Suvivirsi koulun/päiväkodin kevätjuhlassa. Kyllä vai ei?
Mitä mieltä olet?
Meillä lasten kouluissa (ala- ja yläkoulu) on joka kevät laulettu suvivirsi ja se on myös nyt tulevissa kevätjuhlissa ohjelmanumeroissa. Samoin joulujuhlissa lauletaan enkeli taivaan. Vaikka itse kuulun lähinnä tavan takia kirkkoon ja käyn noissa piruntorjuntabunkkereissa lähinnä vain häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja rippilapsen konfirmaatiossa, mielestäni toi vähäinen uskonnollinen osuus koulujen juhlissa on kiva juhlaperinne.
En tiedä, onko lasteni koulut täällä pk-seudulla jo poikkeus näiden virsien laulamisen suhteen, kun alkaa muiden uskontokuntien edustajia olemaan yhä vain enemmän oppilaina kouluissa... Aika usein on saanut kuulla, että kulttuurisista syistä on lopetettu kaikki tuollainen uskonnollisuus koulujen juhlaperinteistä.
Kommentit (412)
Vierailija kirjoitti:
nyt yle kävi kristittyjen kotikoulujen kimppuun. Antoi ymmärtää että supo niistä huolissaan! Täyttä harhautusta, supo on taportissaan huolissaan ihan eri kotikouluista, vieraskielisistä
Miksi yle on niin kristinuskoa vastaan
Kotikouluista tulee taikauskoisia hölmöjä jotka pitävät tieteitä saatanana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu laulaa. Suvivirsi, Enkeli taivaan, Maa on niin kaunis..ym. Ovat kuuluneet aina perinteisiin koulussa, miksi nyt pitäis toimia toisin. Pankaa kädet korville, jos ette pysty kuuntelemaan. Ja suomalaiset ovat edelleen enemmistönä kouluissa.
seuraavaksi mattilan biisi enkeleitä onko heitä joudutaan sensuroimaan.
mitäs muita biisejä raidoissakin jatkuvasti soitetaan missä mainitaan luoja , jumala , herra taivas tai enkeli..
soittaako ne vanhemmat sinne radioon ettei saa soittaa, ku joku lapsi voi kuulla.
tämä todella on kuin Raamatusta..
paheena ja syntiä pidetään normaalina asioita ja uskon asioita aletaan sensuroida.
en itse edes usko tai kuulu mihinkään aktiivisesti olen ehkä agnostikko joka ei kiellä kenenkään uskontoa tai jumalan olemassa oloa .
kaikki olisi varmasti paljon tyytyväisempiä, jos kaikki hyväksyisi toisensa ja toisten uskonnot. ei toista tarvitse piilottaa, jotta toinen voi olla olemassa eikä tarvitse tehdä koulusta uskonnollisesti neutraalia, koska lapset eivät opi kunnioittamaan erilaisuutta ja eri kultuuria ja tapoja ( siis ihan suomalaistenkin keskuudessa) .
esimerkiksi jehovat ja mormoonit ja lestadiolaisuus. he eivät tee isoa numeroa jatkuvasti vaan elävät sen mukaan.
esimerkkinä jehovat eivät koulussa tee isänpäivä ja äitien päivä kortteja eikä osallistu joulu juhlaan.
lestadiolaiset eivät katso telkkaria tai laula pop musiikkia .
silti he ovat voineet olla koulussa ilman korvaus vaatimuksia, vaikka joskus olisivat vahingossa nähneet tai kuulleet tai tehneet.
Kuuluu ihan perinteenä, ilman sen kummempaa uskonnollista kontekstiakin.
Ja tässä olisi tärkeämpiäkin asioita huolena, kuten tuoreet työttömyysluvut.
Yritetäänkö tällä vaihtaa puheenaihetta?
Ehdottomasti! Se on perinteinen laulu, johon kouluvuosi loppuu. Näin ateistillekin tulee pelkästään hyvä mieli siitä, kun yhdistän sen kesäloman alkuun ja vapauteen.
Suvivirsi ei käy eikä varpunen jouluaamuna eikä joulukuusetkaan, mutta ramadanin huomioiminen ja id-juhla on ok?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun Suomessa ei saa enää edes keskustella suvivirrestä, jonkun neurootikko mt-potilaan vuoksi.
no mä satun olemaan mt neuroottinen autisti..ja silti niin konservatiivinen tässä suvi virsi asiassa.
Mielestäni kuuluu SUOMALAISEEN kulttuuri perinteeseen.
se kuin kesä hymni joo viimeisessä säkeessä lauleetaan luojan kiittämisestä, mutta eihän siinä määritetä minkä uskonnon luojaa.
luojana voi pitää vaikka vanhempiaan, jos on tarpeeksi naivi kuten minä lapsena .
Kuuluu suomalaiseen kulttuuriperinteeseen, tämähän on ihan virallinen linjaus.
Ajatuksesi siitä, että "luoja", "herra", "jumala" ja "sielu" voivat olla mitä vaan neutraalia henkilökohtaista kullekin, joo. Mutta Suvivirressähän kyllä veisataan ihan Jeesuksesta Kristuksesta, Saaronin Liljasta, kasteesta Siionin, jotka nimenomaan viittaavat kristittyjen Raamattuun ja ovat sellaisenaan tunnistettavissa.
Oi Jeesus Kristus jalo
ja kirkas paisteemme,
sä sydäntemme valo,
ain asu luonamme.
Sun rakkautes liekki
sytytä rintaamme,
luo meihin uusi mieli,
pois poista murheemme.
Vierailija kirjoitti:
nyt yle kävi kristittyjen kotikoulujen kimppuun. Antoi ymmärtää että supo niistä huolissaan! Täyttä harhautusta, supo on taportissaan huolissaan ihan eri kotikouluista, vieraskielisistä
Miksi yle on niin kristinuskoa vastaan
Yle on huolissaan siitä, että kotikouluista tulee omilla aivoillaan ajatteluun kykeneviä suomalaisia. Supo taasen on huolissaan vieraskielisten koti- ja koraanikouluista aivan syystäkin, mutta ne riskit ja ongelmat ei yleläisiä huoleta.
Suvivirsi on enemmän kansallisperinnettä kuin uskonnollinen juttu. Miettikää Suomen lipussakin on risti.
Pitäisikö siis sekin vaihtaa? Näille vinkujille pitää näyttää paikkansa. Kohta on tuhottu kokonaan koti, uskonto ja isänmaa.
Koululaitoksen tärkeä tehtävä on edelleen jakaa tietoa, opettaa oppimaan, opettaa käsittelemään tietoa. Uskontojakin voidaan opettaa tästä näkökulmasta, ihan vain sellaiselta kantilta että tällaisiä elementtejä ja opinkappaleita kuuluu tähän ja tuohon uskontoon. Monista asioista voi todeta, että ne eivät mitenkään itseä kosketa, mutta on kuitenkin hyvä tietää ja olla utelias maailmaa, elämää, historiaa ja kulttuuria kohtaan.
Loukkaantumiskulttuuri on nykyään kovin sisäsyntyistä sekä se, että omat ongelmat ulkoistetaan johonkin itsensä ulkopuolelle. Voimia Espooseen opettajille. Jos ei ole ongelmaa, niin aina löytyy joku olmi joka osaa tuottaa niitä tyhjästä.
En kuulu kirkkoon, en ole uskonnollinen. Silti Suvivirsi mielestäni kuuluu kevätjuhlaan, sitä on laulettu ihan sieltä ala-asteelta saakka ja siitä tulee sellainen fiilis, että kauan odotettu loma alkaa. Tai no ei minulla enää mikään loma ala koulujen kevätjuhlasta enkä edes käy niissä kun olen aikuinen eikä ole sen ikäisiä lapsia, mutta kuitenkin, muistan sen hieno fiiliksen. Se on perinne, mikä tulisi säilyttää.
Mitäs kun joululauluja kuulee radiosta niin pitäisikö silloinkin saada korvauksia jos ei ole uskonnollinen? Sillä joulukin on alkujaan jeesuksen syntymän juhla.
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi ei käy eikä varpunen jouluaamuna eikä joulukuusetkaan, mutta ramadanin huomioiminen ja id-juhla on ok?!
No huomioidaanhan joulun pyhät, loppiainen, pitkäperjantai, pääsiäispäivät, helatorstai, juhannus ja pyhäinpäiväkin. Eipä niiden tuomista ylimääräisistä palkallista vapaapäivistä uskonnottomat pahemmin valita, vaikka ovat pakotetut niitä viettämään pyhäaikataulujen ja -aukioloaikojen rajoitusten kera. Jos uskonnoton joutuu loppiaisena töihin, niin joutuu hyväksymään pyhätyölisätkin vielä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun Suomessa ei saa enää edes keskustella suvivirrestä, jonkun neurootikko mt-potilaan vuoksi.
no mä satun olemaan mt neuroottinen autisti..ja silti niin konservatiivinen tässä suvi virsi asiassa.
Mielestäni kuuluu SUOMALAISEEN kulttuuri perinteeseen.
se kuin kesä hymni joo viimeisessä säkeessä lauleetaan luojan kiittämisestä, mutta eihän siinä määritetä minkä uskonnon luojaa.
luojana voi pitää vaikka vanhempiaan, jos on tarpeeksi naivi kuten minä lapsena .
Kuuluu suomalaiseen kulttuuriperinteeseen, tämähän on ihan virallinen linjaus.
Ajatuksesi siitä, että "luoja", "herra", "jumala" ja "sielu" voivat olla mitä vaan neutraalia henkilökohtaista kullekin, joo. Mutta Suvivirressähän kyllä veisataan ihan Jeesuksesta Kristuksesta, Saaronin Liljasta, kasteesta Siionin, jotka nimenomaan viittaavat kristittyjen Raamattuun ja ovat sellaisenaan tunnistettavissa.
Oi Jeesus Kristus jalo
ja kirkas paisteemme,
sä sydäntemme valo,
ain asu luonamme.
Sun rakkautes liekki
sytytä rintaamme,
luo meihin uusi mieli,
pois poista murheemme.
Tuokin valo pitää näköjään sammuttaa, ja masennuslääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sanon minä. Kuuluu kulttuuriimme ja on kuulunut lasteni koulun kevätjuhlaan ainakin tähän saakka. Ja jos joku esittää vasta-argumentin, että miltä itsestäni tuntuisi vieraiden uskontojen laulujen kuuntelu, niin kyllä ehdottomasti minun lapseni saavat laulaa ja soittaa myös muihin uskontoihin liittyviä lauluja.
- N49, vihreiden äänestäjä.
aiotko todella vielä äänestää vihreitä? Eikö tarvittaisi nyt rotia maahanmuuttoon, nuorten ja naisten pahoinpitelyyn , opettajien pahoinpitelyyn , wokeen, priden työntämiseen joka tuutista lapsillekin ja kaikkeen antikristillisyyteen. Ilmastokatastrofi on jo haudattu tiedemiesten toimessa. Luitko sitäkän yleltä
PS minäkin ennen äänestin vihtreitä. Luulin että ovat luonnon ja ihmisen puolella
Kyllä, aion äänestää vihreitä. Perussuomalaisten viime päivien toilaukset vain vahvistavat näkemystä.
Lapsillani on koulussa kaikki hyvin, kuten jo aiemmin sanoin, siellä soi Suvivirsi, ei ole väkivaltaa, eri kulttuurit ovat sovussa, tyttöjen ja poikien sukupuoliroolit ovat suorastaan konservatiivisia kuten lapsilla usein. Mutta se ei nyt ole tämän ketjun aihe.
N49.
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi on enemmän kansallisperinnettä kuin uskonnollinen juttu. Miettikää Suomen lipussakin on risti.
Pitäisikö siis sekin vaihtaa? Näille vinkujille pitää näyttää paikkansa. Kohta on tuhottu kokonaan koti, uskonto ja isänmaa.
Ihanaa ruotsalaista tuontiperinnettä ;) Onneksi ruotsi on myös toinen virallinen kieli. Itseasiassa voitaisiin liittyä takaisin Ruotsiin.
Tämä espoolainen isähän on ihan suomalainen Lauri Ojala. Lapsuudessaan traumatisoitunut. Pitäisikö Laurin hakeutua terapiaan tai jotain? Mites muuten Laten penikat traumatisoituu kun näkee näitä mustakaapuisia naisia? Tai Jehovat seisomassa jossain ja jakamassa lippujaan? Entä stadissa rautatieasemmalla usein joku saarnaa ja laulavat jotain hengellisiä lauluja? Entä sunnuntaiaamun kirkonkellot?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sanon minä. Kuuluu kulttuuriimme ja on kuulunut lasteni koulun kevätjuhlaan ainakin tähän saakka. Ja jos joku esittää vasta-argumentin, että miltä itsestäni tuntuisi vieraiden uskontojen laulujen kuuntelu, niin kyllä ehdottomasti minun lapseni saavat laulaa ja soittaa myös muihin uskontoihin liittyviä lauluja.
- N49, vihreiden äänestäjä.
Ymmärräthän ettei kannattamasi puolue jaa ajatusmaailmaasi ainakaan tässä kyseisessä asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sanon minä. Kuuluu kulttuuriimme ja on kuulunut lasteni koulun kevätjuhlaan ainakin tähän saakka. Ja jos joku esittää vasta-argumentin, että miltä itsestäni tuntuisi vieraiden uskontojen laulujen kuuntelu, niin kyllä ehdottomasti minun lapseni saavat laulaa ja soittaa myös muihin uskontoihin liittyviä lauluja.
- N49, vihreiden äänestäjä.
aiotko todella vielä äänestää vihreitä? Eikö tarvittaisi nyt rotia maahanmuuttoon, nuorten ja naisten pahoinpitelyyn , opettajien pahoinpitelyyn , wokeen, priden työntämiseen joka tuutista lapsillekin ja kaikkeen antikristillisyyteen. Ilmastokatastrofi on jo haudattu tiedemiesten toimessa. Luitko sitäkän yleltä
PS minäkin ennen äänestin vihtreitä. Luulin että ovat luonnon ja ihmisen puolella
Kyllä, aion äänestää vihreitä. Perussuomalaisten viime päivien toilaukset vain vahvistavat näkemystä.
Lapsillani on koulussa kaikki hyvin, kuten jo aiemmin sanoin, siellä soi Suvivirsi, ei ole väkivaltaa, eri kulttuurit ovat sovussa, tyttöjen ja poikien sukupuoliroolit ovat suorastaan konservatiivisia kuten lapsilla usein. Mutta se ei nyt ole tämän ketjun aihe.
N49.
Mistä sä ne persut tähänkin tempaisit? Vai onko sinulle olemassa vain kaksi puoluetta eli vihreät ja persut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi ei käy eikä varpunen jouluaamuna eikä joulukuusetkaan, mutta ramadanin huomioiminen ja id-juhla on ok?!
No huomioidaanhan joulun pyhät, loppiainen, pitkäperjantai, pääsiäispäivät, helatorstai, juhannus ja pyhäinpäiväkin. Eipä niiden tuomista ylimääräisistä palkallista vapaapäivistä uskonnottomat pahemmin valita, vaikka ovat pakotetut niitä viettämään pyhäaikataulujen ja -aukioloaikojen rajoitusten kera. Jos uskonnoton joutuu loppiaisena töihin, niin joutuu hyväksymään pyhätyölisätkin vielä!
Totta ja tyypillistä kaksilla rattailla ajelua ja rusinoiden nyppimistä pullasta. Kai tämä traumatisoituneen lapsen isä kieltäytyy kirkollista vapaapäivistä eikä suostu olemaan silloin palkallisella vapaalla? Tosin en olisi yllättänyt yhtään vaikka kyseessä olisi elämäntapatyötön..
Miksi näiltä vinkujilta ja muilta ateisteilta ei oteta pois kaikkia kirkollisiin juhlapyhiin ja -perinteisiin liittyviä vapaapäiviä tai ainakin vapailta palkattomaksi? Jos ei Suomen valtauskonto kelpaa niin sitten se ei kelpaa missään muodossa eikä yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein on saanut kuulla, että kulttuurisista syistä on lopetettu kaikki tuollainen uskonnollisuus koulujen juhlaperinteistä.
Aikaisempaakin tärkeämpää olisi perinteistä kiinni pitämällä tehdä uusille tulijoille selväksi että tämä maa on Suomi ja täällä vaalitaan suomalaisia perinteitä ja tapoja, ei bingo-bango maiden.
Uskonolliset perinteet on pelkkää kyykyttämistä.
aiotko todella vielä äänestää vihreitä? Eikö tarvittaisi nyt rotia maahanmuuttoon, nuorten ja naisten pahoinpitelyyn , opettajien pahoinpitelyyn , wokeen, priden työntämiseen joka tuutista lapsillekin ja kaikkeen antikristillisyyteen. Ilmastokatastrofi on jo haudattu tiedemiesten toimessa. Luitko sitäkän yleltä
PS minäkin ennen äänestin vihtreitä. Luulin että ovat luonnon ja ihmisen puolella