Samat tyypit saa stipendit joka vuosi
Koulun kevätjuhlassa stipendien jako on minulle jotenkin ikävä hetki. Yritin tässä pohtia, että miksi näin. En nyt muista ihan tarkkaan, mutta ala-asteella sain stipendin joka ikinen vuosi, ylä-asteella ainakin ysillä, en muista ihan varmasti muita luokkia.
Minun lapseni on keskitason oppilas. Hän ei ole ikinä saanut minkäänlaista stipendiä, eikä varmaan tule saamaankaan. Nyt alakoulun viimeisessä juhlassa pohdin, että noi samat naamat on olleet joka ikinen vuosi saamassa niitä stipendejä.
Mietin, että itse koululaisena varmaan opin pitämään jonkinlaisena itsestäänselvyytenä sitä, että ainahan minä saan kivan rahapalkinnon koulusta todistuksen mukana. Olisi kaiketi ollut hämmentävää olla saamatta.
En tiedä. Ei kai siinä mitään väärää ole. Jos edistyneintä ja motivoituneinta opiskelijaa etsitään, niin ei kai siinä ole mitään kummallista, että samat saa joka vuosi ja jotkut parikin stipendiä kerralla.
Joka tapauksessa se, että minun oma lapseni ei kuulu tähän stipendinsaajien joukkoon, on saanut minut ajattelemaan tätä asiaa vähän laajemmin. Kai minua sitten harmittaa se, ettei oma lapseni pärjää niin hyvin, että ansaitsisi stipendiä. Hän ei ole se oppilas, jonka edesottamuksia ylistäisi koko openhuone, kevätjuhlaväki ja sukulaiset päälle. Mun lapseni on sellainen kasin oppilas, eli ihan hyvä. Harmittaakohan minua alitajuisesti se, ettei minun lapseni ole samanlainen hikipinko kuin minä, eikä hänellä ole motia tehdä töitä koulun eteen? Ehkä ajattelen, että jos viitsisi nähdä vähän vaivaa, hän voisi olla siellä stipendinsaajien joukossa. Toisaalta ajattelen, että eihän jollain stipendillä ole mitään väliä.
En ihan pääse käsiksi koko tunteeseen ja ajatukseen, mikä tässä stipendiasiassa mietityttää, mutta mielelläni lukisin muiden ajatuksia.
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
On niitä muitakin koulussa tavoiteltavia juttuja, joista voi palkita. Esimerkiksi juuri sinnikkyys. Joku tekee ahkerasti tehtäviä ja yrittää parhaansa. Aina on läksyt tehtynä ja oikeat tavarat mukana. Koulumenestys ei silti ole välttämättä luokan parasta. Toinen hutaisee läksyt ja tekee vähän sinnepäin, mutta on hyvämuistinen ja tulokset ovat erinomaiset. Kumpi ansaitsee stipendin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
On niitä muitakin koulussa tavoiteltavia juttuja, joista voi palkita. Esimerkiksi juuri sinnikkyys. Joku tekee ahkerasti tehtäviä ja yrittää parhaansa. Aina on läksyt tehtynä ja oikeat tavarat mukana. Koulumenestys ei silti ole välttämättä luokan parasta. Toinen hutaisee läksyt ja tekee vähän sinnepäin, mutta on hyvämuistinen ja tulokset ovat erinomaiset. Kumpi ansaitsee stipendin?
On kummallisen yleinen väärinkäsitys, että ne kympin tytöt saavat arvosanansa jotenkin annettuna, ilman työtä, vähän niin kuin itsetään. Toki jossain matikassa lahjakkuus auttaa oppimista, mutta historiassa, uskonnossa, ympäristöopissa, äidinkielen kieliopissa jne. ne asiat eivät ole synnynnäisesti valmiina kenenkään päässä. Kympin tyttöjen on tehtävä ihan sama työmäärä, kuin muidenkin, saadakseen noista aineista täydet pisteet kokeissa. Ja jos joku ottaa täysiä pisteitä useimmista kokeista viikosta ja vuodesta toiseen, niin siinä on oikeasti kova työ, ja vaatii sinnikkyyttä ja päättäväisyyttä. Ja välillä pitkiä iltoja ja kyyneleitä, ja kärsivällisyyttä koko perheeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
On niitä muitakin koulussa tavoiteltavia juttuja, joista voi palkita. Esimerkiksi juuri sinnikkyys. Joku tekee ahkerasti tehtäviä ja yrittää parhaansa. Aina on läksyt tehtynä ja oikeat tavarat mukana. Koulumenestys ei silti ole välttämättä luokan parasta. Toinen hutaisee läksyt ja tekee vähän sinnepäin, mutta on hyvämuistinen ja tulokset ovat erinomaiset. Kumpi ansaitsee stipendin?
On kummallisen yleinen väärinkäsitys, että ne kympin tytöt saavat arvosanansa jotenkin annettuna, ilman työtä, vähän niin kuin itsetään. Toki jossain matikassa lahjakkuus auttaa oppimista, mutta historiassa, uskonnossa, ympäristöopissa, äidinkielen kieliopissa jne. ne asiat eivät ole synnynnäisesti valmiina kenenkään päässä. Kympin tyttöjen on tehtävä ihan sama työmäärä, kuin muidenkin, saadakseen noista aineista täydet pisteet kokeissa. Ja jos joku ottaa täysiä pisteitä useimmista kokeista viikosta ja vuodesta toiseen, niin siinä on oikeasti kova työ, ja vaatii sinnikkyyttä ja päättäväisyyttä. Ja välillä pitkiä iltoja ja kyyneleitä, ja kärsivällisyyttä koko perheeltä.
Eihän tässä kukaan ole kympin tytöistä puhunut.
Kyllä ne stipendit nyt vain kuuluu niille parhaille osaajille. Ihan riittävästi on koulussa jo helpotettu ja tultu vastaan heikkojen kohdalla. Arvosanat muutettu hymynaamoiksi, rimaa laskettu ettei tulisi paha mieli mamman laiskanpulskeille tolvanoille. Toki voi olla erikseen jokin tsempparistipendi, mutta noin pääsääntöisesti pitäisi kyllä palkita ne, jotka aidosti osaavat, eikä säälistä jollain verukkeella näitä muita. Nähkööt vaivaa ja kohentakoot menestystään, sillä sen stipendin voi saada. Ei ne arvosanat ilmaiseksi tule niille hyvillekään oppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
On niitä muitakin koulussa tavoiteltavia juttuja, joista voi palkita. Esimerkiksi juuri sinnikkyys. Joku tekee ahkerasti tehtäviä ja yrittää parhaansa. Aina on läksyt tehtynä ja oikeat tavarat mukana. Koulumenestys ei silti ole välttämättä luokan parasta. Toinen hutaisee läksyt ja tekee vähän sinnepäin, mutta on hyvämuistinen ja tulokset ovat erinomaiset. Kumpi ansaitsee stipendin?
On kummallisen yleinen väärinkäsitys, että ne kympin tytöt saavat arvosanansa jotenkin annettuna, ilman työtä, vähän niin kuin itsetään. Toki jossain matikassa lahjakkuus auttaa oppimista, mutta historiassa, uskonnossa, ympäristöopissa, äidinkielen kieliopissa jne. ne asiat eivät ole synnynnäisesti valmiina kenenkään päässä. Kympin tyttöjen on tehtävä ihan sama työmäärä, kuin muidenkin, saadakseen noista aineista täydet pisteet kokeissa. Ja jos joku ottaa täysiä pisteitä useimmista kokeista viikosta ja vuodesta toiseen, niin siinä on oikeasti kova työ, ja vaatii sinnikkyyttä ja päättäväisyyttä. Ja välillä pitkiä iltoja ja kyyneleitä, ja kärsivällisyyttä koko perheeltä.
Mä kääntäisin tuon toisin päin. Hyviä numeroita saava tekee työtä määrän x, keskinkertainen ei näe samaa vaivaa vaan saattaa jopa häiriköidä muiden oppimista. Mitäpä siihen peruskoulun kiitettävään arvosanaan vaaditaan muuta kuin kuuntelemista tunnilla, läksyjen tekemistä ajallaan ja käytösapoja... ei pitäis olla liikaa vaadittu yhdeltäkään normiälyiseltä.
Lapsen alakoulussa jokainen saattoi saada 6 vuoden aikana vain 1 stipendin. Jos se tuli ekaluokkalaiselle joka ei edes ymmärrä koko käsitettä, niin viimeiset vuodet voi olla pettymys kun menestyy hyvin/parhaiten ja palkinnot menee muille.
Tytär haki kesätöiin paikalliselle toimijalle ja hakemuksessa mainitsi saaneensa vuosi sitten heidän stipendinsä... en tiedä oliko siitä iloa, mutta sai töitä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
jossain koulussa peruskoulun ala-asteella saa paras 2 stipendiä, joko ekalla tai tokalla luokalla ja kutosella,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
On niitä muitakin koulussa tavoiteltavia juttuja, joista voi palkita. Esimerkiksi juuri sinnikkyys. Joku tekee ahkerasti tehtäviä ja yrittää parhaansa. Aina on läksyt tehtynä ja oikeat tavarat mukana. Koulumenestys ei silti ole välttämättä luokan parasta. Toinen hutaisee läksyt ja tekee vähän sinnepäin, mutta on hyvämuistinen ja tulokset ovat erinomaiset. Kumpi ansaitsee stipendin?
Miten kuules kehtaisit edes kysyä tuollaista? Onko sulla oma muksu keskinkertainen ja oot kateellinen sille kympin tytölle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi minun lapsistani on saanut stipendin lähes joka vuosi. Mielestäni hän on todella ansainnut ne. Stipendejä on tullut parhaasta keskiarvosta, hyvästä koulumenestyksestä, luovuudesta, ilmaisutaidosta jne. Hän on käyttänyt aikaansa ensimmäisistä luokista saakka opiskeluun, jopa tunteja päivässä. Hän rakastaa opiskelua ja on motivoitunut, se on hänen harrastuksensa ja hän on hyvä siinä. Muut lapsistamme ovat saaneet palkintoja urheiluharrastuksistaan, koulustipendit ovat jääneet saamatta. Näin sen pitääkin mennä. Toivottavasti kouluissa palkitaan jatkossakin lapset, jotka ovat erityisen lahjakkaita jossakin, keskiarvo lähentelee kymppiä, eivät kiusaa, ovat erityisen sinnikkäitä ja käyttäytyvät kauniisti.
Ihana lukea tuota. Onnea. Toivotaan, että saatte tänä vuonna monta stipendiä!
sitten on peruskouluja että yhdellä luokalla saattaa olla 10 loistavaa oppilasta mitä tulee koulumenestykseen, ei kaikille 10 lle voida antaa stipendiä , en tiedä miten sitten toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
On niitä muitakin koulussa tavoiteltavia juttuja, joista voi palkita. Esimerkiksi juuri sinnikkyys. Joku tekee ahkerasti tehtäviä ja yrittää parhaansa. Aina on läksyt tehtynä ja oikeat tavarat mukana. Koulumenestys ei silti ole välttämättä luokan parasta. Toinen hutaisee läksyt ja tekee vähän sinnepäin, mutta on hyvämuistinen ja tulokset ovat erinomaiset. Kumpi ansaitsee stipendin?
On kummallisen yleinen väärinkäsitys, että ne kympin tytöt saavat arvosanansa jotenkin annettuna, ilman työtä, vähän niin kuin itsetään. Toki jossain matikassa lahjakkuus auttaa oppimista, mutta historiassa, uskonnossa, ympäristöopissa, äidinkielen kieliopissa jne. ne asiat eivät ole synnynnäisesti valmiina kenenkään päässä. Kympin tyttöjen on tehtävä ihan sama työmäärä, kuin muidenkin, saadakseen noista aineista täydet pisteet kokeissa. Ja jos joku ottaa täysiä pisteitä useimmista kokeista viikosta ja vuodesta toiseen, niin siinä on oikeasti kova työ, ja vaatii sinnikkyyttä ja päättäväisyyttä. Ja välillä pitkiä iltoja ja kyyneleitä, ja kärsivällisyyttä koko perheeltä.
Stipendit on tunnustus työstä ja arvosanat on työn mittari. Arvosanoja on helppo verrata. Paras saa palkinnon. Tai palkinnot. Se on oikeudenmukaista.
Lisäksi voi olla ressukka tsemppari stipendi.
On oikein erottaa ne toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Lions stipendit ei riitä pelkkä koulumenestys vaan vaikutytaa käytös ja koulumyönteisyys ja poikani sai yläasteella Lions stipendin joskus. Ei ollut hikari vaikka todistus oli loistava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi minun lapsistani on saanut stipendin lähes joka vuosi. Mielestäni hän on todella ansainnut ne. Stipendejä on tullut parhaasta keskiarvosta, hyvästä koulumenestyksestä, luovuudesta, ilmaisutaidosta jne. Hän on käyttänyt aikaansa ensimmäisistä luokista saakka opiskeluun, jopa tunteja päivässä. Hän rakastaa opiskelua ja on motivoitunut, se on hänen harrastuksensa ja hän on hyvä siinä. Muut lapsistamme ovat saaneet palkintoja urheiluharrastuksistaan, koulustipendit ovat jääneet saamatta. Näin sen pitääkin mennä. Toivottavasti kouluissa palkitaan jatkossakin lapset, jotka ovat erityisen lahjakkaita jossakin, keskiarvo lähentelee kymppiä, eivät kiusaa, ovat erityisen sinnikkäitä ja käyttäytyvät kauniisti.
Ihana lukea tuota. Onnea. Toivotaan, että saatte tänä vuonna monta stipendiä!
sitten on peruskouluja että yhdellä luokalla saattaa olla 10 loistavaa oppilasta mitä tulee koulumenestykseen, ei kaikille 10 lle voida antaa stipendiä , en tiedä miten sitten toimitaan.
Kyllä se sadasosan ero aina keskiarvoista löytyy luokassa. Tai kymmenesosan. Jos ei löydy niin kokeiden pistemäärät ratkaisevat, niissä on aina eroa. Vaikka olisi kaksi kympin oppilasta samalla luokalla. Kyllä se paras on aina paras ja ero häneen löydettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Lions stipendit ei riitä pelkkä koulumenestys vaan vaikutytaa käytös ja koulumyönteisyys ja poikani sai yläasteella Lions stipendin joskus. Ei ollut hikari vaikka todistus oli loistava.
Hienoa, että poikasi sai Lions stipendin, vaikka koulumenestys ei ollut luokan paras (parempi oppilas siis löytyy poikasi luokalta). Hän sai varmaan luokan paras stipendin. Juu nuo on hyvä erottaa, ettei tule väärinkäsitystä muille, kuka on se luokan paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Lions stipendit ei riitä pelkkä koulumenestys vaan vaikutytaa käytös ja koulumyönteisyys ja poikani sai yläasteella Lions stipendin joskus. Ei ollut hikari vaikka todistus oli loistava.
Lohdutus stipendi putoajalle. Ei parhaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
On niitä muitakin koulussa tavoiteltavia juttuja, joista voi palkita. Esimerkiksi juuri sinnikkyys. Joku tekee ahkerasti tehtäviä ja yrittää parhaansa. Aina on läksyt tehtynä ja oikeat tavarat mukana. Koulumenestys ei silti ole välttämättä luokan parasta. Toinen hutaisee läksyt ja tekee vähän sinnepäin, mutta on hyvämuistinen ja tulokset ovat erinomaiset. Kumpi ansaitsee stipendin?
On kummallisen yleinen väärinkäsitys, että ne kympin tytöt saavat arvosanansa jotenkin annettuna, ilman työtä, vähän niin kuin itsetään. Toki jossain matikassa lahjakkuus auttaa oppimista, mutta historiassa, uskonnossa, ympäristöopissa, äidinkielen kieliopissa jne. ne asiat eivät ole synnynnäisesti valmiina kenenkään päässä. Kympin tyttöjen on tehtävä ihan sama työmäärä, kuin muidenkin, saadakseen noista aineista täydet pisteet kokeissa. Ja jos joku ottaa täysiä pisteitä useimmista kokeista viikosta ja vuodesta toiseen, niin siinä on oikeasti kova työ, ja vaatii sinnikkyyttä ja päättäväisyyttä. Ja välillä pitkiä iltoja ja kyyneleitä, ja kärsivällisyyttä koko perheeltä.
Niin sitä luulisi, mutta nykyään on niitä, jotka kertovat, että heillä on niin hyvä muisti, ettei tarvitse lukea juuri lainkaan tai vain yhden kerran.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on eliittilukioita, joissa pääsyvaatimus on liki 10 keskiarvo . Niissä stipendit jaetaan aineissa opinnoissa parhaiten pärjääville. Taso on kova.
Hgin lukio v 2022 alin ka millä pääsi, Hellu, luonnontiedelinja 9,50 Hgin Norssi 9,62 SYK, A-enkku 9,42 Viikki 9,38 Kulis 9,69 Ressu 9,67
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
On niitä muitakin koulussa tavoiteltavia juttuja, joista voi palkita. Esimerkiksi juuri sinnikkyys. Joku tekee ahkerasti tehtäviä ja yrittää parhaansa. Aina on läksyt tehtynä ja oikeat tavarat mukana. Koulumenestys ei silti ole välttämättä luokan parasta. Toinen hutaisee läksyt ja tekee vähän sinnepäin, mutta on hyvämuistinen ja tulokset ovat erinomaiset. Kumpi ansaitsee stipendin?
Miten kuules kehtaisit edes kysyä tuollaista? Onko sulla oma muksu keskinkertainen ja oot kateellinen sille kympin tytölle?
No ei tosiaan. Olen opettaja ja kyllä opettaja näkee koulussa, kuka tekee ahkerasti työt ja kellä läksyt tekemättä. Ja todella voi olla niin, että se kuka ei tee työtä, saa silti kokeessa paremman numeron kuin se, joka ahkerasti tekee aina kaiken, mitä opettaja pyytää. Ja itse olin se ahkera kympin tyttö, joka sai useita stipendejä.
Ihminen joka tarvitsee stipendin määritelläkseen itsensä tai vanhemman joka määritelee sillä lapsensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.
Onneksi suurimmassa osassa kouluja ei toimita noin! Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen perusteella on mun mielipide. Vaikka niitä ei oma muksu saisikaan.
On niitä muitakin koulussa tavoiteltavia juttuja, joista voi palkita. Esimerkiksi juuri sinnikkyys. Joku tekee ahkerasti tehtäviä ja yrittää parhaansa. Aina on läksyt tehtynä ja oikeat tavarat mukana. Koulumenestys ei silti ole välttämättä luokan parasta. Toinen hutaisee läksyt ja tekee vähän sinnepäin, mutta on hyvämuistinen ja tulokset ovat erinomaiset. Kumpi ansaitsee stipendin?
On kummallisen yleinen väärinkäsitys, että ne kympin tytöt saavat arvosanansa jotenkin annettuna, ilman työtä, vähän niin kuin itsetään. Toki jossain matikassa lahjakkuus auttaa oppimista, mutta historiassa, uskonnossa, ympäristöopissa, äidinkielen kieliopissa jne. ne asiat eivät ole synnynnäisesti valmiina kenenkään päässä. Kympin tyttöjen on tehtävä ihan sama työmäärä, kuin muidenkin, saadakseen noista aineista täydet pisteet kokeissa. Ja jos joku ottaa täysiä pisteitä useimmista kokeista viikosta ja vuodesta toiseen, niin siinä on oikeasti kova työ, ja vaatii sinnikkyyttä ja päättäväisyyttä. Ja välillä pitkiä iltoja ja kyyneleitä, ja kärsivällisyyttä koko perheeltä.
Niin sitä luulisi, mutta nykyään on niitä, jotka kertovat, että heillä on niin hyvä muisti, ettei tarvitse lukea juuri lainkaan tai vain yhden kerran.
Neroilla on yleensä poikkeuksellinen muisti. Muisti ja ongelmanratkaisu taito. He ansaitsevat vaikka kaikki stipendit. Joka vuosi ja joka aineesta.
Ei pidä tasapäistää kuten kommunistit tekevät.
Jaa, meidän koulussa on annettu ohjeeksi, ettei mielellään samoille. Opettaja voi keksiä itse kriteerit. Nämä tulevat tietääkseni vanhempainyhdistykseltä. Sitten voi olla muita koulun ulkopuolisia tahoja, jotka lahjoittavat stipendejä, ja kriteerit määrittelee tämä lahjoittava taho. Jos se on koulumenestys, niin tottahan voi mennä samalle lapselle joka vuosi.