Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieläkö yrittäisi jotain vai luovuttaisiko jo?

Vierailija
24.10.2025 |

Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö joka on skitsofrenian kaltainen psykoosisairaus, oikeastaan yhdistelmä mielialahäiriötä ja skitsofreniaa. Kolme psykoosia takana jotka olivat erittäin rajuja. Kahta eri neuroleptiä syön kun yksi ei enää riittänyt. Jaksaminen on aika huonoa, päivät menee lähinnä lepäillessä ja kotitöitä tehdessä. Psykoosisairauden negatiivisia eli puutosoireita on aika paljon, puheen köyhtymistä ja aloitekyvyttömyyttä. Kuntoutustuella olen ollut jo 16 vuotta. Sinä aikana olen yrittänyt opiskella muutamassa yliopistossa, hitaanlaisesti opinnot on edenneet. Nyt sitten opiskeluaika loppui enkä saanut tutkintoa suoritettua, muitakin esteitä opiskelulle oli kuin sairaus, kuten homeongelmat yliopistolla. Joskus nuorena hankittu yliopistopaikka olisi toisessa kaupungissa ja olen miettinyt että yrittäisikö opiskella siellä. Surettaisi vaan jättää nykyisessä kotikaupungissa saatuja ystäviä taakse. Vai alkaisiko nykyisessä kotikaupungissa pysyvälle eläkkeelle? Mitä olette mieltä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siis vaihtoehtoina nykyiseen kotikaupunkiin jääminen, ystävien kanssa oleminen ja pysyvä eläke tai toiseen kaupunkiin muuttaminen ja yliopisto-opinnot. Kumpi kannattaisi valita?

Vierailija
2/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kiitollinen mielipiteistä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viihdyt nykyisessä asuinkaupungissa ja sulla on siellä ystäviä niin jää sinne. Elämä ilman opiskeluja ja työelämää voi olla hyvinkin antoisaa !

Vierailija
4/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viihdyt nykyisessä asuinkaupungissa ja sulla on siellä ystäviä niin jää sinne. Elämä ilman opiskeluja ja työelämää voi olla hyvinkin antoisaa !

Kiitos kommentista! Minulla olisi kuitenkin halu ja toive olla hyödyllinen jotenkin yhteiskunnalle. Pelkään että masentuisin enemmän jos en tekisi mitään. Tosin ystävien takia houkuttaisi jäädä nykyiselle  paikkakunnalle.

Ap

Vierailija
5/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyppää junan alle.

Sekin on joskus käynyt mielessä mutten aio sitä tehdä.

Ap

Vierailija
6/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eläke tietenkin nykyisessä kotikaupungissa. Sinulla on niin pitkä sairaushistoria että kannattaa lopettaa haihattelu ja olla  nykyisessä asuinpaikassa missä ystävätkin ovat. 

Vierailija
7/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea kysymys. Haluaisit opiskella, mutta riittääkö jaksaminen. Ystävät ei muuta mukana. En osaisi valita.

Vierailija
8/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi vaikea kysymys. Haluaisit opiskella, mutta riittääkö jaksaminen. Ystävät ei muuta mukana. En osaisi valita.

Niin minustakin on tosi vaikea kysymys. Tässä olen pallotellut tätä asiaa mielessäni aika kauan jo. Pitäisi joku päätös tehdä.

Ap

Vierailija
9/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti itse saat valita, haluatko työkyvyttömyyseläkkeelle, niin tietenkin otat sen. Eläkkeellä ollessa voi myös opiskella!

Vierailija
10/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista! Minulla olisi kuitenkin halu ja toive olla hyödyllinen jotenkin yhteiskunnalle. Pelkään että masentuisin enemmän jos en tekisi mitään. Tosin ystävien takia houkuttaisi jäädä nykyiselle  paikkakunnalle.

Ap

Voitsitko opiskella etänä toisen paikkakunnan yo:lla? Nykyäänhän on hyvät mahdollisuudet siihen!

Tsemppiä!

Vierailija
11/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kokeeksi muuttaisit jonnekin opiskelemaan? Takaisin pääsee aina. Elämä on välillä kokeilua, aina ei ole takeita onnistumisesta. Tsemppiä! Mulla on itselläni serkku, joka ollut koko ikänsä työkyvytön skitsofrenian vuoksi. Kaikkea hyvää sinulle

Vierailija
12/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile opiskelua kun se kiinnostaa, takaisin pääsee jos se ei onnistu. Jos jätät kokeilematta se harmittaa myöhemmin.

Vierailija
13/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä sinä voit olla hyödyllinen yhteiskunnan jäsen vaikka et olisi täysin työkykyinen. Voit esimerkiksi olla tärkeänä tukena ystävillesi ja auttaa muita kanssakulkijoita jaksamisesi mukaan.

Vierailija
14/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha ihminen

Vierailija
15/15 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä sinä voit olla hyödyllinen yhteiskunnan jäsen vaikka et olisi täysin työkykyinen. Voit esimerkiksi olla tärkeänä tukena ystävillesi ja auttaa muita kanssakulkijoita jaksamisesi mukaan.

Tämä. Itse arvostan ihmistä joka auttaa ja on tukena toiselle ihmiselle. Ei se elämä kenellekään aina pelkkää auringonpaistetta ole ja on arvokas asia tukea toista ihmistä elämän taipaleella. Ei ihmisen arvoa pidä millään tittelillä tai rahalla mitata.