Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten oppia nauttimaan ja käymään yksin paikoissa?

Vierailija
21.05.2026 |

Miten olette tehneet sen? 

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lensin Pariisiin, hotelli varattuna. Käytin monta päivää Louvressa, söin siellä lounaan ja taas jatkoin sulkemiseen asti. Ei ollut kukaan hoputtamassa ja ikävystymässä.

Kyllä mäkin päivisin tekemistä keksisin, mutta illat yksin hotellihuoneessa on ankeuden huippu. Myöskään yksin matkustaminen lentokoneella ei ole kivaa, kun ei ole juttukaveria kentällä, eikä koneessa.

Yksin lentäminen on ihanaa. Voi nukkua ja lukea. Juoda lasin viiniä. 

Hotelli yksin on mielestäni myös juhlaa. Käyn kylvyssä tai suihkussa ja laitan kasvonaamion. Juon vissyä ja luen hyvää kirjaa tai kirjoitan. Saatan syödäkin huoneessa. 

Kaikkia noitahan voi tehdä myös vaikka puolison kanssa matkustaessa.

Voi voi ja olen tehnytkin. Monista syistä olen kuitenkin matkustanut usein myös yksin ja tullut huomaamaan, että yksinäisyydessä on oma viehätyksensä. Ja sitähän aloittaja kysyi, miten viihtyä ihmisten ilmoilla ja reissussa myös yksin. 

Sama

Vierailija
122/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa voimaantumista ja rohkeaa jos nainen matkustaa yksin,   jos taas mies, se on säälittävä  perverssi. 

Miksi olet sitä mieltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinään matkustelu on parasta mitä voi olla. Olen perheellinen ja tehdään tietysti myös yhteisiä matkoja. Mikään ei kuitenkaan voita yksinään reissaamista. On täysin vapaa tekemään mitä haluaa, milloin haluaa ja miten haluaa. Yksin matkustaessa näkee paikat ja kohteet myös eri tavalla, kuin seurueessa. Tykkään myös liikkua paljon päivän aikana ja se onnistuu ilman muiden kitinöitä, kun matkustaa yksin. Yksin voi myös käyttää rahaa vain itseensä ja maksaa jotain spesiaalia. Yksin reissatessa melkein aina lennän bisnesluokassa, majoitun vähintään superior tason huoneissa ja en katso ruokalistoilta annosten hintoja. 

Perheen kanssa reissatessa asetelma ja dynamiikka muuttuu. Nekin on kivoja reissuja, mutta erilaisia. Eniten nautin yksin ollessa maailmalla.

Vierailija
124/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ensin joissain helpoissa paikoissa. Esim. elokuvissa tai museossa tai mene retkelle johonkin sellaiseen paikkaan, jossa et ole käynyt aiemmin.

Minäkään en tykkää matkustaa yksin ulkomaille. Nuorena matkustin lomalla pari kertaa viikoksi ulkomaille ja se tuntui ankealta, kun ei ollut tuttua juttukaveria mukana, vaikka kuljin katsomassa nähtävyyksiä.

Vuorokauden irtiotto niin että tutustuu johonkin kaupunkiin ja yöpyy siellä yhden yön on kuitenkin tuntunut mukavalta.

Minua on auttanut se, että voi pysähtyä valokuvaamaan. Ilman valokuvaamista retket voivat tuntua ikävämmiltä. Toinen keino on pitää päiväkirjaa.

Vierailija
125/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painiskelin saman asian kanssa, kun asuin yksin ja kaukana lähipiiristäni. Kävin paljon taidemuseoissa, joskus opastetuilla kierroksilla, jotka olivat ilmaisia. Kävin myös leffassa. Kahviloissa käynti oli hankalinta, en tykkää istua yksin kahvilassa, mutta menihän siinä puolituntia, kun joi kahvin.

Joskus menin julkisilla esim kauempana olevaan puistoon ja kävelin sieltä kotiin takaisin. 

En voi sanoa, että olisi ollut erityisen hauskaa ja nautittavaa, mutta oli pakko tehdä jotain, ettei yksinäisyys olisi saanut otetta. 
Ei tullut ikuisesti muistettavia  kohtaamisia tuntemattomien kanssa. 

Vierailija
126/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lensin Pariisiin, hotelli varattuna. Käytin monta päivää Louvressa, söin siellä lounaan ja taas jatkoin sulkemiseen asti. Ei ollut kukaan hoputtamassa ja ikävystymässä.

Kyllä mäkin päivisin tekemistä keksisin, mutta illat yksin hotellihuoneessa on ankeuden huippu. Myöskään yksin matkustaminen lentokoneella ei ole kivaa, kun ei ole juttukaveria kentällä, eikä koneessa.

Yksin lentäminen on ihanaa. Voi nukkua ja lukea. Juoda lasin viiniä. 

Hotelli yksin on mielestäni myös juhlaa. Käyn kylvyssä tai suihkussa ja laitan kasvonaamion. Juon vissyä ja luen hyvää kirjaa tai kirjoitan. Saatan syödäkin huoneessa. 

Oi tää kuulostaa kyllä ihanalta! 

Maksaa hotellihuoneesta ja tehdä samaa mitä voi tehdä kotonakin?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa voimaantumista ja rohkeaa jos nainen matkustaa yksin,   jos taas mies, se on säälittävä  perverssi. 

Ei noin kukaan ajattele.

Vierailija
128/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaahan menee päivittäin paljon nuoria miehiä(vanhempiakin) yksin lomaileen, eli varmasti on hauskaa ja hyvin pärjääävät siellä.

 

Moni käy jokavuosi sielläpäin,useastikkin. 

 

Onhan tuo hienoa ,matkailu avartaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lensin Pariisiin, hotelli varattuna. Käytin monta päivää Louvressa, söin siellä lounaan ja taas jatkoin sulkemiseen asti. Ei ollut kukaan hoputtamassa ja ikävystymässä.

Kyllä mäkin päivisin tekemistä keksisin, mutta illat yksin hotellihuoneessa on ankeuden huippu. Myöskään yksin matkustaminen lentokoneella ei ole kivaa, kun ei ole juttukaveria kentällä, eikä koneessa.

Yksin lentäminen on ihanaa. Voi nukkua ja lukea. Juoda lasin viiniä. 

Hotelli yksin on mielestäni myös juhlaa. Käyn kylvyssä tai suihkussa ja laitan kasvonaamion. Juon vissyä ja luen hyvää kirjaa tai kirjoitan. Saatan syödäkin huoneessa. 

Oi tää kuulostaa kyllä ihanalta! 

Maksaa hotellihuoneesta ja tehdä samaa mitä voi tehdä kotonakin?!

Niin. Tavallaan se huone otetaan siksi, että voi tehdä sitä, mitä kotonakin: nukkua turvassa ja rauhassa, peseytyä, säilyttää tarvittavaa omaisuuttaan. 

Matkalle voi päätyä myös työn takia, ja silloin maksaja on usein muu taho. Työhön liittyviä matkoja on ollut elämässäni paljon, muttei puutumukseen asti. Nautin edelleen siitä luksuksesta, että hotellihuone on yksin minun, vaikka toki matkailu myös oman kumppanin tai ystävän kanssa on ihanaa. 

Vierailija
130/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin selvittää ne paikat missä on sosiaalisesti ok käydä yksin (esim. kirjasto, kirjakauppa, metsä, elokuvateatteri, pikaruokapaikat, lähikaupat, junan vessa) ja ne missä ei ole (ravintolat, laivaristeilyt, festarit, verkostoitumistapahtumat) sekä valitsee menonsa + menemättä jättämisensä näiden mukaan. Toiminut itselläni erinomaisesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa huono puoli (itselleni) yksin matkustaessa on iltaisin ravintolassa syöminen. Tuntuu jotenkin ankealta istua yksin ravintolassa kun muut ympärillä seurueissa. 

Muuten nautin päivisin kun voi mennä oman mielen mukaan mihin haluaa, myös baareihin ja kahviloihin. Pian pääsenkin matkalle tuttuun kohteeseen pitkän työrupeaman jälkeen. Sitä odotellessa!

Vierailija
132/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin selvittää ne paikat missä on sosiaalisesti ok käydä yksin (esim. kirjasto, kirjakauppa, metsä, elokuvateatteri, pikaruokapaikat, lähikaupat, junan vessa) ja ne missä ei ole (ravintolat, laivaristeilyt, festarit, verkostoitumistapahtumat) sekä valitsee menonsa + menemättä jättämisensä näiden mukaan. Toiminut itselläni erinomaisesti!

Junan vessa!!!???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi käydä paikoissa? En mulla ole tarvetta käydä yksin paikoiissa. Nautin  kotona olemisesta.

Vierailija
134/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kaupunkimatkalla ja yksin ravintolassa syöminen tuntuu ikävältä, osta valmissalaattti yms majapaikkaan. Lounas on helpompi hoitaa yksin, vaikka museoiden ravintoloissa. Illalla esim konserttiin, telkkarin katsomista (paikalliset kanavat)., lukemista. Jos haksat, lähde vielä kävelyille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin selvittää ne paikat missä on sosiaalisesti ok käydä yksin (esim. kirjasto, kirjakauppa, metsä, elokuvateatteri, pikaruokapaikat, lähikaupat, junan vessa) ja ne missä ei ole (ravintolat, laivaristeilyt, festarit, verkostoitumistapahtumat) sekä valitsee menonsa + menemättä jättämisensä näiden mukaan. Toiminut itselläni erinomaisesti!

Junan vessa!!!???

No voi sitä myös kauppakeskuksenkin vessaan mennä. Ratikoissa ja metroissa ei ole vessoja. Joulumaa, joulumaa..

Vierailija
136/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lensin Pariisiin, hotelli varattuna. Käytin monta päivää Louvressa, söin siellä lounaan ja taas jatkoin sulkemiseen asti. Ei ollut kukaan hoputtamassa ja ikävystymässä.

Kyllä mäkin päivisin tekemistä keksisin, mutta illat yksin hotellihuoneessa on ankeuden huippu. Myöskään yksin matkustaminen lentokoneella ei ole kivaa, kun ei ole juttukaveria kentällä, eikä koneessa.

Yksin lentäminen on ihanaa. Voi nukkua ja lukea. Juoda lasin viiniä. 

Hotelli yksin on mielestäni myös juhlaa. Käyn kylvyssä tai suihkussa ja laitan kasvonaamion. Juon vissyä ja luen hyvää kirjaa tai kirjoitan. Saatan syödäkin huoneessa. 

Kaikkia noitahan voi tehdä myös vaikka puolison kanssa matkustaessa.

Se ei nyt ollutkaan jutun pointti. Ap kysyi, että miten oppisi nauttimaan yksin olosta ja tässä yritäån tukea häntä, keksiä hänelle tekemistä, mitä voi tehdä yksin ja mikä voi olla ihan kivaakin yksin. Tiedän ja ymmärrän, että on ihmisiä, jotka eivät osaa olla yhtään yksin, eivätkä tehdä mitään yksin ja siihen ei sitten varmaan mikään auta. Kaikilla ei kuitenkaan ole aina seuraa, ja silloinhan sitten vaihtoehto on lukkiutua yksin neljän seinän sisään, jos ei mihinkään uskalla/ kehtaa mennä yksin. Toivottavasti ap nyt kuitenkin uskaltautuu lähtemään ovestansa ulos.

Kyllä se nin on, että ihmisen on pakko mennä ovesta ulos. Muuten on sairas. 

Ymmärsit varmaan mitä tarkoitin, en kauppaan  enkä töihin lähtemistä.

Vierailija
137/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin selvittää ne paikat missä on sosiaalisesti ok käydä yksin (esim. kirjasto, kirjakauppa, metsä, elokuvateatteri, pikaruokapaikat, lähikaupat, junan vessa) ja ne missä ei ole (ravintolat, laivaristeilyt, festarit, verkostoitumistapahtumat) sekä valitsee menonsa + menemättä jättämisensä näiden mukaan. Toiminut itselläni erinomaisesti!

Junan vessa!!!???

Minä olen käynyt ja aion jatkossakin käydä ravintolassa itsekseni syömässä, on sinusta sosiaalisesti kuinka väärin hyvänsä. Ja muuten monessa muussakin paikassa, kuin metsässä tai kirjastossa.

Vierailija
138/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään olla yksin kotona ja mökillä, mutta en missään nimessä lähtisi yksin esim. kahvilaan. Museossa voin ehkä käydä. Yksin ollessa koen pääsääntöisesti tuntemattomat ihmisjoukot aivan sietämättöminä. 

Vierailija
139/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painiskelin saman asian kanssa, kun asuin yksin ja kaukana lähipiiristäni. Kävin paljon taidemuseoissa, joskus opastetuilla kierroksilla, jotka olivat ilmaisia. Kävin myös leffassa. Kahviloissa käynti oli hankalinta, en tykkää istua yksin kahvilassa, mutta menihän siinä puolituntia, kun joi kahvin.

Joskus menin julkisilla esim kauempana olevaan puistoon ja kävelin sieltä kotiin takaisin. 

En voi sanoa, että olisi ollut erityisen hauskaa ja nautittavaa, mutta oli pakko tehdä jotain, ettei yksinäisyys olisi saanut otetta. 
Ei tullut ikuisesti muistettavia  kohtaamisia tuntemattomien kanssa. 

Mä en ikinä koe oloani yksinäiseksi kotona, mutta jos menisin kahvilaan, vaivaannuttava olo tulisi kyllä. Laskisin vaan minuutteja milloin pääsen pois sieltä. Ei kiitos. Kirjastoon ja museoon voin hyvin mennä. 

Vierailija
140/140 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita jostain, mistä pidät ja missä tunnet olosi muuten mukavaksi. Itse aloitin käymällä elokuvissa ja teatterissa yksin, koska siellä suurin osa huomiosta keskittyy teokseen. Näytelmien väliajoilla asetuin mukavaan syrjäiseen paikkaan ja katselin ihmisiä.