Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotiaalla masennus?

Vierailija
08.06.2026 |

Nyt on kyllä meillä hankala tilanne. Lapsi on usein keväisin tosi kiukkunen, väsynyt ja hermostunut. Ja kun kesää mennään eteenpäin tilanne helpottaa ja viimeistään kpulun alettua elokuussa kaikki näyttää taas hyvältä. 

Nyt tänä keväänä ja etenkin nyt jo koulunkin loputtua huono olo, kiukkuisuus ja välillä jopa itkuisuus ei mene ohi. Lapsi itse sanoo, ettei tiedä mikä häntä vaivaa, ärsyttää vaan kaikki. 

Ollaan jo aiemmin puhuttu lääkäriin menemisestä ja perheneuvolaan menemisestä asian vuoksi. Lapsella ei ole autismia eikä adhdta, nämä tutkittu jo aiemmin.

Kavereita on ja kouluu sujuu todella hyvin. 

Mitä luulette, onko tämä vain kevään tuomaa stressiä ja paineiden purkautumista (todistus aina jännittää) vai merkki "kevätmasennuksesta" vai ihan normaalia iän tuomaa esiesimurroskoukkua? Ja mitähän apua tähän voisi saada, jos lähden lääkäriin? Olen hieman ihmeissäni, mutta jotain ammattilaisen vinkkejä olisi kyllä hyvä saada. 

Kyseessä poika, jos merkitystä. 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakee lapselle masennusdiagnoosin, niin sillä nousee seinä eteen moneen ammattiin. Nykyisin työnhakijoita on paljon ja yksi tapa raakata hakijoita on terveystarkastus. Voitte arvata loput.

Joten joo, hakekaa mammat vaan niitä diagnooseja lapsille ;) 

Vierailija
22/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lapsi on todella kiltti, tunnollinen, 9.2 keskiarvo ja tavoittelee ensi vuonna kuulemma enemmän kymppejä. Ollaan koko kevät tästä puhuttu, että koulu ei saisi kuormittaa eikä uuvuttaa liikaa. Itse huomaan, että kevät ei ole mullekaan ollut paras aika ja kesäisin saattaa olla tyhjä olo. Enää aikuisena näin ei ole. 

Lapsi ei aina halua nähdä kavereita kesällä, mutta ei sitten nyt enää haluaisi perheenkään kanssa vain olla. On kuitenkin tosi kiva tyyppi, äänestetty luokassa hyväksi kaveriksi jne.

Tänä vuonna oli tosi itkunen kun ei saanut stipendiä.

Miksi ei olla haettu apua aiemmin on just se, ettei lapsen tulevaisuus vaarannu. On kuitenkin tosi täyspäinen ja osaava monella saralla. Mutta jos pää ei kestäkään? 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ohjaamaan pojan koulupsykologille, osaavat arvioida tilannetta ja voivat tarvittaessa lähettää eteenpäin. Lapsen terveys on ensisijaista, ei se, mihin alalle voisi jäädä työllistymättä. 

Vierailija
24/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue lapsesi kanssa isämeidän rukous joka päivä.  Kerro hänelle, että jeesus rakastaa häntä ja hän on taivaan isälle hyvin tärkeä ja arvokas.  

pieni lapsi yleensä uskoo jeesukseen.  Minäkin olen ottanut vastaan Jeesuksen noin 8-vuotiaana, enkä ole häntä milloinkaan hyljännyt. kohta olen jo niin vanha, että elämäni on loppusuoralla ja uskon pääseväni taivaaseen Jeesuksen sovitustyön kautta.

Vierailija
25/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on koulussa kavereita ja tykkää muutenkin käydä koulussa niin ihan ymmärrettävää, että kesäloman alussa tulee pieni masennus kun ei enää näe kavereita päivittäin, eikä ole päivittäistä rutiinia. On vähän hukassa, että mitäs sitä nyt kaikella vapaa-ajalla tekisi ja miten ottaisi kesästä kaiken ilon irti. Menee varmasti ohi kun lapsi taas tottuu lomailuun ja keksii itselleen loma-ajan päivärutiinin ja näkee kavereitaan myös loma-ajalla. 

Vierailija
26/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kaameita kommentteja, älä hae lapselle apua, jotta tulevaisuus ei vaarannubtai joku ammatti rajaannu pois. Eiköhän se voi vaarantua paljon pahemmin, jos ei hae apua. 

Oma lapseni on myös todella tunnollinen, haluaa hyvää numeroita ja kyllä se on riskitekijä mielenterveydelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hakee lapselle masennusdiagnoosin, niin sillä nousee seinä eteen moneen ammattiin. Nykyisin työnhakijoita on paljon ja yksi tapa raakata hakijoita on terveystarkastus. Voitte arvata loput.

Joten joo, hakekaa mammat vaan niitä diagnooseja lapsille ;) 

En ole kyllä diagnooseistani huolimatta yhteenkään sellaiseen ammattiin törmännyt, päinvastoin tätien mielestä minusta on vaikka mihin.

Vierailija
28/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos oikeasti hakee lahjakkaiden ihmisten paikkoja hyvällä liksalla, niin niihin on tiukat syynit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remmillä lähtee isommat kiukut ja masentelut

Vierailija
30/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin KYS ekan kerran 11-vuotiaana lääkekaapin sydänlääkkeellä, ei onnistunut, mitään ei edes tapahtunut. Mun vanhemmat eivät tienneet mistään ongelmista yhtään mitään. Jos sun lapsellasi olisi masennus, niin se yrittäisi piilottaa sen, ei toisi sitä esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Vierailija
32/32 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa (erityis)herkältä ja stressaa muutoksista/asioista helposti. Samaa täällä, mutta kevätväsymykaen takana oli myös koivuallergia. Allergialääkkeillä meni kevät sitten helpommin. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan