Suvivirsi koulun/päiväkodin kevätjuhlassa. Kyllä vai ei?
Mitä mieltä olet?
Meillä lasten kouluissa (ala- ja yläkoulu) on joka kevät laulettu suvivirsi ja se on myös nyt tulevissa kevätjuhlissa ohjelmanumeroissa. Samoin joulujuhlissa lauletaan enkeli taivaan. Vaikka itse kuulun lähinnä tavan takia kirkkoon ja käyn noissa piruntorjuntabunkkereissa lähinnä vain häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja rippilapsen konfirmaatiossa, mielestäni toi vähäinen uskonnollinen osuus koulujen juhlissa on kiva juhlaperinne.
En tiedä, onko lasteni koulut täällä pk-seudulla jo poikkeus näiden virsien laulamisen suhteen, kun alkaa muiden uskontokuntien edustajia olemaan yhä vain enemmän oppilaina kouluissa... Aika usein on saanut kuulla, että kulttuurisista syistä on lopetettu kaikki tuollainen uskonnollisuus koulujen juhlaperinteistä.
Kommentit (412)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että suvivirren kuulemisesta saa isommat korvaukset kuin esim. jostain rikoksesta? Jos lapsi ei kestä kuunnella laulua, häntä ei pidä laittaa kevätjuhlan. Ei kaikilta muilta voi tuon yhden uniikin lumihiutaleen takia kieltää laulamista.
Yleensä korvaukset nousee jos määräyksiä rikotaan toistuvasti.
Harvoin olen niin epäuskoinen, että onko tämä uutinen totta vai olenko unessa kuin tuota uutista lukiessa. Korvaksia??!?!! Mitä mitä...
Minä vaadin korvauksia siitä, että joudun kulkemaan kirkkorakennusten ohi. Nyt on tultu aikaan, että kaikesta pitäisi saada korvaus, koska mieli pahoittuu. Keskustelu kirkon ja valtion suhteesta on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäjät ovat rähmällään valittajien, vinkujien ja muualta tulleiden loputtoman ymmärtämisen edessä. Miksi heille siis maksetaan tälläisiä palkkioita kun eivät he edes enemmistön asiaa aja vaan pääpaino on marginaaleissa?
Ja tämäkin höpöhöpö perustuu jonkun luuloihin, että joku VOI ahdistua.
Tässä vouhotuksessa unohdetaan nyt autuaasti kaikki ne jotka voi ahdistua siitä, etteivät saa kokea joulu- ja kevätjuhlaa perinteisellä tavalla toteutettuna. Enemmistölle on suomalaiset perinteet tärkeitä mutta heillä (meillä) ei näemmä ole enää mitään merkitystä. Tuo kristinuskon pelkääminen on lisäksi hieman hupaisaakin ja hyvin epäloogista koska yleensä nämä samat uniikit lumihiutaleet on ottamassa islaminuskon avosylin osaksi suomalaista yhteiskuntaa eikä se ahdista yhtään.
Huomionarvoista tietenkin on se, että loukkaantuminen on vain harvojen ja valittujen etuoikeus. Tämä on se mätäpaise. Ihmisillä on ihan oikeitakin ongelmia, mutta tällaisia sitten hymistellään ja hyvistellään?
Ilmeisesti joillakin kunnilla on jopa liikaa rahaa, jos tällaisesta, hyvin abstraktista ja hyvin välillisestä kärsimyksestä voidaan ja maksetaan korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että suvivirren kuulemisesta saa isommat korvaukset kuin esim. jostain rikoksesta? Jos lapsi ei kestä kuunnella laulua, häntä ei pidä laittaa kevätjuhlan. Ei kaikilta muilta voi tuon yhden uniikin lumihiutaleen takia kieltää laulamista.
Yleensä korvaukset nousee jos määräyksiä rikotaan toistuvasti.
Tässä ei ole rikottu mitään määräyksiä.
Vierailija kirjoitti:
YLE kirjoitti ”Lisäksi syrjityn huoltaja toivoo, että koulu olisi paremmin kertonut, että kyse oli uskonnollisesta kappaleesta. Kaikki eivät välttämättä tiedä, että Varpunen jouluaamuna on uskonnollinen kappale, huoltaja sanoo.”
Voiko olla enää naurettavampaa jorinaa, vailla järjen hiventäkään, siis jos ihminen ei tiedä, että joku laulu on vastoin hänen vakaumustaan, niin jonkun muun pitää kertoa siitä hänelle, että hei ymmärrätkö, että tämä on vastoin vakaumustasi. Siis mikä tällainen vakaumus oikein on, jota ihminen ei edes itse ymmärrä. 🤩
Toisin sanoen, istut kuuntelemassa autuaan tietämättömänä laulun alkuperästä tai esim. uskonnollisuudesta, jopa nautit kuulemastasi, niin jonkun kyllä pitää häneltä nämä kuvitelmat särkeä eli se siitä ihmisen uskonnon ja sananvapaudesta. 🤣😂🤣
Eikö kristinusko juuri kieltänyt nuo vanhat suomalaiset uskomukset, että sielu menisi lintuun, ja vierailisi linnun muodossa maan päällä?
Näitä uskomuksia sitten salaa ujutettiin tarinoihin. Laulu on ehkä silloin enemmän uskomuksellinen.
Kyllä, sanon minä. Kuuluu kulttuuriimme ja on kuulunut lasteni koulun kevätjuhlaan ainakin tähän saakka. Ja jos joku esittää vasta-argumentin, että miltä itsestäni tuntuisi vieraiden uskontojen laulujen kuuntelu, niin kyllä ehdottomasti minun lapseni saavat laulaa ja soittaa myös muihin uskontoihin liittyviä lauluja.
- N49, vihreiden äänestäjä.
Meillä koulu lähettää joka vuosi tiedotteen, että koulun juhlissa saattaa esiintyä yksittäisiä hieman uskonnollisia lauluja, kuten Enkeli taivaan, Suvivirsi, nämä katsotaan kuuluvan suomalaiseen perinteeseen, emmekä tiedota näistä enää erikseen, koska sekä koululla että vanhemmilla on usein muutenkin jo kiireistä (esim. vanhemmat eivät välttämättä huomaisi Wilma-viestiä). Tarjolla on myös vaihtoehtojuhla (lukunurkkaus, askartelu, lyhytelokuva tms.). Silti joka ikinen vuosi joku vinkuu "tästä olisi pitänyt ilmoittaa etukäteen ja tarjota vaihtoehto". Jos huomauttaa, että tästä ilmoitetaan kyllä joka lukukauden alussa, joka vuosi, vanhempien illoissakin, niin "eihän sitä sitten muista enää". Herranen aika. Laittaa muistutuksen sitten. Muttei voi yksittäisten vanhempien antaa sanella milloin heille sopii kertoa tuosta.
Nämä juhlat ei ole pakollisia.
Espoo alkaa olla pahemmin ja laajemmin paskottu mitä Vantaa jossa saman sonnan saa sentään edullisemmin ilman espoo-lisää. Vantaalla hassataan rahaa yhtälailla älyttömyyksiin (viimeisimpinä esim se ratikka, joku afrikkalaisten heimonaisten-patsas ja kuusijärven parin miljoonan savusaunat) ja noista suvivirsistä ei varmaan korvauksia makseta vain siksi, että ne on jo poistettu kevätjuhlista siinä missä joulukuusetkin lähti joulujuhlista.
Aivan älyttömäksi menee.
Ja samaan aikaan saadaan lukea toistuvasti uutisia kuinka jossain koulussa on tilanne päällä, kuinka opettajia pahoinpidellään ja kuvan kanssa etsitään iljettävistä teoista epäiltyä miestä. Eikä tuo mies ollut ainoa vaan naisia ja teinityttöjä ahdistellaan ihan jatkuvasti ja liki puolet teini-ikäisistä tytöistä on kokenut väkivaltaa seurustelusuhteessa.
Ei tämä yllätys ole. Jo 15 vuotta sitten näki kauppakeskuksissa työskennellessään kuinka teinitytöt kiersi sylistä toiseen suudeltavina ja nämä miehet oli kaukana teinipojista ja suomalaisista. Sitten kun tytöt lähti röökille tai vessaan niin nämä alkoi h*oritella ja nimitellä s*ermanaamoiksi näitä tyttöjä oikein irstaan naurun saattelemana ja siinä sitten vedettiin vähän high fivea ja kun tytöt tuli takaisin niin sama nuoleminen jatkui. Tähän ei saanut vartijatkaan puuttua muuta kuin siinä sivusta seuraamalla eli saivat tulla nähtäviksi siihen lähelle mutta puuttua ei voinut eikä saanut koska tytöt oli siinä vapaasta tahdostaan ja kauppakeskuksessa saa kaikki viettää aikaansa. Toisaalta eipä se paikalta poistaminen olisi tuota ahdistelua mihinkään poistanut vaan ainoastaan siirtänyt sen muualle.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Virsiä voi haluavat laulaa uskonnollisissa tilaisuuksissa. Valtion yleiseen koululaitokseen ne eivät kuulu. Virsi on rukous, eikä muihin uskontokuntiin kuuluvia/uskonnottomia pidä pakottaa osallistumaan rukoukseen.
Kuitenkin Ramadan islam 978ja Setauskonto kuuluvat? Vaan ei suomalainen kristillisyys.
Näin se meidän kulttuuri rapautuu ja mennään idiotismin ehdoilla. Rähmällään suomalaiset ovat osanneet olla jo 1970-luvulta asti.
Vierailija kirjoitti:
Näin se meidän kulttuuri rapautuu ja mennään idiotismin ehdoilla. Rähmällään suomalaiset ovat osanneet olla jo 1970-luvulta asti.
Siis ruotsalainen kulttuuri.
Vaikka siinä nyt ylistetään Jeesusta Kristusta jaloa, niin eihän sitä ole kenenkään pakko laulaa mukana. Vähän sama kuin jonkun vieraan maan kansallislaulu: ei siihen ole pakko osallistua eikä ylistää vierasta valtiota. Antaa heidän veisata vieressä, joita sanoma koskettaa. Ei siitä mitään pakkotaikapölyä kehenkään tartu.
nyt yle kävi kristittyjen kotikoulujen kimppuun. Antoi ymmärtää että supo niistä huolissaan! Täyttä harhautusta, supo on taportissaan huolissaan ihan eri kotikouluista, vieraskielisistä
Miksi yle on niin kristinuskoa vastaan
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun Suomessa ei saa enää edes keskustella suvivirrestä, jonkun neurootikko mt-potilaan vuoksi.
no mä satun olemaan mt neuroottinen autisti..ja silti niin konservatiivinen tässä suvi virsi asiassa.
Mielestäni kuuluu SUOMALAISEEN kulttuuri perinteeseen.
se kuin kesä hymni joo viimeisessä säkeessä lauleetaan luojan kiittämisestä, mutta eihän siinä määritetä minkä uskonnon luojaa.
luojana voi pitää vaikka vanhempiaan, jos on tarpeeksi naivi kuten minä lapsena .
Vierailija kirjoitti:
nyt yle kävi kristittyjen kotikoulujen kimppuun. Antoi ymmärtää että supo niistä huolissaan! Täyttä harhautusta, supo on taportissaan huolissaan ihan eri kotikouluista, vieraskielisistä
Miksi yle on niin kristinuskoa vastaan
Kaikki kotikoulut joutaisi kieltää, ihan aatteesta riippumatta.
Kyllä kuuluu kevätjuhlaan suvivirsi vaikka minä inhoan koko virttä kun on niin raskasmielinen enkä kuulu kirkkoonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu laulaa. Suvivirsi, Enkeli taivaan, Maa on niin kaunis..ym. Ovat kuuluneet aina perinteisiin koulussa, miksi nyt pitäis toimia toisin. Pankaa kädet korville, jos ette pysty kuuntelemaan. Ja suomalaiset ovat edelleen enemmistönä kouluissa.
seuraavaksi mattilan biisi enkeleitä onko heitä joudutaan sensuroimaan.
mitäs muita biisejä raidoissakin jatkuvasti soitetaan missä mainitaan luoja , jumala , herra taivas tai enkeli..
Tiedäthän mitä eroa on sukupuolella ja sukupuoli-identiteetillä? Ja virsien veisuu ei kuulu kouluihin.