksettu, vastikkeet 500 euroa. Bonuksena kiva, itse valittu asunto rauhallisella paikalla järven rannassa.
Tänne se kusinen kolmio!
Vierailija kirjoitti:
Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.
normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.
Ei se nyt noin mene. Työpaikan menettää hetkessä. Varmoja työpaikkoja on hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.
normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.
Ei se nyt noin mene. Työpaikan menettää hetkessä. Varmoja työpaikkoja on hyvin vähän.
Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.
normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.
Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa. MOT
Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.
Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT?
Lasket ”jos tädillä olisi munat niin täti olisi setä”-kaavalla ja tietysti jälkiviisaasti. Kerro paljonko olet sijoittanut niihin globaaleihin osakemarkkinoihisi, kun olet tienannut niin paljon vuokralla asuen? Sekin näistä laskuistasi aina unohtuu mikä niiden osaketuottojen verokohtelu, asunnossa parin vuoden asumisella myyntivoiton verotus on 0%.
PS. Ne osakemarkkinat ovat tulevaisuuteen katsoessa ihan jotain muuta kuin jälkiviisastelu. Tämän asunnon ostin muuten NOKIAlta -93 kun ei niillä kansainvälisillä osakemarkkinoilta mennytkään niin upeasti, toki myöhemmin alkoi sitten menemään mutta sehän on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.
Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa. MOT
Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.
Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT?
No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.
Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa. MOT
Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.
Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT?
No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta.
Ei mene, kunhan niitä sijoituksia ei myy. Sijoittamalla kasvuosuudelliseen indeksirahastoon ei tule edes osinkoja.
Joissakin pankeissa on myös mahdollista ottaa lainaa sijoitukset vakuutena, jolloin rahaa saa käyttöön ilman että sijoituksia tarvitsee realisoida.
Vierailija kirjoitti:
Johan oli roskaa joka rivi.
No miten ihmeessä toisen mielipide on mielestäsi roskaa?! Me myimme okt:n, nettosimme paljon ja nyt, nyt asumme onnellisesti vuokralla.
Laskin tuon sijoituksen OP:n korkoa korolle -laskurilla, 400 e/kk sijoitus, 0e alkupääoma ja 8 % vuosituotto.