Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (379)

Vierailija
341/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Meneehän myös omistusasunnossa suuri summa hukkaan, eli lainan korot ja vastike/muut kulut. Mikä argumenttisisiis on?

Mulla kuuluu vastikkeseen mm. lämmitys, vesi, jätehuolto jne... kylähän vuokralainen maksaa noita kuluja. Lainan maksoin nollakoroilla. Eri

Vierailija
342/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempia asumismuotoja tarvitaan, 

Niin tarvitaan. Ja jonkun on omistettava vuokralla asuvien asunnot.

 

Itse valitsen vuokralla asumisen, sillä silloin voi kartuttaa enemmän omaisuutta sijoittamalla.

 

Ap

 

Millä matematiikalla??

Oletetaan että juuri nyt meidän molempien nettotulot on vaikka 3000e/kk

- minä maksan asumisesta 350e omakotitalossa

- sinä maksat 500e Jyväskylän kerrotalokaksiossa.

Millä matematiikalla sinulle jää enemmän sijoituksiin (pl myös asumismukavuus)?? 

Olen eri, mutta sinun asumiskulut ei voi olla omistusasunnossa vain 350€/kk! Sähkö, vesi, vakuutukset ym. on huomattavasti kalliimmat kuin vuokralla asuessa. Toki jos vuokra-asunnossa sähkölämmitys, mutta yleensä kaukolämpö. 

Kyllä minulla ainakin jäi alle 350€/kk omakotitalossa, sähkö, kiinteistövero, jätehuoltomaksu, kotivakuutus, huoltotyöt tein itse niinkuin ne yleensäkkin omakotitalossa hoituukin, niin tuo kotivakuutushan kannattaa ottaa asuu sitten millä mallilla vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Meneehän myös omistusasunnossa suuri summa hukkaan, eli lainan korot ja vastike/muut kulut. Mikä argumenttisisiis on?

Mulla kuuluu vastikkeseen mm. lämmitys, vesi, jätehuolto jne... kylähän vuokralainen maksaa noita kuluja. Lainan maksoin nollakoroilla. Eri

Mut potkulaki homo on nii tyhmä ettei tajua että maksaa noita juttuja vuokrassa.

Vierailija
344/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki homo hakataan heti kun saadaan selvilee kuka on ja se saadaan.

Vierailija
345/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

Maksoin vuokraa 1200 kk ja nyt samaa asuntoa pankille 800 kk + vastikkeet ja vedet 400 kk. Koko ajan olen ostanut osakkeita samalla rahalla joka jää yli.

Ja nyt otan vuokralaisen maksamaan pankkilainaa ja rakennan itselleni omakotitalon sijoitustuotoilla ja uudella lainalla. 

Näin tätä peliä pelataan ja vuokralainen jää siitä paitsi.

Ei vuokralainen jää mistään paitsi. Minulla on kaksion vuokra 580e/kk, joten samoilla tuloilla kuukaudessa jää rahaa sijoitettavaksi 620e enemmän.

 

Siinä ajassa kun maksat sun 25 v asuntolainan pois, esim. se 15 000 euron käsiraha minkä tarvitsit ja tuo 620e/kk sijoitus kasvaa 670 000 euroon. (8% vuosituotto) Tällöin minulla olisi siis jo vaikka kaksi omakotitaloa siinä kohtaa kun sinä maksat vasta ensimmäisen asuntosi pois.

 

Muista sijoituksista puhumattakaan.

 

Samalla se asuntosi arvo on tippunut 30 % ostohinnasta, haahaa.

Vierailija
346/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Meneehän myös omistusasunnossa suuri summa hukkaan, eli lainan korot ja vastike/muut kulut. Mikä argumenttisisiis on?

Mulla kuuluu vastikkeseen mm. lämmitys, vesi, jätehuolto jne... kylähän vuokralainen maksaa noita kuluja. Lainan maksoin nollakoroilla. Eri

Mut potkulaki homo on nii tyhmä ettei tajua että maksaa noita juttuja vuokrassa.

Se on ihan se ja sama mitä sillä vuokralla maksetaan, minä maksan vain sen vuokran.

 

Maksan 580 e / kk remontoidusta kaksiosta hyvällä alueella. Tämän saman asunnon lainanlyhennys + vastike olisi varmasti enemmän kuin minun pieni vuokra.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
347/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan vaikka viimeisen viiden vuoden tuottoja, niin tulos on selvä. Jos on sijoittanut 200 000 euroa asunnon ostoon vs osakkeisiin/rahastoihin, niin ne sijoitukset on tuottaneet paljon paremmin kuin ostettu asunto..  Vuokralla asuessa ja rahaa sijoituksiin panemalla tod näk vaurastuu paremmin ja nopeammin. Lisäksi jää pois omistusasujan riskit ja velvollisuudet. Trendi on, että noin 80% kaikisra asunnoista menettää arvoaan. Joussain tapauksissa asunnon arvo jopa romahtaa.

Mutta entä jos maksaa omaa pois JA pistää sijoituksiin rahaa? Niinpä.

Mutta kun vuokralla asuminen on halvempaa, jolloin sijoituksiin voi laittaa enemmän rahaa samoilla tuloilla. Argumenttisi on tyhmä.

Maksoin vuokraa 1200 kk ja nyt samaa asuntoa pankille 800 kk + vastikkeet ja vedet 400 kk. Koko ajan olen ostanut osakkeita samalla rahalla joka jää yli.

Ja nyt otan vuokralaisen maksamaan pankkilainaa ja rakennan itselleni omakotitalon sijoitustuotoilla ja uudella lainalla. 

Näin tätä peliä pelataan ja vuokralainen jää siitä paitsi.

Ei vuokralainen jää mistään paitsi. Minulla on kaksion vuokra 580e/kk, joten samoilla tuloilla kuukaudessa jää rahaa sijoitettavaksi 620e enemmän.

 

Siinä ajassa kun maksat sun 25 v asuntolainan pois, esim. se 15 000 euron käsiraha minkä tarvitsit ja tuo 620e/kk sijoitus kasvaa 670 000 euroon. (8% vuosituotto) Tällöin minulla olisi siis jo vaikka kaksi omakotitaloa siinä kohtaa kun sinä maksat vasta ensimmäisen asuntosi pois.

 

Muista sijoituksista puhumattakaan.

 

Samalla se asuntosi arvo on tippunut 30 % ostohinnasta, haahaa.

Potkulaki homo alkoi taas sijoittamaan kelantuista!!!!!

Vierailija
348/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
349/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Meneehän myös omistusasunnossa suuri summa hukkaan, eli lainan korot ja vastike/muut kulut. Mikä argumenttisisiis on?

Mulla kuuluu vastikkeseen mm. lämmitys, vesi, jätehuolto jne... kylähän vuokralainen maksaa noita kuluja. Lainan maksoin nollakoroilla. Eri

Mut potkulaki homo on nii tyhmä ettei tajua että maksaa noita juttuja vuokrassa.

Se on ihan se ja sama mitä sillä vuokralla maksetaan, minä maksan vain sen vuokran.

 

Maksan 580 e / kk remontoidusta kaksiosta hyvällä alueella. Tämän saman asunnon lainanlyhennys + vastike olisi varmasti enemmän kuin minun pieni vuokra.

ONko kaikilla lainaa sinun mielestä kusipää? minulla ei ole yhtään.

Vierailija
350/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempia asumismuotoja tarvitaan, 

Niin tarvitaan. Ja jonkun on omistettava vuokralla asuvien asunnot.

 

Itse valitsen vuokralla asumisen, sillä silloin voi kartuttaa enemmän omaisuutta sijoittamalla.

 

Ap

 

Millä matematiikalla??

Oletetaan että juuri nyt meidän molempien nettotulot on vaikka 3000e/kk

- minä maksan asumisesta 350e omakotitalossa

- sinä maksat 500e Jyväskylän kerrotalokaksiossa.

Millä matematiikalla sinulle jää enemmän sijoituksiin (pl myös asumismukavuus)?? 

Olen eri, mutta sinun asumiskulut ei voi olla omistusasunnossa vain 350€/kk! Sähkö, vesi, vakuutukset ym. on huomattavasti kalliimmat kuin vuokralla asuessa. Toki jos vuokra-asunnossa sähkölämmitys, mutta yleensä kaukolämpö. 

Kyllä minulla ainakin jäi alle 350€/kk omakotitalossa, sähkö, kiinteistövero, jätehuoltomaksu, kotivakuutus, huoltotyöt tein itse niinkuin ne yleensäkkin omakotitalossa hoituukin, niin tuo kotivakuutushan kannattaa ottaa asuu sitten millä mallilla vain.

Väitätkö, että laaja kotivakuutus kerros-tai rivitalossa on samaa luokkaa kuin okt:ssa? Meillä oli okt ja laaja kotivakuutus liki pari sataa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
351/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Minä myin espoosta rivari kolmion kun jäin eläkkeelle  sain 450 000 e  ja ostin keskisuomesta pienen mökin .

mitähän potkulaki homo myy kun on maksanut vuokraa?????????????????? alkaa p voin antaa vihjeen.

Vierailija
352/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Meneehän myös omistusasunnossa suuri summa hukkaan, eli lainan korot ja vastike/muut kulut. Mikä argumenttisisiis on?

Mulla kuuluu vastikkeseen mm. lämmitys, vesi, jätehuolto jne... kylähän vuokralainen maksaa noita kuluja. Lainan maksoin nollakoroilla. Eri

Mut potkulaki homo on nii tyhmä ettei tajua että maksaa noita juttuja vuokrassa.

Se on ihan se ja sama mitä sillä vuokralla maksetaan, minä maksan vain sen vuokran.

 

Maksan 580 e / kk remontoidusta kaksiosta hyvällä alueella. Tämän saman asunnon lainanlyhennys + vastike olisi varmasti enemmän kuin minun pieni vuokra.

ONko kaikilla lainaa sinun mielestä kusipää? minulla ei ole yhtään.

Todennäköisesti on ollut asunnon ostovaiheessa. Eihän sitä asuntoa nyt suoraan saa velattomana?

 

Ja jos joku on niin hölmö että ostaa asunnon käteisellä, hän ainakin jää tappiolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
353/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Minä myin espoosta rivari kolmion kun jäin eläkkeelle  sain 450 000 e  ja ostin keskisuomesta pienen mökin .

mitähän potkulaki homo myy kun on maksanut vuokraa?????????????????? alkaa p voin antaa vihjeen.

En tiedä kuka potkulaki-henkilö on, mutta minä itse vuokralla asujana voin myydä osia miljoonien arvoisesta osakesalkusta.

Vierailija
354/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki homo kiukuttelee niin perkeleesti kun vuokranmaksu lähenee tää on ihan normaalia  joka kuun lopussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
355/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Minä myin espoosta rivari kolmion kun jäin eläkkeelle  sain 450 000 e  ja ostin keskisuomesta pienen mökin .

mitähän potkulaki homo myy kun on maksanut vuokraa?????????????????? alkaa p voin antaa vihjeen.

En tiedä kuka potkulaki-henkilö on, mutta minä itse vuokralla asujana voin myydä osia miljoonien arvoisesta osakesalkusta.

VOIIIII VITUUUUUUUU HYVÄT NAURUT TULI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Koita saada se vuokra maksettua etet asu ulkona kohta..

tukia kato leikataan kokoajan.

mut hei toi oli päivän paras!

Vierailija
356/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni 20 vuotta sitten. Hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet ja vuokrat ovat myös nousseet. Kalliiksi tulisi nyt asua vuokralla tällä alueella. Onneksi oma asunto.

Ostin asunnon yli 30 vuotta sitten hinnalla 106.000,- euron muuntokurssilla laskien, nyt on yhtiöstä myyty samanlaisia 650.000,- -680.000,- ja vastike on 350,-, vuokra olisi varmaan 1.500,- enemmän kuukaudessa. Eli 360 kuukaudessa x 1.500,- olisi mennyt yli puoli miljoonaa vuokraloordille hukkaan, nyt ne ovat olleet omaksi hyödyksi ja asunnon saa myytyä kuukaudessa.  MOT

Osakesijoitukset ovat globaalisti tarjonneet tuolla aikavälillä keskimäärin 8-9% vuosituoton ja tässä välissä on koettu teknokuplan puhkeaminen ja finanssikriisi. Saman summan osakkeisiin sijoittamalla ja hajauttamalla omaisuutesi olisi yli 1,2 miljoonaa. Kertomasi nykyinen 1500e vuorakin koko ajalle huomioiden sinulla olisi nyt omaisuutta 8,5% osakesijoitusten keskiarvotuottoon perustuen 685 tuhatta eli viisi tuhatta enemmän kuin arviosi ylälaita. Ja tähän ei ole edes laskettu 30 vuoden aikana maksamiasi vastikkeita tai mahdollisia korkomenoja.

 

Oikeesti vielä laitoit tuohon perään MOT? 

No, kätevästi sinäkin unohdit että kolmannes osaketuotoista menee veroihin. Eli vähennä 685 tuhannesta vielä 400 tuhatta, niin sitten aletaan olemaan lähempänä totuutta. 

Kätevästi unohdit että vuokralla asumisesta kaikki menee hevonvittuun.

Meneehän myös omistusasunnossa suuri summa hukkaan, eli lainan korot ja vastike/muut kulut. Mikä argumenttisisiis on?

Mulla kuuluu vastikkeseen mm. lämmitys, vesi, jätehuolto jne... kylähän vuokralainen maksaa noita kuluja. Lainan maksoin nollakoroilla. Eri

Mut potkulaki homo on nii tyhmä ettei tajua että maksaa noita juttuja vuokrassa.

Se on ihan se ja sama mitä sillä vuokralla maksetaan, minä maksan vain sen vuokran.

 

Maksan 580 e / kk remontoidusta kaksiosta hyvällä alueella. Tämän saman asunnon lainanlyhennys + vastike olisi varmasti enemmän kuin minun pieni vuokra.

ONko kaikilla lainaa sinun mielestä kusipää? minulla ei ole yhtään.

Todennäköisesti on ollut asunnon ostovaiheessa. Eihän sitä asuntoa nyt suoraan saa velattomana?

 

Ja jos joku on niin hölmö että ostaa asunnon käteisellä, hän ainakin jää tappiolle.

Vuokran maksu lähenee sulla kiukuttelu on jo niin pahaa buaha haaaa.

Vierailija
357/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Minä myin espoosta rivari kolmion kun jäin eläkkeelle  sain 450 000 e  ja ostin keskisuomesta pienen mökin .

mitähän potkulaki homo myy kun on maksanut vuokraa?????????????????? alkaa p voin antaa vihjeen.

En tiedä kuka potkulaki-henkilö on, mutta minä itse vuokralla asujana voin myydä osia miljoonien arvoisesta osakesalkusta.

VOIIIII VITUUUUUUUU HYVÄT NAURUT TULI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Koita saada se vuokra maksettua etet asu ulkona kohta..

tukia kato leikataan kokoajan.

mut hei toi oli päivän paras!

Joo toi oli hyvä ihan miljoonien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
358/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistetaan puolison kanssa kolme huoneistoa ja kaksi kiinteistöä Pääkaupunkiseudulla. Arvatkaa, haittaako potkulaki meitä jotenkin? Olen nelikymppinen, puoliso 50. Ei lainaa.


Kaikki ei tarvitse asunnon ostoon lainaa yhtään.

Vierailija
359/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinenkin lapsi lentää pesästä syksyllä, joten emme tarvitse enää nykyistä asuntoa ja kaikkia niitä neliöitä. Panemme asunnon myyntiin vuoden sisällä ja aiomme muuttaa sen jälkeen vähän pienempään ja vuokralle. Omistusasumisen "ihanuudesta" on nyt kokemusta vuodesta 2002 lähtien. Sinä aikana on erilaisiin remontteihin uponnut rahaa noin sata tuhatta euroa. Nämä siis asuntolainan ja vastikkeiden päälle maksettavaksi. Jatkossa haluamme ennakoivat kuukausimenot asumisesta, joten vuokra-asuminen on meille parempi vaihtoehto.

 

Asuntomme sijaitsee Helsingissä ja alueen vastaavat asunnot myydään hintahaarukassa 310 000-350 000€. Vaikka hinnat vielä tippuisi, niin eiköhän ensi vuonna asunnosta saada ihan hyvä summa. Siitä kun vähentää jäljellä olevan lainan pois, niin pitäisi jäädä tumppuun ainakin 150 000€. 

Minä myin espoosta rivari kolmion kun jäin eläkkeelle  sain 450 000 e  ja ostin keskisuomesta pienen mökin .

mitähän potkulaki homo myy kun on maksanut vuokraa?????????????????? alkaa p voin antaa vihjeen.

En tiedä kuka potkulaki-henkilö on, mutta minä itse vuokralla asujana voin myydä osia miljoonien arvoisesta osakesalkusta.

Mut hyvää kesää hullu meen ostamaan veneeseen bensat  ja muut kamat kun huomenna lähdetään.

koita pärjätä siellä kelan yksiössä VUOKRALLA.

Vierailija
360/379 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä matematiikalla??

Oletetaan että juuri nyt meidän molempien nettotulot on vaikka 3000e/kk

- minä maksan asumisesta 350e omakotitalossa

- sinä maksat 500e Jyväskylän kerrotalokaksiossa.

Millä matematiikalla sinulle jää enemmän sijoituksiin (pl myös asumismukavuus)?? 

Olen eri, mutta sinun asumiskulut ei voi olla omistusasunnossa vain 350€/kk! Sähkö, vesi, vakuutukset ym. on huomattavasti kalliimmat kuin vuokralla asuessa. Toki jos vuokra-asunnossa sähkölämmitys, mutta yleensä kaukolämpö

 

Tässäpä laskelma viimevuodelta, okt + lämmin iso at/var:

- sähkö (lämmitys+käyttösähkö) 152,75e/kk

- vesi 69,41e/kk

- jäte 29,75e

- kiinteistövero 50e/kk

- nuohous 5e/kk

- kiinteistön vakuutus 38,75e/kk

Yhteensä 345,66e 

 

Yleensä vuokralainen maksaa vielä vuokran PÄÄLLE sähkön ja vakuutusmaksun!