Suvivirsi koulun/päiväkodin kevätjuhlassa. Kyllä vai ei?
Mitä mieltä olet?
Meillä lasten kouluissa (ala- ja yläkoulu) on joka kevät laulettu suvivirsi ja se on myös nyt tulevissa kevätjuhlissa ohjelmanumeroissa. Samoin joulujuhlissa lauletaan enkeli taivaan. Vaikka itse kuulun lähinnä tavan takia kirkkoon ja käyn noissa piruntorjuntabunkkereissa lähinnä vain häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja rippilapsen konfirmaatiossa, mielestäni toi vähäinen uskonnollinen osuus koulujen juhlissa on kiva juhlaperinne.
En tiedä, onko lasteni koulut täällä pk-seudulla jo poikkeus näiden virsien laulamisen suhteen, kun alkaa muiden uskontokuntien edustajia olemaan yhä vain enemmän oppilaina kouluissa... Aika usein on saanut kuulla, että kulttuurisista syistä on lopetettu kaikki tuollainen uskonnollisuus koulujen juhlaperinteistä.
Kommentit (412)
Jos suvivirsi kielletään kouluissa ja päiväkodeissa, niin silloin täytyy kieltää myös hijabit kouluissa. Burkhia ja niqabeja ei liene kouluissa olekaan?
Haetaan uskonnonvapautta ja tasa-arvoa, niin sitten ollaan myös tasa-arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asiasta tehdään niin vaikea? Miksei järjestetä niin, että ensin on koko koulun yhteinen juhla ja todistusten jaot, minkä jälkeen saa lähteä kotiin tai vaihtoehtoisesti kokoontua juhlasaliin veisaamaan Suvivirren? Tämän ei pitäisi loukata ketään, eikä uskonnottomien tai muihin uskontokuntiin kuuluvien tarvitsisi osallistua kristinuskon harjoittamiseen.
Joulunkin viettäminen on kristinuskon harjoittamista. Joulujuhlat siis pois kouluista?
Vierailija kirjoitti:
Uskovana en äimistele sitä, vaikka koko kristinusko lopulta kiellettäisiin, koska Raamattu on sen edeltä kertonut, miten ihmiset tulevat suhtautumaan uskoviin ja kristinuskon sanomaan.
On hienoa todeta, että sana rististä, Jeesuksesta ja Jumalasta on niin vahva ja voimakas edelleen (ei luulisi että satuolento näin vahvoja tunteita aiheuttaa 🤣), että joku virrenpätkä, jossa korkeintaan sivulauseessa mainitaan sana luoja tai jumala saa veren kiehumaan joillakin. No, totuudellehan ei ole voitu vuosituhansiin mitään eikä tästä eteenpäinkään, vaikka mitä esteitä on yritetty asettaa, ettei vaan kansat kuulisi Jumalasta mitään. Raamattu on edelleen maailman luetuin ja myydyin kirja ja edelleen sitä käännetään eri kieliryhmille, että Raamatun sanaa mukaellen ”turha on potkia tutkainta vastaan” (tutkain oli teräväkärkinen keppi, jolla ohjattiin vetohärkää. Jos härkä yritti kapinoida tai potkia sitä vastaan, se vain satutti itseään) 😊
Vierailija kirjoitti:
Jos suvivirsi kielletään kouluissa ja päiväkodeissa, niin silloin täytyy kieltää myös hijabit kouluissa. Burkhia ja niqabeja ei liene kouluissa olekaan?
Haetaan uskonnonvapautta ja tasa-arvoa, niin sitten ollaan myös tasa-arvoisia.
Juurikin näin, ei sitten mitään uskontoon viittaavia tunnusmerkkejä esim. kouluissa saa olla, koska se loukkaa toisinajattelijoita. Sittenhän on kaikki niin hyvin arvatenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein on saanut kuulla, että kulttuurisista syistä on lopetettu kaikki tuollainen uskonnollisuus koulujen juhlaperinteistä.
Aikaisempaakin tärkeämpää olisi perinteistä kiinni pitämällä tehdä uusille tulijoille selväksi että tämä maa on Suomi ja täällä vaalitaan suomalaisia perinteitä ja tapoja, ei bingo-bango maiden.
Uskonolliset perinteet on pelkkää kyykyttämistä.
Kyllä Suvivirrestä alkoi aina kesäloma. Omien lasten kevätjuhlissa laulettu myös. Ei tuntunut olevan kenellekkään ongelma. Oli luokilla myös m-amuja. Taitaa suurimmat loukkaantujat olla ihan kantiksia. Typerää tuhota kaikki perinteet pienen äänekkään vähemmistön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suvivirsi kielletään kouluissa ja päiväkodeissa, niin silloin täytyy kieltää myös hijabit kouluissa. Burkhia ja niqabeja ei liene kouluissa olekaan?
Haetaan uskonnonvapautta ja tasa-arvoa, niin sitten ollaan myös tasa-arvoisia.
Juurikin näin, ei sitten mitään uskontoon viittaavia tunnusmerkkejä esim. kouluissa saa olla, koska se loukkaa toisinajattelijoita. Sittenhän on kaikki niin hyvin arvatenkin.
Taatusti kukaan ei luovu huivista jonkun toisinajattelijan vuoksi. Vain suomalaiset lampaat luopuvat omasta kulttuurista.
Ehdoton KYLLÄ. Suvivirsi on osa kulttuuria ja sukupolvien jatkumoa. Eräs päivä lapseni herkistyy siitä samoin kuin minä joka kevät. Suvivirsi tuo kesän.
Sanon tämän ateistina, jolla on traumoja eräästä kristillisestä kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä alan ymmärtää mitä etenkin persut on tarkoittaneet sillä kun ovat jo ainakin vuosikymmenen-kaksi jankanneet kuinka tätä maata mädätetään sisältäpäin. Nyt sitten niitetään tuota satoa kun kaikenmaailman komiteat ja lautakunnat on täynnä näitä aivan omituisen ajatusmaailman omaavia tyyppejä joille kaikki suomalaiset perinteet on ilmeinen kauhistus. Nämä sitten tekee just tällaisia päätöksiä ja siinä sivussa sitten viittaavat kintaalla perustuslakivaliokunnan päätöksille.
Hirvittää ajatellakin, että mitä mahtaakaan perustuslakivaliokunta jatkossa linjata jos ensi eduskuntakaudella hallituksessa on vasemmanlaidan puolueita ja näillä eduskunnan enemmistö. Ei hyvä yhtään vaikka ei hyvä ole tämä nykyinenkään.
Tämä tasa-arvolautakunta mikälie on yksi esimerkki ja toinen esimerkki tästä mädänneisyydestä on kela tai siis sen hallitus joka justiinsa kieltäytyi aktiivisesti puuttumasta sosiaalitukien väärinkäytöksiin. Mahdollisuus siis olisi ollut aiempaa aktiivisempi rooli ja samalla myös ennalta ehkäistä sosiaalitukien väärinkäyttöä joka kytkeytyy järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Tästähän Ruotsi on varoittanut Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi ei käy eikä varpunen jouluaamuna eikä joulukuusetkaan, mutta ramadanin huomioiminen ja id-juhla on ok?!
No huomioidaanhan joulun pyhät, loppiainen, pitkäperjantai, pääsiäispäivät, helatorstai, juhannus ja pyhäinpäiväkin. Eipä niiden tuomista ylimääräisistä palkallista vapaapäivistä uskonnottomat pahemmin valita, vaikka ovat pakotetut niitä viettämään pyhäaikataulujen ja -aukioloaikojen rajoitusten kera. Jos uskonnoton joutuu loppiaisena töihin, niin joutuu hyväksymään pyhätyölisätkin vielä!
Hyvä pointti.
Jos suomalaislapsi menee kouluun jossain islamuskoisessa maassa ja loukkaantuu kun kuulee sikäläistä uskonnonharjoittamista niin mitä luulette, lopetetaanko semmoinen peli siellä sen suomalaislapsen takia?
Tosin tästä Suvivirrestä suivaantui kantasuomalainen isukki. isukin pitää pitää lapset pois kaupoista joulun aikaan. Siellä soi Sibeliusta.
Tosin tästä Suvivirrestä suivaantui kantasuomalainen isukki. Isukin pitää pitää lapset pois kaupoista joulun aikaan. Siellä soi Sibeliusta. Eli siis:
" En etsi valtaa loistoa , en kaipaa kultaakaan vaan pyydän taivaan valoa ja rauhaa päälle maan".
Hui kamala. Kyllä lapset menee varmaan tästäkin rikki.
Tulpat vaan korviin ei se suvivirsi biisi kestä kun kolmisen minuuttia
Tottakai suvivirsi kuuluu koulun kevötjuhlaan, siitähän se loma alkaa juhlallisesti.
Suomessa se on laulettu vuosikymmeniä ja kuuluu suomalaisuuteen. Maassa maan tavalla.
Ehdottomasti kyllä suvivirrelle.
Pohjois-Pohjanmaa. Ei tulisi kuuloonkaan ettei laulettaisi kevätjuhlassa suvivirttä tai joulujuhlassa enkeli taivaan yms
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Pohjanmaa. Ei tulisi kuuloonkaan ettei laulettaisi kevätjuhlassa suvivirttä tai joulujuhlassa enkeli taivaan yms
HYVÄ!
Suvivirsi kuuluu kevätjuhlaan ehdottomasti. Itsestäänselvyys.
Siihen poistumiseen pitää kuitenkin antaa 5 minuutin aika. Rehtori voi kuuluttaa: 5, 4, 3, 2 minuuttia ja vielä minuutti aikaa poistua. Kaikki olisivat tyytyväisiä.