Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvivirsi koulun/päiväkodin kevätjuhlassa. Kyllä vai ei?

Vierailija
22.05.2016 |

Mitä mieltä olet?

Meillä lasten kouluissa (ala- ja yläkoulu) on joka kevät laulettu suvivirsi ja se on myös nyt tulevissa kevätjuhlissa ohjelmanumeroissa. Samoin joulujuhlissa lauletaan enkeli taivaan. Vaikka itse kuulun lähinnä tavan takia kirkkoon ja käyn noissa piruntorjuntabunkkereissa lähinnä vain häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja rippilapsen konfirmaatiossa, mielestäni toi vähäinen uskonnollinen osuus koulujen juhlissa on kiva juhlaperinne.

En tiedä, onko lasteni koulut täällä pk-seudulla jo poikkeus näiden virsien laulamisen suhteen, kun alkaa muiden uskontokuntien edustajia olemaan yhä vain enemmän oppilaina kouluissa... Aika usein on saanut kuulla, että kulttuurisista syistä on lopetettu kaikki tuollainen uskonnollisuus koulujen juhlaperinteistä.

Kommentit (412)

Vierailija
321/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suvivirren kuulemisesta saa isomman korvauksen, kuin esim. väkisinmaka amisesta, rais kauks esta. Seksuaalirikoksen summa vaihtelee, mutta jos tuomittu tekijä on varaton tai häntä ei tavoiteta, voi uhri hakea korvauksia valtion varoista. Tälle valtion varoista maksettavalle kärsimyskorvaukselle on säädetty seksuaalirikoksissa yläraja, enintään 8 000 €. Virren kuuleminen on sitä vastoin 10000 € arvoinen. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslautakunta määräsi Espoon kaupungille 10 000 euron uhkasakon oppilaan syrjinnästä, laiminlyönnistä edistää yhdenvertaisuutta. Lautakunnan mukaan kaupunki on kohdistanut vakaumukseen perustuvaa syrjintää esittäessään uskonnollisia lauluja ilmoittamatta asiasta etukäteen oppilaille ja huoltajille.

Nyt on siis kyse yhden virren, rakkaan suomalaisen Suvivirren kuulemisesta. Suvivirtenä tunnettu virsi 571 on alun perin käännös ruotsalaisesta virrestä vuodelta 1695. Suvivirsi käännettiin suomeksi suurien kuolonvuosien jälkeen vuonna 1700. Hiukan aiemmin kolmasosa kansasta oli kuollut nälkään ja tauteihin. Sadot tuhoutuivat, viljaa ei ollut riittävästi ja ihmiset näkivät nälkää, sairastuivat lavanta utiin, pilkkukuumeeseen ja punatautiin. Tänä päivänä tuo kuolleiden lukumäärä olisi yli 1,5 miljoonaa kuollutta suomalaista. Suvivirsi toi uutta toivoa tuolloin ja niin se tekee edelleen. Virsi kertoo luonnon heräämisestä, kesän saapumisesta ja kiitoksesta Jumalan hyvyydelle. Se on perinteikäs suomalainen kesävirsi, os a omaa kulttuuriamme. Monet sukupolvet ovat lähteneet joka kevät kesälaitumille tämän ihanan virren saattamana."

Vierailija
322/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Suvivirsi kuuluu kevätjuhlaan. Siitä ei luovuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suvivirren kuulemisesta saa isomman korvauksen, kuin esim. väkisinmaka amisesta, rais kauks esta. Seksuaalirikoksen summa vaihtelee, mutta jos tuomittu tekijä on varaton tai häntä ei tavoiteta, voi uhri hakea korvauksia valtion varoista. Tälle valtion varoista maksettavalle kärsimyskorvaukselle on säädetty seksuaalirikoksissa yläraja, enintään 8 000 €. Virren kuuleminen on sitä vastoin 10000 € arvoinen. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslautakunta määräsi Espoon kaupungille 10 000 euron uhkasakon oppilaan syrjinnästä, laiminlyönnistä edistää yhdenvertaisuutta. Lautakunnan mukaan kaupunki on kohdistanut vakaumukseen perustuvaa syrjintää esittäessään uskonnollisia lauluja ilmoittamatta asiasta etukäteen oppilaille ja huoltajille.

Nyt on siis kyse yhden virren, rakkaan suomalaisen Suvivirren kuulemisesta. Suvivirtenä tunnettu virsi 571 on alun perin käännös ruotsalaisesta virrestä vuodelta 1695. Suvivirsi käännettiin suomeksi suurien kuolonvuosien jälkeen vuonna 1700. Hiukan aiemmin kolmasosa kansasta oli kuollut nälkään ja tauteihin. Sadot tuhoutuivat, viljaa ei ollut riittävästi ja ihmiset näkivät nälkää, sairastuivat lavanta utiin, pilkkukuumeeseen ja punatautiin. Tänä päivänä tuo kuolleiden lukumäärä olisi yli 1,5 miljoonaa kuollutta suomalaista. Suvivirsi toi uutta toivoa tuolloin ja niin se tekee edelleen. Virsi kertoo luonnon heräämisestä, kesän saapumisesta ja kiitoksesta Jumalan hyvyydelle. Se on perinteikäs suomalainen kesävirsi, os a omaa kulttuuriamme. Monet sukupolvet ovat lähteneet joka kevät kesälaitumille tämän ihanan virren saattamana."

Tämä. 

Vierailija
324/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta verovarojen kohdentamista kouluille tulee vähentää isolla kädellä jos niissä suomalaisen kulttuurin vahvistamisen sijasta keskitytään muualta tulleiden mielistelyyn ja suomalaisten polkemiseen.

Vierailija
325/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä pitänyt Suvivirttä minään virtenä kappaleen nimestä ja Jumalan mainitsemisesta huolimatta. Minulle se on aina ollut kesäloman alkamisen laulu.

Vierailija
326/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
327/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun Suomessa ei saa enää edes keskustella suvivirrestä, jonkun neurootikko mt-potilaan vuoksi. 

Vierailija
328/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovana en äimistele sitä, vaikka koko kristinusko lopulta kiellettäisiin, koska Raamattu on sen edeltä kertonut, miten ihmiset tulevat suhtautumaan uskoviin ja kristinuskon sanomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
329/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Virsiä voi haluavat laulaa uskonnollisissa tilaisuuksissa. Valtion yleiseen koululaitokseen ne eivät kuulu. Virsi on rukous, eikä muihin uskontokuntiin kuuluvia/uskonnottomia pidä pakottaa osallistumaan rukoukseen.

Pitäisikö kouluista lopettaa mielestäsi uskonnon opetus kokonaan? En siis mitenkään pahalla kysy mutta ihan vain uteliaisuudesta, kun vastasit kieltävästi suvivirren esitykseen.

Yleistä uskontotietoa saa opettaa, omaa uskontoa opettakoon jokainen omassa perheessään ja omassa seurakunnassaan. Yhteisiin kouluihin tieteellistä oppia, ei uskonnollista.

Montako sukupuolta ihmislajilla on? Tieteen mukaan....

Vierailija
330/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa lauletaan, se on aina merkitty kevätjuhlakutsuun. Tilaisuus päättyy Suvivirteen. Kai sieltä sitten voisivat poistua ne joita asia häiritsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
331/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kyllä.

Vierailija
332/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjät ovat rähmällään valittajien, vinkujien ja muualta tulleiden loputtoman ymmärtämisen edessä. Miksi heille siis maksetaan tälläisiä palkkioita kun eivät he edes enemmistön asiaa aja vaan pääpaino on marginaaleissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
333/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk.

En käy enää noissa juhlissa.

Vierailija
334/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suvivirren kuulemisesta saa isomman korvauksen, kuin esim. väkisinmaka amisesta, rais kauks esta. Seksuaalirikoksen summa vaihtelee, mutta jos tuomittu tekijä on varaton tai häntä ei tavoiteta, voi uhri hakea korvauksia valtion varoista. Tälle valtion varoista maksettavalle kärsimyskorvaukselle on säädetty seksuaalirikoksissa yläraja, enintään 8 000 €. Virren kuuleminen on sitä vastoin 10000 € arvoinen. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslautakunta määräsi Espoon kaupungille 10 000 euron uhkasakon oppilaan syrjinnästä, laiminlyönnistä edistää yhdenvertaisuutta. Lautakunnan mukaan kaupunki on kohdistanut vakaumukseen perustuvaa syrjintää esittäessään uskonnollisia lauluja ilmoittamatta asiasta etukäteen oppilaille ja huoltajille.

Nyt on siis kyse yhden virren, rakkaan suomalaisen Suvivirren kuulemisesta. Suvivirtenä tunnettu virsi 571 on alun perin käännös ruotsalaisesta virrestä vuodelta 1695. Suvivirsi käännettiin suomeksi suurien kuolonvuosien jälkeen vuonna 1700. Hiukan aiemmin kolmasosa kansasta oli kuollut nälkään ja tauteihin. Sadot tuhoutuivat, viljaa ei ollut riittävästi ja ihmiset näkivät nälkää, sairastuivat lavanta utiin, pilkkukuumeeseen ja punatautiin. Tänä päivänä tuo kuolleiden lukumäärä olisi yli 1,5 miljoonaa kuollutta suomalaista. Suvivirsi toi uutta toivoa tuolloin ja niin se tekee edelleen. Virsi kertoo luonnon heräämisestä, kesän saapumisesta ja kiitoksesta Jumalan hyvyydelle. Se on perinteikäs suomalainen kesävirsi, os a omaa kulttuuriamme. Monet sukupolvet ovat lähteneet joka kevät kesälaitumille tämän ihanan virren saattamana."

Se on oikeastaan ranskalainen ja otettu sieltä Ruotsiin.

Monillakaan kulttuuri-ilmiöillä ei ole kotimaata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
335/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättäjät ovat rähmällään valittajien, vinkujien ja muualta tulleiden loputtoman ymmärtämisen edessä. Miksi heille siis maksetaan tälläisiä palkkioita kun eivät he edes enemmistön asiaa aja vaan pääpaino on marginaaleissa?

Ja tämäkin höpöhöpö perustuu jonkun luuloihin, että joku VOI ahdistua. 

Vierailija
336/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa lauletaan, se on aina merkitty kevätjuhlakutsuun. Tilaisuus päättyy Suvivirteen. Kai sieltä sitten voisivat poistua ne joita asia häiritsee.

Juuri näin! Ei ole pakko kuunnella, voi poistua heti paikalta. 

Vierailija
337/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan ymmärtää mitä etenkin persut on tarkoittaneet sillä kun ovat jo ainakin vuosikymmenen-kaksi jankanneet kuinka tätä maata mädätetään sisältäpäin. Nyt sitten niitetään tuota satoa kun kaikenmaailman komiteat ja lautakunnat on täynnä näitä aivan omituisen ajatusmaailman omaavia tyyppejä joille kaikki suomalaiset perinteet on ilmeinen kauhistus. Nämä sitten tekee just tällaisia päätöksiä ja siinä sivussa sitten viittaavat kintaalla perustuslakivaliokunnan päätöksille.

Hirvittää ajatellakin, että mitä mahtaakaan perustuslakivaliokunta jatkossa linjata jos ensi eduskuntakaudella hallituksessa on vasemmanlaidan puolueita ja näillä eduskunnan enemmistö. Ei hyvä yhtään vaikka ei hyvä ole tämä nykyinenkään.

Vierailija
338/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä uskonut Jumalaan. Suvivirsi oli minulle aikoinaan laulu, joka aloitti loman. En kokenut sitä millään tavalla uskonnollisena tai loukkaavana enkä koe edelleenkään. 

Vierailija
339/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ottaa päähän isslamilaisten sanoma All..h ak...

Vaadin korvausta asianosaisilta, kun olen joutunut sitä kuulemaan!

Vierailija
340/412 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla, että suvivirren kuulemisesta saa isommat korvaukset kuin esim. jostain rikoksesta? Jos lapsi ei kestä kuunnella laulua, häntä ei pidä laittaa kevätjuhlan. Ei kaikilta muilta voi tuon yhden uniikin lumihiutaleen takia kieltää laulamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme