Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvivirsi koulun/päiväkodin kevätjuhlassa. Kyllä vai ei?

Vierailija
22.05.2016 |

Mitä mieltä olet?

Meillä lasten kouluissa (ala- ja yläkoulu) on joka kevät laulettu suvivirsi ja se on myös nyt tulevissa kevätjuhlissa ohjelmanumeroissa. Samoin joulujuhlissa lauletaan enkeli taivaan. Vaikka itse kuulun lähinnä tavan takia kirkkoon ja käyn noissa piruntorjuntabunkkereissa lähinnä vain häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja rippilapsen konfirmaatiossa, mielestäni toi vähäinen uskonnollinen osuus koulujen juhlissa on kiva juhlaperinne.

En tiedä, onko lasteni koulut täällä pk-seudulla jo poikkeus näiden virsien laulamisen suhteen, kun alkaa muiden uskontokuntien edustajia olemaan yhä vain enemmän oppilaina kouluissa... Aika usein on saanut kuulla, että kulttuurisista syistä on lopetettu kaikki tuollainen uskonnollisuus koulujen juhlaperinteistä.

Kommentit (412)

Vierailija
401/412 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kosketa itseä millään tavalla, sillä olen kouluni lusinut jo ajat sitten. Mun puolesta voivat joikata vaikka pastahirviölle tai tiamatille ylistystä, koska mun ei tartte olla kuulemassa. Varma kesän merkki kun väännätte kättä aavikon kulttien epäjumalien ylistyslaulujen laillisuudesta. Taikausko on taikauskoa. Eletään vuotta 2026 eikä vuotta 1001.

Vierailija
402/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kosketa itseä millään tavalla, sillä olen kouluni lusinut jo ajat sitten. Mun puolesta voivat joikata vaikka pastahirviölle tai tiamatille ylistystä, koska mun ei tartte olla kuulemassa. Varma kesän merkki kun väännätte kättä aavikon kulttien epäjumalien ylistyslaulujen laillisuudesta. Taikausko on taikauskoa. Eletään vuotta 2026 eikä vuotta 1001.

Suvivirsi on ylistyslaulu luonnolle ja keväälle. 

Sitä on onneksi vielä v 2026.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, mutta kyllähän se Suvivirsi kevätjuhlaan kuuluu. Siitä se kesäloma alkaa 🌞 

Vierailija
404/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kyllä! Kaunis laulu ja sopii kevään juhliin.

Vierailija
405/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suvivirrelle. Tottakai.

Vierailija
406/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kiinnosta. V**tuakaan! Siis ei saakeli miten paskavammasta porukkaa tämä kansa on, meillä on ihan oikeitakin ongelmia olemassa. Bannatkaa koko biisi tai tykittäkää täysillä, ihan sama. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
407/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun Suomessa ei saa enää edes keskustella suvivirrestä, jonkun neurootikko mt-potilaan vuoksi. 

no mä satun olemaan mt neuroottinen autisti..ja silti niin konservatiivinen tässä suvi virsi asiassa. 

Mielestäni kuuluu SUOMALAISEEN kulttuuri perinteeseen. 

se kuin kesä hymni joo viimeisessä säkeessä lauleetaan luojan kiittämisestä, mutta eihän siinä määritetä minkä uskonnon luojaa.

luojana voi pitää vaikka vanhempiaan, jos on tarpeeksi naivi kuten minä lapsena .

Kuuluu suomalaiseen kulttuuriperinteeseen, tämähän on ihan virallinen linjaus. 

Ajatuksesi siitä, että "luoja", "herra", "jumala" ja "sielu" voivat olla mitä vaan neutraalia henkilökohtaista kullekin, joo. Mutta Suvivirressähän kyllä veisataan ihan Jeesuksesta Kristuksesta, Saaronin Liljasta, kasteesta Siionin, jotka nimenomaan viittaavat kristittyjen Raamattuun ja ovat sellaisenaan tunnistettavissa.

Oi Jeesus Kristus jalo
ja kirkas paisteemme,
sä sydäntemme valo,
ain asu luonamme.
Sun rakkautes liekki
sytytä rintaamme,
luo meihin uusi mieli,
pois poista murheemme.

Tämä on kyllä kaunis rukous. Heti käyttöön.

Vierailija
408/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EHDOTTOMASTI KYLLÄ, SUVIVIRSI KUULUU KEVÄTJUHLIIN ILMAN MUSSUTTAMISTA JA LÄNKYTTÄMISTÄ. SAMOIN KUIN ENKELI TAIVAAN JA MAA ON NIIN KAUNIS JOULUJUHLAN PÄÄTTEEKSI. NÄIN ON AINA OLLUT JA OLKOON JATKOSSAKIN. AMEN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
409/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu kirkkoon, mutta kyllähän se Suvivirsi kevätjuhlaan kuuluu. Siitä se kesäloma alkaa 🌞 

En minäkään. Mutta se ei estä minua rukoilemasta ja uskomasta Jumalaan.

Vierailija
410/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirsi yllätti vanhemmat ja lapset kevätjuhlassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
411/412 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululla laulettiin tänään. Hyvin raikuikin 

Vierailija
412/412 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistö päättää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi