Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (379)

Vierailija
321/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Asuntoni vastike nousi juuri, on ny 381,50 euroa. Halvin vuokrapyyntö identtisestä asunnosta on tällä hetkellä 2100 euroa Oikotiellä. Kyseessä toki kalustettu asunto, mutta ei-kalustettuna varmasti olisi ainakin 1500 euroa vuokra tässä. Totta kai olen joutunut maksamaan lainaakin, mutta nyt kun se laina on kokonaan maksettu niin asumiskulut kyllä ovat mukavan pienet. 

Vierailija
322/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun asuu vuokralla, ei tarvitse tehdä itse mitään piha töitä, kuten asunnon omistaja joutuu tekemään, kunhan viitsii. Kuten esim nurmikon leikkuu. Sitä täälläkin usein laimin lyödään. Miksi ? Eikö olisi kivaa, jos kun kevät koittaa ja lumet sulaa yms, niin silloin voisi ajaa nurmikon ekan kerran, ja sitten tasaisin väliajoin, esim 3:n viikon välein niin kauan, kun tulee kunnon lumet alkutalvesta ? Täällä hyvä, jos kerran kuussa ja vain pieni osa ajetaan kerralla. Työntekijöitä kuuluu palkata paljon. Aina. Osaavia kyllä on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Paljonko menetät asuntoon sitomasi pääoman tuottoja vuodessa, jos ajattelisit että sama summa olisi sijoitettuna tuottavasti?

Vaihtoehtoiskustannus ei nyt oikein päde tässä kun ei samaa summaa voi saada sijoituslainana. Asuntolainassa kun on se asunto vakuutena. Ei mikään pankki myönnä moista summaa sijoitusluottona, kokeile vaikka.

Vierailija
324/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Ethän ole työksesi lähelläkään talouspäätöksiä, ethän? Tuossa olettamuksien sumassa mikään ei ole edes sinne päin kunnossa.

Älä allekirjoita mitään, ennen kuin annat jonkun muun lukea sopimuksen läpi, jooko?

Vierailija
325/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Vierailija
326/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäinen vuokralla vai oma jankutus meneillään taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
327/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Meneehän myös omistusasunnossa suuri summa hukkaan, eli lainan korot ja vastike/muut kulut. Mikä argumenttisisiis on?

Vierailija
328/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.

normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
329/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Meneehän myös omistusasunnossa suuri summa hukkaan, eli lainan korot ja vastike/muut kulut. Mikä argumenttisisiis on?

SINÄHÄNNEKUSIPÄÄ MAKSAT VUOKRASSASI.

Vierailija
330/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Meneehän myös omistusasunnossa suuri summa hukkaan, eli lainan korot ja vastike/muut kulut. Mikä argumenttisisiis on?

Me ilmoitetaan heti sulle ja jankutetaan neljä vuotta jos  muutetaan vuokralle.

ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
331/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki vammanen painaa eikä pankki anna lainaa!!!

Vierailija
332/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki vammanen painaa eikä pankki anna lainaa!!!

Kuka tämä sekopää on joka jankkaa potkulaista? Mihin tämä edes liittyy?

 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
333/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASun velattomassa uudehkossa omistusasunnossa, yhtiövastike 220€/kk naapuritalossa kaveri asuu vuokralla ja vuokra on yli 700€/kk, ollaan eläkelläisiä molemmat, 5 pisteen kysymys, kummalla jää enemmään rahaa elämiseen? Myös perikunta on joskus tyytyväinen kun äijältä jäi edes jotain jaettavaa, muutakin kuin tuulen huuhtomaa .erse.

Vierailija
334/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

Maksoin vuokraa 1200 kk ja nyt samaa asuntoa pankille 800 kk + vastikkeet ja vedet 400 kk. Koko ajan olen ostanut osakkeita samalla rahalla joka jää yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
335/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki vammanen painaa eikä pankki anna lainaa!!!

Kuka tämä sekopää on joka jankkaa potkulaista? Mihin tämä edes liittyy?

 

Ap

Sua on vissiin isä pannu lapsena perseeseen kun levy jäänyt  päälle ja jankutat täällä kuinka ihanaa on asua vuokralla.

Vierailija
336/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäinen vuokralla vai oma jankutus meneillään taas.

Totta! Ei tämä minuakaan enää huomenna kiinnosta. Ikuinen vastakkainasettelu tässä asiassa on kyllä satunnaisenakin vauvakurkistelijana pistänyt silmään ja tänään sattui joutilasta aikaa kommentoida. Itse näen molempien puolien hyödyt ja uskon, että suurin osa ihmisistä tietää itse mikä on omassa elämäntilanteessa paras ratkaisu. Mutta joillekin muiden ratkaisut ovat omia ongelmia - ehkä siinä paistaa oma epävarmuus siitä tuliko itse tehtyä väärä päätös väärin perustein :(

 

Kannattaa katsoa eteenpäin, ei taaksepäin.

Vierailija
337/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

Maksoin vuokraa 1200 kk ja nyt samaa asuntoa pankille 800 kk + vastikkeet ja vedet 400 kk. Koko ajan olen ostanut osakkeita samalla rahalla joka jää yli.

Ja nyt otan vuokralaisen maksamaan pankkilainaa ja rakennan itselleni omakotitalon sijoitustuotoilla ja uudella lainalla. 

Näin tätä peliä pelataan ja vuokralainen jää siitä paitsi.

Vierailija
338/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

Maksoin vuokraa 1200 kk ja nyt samaa asuntoa pankille 800 kk + vastikkeet ja vedet 400 kk. Koko ajan olen ostanut osakkeita samalla rahalla joka jää yli.

Ja nyt otan vuokralaisen maksamaan pankkilainaa ja rakennan itselleni omakotitalon sijoitustuotoilla ja uudella lainalla. 

Näin tätä peliä pelataan ja vuokralainen jää siitä paitsi.

HILJAAAAA KYL POTKULAKI HULLU TIETÄÄ ET TUET JA VUOKRA ON PARASTA ELÄMÄSSÄ NYTKIN HÄNELLÄ 12E RAHAA.

Vierailija
339/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

Maksoin vuokraa 1200 kk ja nyt samaa asuntoa pankille 800 kk + vastikkeet ja vedet 400 kk. Koko ajan olen ostanut osakkeita samalla rahalla joka jää yli.

Ja nyt otan vuokralaisen maksamaan pankkilainaa ja rakennan itselleni omakotitalon sijoitustuotoilla ja uudella lainalla. 

Näin tätä peliä pelataan ja vuokralainen jää siitä paitsi.

Ai mä luulin et vuokraat mulle kun oon niin hyvä tyyppi t:potkulaki jankuttaja kusipää.

Vierailija
340/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mitä kukakin arvostaa ja haluaa elämältään, rahatilanne huomioiden toki. Itsellä ei nyt mitenkään niin tiukkaa ole rahasta, että tarvitsisi penniä venyttää, vaikka kroisoskaan en ole. Juuri tuossa maanantaina pyörin eteisessä ja alkoi kyrsiä valkoinen kalustelevy kiinteiden kalusteiden taustalla, joten hain extempore rautakaupasta kipsilevyä ja värikästä laattaa ja levytin ja laatoitin sen piiloon. Ikinä ole tullut ajatelleeksi, että pääsisi halvemmalla vuokralla, kun ei tarvitsisi miettiä tätä kodin tuunausta. En myöskään mieti asunnon jälleenmyyntiarvoa sisustusvalinnoissa. En ole myymässä näillä näkymin millonkaan, ja jos joskus olen, se on sen ajan murhe. Eihän se ole kuin rahaa, ja pankille en ole velkaa enempää kuin tästä kaikkine tuunauksineenkin saisi.