Säästövinkit 2026
Säästövinkit 2024 oli hyvä, kokeillaanko uudestaan? Hyvin suunniteltu jne...
Onko tavoitteita? Itse yritän saada säästöön 12.000€ ensi vuonna. Rahat enimmäkseen sijoitan kasvamaan korkoa. Summasta voin tinkiä toki jos tulee jotain oikeasti tärkeää.
Keinoja? Vertaistukea?
SäästöTäti
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä punnitsen levitteen ja juuston joku päivä niin saadaan tarkka laskelma. Rakastan matikkaa 😍
Minä olen vuoden punninnut kaiken. Kermajuustoviipale oli minun leikkaamana 10g, kova juusto vähän enemmän. Levitettä meni noin 5-10g per leipä, riippuen leivän koosta sekä siitä, oliko karkeaa ruosleipää vai pehmeäö ranskanpullaa.
Punnitseminen lääkärin ohjeiden mukaan.
Meillä yhdellä perheenjäsenellä oli siis syömisen kanssa ongelmia, mm. allergioita, joten pidin erittäin tarkkaa ruokapäiväkirjaa. Helpotti huomattavasti salapoliisityötä eikä tarvinnut osastojaksoja tms
Mutta auttaa myös laskemaan annoshintoja...
Juhannus meneekin töissä joten halvalla pääsee kun ei juhlia...
Minimalismi. Tavaroilla on oma paikka, mikään ei ole hukassa ja kaikki tulevat käyttöön
Olen lisännyt juuresten ja kananmunien ostamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen lisännyt juuresten ja kananmunien ostamista.
Tämä se oliski hyvä, talvella niinkin onnistuu mutta kesällä liikaa houkutuksia selkärangattomalle, ihania kotimaisia kasviksia ja sesonkihedelmiä. Toki ovat sesongissa jossain kohtaa jopa halpoja, mutta kyllä nyt näkyy ruokalaskussa nektariinit, persikat ja melonit, erikoistomaatit, paprikat, varhaiskaali.
Muisteltiin kavereiden kanssa ysärin lamaa ja mitä kukakin siitä muisti. Itse en muista että meidän perheessä olisi koskaan ollut köyhää, mutta aikuisena toki tajunnut että välillä oli vuosittainen arava-lainan lyhennys tulossa kun lautasella oli useammin halpaa ruokaa. Esim puuroa ja marjakiisseliä, perunoita, makaronia ja munakasta, vispipuuroa, kanaviillokkia... Aina oli ruokaa eikä silloin vielä ollut pikkukaupungissa moniakaan nykyajan ruokia vaan kaikki söi ihan tavallista kotiruokaa. Ilman traumoja ja puutoksia.
Vanha lappareiden vinkki. Kun lopettaa syömisen, jää enemmän rahaa asuntolainan maksuun. Toimii nykyäänkin.
Raparperia olisi vähän liikaakin, hillot ja piirakat jo tulee korvista, uusia ideoita tarvittaisiin että saisi hyödynnettyä tuonkin ilmaisen ruuan.
Vierailija kirjoitti:
Raparperia olisi vähän liikaakin, hillot ja piirakat jo tulee korvista, uusia ideoita tarvittaisiin että saisi hyödynnettyä tuonkin ilmaisen ruuan.
Onko hillo ilmaista tai piirakka? Epäterveellistä ainakin, vaikka olisi kuinka omista raparpereistä tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raparperia olisi vähän liikaakin, hillot ja piirakat jo tulee korvista, uusia ideoita tarvittaisiin että saisi hyödynnettyä tuonkin ilmaisen ruuan.
Onko hillo ilmaista tai piirakka? Epäterveellistä ainakin, vaikka olisi kuinka omista raparpereistä tehtyä.
Ei ehkä ilmaista mutta halpaa jos esim hillon pääraaka-aine on ilmainen, hillosokeri ei paljon maksa. Puuroon laitan usein raparperisosetta joka on pakastettu iöman sokeria. Ja kyllä meillä herkutellaan ja vieraille tarjotaan esim sitä piirakkaa kahvin kanssa, itse tehtynä halvempaa kuin kaupan pullat ja keksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raparperia olisi vähän liikaakin, hillot ja piirakat jo tulee korvista, uusia ideoita tarvittaisiin että saisi hyödynnettyä tuonkin ilmaisen ruuan.
Onko hillo ilmaista tai piirakka? Epäterveellistä ainakin, vaikka olisi kuinka omista raparpereistä tehtyä.
Olipas siinä ideoita...
Vierailija kirjoitti:
Raparperia olisi vähän liikaakin, hillot ja piirakat jo tulee korvista, uusia ideoita tarvittaisiin että saisi hyödynnettyä tuonkin ilmaisen ruuan.
Mä lisään hilloa puuroon ja teehen.
Joka arkiaamu keitän litran vettä ja kaadan kannuun. Pohjalle rkl hilloa. Hetken päästä lisään pussillisen vihreää teetä ja annan olla n 10 min.
Kaipaan teehen makeutta.
Puurossa minulla ei ole väliä mitä hilloa laitan.
Kodin vieressä on kitukasvuisia marjapensaita.
Kerään niistä lehdet ja kuivatan. Hyvin tulee makua
Vierailija kirjoitti:
Raparperia olisi vähän liikaakin, hillot ja piirakat jo tulee korvista, uusia ideoita tarvittaisiin että saisi hyödynnettyä tuonkin ilmaisen ruuan.
Pilkon raparperin paloiksi ja pakastan.
Toissavuonna tuli paljon omenaa. Tein hilloa näistä yhdessä.
Raparperiä tulee meille vaan lahjoituksena, määrät maltilliset
Vierailija kirjoitti:
Raparperia olisi vähän liikaakin, hillot ja piirakat jo tulee korvista, uusia ideoita tarvittaisiin että saisi hyödynnettyä tuonkin ilmaisen ruuan.
Tee uutettua raparperijuomaa. Pilko 2 litran kulho täyteen raparperinpaloja, laita vähän sokeria päälle, keitä vettä, kaada vesi raparperien päälle ja anna olla yön yli. Sitten kylmään, on tosi raikasta. Voi myös pakastaa.
Hyviä vinkkejä on täällä. Ihmettelen vain, miksi sähkönkulutusta ei huomioida.
Minä olen vuoden punninnut kaiken. Kermajuustoviipale oli minun leikkaamana 10g, kova juusto vähän enemmän. Levitettä meni noin 5-10g per leipä, riippuen leivän koosta sekä siitä, oliko karkeaa ruosleipää vai pehmeäö ranskanpullaa.
Punnitseminen lääkärin ohjeiden mukaan.