10-vuotiaalla masennus?
Nyt on kyllä meillä hankala tilanne. Lapsi on usein keväisin tosi kiukkunen, väsynyt ja hermostunut. Ja kun kesää mennään eteenpäin tilanne helpottaa ja viimeistään kpulun alettua elokuussa kaikki näyttää taas hyvältä.
Nyt tänä keväänä ja etenkin nyt jo koulunkin loputtua huono olo, kiukkuisuus ja välillä jopa itkuisuus ei mene ohi. Lapsi itse sanoo, ettei tiedä mikä häntä vaivaa, ärsyttää vaan kaikki.
Ollaan jo aiemmin puhuttu lääkäriin menemisestä ja perheneuvolaan menemisestä asian vuoksi. Lapsella ei ole autismia eikä adhdta, nämä tutkittu jo aiemmin.
Kavereita on ja kouluu sujuu todella hyvin.
Mitä luulette, onko tämä vain kevään tuomaa stressiä ja paineiden purkautumista (todistus aina jännittää) vai merkki "kevätmasennuksesta" vai ihan normaalia iän tuomaa esiesimurroskoukkua? Ja mitähän apua tähän voisi saada, jos lähden lääkäriin? Olen hieman ihmeissäni, mutta jotain ammattilaisen vinkkejä olisi kyllä hyvä saada.
Kyseessä poika, jos merkitystä.
Kommentit (22)
Tämä lapsi on todella kiltti, tunnollinen, 9.2 keskiarvo ja tavoittelee ensi vuonna kuulemma enemmän kymppejä. Ollaan koko kevät tästä puhuttu, että koulu ei saisi kuormittaa eikä uuvuttaa liikaa. Itse huomaan, että kevät ei ole mullekaan ollut paras aika ja kesäisin saattaa olla tyhjä olo. Enää aikuisena näin ei ole.
Lapsi ei aina halua nähdä kavereita kesällä, mutta ei sitten nyt enää haluaisi perheenkään kanssa vain olla. On kuitenkin tosi kiva tyyppi, äänestetty luokassa hyväksi kaveriksi jne.
Tänä vuonna oli tosi itkunen kun ei saanut stipendiä.
Miksi ei olla haettu apua aiemmin on just se, ettei lapsen tulevaisuus vaarannu. On kuitenkin tosi täyspäinen ja osaava monella saralla. Mutta jos pää ei kestäkään?
Ap
Jos hakee lapselle masennusdiagnoosin, niin sillä nousee seinä eteen moneen ammattiin. Nykyisin työnhakijoita on paljon ja yksi tapa raakata hakijoita on terveystarkastus. Voitte arvata loput.
Joten joo, hakekaa mammat vaan niitä diagnooseja lapsille ;)